آیا شرکت‌های فناوری‌ چین در کنترل کروناویروس موفق بودند؟

هواپیماهای بدون سرنشین، ربات‌های ضد عفونی‌کننده و ابر رایانه‌ها از مهمترین موارد استفاده از فناوری در چین برای مقابله با ویروس کروناست.

آیا شرکت‌های فناوری‌ چین در کنترل کروناویروس موفق بودند؟

کشور چین 780 میلیون نفر جمعیت دارد و شهر ووهان، شهری است که شیوع ویروس کرونا از آن آغاز شده است.

این کشور، چندین دهه را صرف رشد و پیشرفت در بخش فناوری کرده است و اکنون شرکت‌های فناوری خود را ترغیب کرده تا به مبارزه علیه بیماری نوظهور کرونا اقداماتی اتخاذ کنند.

چین مدت‌هاست از فناوری تشخیص چهره، هوش مصنوعی و سایر فناوری‌ها برای مقابله با جرم و نظارت بر شهروندانش استفاده کرده است، اما در حال حاضر از این فناوری‌ها برای مقابله با بیماری کرونا استفاده می‌کند.

غول‌های فناوری در این کشور نسبت به شیوع بیماری واکنش نشان دادند. استقرار وسایل نقلیه خودمختار برای تأمین منابع لازم برای کارکنان پزشکی، هواپیماهای بدون سرنشین با دوربین‌های حرارتی برای بهبود در تشخیص ویروس و افزایش قدرت محاسباتی آنها برای تولید واکسن، از جمله اقداماتی است که در این زمینه انجام شده است.

البته هنوز مشخص نیست که فناوری تا چه اندازه می‌تواند به کنترل این ویروس کمک کند.

بسیاری از تلاش‌های پژوهشگران در این زمینه تاکنون محدود بوده است، اما مقامات در پکن (پایتخت چین) اظهار کردند: مبارزه با ویروس اولویت ملی است و نیاز به اقدام جمعی دارد.

رییس جمهور چین، شی جین پینگ، در اوایل ماه جاری اظهار کرد: "مبارزه با بیماری همه‌گیر بدون حمایت از علم و فناوری امکان پذیر نیست".

آیا شرکت‌های فناوری‌ چین در کنترل کروناویروس موفق بودند؟

وی در ادامه افزود: چین باید تحقیقات بالینی درباره واکسن و داروهای ضدویروسی را تقویت کند و گزینه‌های خرید آنلاین، برای ده‌ها میلیون نفر را که برای جلوگیری از شیوع این بیماری در خانه مانده‌اند را گسترش دهد.

وزارت علوم وفناوری چین، از بخش فناوری درخواست کمک کرد که ربات‌ها، ماشین‌های غربالگری دما و دستگاه‌هایی که می‌توانند به کاهش تماس انسانی کمک کنند را در مکان‌های عمومی مستقر کنند.

کارشناسان اظهار کردند: فناوری نمی‌تواند به طور کامل از شیوع این بیماری جلوگیری کند، اما این بخش می‌تواند از ابزارهای خود، مانند ارائه خدمات دیجیتال در تحویل غذا و پرداخت با تلفن همراه به افراد کمک کند تا بهتر با همه‌گیری مقابله کنند.

آیا شرکت‌های فناوری‌ چین در کنترل کروناویروس موفق بودند؟

از جمله این خدمات، ربات‌های تحویل غذا در برخی از رستوران‌های پکن است که کمک می‌کنند تا غذا از آشپزخانه به مشتریان برسد و قرار است که این طرح، در صورت آزمایش و موفقیت به شهرهای دیگر هم انتقال یابد.

همچنین به تازگی ربات‌های خودران در شهر ووهان چین، کالاها را به پرسنل پزشکی می‌رسانند. این ربات‌ها که بسیار شبیه به وسایل نقلیه با اندازه کوچک هستند، بسته‌های بیمارستانی را تحویل می‌دهند تا بیماران مبتلا به کرونا ویروس به سرعت معالجه شوند. مسیر این ربات‌ها کوتاه است، اما از ارتباط انسان‌ها با یکدیگر جلوگیری می‌کنند و به نوعی موجب کاهش شیوع بیماری می‌شوند.

آیا شرکت‌های فناوری‌ چین در کنترل کروناویروس موفق بودند؟

از دیگر اقدامات مهم چین در این زمینه استفاده از ربات‌ها در بیمارستان‌های سراسر شهر ووهان است. این ربات‌ها برای بخش‌های ایزوله، مراقبت‌های ویژه و اتاق‌های عمل، کار ضدعفونی را انجام می‌دهند.

در زمان نظارت هم از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده شده است. این هواپیماهای بدون سرنشین با استفاده از تصویربرداری حرارتی، افراد مبتلا به تب را شناسایی می‌کنند.

با این حال، با وجود همه این فناوری‌ها، چین مجبور است از داوطلبان انسانی نیز برای مقابله با ویروس استفاده کند.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها