بارش شهابی برساووشی چیست؟/چه ساعتی آسمان، شهاب باران می‌شود؟

بارش شهابی به زمانی گفته می‌شود که بیش از 50 شهاب در آسمان شب مشاهده شود. آسمان ایران امشب هم میزبان یک بارش شهابی است.بارش شهابی برساووشی امشب از بعد نیمه شب در اغلب نقاط آسمان ایران قابل رویت است.

بارش شهابی برساووشی چیست؟/چه ساعتی آسمان، شهاب باران می‌شود؟

«و برساووش پسر زئوس است که برای نجات آندرومدا با عفریته مدوسا می‌جنگد. برساووش، مدوسا را به سنگ تبدیل می کند و آندرومدا را نجات می دهد...»

افسانه‌های کهن درباره آسمان شب زیاد شنیده می‌شود، از صور فلکی بگیرید تا بارش شهابی که امشب اگر اندکی صبور باشید می توانید آن را مشاهده کنید.

قصه ای که در ابتدا خواندید گزیده ای از افسانه برساووش است که پیشتر در کتب یونانی درباره این صورت فلکی نقل شده است. اما ارتباط این افسانه با بارش شهابی برساووشی که امشب در آستانه مشاهده آن هستیم موضوع گزارش امروز گروه دانش خبر فوری است.

برساووش را بیشتر بشناسید

بد نیست در همین ابتدا به مفهوم صورت فلکی هم اشاره کنیم. برخی از افراد گاهی صورفلکی را با کهکشان اشتباه می‌گیرند. بد نیست بدانید که مفهوم صورت فلکی به تازگی کشف نشده است. در گذشته به مجموع چند ستاره که تشکیل یک شکل خاص می دادند؛ صورت فلکی می گفتند. اغلب این صورفلکی داستان‌ها و افسانه‌هایی برای معرفی خودشان دارند که برساووش نیز از آن مستثنی نبود. بیشتر صورت فلکی‌ها شبیه تصور مردمان یونان باستان از آن داستان است. با این منطق صورت فلکی برساووش هم باید شباهتی به پسر زئوس داشته باشد.

بارش شهابی چیست؟

شهاب‌ها در واقعیت بقایای دنباله دارها و سیارک‌ها هستند که در هنگام برخود به زمین، از جو عبور می‌کنند و بدلیل گرما اصطکاکی که قطعه سنگ با جو می سازد می سوزند و از خود نوری متصاعد می‌کنند، این نور در اصل همان شهاب است. اما بارش شهابی در اصل وقتی مشاهده می‌شود که تعداد زیادی شهاب در آسمان شب دیده شود.

چرا بارش شهابی برساووشی؟

وقتی رد همه شهاب‌هایی که در آسمان شب دیده می‌شود را بگیرید به نقطه‌ای می‌رسید به نام کانون بارش. این کانون بارش می‌تواند در یک صورت فلکی خاصی واقع شده باشد. کانون بارش شهابی امشب در صورت فلکی برساووش واقع است. به همین دلیل به این بارش شهابی، برساووشی نیز می‌گویند.

امشب با چه شرایطی بارش شهابی ببینیم؟

بارش شهابی برساووشی هر سال دقیقا در تاریخ بیست و یکم مرداد ماه اتفاق می افتد. برای رصد کردن آن بهتر است زمانی به سراغ آسمان شب بروید که ماه غروب کرده باشد و آلودگی نوری دیگری نیز در اطرافتان نباشد. - آلودگی نوری به هرگونه منبع نوری می‌گویند که مانع از تماشای آسمان در شب می شود.- شما می‌توانید امشب از حدود ساعت 12 شب به سراغ آسمان بروید و از تماشای بارش شهابی لذت ببرید.

بد نیست بدانید که تماشای بارش شهابی احتیاجی تلسکوپ ندارد. امشب اگر خوش شانس باشید می توانید حدود 100 شهاب را در آسمان ببینید.

عکس از امیرعلی مومنی

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاشانی
    0

    بسیار عالی.... من حتما امشب میرم و این پدیده زیبا را می بینم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها