کرونایی که هنوز آرام است، اما می‌تواند به زودی فاجعه بیافریند

سازمان بهداشت جهانی W.H.O در مورد ورود کرونا به آفریقا هشدار داده است. ورود این ویروس جهش یافته به قاره سیاه به دو علت(فقر کشورهای آفریقایی و جهش محتمل ویروس) می‌تواند خطرناک باشد.

کرونایی که هنوز آرام است، اما می‌تواند به زودی فاجعه بیافریند

به گزارش خبر فوری ، شاید هفته اخیر مهم‌ترین و سرنوشت سازترین هفته در رابطه با گسترش یا عدم گسترش ویروس جدید کرونا بوده باشد. ویروس کرونا که تا قبل از هفته پیش در آسیای شرقی و به ندرت در برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی شیوع داشت، با ورود به ایران عملا به حوزه خاورمیانه سرایت کرد. حالا به جز ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، لبنان، عراق و برخی کشورهای دیگر نیز دچار این بیماری شده اند.

کرونا پشت دروازه‌های آفریقا

شاید این واقعه فی نفسه یک فاجعه نباشد اما می‌تواند به یک فاجعه تبدیل شود. خاورمیانه دروازه ورود به آفریقا است. کانال سوئز از شمال و دریای سرخ در مغرب دو مسیر ورود کرونا از خاورمیانه به آفریقا هستند. علاوه بر این، روابط کشورهای فقیر آفریقایی با تجار چینی به شدت وثیق است. تاجرهای بسیاری از چین به آفریقا رفته و در آنجا سرمایه گذاری کرده و روزانه پروازهای بسیاری از چین به آفریقا در حال رفت و آمد است.

فقر و ضعف سیستمی در تقابل با کرونا

سازمان بهداشت جهانی W.H.O در مورد ورود کرونا به آفریقا هشدار داده است. ورود این ویروس جهش یافته به قاره سیاه از دو جهت می‌تواند خطرناک باشد. اول اینکه کشورهای عمدتا فقیر آفریقا توان مقابله سیستماتیک با ویروس چینی را ندارند. تاریخ هم نشان داده که ورود ویروسهایی مانند سارس و ایبولا به کشورهای آفریقایی به شدت می‌توانند آسیب زا و کشنده باشند. فلج اطفال و مالاریا هنوز هم در حال گرفتن قربانی از کودکان آفریقایی است. حالا کرونا با ورودش به آفریقا می‌تواند تا سالها از شهروندان این قاره قربانی طلب کند.

امکان جهش کرونا وجود دارد

با این حال، خطر دیگری نیز این قاره را دنبال می‌کند. ویروس کرونای جدید می‌تواند با ورود به آفریقا جهش یابد. نباید فراموش کرد که ویروس کرونا می‌تواند با ورود به مناطق گرم و خشک یا استوایی تغییر کند. ویروس مرس MERS نیز به همین صورت پس از ورود به عربستان جهش یافت و 30 درصد از مبتلایان خود را از بین برد. برخی کارشناسان معتقدند که کرونای جدید(کوئید 19) می‌تواند با ورود به آفریقا دچار جهش گردد؛ با این حال، کارشناسان دیگر و پزشکان متخصص سازمان بهداشت جهانی هنوز در حال گمانه زنی بوده و به نتیجه قطعی نرسیده اند.

سازمان بهداشت جهانی وارد عمل می‌شود

با وجود این مسائل، بسیاری از کشورهای آفریقایی با همکاری سازمانهای جهانی در حال تلاش برای مقابله با ورود این ویروس چینی به داخل قاره هستند. نکته ترسناک اما این است که حتی هنوز هم برخی ترددهای هوایی بین کشورهای آفریقایی و چین برقرار است و هنوز جلوی همه پروازهای چین - آفریقا گرفته نشده است.

طبق گزارش وبگاه خبری The VERGE ، هفته گذشته اولین مورد مشکوک به کرونای جدید در مصر تایید گردید. با این حال، خطر اصلی ورود کرونا به آفریقا از طریق عربستان سعودی است. سازمانهای بهداشتی آفریقا نسبت به ورود کرونا از طریق دریای سرخ به برخی کشورهای فقیر آفریقای مرکزی هشدار داده اند. در این میان، وضعیت کشوری مثل کنگو از سایر کشورها وخیم تر است. این کشور فقیر که سالها است با جنگ داخلی دست و نجه نرم می‌کند از ساده ترین ساختارهای سلامت سنجی هم محروم است. مشخص است که اگر کرونا به این کشور وارد گردد قطعا فاجعه ای بزرگ رخ خواهد داد؛ مواجهه این کشور با ایبولا در ابتدای دهه اول هزاره جدید و آمار وحشتناک تلفات در این کشور به خوبی این امر را تایید می‌کند.

اکنون سازمان بهداشت جهانی بر اساس موقعیت کشورهای آفریقایی و درصد درخطر بودن، آنها را در لیستی قرار داده و رتبه بندی کرده است. در صدر این لیست کشورهایی مانند الجزایر، اتیوپی، آفریقای جنوبی و نیجریه قرار دارند. این کشورها هم ارتباط وثیقی با چین دارند و احتمال وقوع کرونا و شیوعش در آنها بیشتر است.

فارغ از همه این مسائل، باید صبر کرد و دید که آیا ویروس چینی پس از عبور از خاورمیانه به صورت جدی وارد آفریقا هم می‌شود یا نه؟ در صورت وقوع این رویداد بدون شک مرحله جدیدی از مبارزه با این میهمان ناخوانده آغاز خواهد شد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • عارف معلم
    0

    الان باید دعای کساء خوانده شود.

  • کاربر ناشناس
    0

    نظری ندارم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها