چرا رئیسی رئیس مجمع تشخیص نشد؟/روایت غفاری از درایت رهبری در انتخاب اعضای جدید مجمع تشخیص

عضو مجمع نیروهای خط امام در مورد عدم انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس مجمع از سوی رهبری گفت:مقام معظم رهبری هیچگاه کسی را که در انتخابات ریاست‎جمهوری رای نیاورده است بالای سر رئیس‎جمهور قرار نمی‎دهد.

چرا رئیسی رئیس مجمع تشخیص نشد؟/روایت غفاری از درایت رهبری در انتخاب اعضای جدید مجمع تشخیص

فاطمه علی اصغری- صبح روز سه‎شنبه حوالی ساعت 9:30 در موسسه الهادی خیابان دماوند که ساختمانی قدیمی بود به همراه عکاس مجموعه حاضرشدیم و در سالن ورودی منتظر حضورعضو قدیمی مجمع نیروهای خط امام بودیم که غفاری با شمایل همیشگی درهمان طبقه همکف ما را به دفتر کارش هدایت کرد.

وارد دفترکاری که بسیار اوضاع نامرتبی داشت شدیم که البته غفاری نامرتبی دفتر را ناشی از جابه جایی می‎دانست و تاکید داشت که جز خودش اجازه نمی‎دهد که کسی وارد اتاقش شود.

ساعت از 10 گذشته بود که مصاحبه ما هادی غفاری از فعالین دوره انقلاب وعضو مجمع نیروهای انقلاب آغاز شد و وی در جریان این مصاحبه صحبت‏‎هایی را از آیت‎الله هاشمی، ریاست آینده مجمع تشخیص و رویکردهای برخی از دولتمردان گذشته بیان کرد که بسیاری از آنها جذابیت‎های مخصوص به خود را داشت که خواندن آنها خالی از لطف نیست.

متن گفت وگوی سایت خبر فوری با هادی غفاری به شرح زیر است:

خبرفوری: بعد از فوت آیت‎الله هاشمی مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان یکی از نهادهای مهم کشور بدون رئیس اداره می‎شود و این نهاد ماه‎ها بدون رئیس اداره می‎شد و این در حالی بود که رهبری امروز احکام جدید را صادر کردند؟دلیل این تاخیر از نظر جنابعالی به چه علت بود؟

غفاری: به دونکته مهم باید اشاره کنم که باتوجه به انتخابات ریاست‎جمهوری و تحت تاثیربودن فضای کشوربا توجه به انتخاباتی که گذشت مقام معظم رهبری بنا نداشتند در این فضا اقدام دیگری را انجام دهند از این رو نسبت به انتخاب و صدور احکام جدید اعضای مجمع تشخیص واردعمل نشدند.

خبرفوری: با توجه به انتصاب آیت‎الله شاهرودی به ریاست مجمع تشخیص از سوی مقام معظم رهبری نظر جنابعالی نسبت به شایعات منتشرشده قبل از صدور این حکم پیرامون حضور ابراهیم رئیسی در مسند ریاست مجمع چیست؟

غفاری: اما در مورد انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رهبری باید بگویم که هیچگاه مقام معظم رهبری کسی را که در انتخابات ریاست‎جمهوری رای نیاورده است بالای سر رئیس‎جمهور قرار نمی‎دهد چرا که مجمع تشخیص مصلحت نظام به لحاظ حقوقی و قانونگذاری رتبه بالایی دارد و رهبری کسی را که برای ریاست‎جمهوری رای لازم را به دست نیاورده است برمسند ریاست مجمع قرار ‏دهد.

رهبری کسی را که برای ریاست‎جمهوری با چهره‎های بی‎بهای اجتماعی و خواننده زیرزمینی دیدار کند برای ریاست مجمع انتخاب نمی‌‏کنند.

دیدار با خواننده‎هایی که تیپ‎های مستهجن و زیرزمینی دارند و خالکوبی‏‎های نادرستی دارند در ایام انتخابات از سوی یک کاندیدای ریاست‎جمهوری درست نبود هرچند بگوید وی تواب شده باشد چرا که در ایران ممکن است هزارنفر تواب شوند ولی دلیلی نمی‎شود که با آنها دیدار کرد و عکس سلفی گرفت.

رهبر معظم انقلاب کسی را که خیلی خوشنام نیست در مسند ریاست مجمع قرار نمی‎دهند.

هیچگاه مقام معظم رهبری کسی را که در انتخابات ریاست‎جمهوری رای نیاورده است بالای سر رئیس‎جمهور قرار نمی‎دهد

رهبری بدون شک اگرقبلا رئیسی را به عنوان تولیت آستان قدس رضوی انتخاب نمی‎کردند در صورت فراهم شدن موقعیت انتخاب جدید فرد دیگری را برای حضور در این سمت انتخاب می‎کردند.

به نظربنده رهبری منتظر یک شرایط آرام اجتماعی بودند تا اعضای جدید مجمع تشخیص را معرفی کند و بنده معتقدم رهبری به دنبال فردی است که جایگاه خوبی داشته باشد و به اعتقاد بنده وی به دنبال افراد میانه‌‏رو برای ریاست‎ مجمع است که از نظر بنده افرادی چون ناطق نوری و هاشمی شاهرودی در این دسته بودند که به خوبی در حکم رهبری این رویه را مشاهده کردیم و ایشان آیت‎الله هاشمی شاهرودی را که یک فرد میانه‎رو است به عنوان ریاست جدید مجمع انتخاب کردند.

خبرفوری: باتوجه به حضور جنابعالی در زمان جنگ وضعیت امنیتی کشور را در شرایط فعلی و باتوجه به حضور داعش در منطقه چطور ارزیابی می‎کنید؟

غفاری: از نظر بنده امنیت یک موضوع بسیاری وسیعی است و همه از این کلمه خوششان می‎آید.

اینکه در یک کشور یک خانم نتواند به راحتی در یک خیابان قدم بزند و 50 ماشین برای وی بوق بزنند درست نیست و اینکه پدری از سر فقر فرزند خود را برای گرفتن دیه به کشتن دهد نشان از ضعف امنیت اجتماعی است که بدون شک باید در کنار امنیت مرزها در کشورمان اجرایی شود.

مردم در کشورمان باید آزادی پس از بیان داشته باشند و چرا برخی از خبرنگاران به جرم نوشتن مقاله‎ای که منتشر هم نشده است باید در زندان باشند.

بنده از امنیت مبتنی بر باتوم دفاع نمی‎کنم و از امنیت مبتنی براخلاق، عدالت اجتماعی و عدالت قضایی را دفاع می‎کنم از این رو امنیت مرزهای ما امروز ما خوب است ولی باید وضعیت امنیت اجتماعی را نیز بهبود ببخشیم.

اینکه در جامعه امنیت مبتنی برباتوم و توپ و تانک باشد از نظر بنده قابل قبول نیست.

ما در کشورمان باید امنیت دستگاه قضایی را داشته باشیم و حق دادخواهی و دادرسی برای هرشهروندی باید در کشورمان وجود داشته باشد.

مردم ما نباید از فرهنگ اسلامی و ایرانی دور شوند روندی که بدون شک ناشی از ضعف‎های درونی ماست که باید اصلاح شود.

خبرفوری: باتوجه به حضور جنابعالی در جریان جنگ تحمیلی نظر جنابعالی درباره اظهارات دریادار صمدی از فرماندهان ارتش پیرامون اعدام 19 فرمانده ارتش از سوی محمدغرضی پیش از جنگ چیست؟ آیا در جریان این موضوع هستید؟

غفاری: من چنین چیزی را به یاد ندارم و علی‎رغم اینکه در جریان اتفاقات بودم چنین چیزی را تایید نمی‎کنم ولی به یاد دارم یک مدتی شیخ علی تهرانی در محاکم بودند و وی اعدام‎های فراوانی داشت.

خبرفوری: به عنوان یک فعال سیاسی نظر جنابعالی درباره اظهارات اخیربرخی از مقامات دولت گذشته همچون حمید بقایی بعد از بازداشت از سوی دستگاه قضایی چیست؟

غفاری: من به هیچ وجه در حرف‎ها و اظهارات بقایی حقیقت و اخلاص نمی‎بینم و کلا این طیف را جزو دسته‎هایی که به دنبال حقیقت هستند نمی‏‌دانم.

این طیف فقط به دنبال منافع خود هستند و دوستی و دشمنی شان تنها در جهت منفعت طلبی است به گونه‎ای که در سال 88 وقتی هوادارانشان همه خط امامی‎ها را له می‎کردند چرا یک کلمه سخن نمی‎گفتند آن موقع آقای بقایی چرا سکوت اختیار کرد.

در 8 سالی که برمردم ما گذاشت و کشور به ورطه نابودی و بی آبروی پیش رفت و اقتصاد ملی ما سقوط کرد حرمت سیاسی و اجتماعی ما بی حرمت شد و پول ما به شدت تنزل کرد و سخنرانی‎های جنجالی برای ما در دنیا آبرویی نگذاشت چرا آن موقعه سکوت کردند.

به هیچ وجه در حرف‎ها و اظهارات بقایی حقیقت و اخلاص نمی‎بینم

این طیف مصداق این مثال است که در زمان‎های گذشته در میدان امام خمینی یا همان توپخانه سابق بچه‎هایی بودند که جیب مردم را با تیغ می‎بریدند و پول را می‎دزیدند و سپس با همراهی فردی که جییب وی را زده بودند سعی در پنهان کردن کار خود داشتند بنابراین به اعتقاد من اظهارات افرادی چون بقایی و امثال آنها به مانند کار همین بچه‎‏ها بود.

خبرفوری: جنابعالی از درگذشت آیت‎الله هاشمی بسیار متاثر بودید فضای سیاسی کشور را بعد از درگذشت وی چگونه ارزیابی می‎کنید؟

مرگ آیت‎الله هاشمی به تعبیر دینی ما ثلمه بزرگی بود که بدون شک قابل جبران نبود

غفاری: بدون شک ثبات و رشد در یک کشور مثل یک بدن هستند که اگر قوه عاقله آن خوب کارنکند مشکل آفرین است از این رو از منظر بنده آقای هاشمی یکی از سران قوه عاقله کشورمان محسوب می‎شدند که مرگ وی به تعبیر دینی ما ثلمه بزرگی بود که بدون شک قابل جبران نبود.

خبرفوری: به عنوان آخرین سوال شما به جز آیت‎الله هاشمی خاطرات زیادی را هم در دوران انقلاب با آیت‎الله یزدی داشتید در حال حاضر از وی خبردارید؟درست است وی کسالت دارد؟

غفاری: آیت‎الله یزدی بسیار مرد شریفی است و انسان حق‎طلبی است و ممکن است به لحاظ اندیشه و تفکر فکری با بنده زاویه داشته باشد ولی شخص پاکدامنی است و بنده از وی ظلمی را سراغ ندارم.

خبرفوری: مواضع وی از نظرشما در قبال آیت‎الله هاشمی درست بود؟

موضع‌گیری وی نسبت به آیت‎الله هاشمی درست نبود که از نظر من مشکلی ندارد.

درحال حاضر وی کسالت دارد که امیدوارم هرچه سریعتر خوب شوند.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • احسان
    0

    شما لازم نیس به جای رهبری حرف بزنید رهبری فقط برای این رئیسی رو به عنوان رئیس مجمع انتخاب نکردن، که ایشون هنوز پختگی لازم رو ندارن، نه برای دیدار با تتلو! قابل توجه شما، رهبری بعد از انتخابات با رئیسی جلسه گذاشتن و به طور ویژه ازش تشکر کردن!

  • احسان
    0

    همونطور که گفتم فقط بخلطر اینکه پختگی لازم رو ندارن رییس مجمع نشدن، وگرنه رهبری ایشونو به عنوان عضو مجمع انتخاب کردن

  • محسن
    0

    خوب تحلیل های ابی در مورد مجمع کردی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها