معاون وزیر امور خارجه:

تمایل اروپا به حفظ برجام است

معاون وزیر امور خارجه کشورمان امروز (چهارشنبه) پس از پایان پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین با اشاره به تمایل طرف‌های اروپایی برای حفظ این توافق، تصریح کرد که برجام هنوز زده است.

تمایل اروپا به حفظ برجام است

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان امروز(چهارشنبه) پس از پایان پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین با اشاره به تمایل طرف‌های اروپایی برای حفظ این توافق، تصریح کرد که برجام هنوز زده است.

عراقچی در گفت‌وگو با خبرنگاران از اختلاف نظر بین اعضا، درخصوص فعال شدن سازوکار حل اختلاف در برجام خبر داد اما تصریح کرد که در نشست امروز صحبتی در این رابطه صورت نگرفت.

نماینده چین نیز در گفت‌وگویی نسبت به تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران هشدار داد.
آمریکا اردیبهشت سال گذشته به‌صورت یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم‌هایی را که به موجب این توافق لغو شده بود دوباره بازگرداند. با این حال اعضای باقی‌مانده در برجام با اقدام آمریکا مخالفت کرده و به این توافق وفادار ماندند.

ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین‌المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه با صدور بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) در واکنش به آخرین گام ایران و با نادیده گرفتن تعلل خود در اجرای کامل تعهداتشان در برجام، تلاش کردند تا با استفاده از سازوکار حل اختلاف، ایران را به اجرای کامل تعهداتش بازگردانند.
آنها ۲۴ دی‌ماه با صدور بیانیه‌ای تمایل خود را برای فعال کردن این ساز وکار اعلام کردند. با این حال جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که این سازوکار هنوز فعال نشده است.

« میخائیل اولیانوف » نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین پس از پایان نشست امروز به خبرنگاران گفت: شرکت‌کنندگان در کمیسیون مشترک برجام پایبندی خود را به این توافق به عنوان عنصر مهم معماری عدم اشاعه هسته‌ای مورد تاکید قرار دادند.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها