نداشتن انگیزه عامل نبود نظریه‌پردازی علمی است

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز اعتقاد دارد که نبود نظریه‌پردازی علمی خصوصا در حوزه‌های علوم انسانی به دلیل نداشتن آزادی نقد نیست بلکه به دلیل کمبود انگیزه است.

نداشتن انگیزه عامل نبود نظریه‌پردازی علمی است

آیت‌الله اسدالله ایمانی، شامگاه یکشنبه 21 مرداد در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس، گفت: اعتقاد الهی و دینی انگیزه‌بخش است و تا زمانی که انگیزه درونی در افراد ایجاد نشود حرکتی شکل نمی‌گیرد.

او افزود: امروزه در دانشگاه‌های ما انگیزه الهی وجود ندارد و اهداف دیگری جایگزین شده است به عنوان مثال اساتید دانشگاه جزوات سال‌های پیش را تدریس و دانشجویان دکتری پایان‌نامه‌ها را کپی می‌کنند و به همین علت انگیزه‌ای برای تحقیق وجود ندارد که موجب عدم نظریه‌پردازی می‌شود بنابراین لازم است این روند از مدیریت کلان اصلاح شود .

ایمانی اعتقاد دارد که سال‌هاست جامعه ما نظریه‌پردازی مانند شهید مطهری را تجربه نکرده است و سپس برگزاری همایش‌های تخصصی را یک امتیاز ویژه برای شهر شیراز محسوب کرد و ادامه داد: این همایش موجب می‌شود دریچه‌ای از علم و تحقیق و اندیشه به روی اندیشمندان ما باز شود .

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه باید از فرصت‌ها استفاده کرده و در جهت رفع نواقص کوشید، گفت: نکته‌ای که باید بدان توجه داشت این است که برگزاری نشست تخصصی مهم‌تر از برگزاری همایش است بنابراین همایش‌هایی که برگزار می‌کنیم نیز همراه با نشست‌های تخصصی در دانشگاه و جامعه باشد تا بتوان جریان‌سازی کرد .

وی با تأکید بر اینکه با حساس کردن اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نسبت به مسئله تولید علوم انسانی و پایه‌ریزی تمدن نوین اسلامی باید در دانشگاه موج ایجاد کرد، گفت: البته نشست‌های تخصصی نیازمند پیگیری و ساماندهی است.

آیت‌الله ایمانی با اشاره به ضرورت برگزاری همایش تحول در علوم انسانی اسلامی، از استاندار فارس درخواست کرد تا از برگزاری این همایش به‌عنوان طرحی ملی حمایت کند و روز 24 آبان مصادف با سالگرد ارتحال علامه طباطبایی را به‌عنوان روز برگزاری این رویداد علمی، پیشنهاد داد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها