سیاووشی در گفت‌وگو با خبرفوری: تعدادی از ازدواج های کودکان زیر 15 سال به طلاق منجر می شود/99درصد از این ازدواج ها به دلیل فقر رخ می‌دهد/ اصلاح قانون کودک همسری به نفع نظام است

طیبه سیاووشی درباره اصلاح قانون ازدواج کودکان و تغییر سن آنان از 13 سال به 15 سال گفت:خود ما معتقدیم که اصلاح این قانون برای حفظ شریعت بهتر است. زیرا این قانون کنونی تبعاتی در جامعه خواهد داشت.

سیاووشی در گفت‌وگو با خبرفوری: تعدادی از ازدواج های کودکان زیر 15 سال به طلاق منجر می شود/99درصد از این ازدواج ها به دلیل فقر رخ می‌دهد/ اصلاح قانون کودک همسری به نفع نظام است

طیبه سیاووشی درباره اصلاح قانون ازدواج برای کودکان زیر 15 سال به خبرنگار اجتماعی خبر فوری گفت: ما در تلاش هستیم که سن ازدواج برای دختران را از 13 سال به 15 سال افزایش دهیم.

وی ادامه داد: البته ما در این مسیر به مشکلات زیادی هم برخورد کردیم و در تلاشیم که هم به لحاظ فقهی و شرعی و هم به لحاظ قانونی نظر تمام صاحب نظران در این زمینه را به این مساله مهم جلب کنیم.

این عضو فراکسیون زنان گفت: مساله مهم و معضل مهم در این ازدواج ها، فقر است. اغلب این دختران کم سن بدلیل فقر ناچار به ازدواج با مردان با سنین بالا می شوند.

وی در ادامه عنوان کرد: بعضی از این ازدواج ها منجر به طلاق می شود و در نهایت این دختران که حالا زنان بزرگ و یا مادر شده اند ناچار به تنها ماندن می شوند و حتی سرپرست خانواده می شود.

وی درباره تبعات این کودک همسران گفت: مساله اساسی از جایی ناشی می شود که انگار کسی تبعات دردناک ازدواج کودک را حس نکرده است؛ باید گفت کودک 11 ساله که آموزشی درباره مادر شدن ندیده است و درکی از ازدواج ندارد، نمی تواند وظیفه همسری و مادری به عهده بگیرد.

سیاوشی درباره ازدواجح کودکان با اتباع خارجی نیز می گوید: حتی خیلی اوقات دیده شده است که کودک بدلیل مسائل مالی با یک مهاجر ازدواج کرده و بچه دار شده و حالا معضل تازه تابعیت فرزندش برای دولت ایجاد می شود.

وی در ادامه یکی از بزرگترین موانع این اصلاح قانون را عنوان کرد: بهتر است این مساله را به گوش خانمهایی برسانیم که به بهانه شرع تصور می کنند که کودک 11، 12 ساله می تواند ازدواج کند.

این عضو کمیسیون فرهنگی گفت: اینکه شرع را دستاویز این مساله می کنند پسندیده نیست مگر ما مسلمان نیستیم؟ حتی بسیاری از خانم ها می گویند که بدلیل مسائل فرهنگی و قومیتشان، دختر می تواند در سنین زیر 15 سال ازدواج کند.

وی در ادامه عنوان کرد: بد نیست این خانم ها که معتقد به ازدواج سن پایین کودکان هستند خودشان از نزدیک یک مورد از این ازدواج ها و تبعاتشان را مشاهده کنند.

وی درباره علت این ازدواج ها نیز اشاره کرد: من خودم معتقدم که 99 درصد این ازدواج ها نه تنها بدلیل مسائل فرهنگی انجام نمی شود بلکه فقط و فقط ناشی از فقر است.

این نماینده مجلس در ادامه اشاره کرد: من معتقدم اگر خانواده ای وضعیت اقتصادی بهتری داشته باشد و یا مثلا سطح فرهنگی داشته باشد حاضر نمی شود که کودکش ازدواج کند.

وی گفت:ما معتقدیم که اصلاح این قانون برای حفظ شریعت بهتر است؛ زیرا تبعات این ازدواج ها تا سالین زیادی به عنوان آسیب اجتماعی برای نظام باقی می ماند.

طیبه سیاووشی در پاسخ به این سوال که تبعات این ازدواج ممکن است تا چه جایی آسیب رسان باشد گفت: زیرا این کودک بعد از ازدواج دیگر جایی در خانواده اش ندارد. به همین دلیل برای امرار معاش ممکن است دست به هر کاری بزند.

وی درباره نظر مراجع در اینباره گفت: آیت الله مکارم شیراز ی هم معتقد بودند که دوره ای زنان زود ازدواج می کردند گذشته است و امروز ملاک برای ازدواج بلوغ عقلی است.

سیاووشی همچنین افزود: ما درتلاشیم تا بتوانیم نظر باقی مراجع را هم به این مساله جلب کنیم و فتوای لازم را برای اینکه این قانون اصلاح شود بگیریم.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • چه فرقی میکنه
    0

    مگر ما چقدر ازدواج زیر پانزده سال داریم که اینقدر به آن می پردازید. فکری برای دختران و پسران ترشیده بکنید که جامعه را به گند کشیده اند. طلاق در سنین بالا بیشتر است یا پایین؟ اینها چه کسی هستند که برای بقای خود دست به هر موضوعی می زنند و شما چرا خبر فوری دنبال چه هستی با چنین سوژه های نخ نما بی اهمیت و به درد نخور

  • بهار
    0

    من در یکی از دبیرستان های مناطق حاشیه تهران درس میدهم . سن ازدواج معمولا پایین است و با تشویق های موجود ، خانواده ها برای ازدواج سریعتر مشتاق هم شده اند . اردیبهشت، یکی از دانش آموزان چند سال قبلم را دیدم . از ۲۳ دانش آموز تجربی کلاسشان ۲۰ نفر در ۱۶ یا ۱۷ سالگی ازدواج کردند و الان بعد از ۳ ، ۴ سال ، ۱۶ نفر طلاق گرفته اند . این یعنی فاجعه . من چند سال معلم این کلاس بودم و بچه هایشان را به خوبی می شناسم. فقر و اجبار خانواده برای ازدواج ، مسائل فرهنگی ، پایین بودن سطح سواد والدین و.... چنین شرایطی را به وجود آورده . جایی خواندم بیشترین آمار طلاق در ایران مربوط به ازدواج های با سن پایین و تحصیلات کم است وپایدار ترین خانواده های ایرانی خانواده های تحصیل کرده اند . متاسفم با این شرایط بچه ها در سنین پایین تشویق به ازدواج می شوند. از یک طرف با بالا رفتن سن ازدواج در مناطق شهری روبه هستیم واز یک طرف با ازدواج در سن پایین .به هر حال یا داریم از این ور بام می افتیم یا آن طرف بام .

  • ذوالقرنین
    0

    شما نمی خواد فکر یکی دوتا دختر 13 ساله باشی دایه دلسوز تر از مادر نشو فکر دختر هایی رو بکن که از فقر یا زن افغانی هستند یا گرفتار فحشا مگه میشه کسی گرسنه بشه وتحمل کنه معلومه نتیجش فحشا و ارتباط نامشروع میشه دختر 30 تا 40 ساله شده ازدواج نکرده یا به دلیل کمبود مرد یا در اثر نادانی افرادی که مشاوره می دهند که دوسال تفاوت سنی دحتر 40 ساله نهایتا مرد 40 ساله می خواد نتیجه میشه سقط ها ی مکرر یا عدم باروری بگذریم که شما سن ازدواج را 20 سال بالا بردید شما مشاوره رو بر اساس دختر خانواده خومدتون یا پسر خانواده خودتون تعریف می کنید وبس بهتر بفهمونید به مردم که دختر 30 سالش که شد 50 ساله هم بیاد بهتره رضایت بده وگرنه با این مشاوره ابروی مردم رو بر باد می دید کار شما به جایی رسیده که زنان این کشور را به بهانه جلوگیری از فساد صیغه افغانی می کنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها