۵۰ اصطلاح مهم توییتر ؛ از کوت و رشتو تا نود و فیو ( شیوه وریفای و معروف شدن سریع )

این گزارش، نگاهی دارد به ۵۰ اصطلاح مهم و رایج در توییتر. اگر شما هم نظر و دیدگاه و تجربه‌ای دارید، از طریق بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

۵۰ اصطلاح مهم توییتر ؛ از کوت و رشتو تا نود و فیو ( شیوه وریفای و معروف شدن سریع )

پرکاربردترین اصلاحات توییتر

توییتر، شبکه اجتماعی محبوب فرهیختگان و نخبگان و فعالان فرهنگی و هنری و سیاسی و اقتصادی ایران و جهان، محصول جک دورسی در سال ۲۰۰۶ میلادی است و یکی از برترین استارت آپ های دهه اول قرن بیست و یکم محسوب می شود. صدها میلیون کاربر در سراسر جهان دارد و در ایران نیز با وجود فیلترینگ، صدها هزار تن از هموطنان از نمایندگان و مسئولان شورای شهر و مجلس و دولت و قوه قضائیه و شورای نگهبان، از آن استفاده می کنند. توییتر، ابزار قدرتمند سایبر دیپلماسی ایران است و معروف ترین توییتر باز ایرانی، وزیر امور خارجه است. اصطلاحاتی در توییتر استفاده می شود که برای ارتقا فعالیت شما در این شبکه، دانستن آن ها ضروری است.

این گزارش، نگاهی دارد به ۵۰ اصطلاح مهم و رایج در توییتر. اگر شما هم نظر و دیدگاه و تجربه ای دارید، از طریق بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید. قیمت هر سهم توییتر در بازار بورس آمریکا، ۱۷ خرداد ۹۸ حدود ۳۶ دلار بود.

با ما همراه باشید.

آواتار

اواتار یا avatar، به تصویری که در پروفایل خود در سایت ها و شبکه های پیام رسان قرار می دهید، ‌اطلاق می شود. عکس حساب کاربری هم نام دیگر آواتار است. قرار دادن عکس، الزامی نیست. آواتار تخم مرغی در واقع پروفایل های بدون عکس است.

هدر

منظور از header، تصویری است که پشت عکس اصلی پروفایل شما در توییتر قرار می گیرد. هدر، نشان دهنده ایدئولوژی، هدف، برنامه، روش، منش، طرز فکر و حتی معرف برند و نشان شما است. همه صفحات توییتر، هدر دارند و بسیار نقش مهمی در جذب مخاطب دارد.

بایو

منظور از BIO همان BIOGRAPHY است. شما در بیوگرافی، مثل اینستاگرام و فیس بوک، درباره خودتان، رزومه و تحصیلات و تجربه و سابقه گردشگری و کار و بیزینس و کشور محل زندگی، توضیح می دهید.

فالو و فالوئر و فالوئینگ توییتر
منظور از FOLLOW و FOLLOWER در توییتر، در واقع همان اصطلاحی است که در فیسبوک و اینستاگرام رایج است. به کسانی که طرفدار صفحه شما هستند،فالوئر گفته می شود. به عمل دنبال کردن صفحات دیگر کاربران در توییتر یا شبکه های اجتماعی، فالوئینگ یا FOLLOWING‌ گفته می شود.

(تاریخ و ساعت ارسال هر محتوا در این شبکه اعلام می شود. شمار لایک ها و ریتوییت ها هم مشخص می شود. در این پست، ۸۸۲ لایک، ۱۱ کامنت و ۱۳۳ بار بازنشر شده است این سخن مهم)

فالوبک

منظور از FOLLOW BACK، به دنبال کردن صفحه تویتر فردی گفته می شود که او را دنبال می کنید و در مقابل، وی نیز صفحه شما را دنبال می کند.

آنفالو

مثل اینستاگرام، آنفالو یا UNFOLLOW به عمل دنبال نکردن صفحه فردی که قبلا در فهرست صفحات محبوب شما بود، اطلاق می شود. اگر دیگر کسی را فالو نکنید، می توانید صفحه وی را آنفالو کنید.

(۵۰ اصطلاح مهم توییتر و شیوه وریفای و معروف شدن سریع ( حسن روحانی ) درباره پهنای باند که توسط یکی از کاربران، ریپلای شده است. همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، این توییت انتقادی آقای روحانی، ۱۷۴ کامنت و ۳۹۰ لایک و ۸۶ بار بازنشر شده است)

فالو آنفالو

منظور از FOLLOW-UNFOLLOW یعنی تعدادی از کاربران را در تویتر فالو (دنبال) کنید و آن ها نیز در مقابل، شما را فالو کنند (FOLLOW BACK) اما شما پس از مدتی، آن ها را انفالو کنید. روشی برای افزایش شمار فالورهای اینستاگرام و توییتر. همیشه جوابگو نیست اما کاربران بسیاری را نسبت به صفحه شما، حساس می کند.

پیشنهاد فالو

اگر صفحه خاصی در توییتر مد نظر شما است و علاقمند هستید تا دوستان شما نیز در توییتر، آن صفحه را FOLLOW‌ کنند، نام کاربری آن صفحه را در توییت خود، تگ می کنید.

هل دادن

منظور همان RETWIIT است تا دیگر کاربران نیز صفحه او را دنبال کنند. وقتی شما یکی از توییت های یک صفحه را ریتویت می کنید، بسیاری از کاربرانی که صفحه شما را در توییتر دنبال کردند، از این عمل شما آگاه خواهند شد. اقدامی جهت آشنایی دوستان شما نسبت به طرز فکر و برنامه و تخصص و ایدئولوژي و علایق شما درباره موضوعی مهم.

پروتکت

منظور از PROTECT، حفاظت از حساب کاربری است. صفحه شما با تنظیمات (SETTING) در تویتر، می تواند عمومی (PUBLIC) یا خصوصی (PRIVATE) باشد. اگر صفحه توییتر شما، پروتکت باشد، فقط کسانی قادر به مشاهده توییت های شما هستند که درخواست فالو آن ها توسط شما،‌‌ تأیید شده باشد.

(مهناز افشار، هنرپیشه سینمای ایران و نفر دوم اینستاگرام ایرانیان (پس از حسن ریوندی)، با انتشار این پست که نشان دهنده حساب وریفای شده است، ۴ هزار و ۴۰۰ لایک و ۲۹۱ کامنت دریافت کرده و توسط برخی، ریپلای شد)

( توییت جالب ترانه علیدوستی درباره سریال دهه شصتی اوشین که محتوایی از ISNA را اصطلاحا کوت کرده است)

(نحوه ایجاد نظرسنجی در توییتر )

لاک

منظور از LOCK، قفل شدن حساب کاربر در توییتر است که به دلایل مختلفی مثل غیبت طولانی مدت، فالوهای پشت سرهم و امثالهم رخ می دهد. UNLOCK شدن حساب کاربری شما، چند روزی طول می کشد.

دی اکتیویت

منظور از DEACTIVATE، غیر فعال کردن پروفایل خود در توییتر است. فرق DEACTIVATE با LOCK آن است که دی اکتیو کردن، ارادی و لاک شدن، غیر ارادی است.

ریپورت

منظور از REPORT، گزارش دادن فعالیت صفحه ای در این شبکه یا پستی در توییتر است که مغایر با مرامنامه و شرایط استفاده از خدمات این شبکه می باشد. مثلا شما ببینید که کاربری، محتویات غیر اخلاقی یا نژادپرستانه منتشر می کند. با گزارش یا ریپورت پست و صفحه وی، مسئولان توییتر صفحه وی را بررسی و در صورتی که مغایر با مرامنامه این شبکه باشد، صفحه کاربر مزبور را مسدود خواهند کرد.

از اصطلاحات توییتر ؛ نود

وقتی شخصی از شما درخواست نود می کند معنی این اصطلاح درخواست ارسال عکس برهنه از خودتان است که به شما توصیه می شود در اولین فرصت این قبیل اکانت ها را ریپورت کنید.

ساسپند

منظور از SUSPENDED، متوقف کردن یک صفحه در توییتر برای همیشه است. این قضیه زمانی اتفاق می افتد که شمار زیادی از کاربران، صفحه ای را ریپورت می کنند و توییتر این اقدام را واقعی و مصداق نقض حقوق کاربران در توییتر دانسته و صفحه از دسترسی خارج می شود.

بلاک و آنبلاک و بلاک آنبلاک

منظور از BLOCK، مسدود کردن کاربری در شبکه های اجتماعی است. منظور از UNBLOCK یعنی خارج کردن کاربری از حالت انسداد است تا دوباره بتوانید صفحه وی را مشاهده یا با وی ارتباط برقرار کنید. منظور از BLOCK-UNBLOCK یعنی این که کاربری را فراخوانی کنید و علاقمند نباشید که او نیز شما را فراخوانی کند. یعنی به حساب کاربری فرد رفته و خود را آنفالو (UNFOLLOW) کرده اید.

میوت

منظور از MUTE که در واقع در تلگرام هم استفاده می شود، به عمل عدم علاقه و اولویت شما به خواندن و مشاهده کردن پست های کاربر خاصی در شبکه های اجتماعی اطلاق می شود. وقتی این کار را می کنید، او متوجه نمی شود. مخصوصا اگر شمار زیادی از کاربران را فالو کردید.

تایم لاین

منظور از TIMELINE، به صفحه اصلی توییتر که پست های خود و دیگران را مشاهده می کنید، تایم لاین گفته می شود.

توییت

منظور از TWEET، انتشار محتوای متنی و تصویری و ویدیویی در این شبکه اجتماعی است.

توییت پین

منظور از PIN TWEET، اعلام عمومی مهم ترین پست شما در توییتر است تا همه از آن مطلع شوند. مثل کاری که در تلگرام کرده و ۵ کاربری که برای شما مهم هستند را پین می کنید تا در بالاترین بخش پیام رسان تلگرام شما، قرار بگیرند. با پین کردن یک پست در یک کانال تلگرامی، همه کاربران، توصیه به مشاهده آن می شوند که همین رویه در توییتر هم صادق است. البته، قابل تغیر است.

لیست

منظور از LIST، فهرستی از کاربرانی است که آن ها را آنفالو نکرده اید.

بوک مارک

منظور از BOOKMARK، یعنی علاقمندی به مشاهده دوباره یک توییت یا یک صفحه است. در مرور گر اینترنت خود نیز می توانید یک صفحه وب را بوک مارک کرده تا دوباره آن را با یک کلیک، مشاهده کنید. توصیه می کنیم اگر توییتر باز هستید، این صفحه را در مرورگر رایانه خود، بوک مارک کنید.

توییت فاخر

توییتی که بسیار دیده شود و ارزش بالایی داشته باشد گفته می شود. فرقش با توییت هوایی آن است که در توییت هوایی، حرفی را به کسی می زنید که معلوم نیست حساب کاربری در این شبکه دارد یا خیر.

ریتوییت

منظور از RETWEET به بازنشر کردن پست ها در توییتر اطلاق می شود. البته ریت هم گفته می شود. این عمل در فیسبوک یا عمل SHARE انجام می شود. اما در اینستاگرام، امکان عمومی ندارد اما می توانید صفحه ای را به صورت خصوصی برای دوستان خود دایرکت کنید.

رتق و رتب و تب و رشتو

منظور از تب (توییت بعدی) و رتق (ری توییت قبلی) و رتب (ریتوییت بعدی) و رشتو نیز به معنی رشته توییت است.

کوت

منظور از QUOTE، ریتوییت است. منظور، ریتوییت با کامنت یا REWTWWET WITH COMMENT است.

اصطلاح توییتری فیو

منظور از فیو همان FAVORITE است که همان لایک است.

فیواستار

منظور از FAVSTAR، توییتی است که بیش از یک هزار بار، لایک بخورد. اگر شما، توییت کاربری را منشن (MENTION) کنید و فرد دیگری، منشن شما را لایک کند، به این عمل، فیو کردن منشن گفته می شود.

نوتیفیکیشن

منظور از NOTIFICATION، اعلان است. توییتر به شما اعلام می کند که چه کسی شما را منشن یا فیو (لایک) یا فالو کرده است. به نوتیفیکیشن، نوتیف هم گفته می شود. منظور از بی نوتیف شدن، یعنی عدم آگاهی از وضعیت فالو و منشن و لایک شدن در صفحه خود است. معمولا اگر لاک بشوید، تا ۴۸ ساعت، بی نوتیف هستید.

اینترکشن

منظور از Interaction، ارتباط متقابل با کاربران در توییتر است.

منشن

منظور از mention، پاسخ به توییت و پستی در این شبکه است. یعنی کامنت گذاشتن. منشن قطاری یعنی آی دی شمار زیادی از کاربران را در یک پست، تگ کنید تا آن ها از دیدگاه شما مطلع شوند.

مومنت

منظور از moment، بازگو کردن حرفی در توییتر است تا شکل این محتوا با توییت های معمولی شما، فرق کند و ظرفیت دیده شدن بیش تر داشته باشد.

توییت استورم

منظور از tweetstorm، مجموعه توییت ها است که طوفانی از توییت ها را آماده و برنامه ریزی می کنید.

دایرکت

منظور از دایرکت (direct)‌همان دایرکت و عملی است که در اینستاگرام می کنید. یعنی ارسال پیام خصوصی به کاربرانی که آن ها را دنبال می کنید یا دنبال نمی کنید.

هشتگ

منظور از hashtag، استفاده از کلمه ای است که سبب دیده شدن بهتر و بیش تر پست شما در این شبکه شود. چرا که پست شما را در فهرست پست هایی که در آن زمینه خاص منتشر شده است، به نمایش در می آورد.

ترند

منظور از trend، جریان سازی است در شبکه های اجتماعی. مثلا شما یک سری از موضوعات و پست ها را در یک بازه زمانی، باز نشر می کنیدیا منتشر می کنید. سایت ترندزمپ دات کام یا trendsmap.com شما را با ترند ها آشنا می کند. مثلا یک زمانی، ترند METOO یا NOMAKEUPSEFLIE به راه افتاد تا اهمیت قربانیان آزار جنسی یا حمایت از نیازمندان را با این دو هشتگ ترندساز، تقویت کند.

طوفان توییتری

یعنی اعلام عمومی پست هایی درباره یک موضوع مشخص. طوفان توییتری، قدرت جهانی شدن دارد. این طوفان ها، قدرت جهانی شدن دارند. وقتی می خواهید یک ترند یا هشتگ جهانی شود، خیلی ها در پست های بی ربط یا با ربط با یک موضوع، هشتگی را تگ می کنند و اصطلاحا، طوفان توییتری به راه می افتد. مثل جشن قهرمانی رئال مادرید.

ایمپرشن

منظور از IMPRESSIONS، دفعاتی است که کاربران این شبکه، محتوای شما را دیده اند.

مجموع تعاملات

مجموع تعاملات یا درگیری ها که TOTAL ENGAGEMENTS نامیده می شود، میزان واکنش کاربران این شبکه به مطالب شما است.

کلیک لینک‌ها

منظور LINK CLICKS است که نشان دهنده میزان دفعاتی است که کاربران این شبکه روی لینک هایی که داخل مطالب خود گذاشته اید، کلیک کرده اند.

جزییات بیشتر

منظور DETAIL EXPANDS‌ است. تعداد کلیک هایی که کاربران این شبکه، روی TWEET های شما می کنند تا جزییات بیش تر لایک و فالو و کامنت های پست های شما را متوجه بشوند.

ریپلای

منظور همان REPLIES یا پاسخ به هر محتوای شما در این شبکه اجتماعی است.

اصطلاح توییتری جاج کردن

منظور همان JUDGE‌است. یعنی قضاوت کردن.

کراش

منظور همان CRUSH یعنی علاقه به کاربری که از علاقه شما آگاهی ندارد.

حساب کاربری فیک

حسابی است که توسط افرادی که هویت نامعلوم و نامشخص دارند راه اندازی و مدیریت می شود. مثلا حسابی مدعی است که متعلق به فلان ورزشکار یا هنرمند یا سیاستمدار است در حالی که هویت مجهول دارد. فیس بوک و توییتر، مملو از FAKE USERS‌ هستند.

آیا بین صفحه اصلی و تجاری در توییتر، تفاوتی وجود دارد؟
خیر.

چگونه می توان توییتری پربیننده داشت؟

• هدف داشته باشید و خط مشی اطلاع رسانی خود را مشخص کنید.

• هم‌ به فارسی و هم به انگلیسی توییت و ریتوییت کنید.

• سعی کنید به توییت های دوستان و آشنایان، پاسخ داده و کامنت زن قهاری باشید.

• حداقل هر روز، ۱ یا ۲ توییت خوب و کاربردی و جذاب منتشر کنید.

• همه توییت های شما باید روی هشتگ های فارسی و انگلیسی محبوب،‌ تگ شود.

• در انتشار تصاویر و ویدیوها، دقت کنید که موضوعات جذاب و هیجان انگیز سیاسی، فرهنگی و هنری انتخاب شود.

خوب نوشتن، با نوشتن یک موضوع خوب، تفاوت دارد. رعایت اصول گرامری فارسی و انگلیسی، اهمیت دارد. غلط نوشتن، سواد رسانه ای شما را بازگو می کند.

از منشن کردن شخصیت های معروف جهانی در پست های خود پرهیز کنید چرا که امکان دیده شدن ندارد و شاید تأثیر منفی روی نگاه فالورهای شما داشته باشد.

• ارزش‌افزوده ایجاد کنید. یعنی کسی که صفحه شما را می‌بیند، به اطلاعات خوب و دسته بندی شده جذابی دسترسی پیدا کند.

•‌ صبوری، نگاه بلند مدت و دقت، استراتژی بورس باز ها است که در توییتر، کیمیا است و برگ برنده محسوب می شود.

•‌ اگر می خواهید صفحه توییتر پر بیننده داشته باشید،‌صبور باشید. برای لایک های طوفانی، باید رفتار طوفانی جذاب و با نگاه بلند مدت روی موضوعات خوب داشته باشید.

•‌ با دنیای COPY-PASTE فاصله بگیرید.

•‌ اگر میخواهید موضوعات جذاب داشته باشید،‌خلاقانه فکر کنید و نوآورانه بنویسید.

•‌ توجه کنید که مخاطبان توییتر بر خلاف اینستاگرام، دختر بچه ها یا پسر بچه ها یا زنان خانه دار یا مزون دار ها یا آرایشگر ها و خیاط ها و بقال ها و قنادها و . . نیستند. معمولا قشر تحصیل کرده فعال در حوزه های فرهنگی و هنری و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی هستند که در دهک های بالای جامعه قرار دارند. لذا، اطلاع رسانی شما باید متفاوت به رویه اینستاگرامی باشد.

•‌ توییتر، شبکه سلفی بازان اینستاگرام یا یهویی باز ها نیست! برای دیده شدن بیش تر، باید محتوای خوب داشته باشید.

•‌ اگر‌ می‌خواهید مطالب پر VIEW و پر لایک داشته باشید، تولید محتوای حرفه ای را فراموش نکنید تا گوگل شما را جدی بگیرد.

•‌ هر‌ از گاهی از خود، فیلم و عکس منتشر کنید و درباره اش توضیح بدهید تا کاربران ایرانی و غیر ایرانی شما، با شما بهتر و بیش تر آشنا شوند.

•‌ استراتژی اطلاع رسانی و رویه کار در توییتر با اینستاگرام و LINKEDIN فرق دارد. این ها را با هم اشتباه نگیرید.

•‌ توییتر، شبکه اجتماعی متن محور محبوب منتقدان است! آری! تفکر انتقادی را یاد گرفته و از انتشار اطلاعاتی که صحت و سقم آن در هاله ای از ابهام قرار دارد، پرهیز کنید.

چگونه حساب کاربری VERIFIED بگیریم؟

این سوال بسیاری از مخاطبان توییتر و اینستاگرام است. دریافت تیک آبی، کار آسانی نیست. به همین خاطر، ارزش بالایی دارد و خیلی ها به دنبال شکار تیک آبی هستند. حتی صفحاتی با میلیون ها لایک و فالور، الزاما، مشمول شرایط دریافت تیک آبی نیستند. شما برای دریافت تیک آبی، باید مشخص کنید که چه هویتی دارید و چقدر این هویت شما، در اینترنت، اهمیت دارد. مثلا ورزشکار هستید؟ نویسنده هستید؟ هنرمند هستید؟ سیاستمدار هستید؟ طراح هستید؟ منتقد سینما هستند؟ اقتصاد دان یا صنعتگر هستید؟

برای اثبات این هستند ها و هستید ها، باید سند و مدرک ارائه کنید. مثلا با کدام خبرگزاری مصاحبه کردید. کدام سایت ها درباره شما مطلب زده اند. آیا در ویکی پدیا، صفحه ای برای معرفی شما وجود دارد؟

مقدمات عبارت است از:

عمومی کردن صفحه خود (PUBLIC)
تکمیل اطلاعات بخش BIO
فعال شدن در توییتر به مدت چند ماه
عنوان شغلی و تحصیلات و کسب و کار و تجربه خود را به فارسی و انگلیسی ذکر کنید.

اگر سایت یا وبلاگی دارید، لینک بدهید.

ارائه عکس خود در حساب کاربری
درج شماره تلفن و آدرس پست الکترونیک معتبر خود.

تکمیل فرم تایید توییتر تا درخواست شما بررسی شود. ۲ لینک از سایت های مختلف و معتبر که رتبه بالا در COM‌ دارند را باید معرفی کنید تا توییتر متوجه شود که شما چقدر مهم هستید و به شناسایی شما کمک کند.

۵۰۰ کاراکتر (چند خط) درباره این که چرا حساب کاربری شما باید تایید شود بنویسید.
معمولا ۱ هفته تا ۱۰ روز، بررسی وریفای حساب شما در توییتر،به طول خواهد انجامید. برای آشنایی با ترفندهای دریافت حساب وریفای در توییتر به جمله معروف: HOW TO GET VERIFIED ON TWITTER در گوگل مراجعه کنید.

چگونه فرد خاصی را در یک موضوع خاص، جستجو کنیم؟

بایستی از این فرمول استفاده کنید:

FROM@USERNAME WORD. به جای USERNAME باید کد کاربری کاربر مورد نظر را وارد کرده و به جای WORD هم کلمه مورد نظر خود. اگر به جای FROM از TO‌ استفاده کنید، منشن هایی که به فرد خاصی زده شده را در عبارت مورد نظر، جستجو می کند.

برای آن که توییت های شامل کلمه خاصی از افراد وری فای شده ببینیم چه باید کرد؟
از این فرمول استفاده کنید: FILTER: VERIFIED WORD1 OR WORD2 FILTER: VERIFIED

به جای WORD1 و WORD2 از کلمه فارسی یا انگلیسی مورد نظر استفاده کنید.

پر بیننده‌ترین اکانت در توییتر و اینستاگرام کدام است؟

پربیننده ترین اکانت توییتر در این لینک و پربیننده ترین اکانت اینستاگرام نیز در این لینک در دسترس است.

(۱۵ میلیارد صفحه در اینترنت، از کلمه twitter استفاده کرده اند که در گوگل ایندکس شده است)

راهنمای جستجوی پیشرفته در توییتر

به این لینک مراجعه کنید.

چگونه توییت‌های ارسال شدن از یک کشور یا شهر را مشاهده کنیم؟

به این لینک رفته و راهنمای مربوطه را مطالعه کنید. از گزینه NEAR THIS PLACE استفاده کنید.

همراه گرامی، اگر قصد دارید تا صفحه توییتر پر بیننده داشته باشید، استراتژی شما باید مشخص و متفاوت با رفتار سازمانی شما در اینستاگرام باشد. روی اوردن به بازنشر و کپی کاری، برگ برنده نیست. تلاش کنید تا یک تولید کننده محتوای خلاق و نوآور باشید. تجارب خود را با ما به اشتراک بگذارید. یک بستر عالی برای بازاریابی دیجیتالی (digital marketing) و کارآفرینی اینترنتی (ICT-ENABLED BUSIENSS) همین TWITTER است.

منبع: عصر شهروند

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • .....
    1

    انمنشن یعنی چی؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها