تحلیلی بر آمار و ارقام لیست پیروز مجلس یازدهم و مقایسه آن با دوره قبل

قالیباف اگر نامزد مجلس دهم بود، چندم می شد؟

محمدباقر قالیباف با بیش از یک میلیون و 200هزار رای، در صدر کاندیداهای پیروز انتخابات مجلس یازدهم قرار گرفته است. اما اگر او در دوره قبل نامزد می شد و همین میزان رای می آورد، نفر چندم حوزه انتخابیه پایتخت نام می گرفت؟

قالیباف اگر نامزد مجلس دهم بود، چندم می شد؟

برخی صاحبنظران سیاسی با اشاره به مشارکت پایین در انتخابات مجلس، اینطور نتیجه می گیرند که اگر مشارکت بالا بود، نتیجه انتخابات در تهران به گونه ای دیگر رقم می خورد. شاهد آنها برای این تحلیل، مقایسه رای اول پایتخت در دو دوره دهم و یازدهم است.

در دوره قبل محمدرضا عارف یک میلیون و 608هزار و 926 رای آورد و اول شد. . یعنی ۴۹.۵۵درصد آرا. در آن دوره حتی نفر سی ام تهران هم بالای یک میلیون رای داشت. یعنی همه 30 نامزد پیروز تهران میلیونی بودند، اما در این دوره به جز محمدباقر قالیباف ، هیچ یک از نمایندگان منتخب دیگر رای شان نه به یک میلیون که حتی به 900هزار هم نمی رسد.

با توجه به اینکه در این دوره، محمدباقر قالیباف، رای اول تهران، 1265287 رای آورد، رای او به نسبت دوره قبل، رای نفر هفتم تهران می شد. یعنی پایین تر از کاظم جلالی که اکنون سفیر ایران در روسیه است و در دوره قبل، در رده ششم قرار گرفته بود. با یک میلیون و 292هزار و 686 رای.

جالب تر اینکه سبد رای اصولگرایان به جز قالیباف که به نظر می رسد سبد رای فراتر از لیست اصولگرایان داشت، نسبت به دوره قبل تفاوتی نکرده است، چراکه مرتضی آقاتهرانی در این دوره 868025 رای آورد و سوم شد. اما همین فرد در دوره قبل 884هزار و 34 رای آورده و سی و دوم شده بود. یعنی رای آقاتهرانی که اکنون نفر سوم تهران است، از دوره قبل حتی کمتر شده اما نتیجه این رای تفاوتی معنادار با دوره قبل پیدا کرده است.

با نگاهی به رای 642214 عددی نفر سی ام تهران، می توان دریافت که این رای در دوره قبل جایگاه 59 فهرست نامزدهای تهران را به دست آورده. یعنی کمی بیشتر از رای مسعود کاظمی که در دوره قبل نفر آخر لیست اصولگرایان بود.

به این ترتیب روشن است که اصولگرایان در شهر تهران که در این دوره بیش از 6میلیون واجد شرایط رای داشت،حدود 600 تا 900هزار رای دارد. چهره هایی چون قالیباف یا حداد عادل به دلیل وزن سیاسی شخصی، می توانند بین 100هزار تا 400هزار رای به این سبد رای بیفزایند.

این ظرفیت 10 تا 15درصدی رای در تهران در صورتی که با مشارکت بالای مردم و رای به رقیب منتهی شود، قدرت اثرگذاری سیاسی را از اصولگرایان می گیرد اما اگر مشارکت پایین باشد، همین عدد می تواند تضمین پیروزی اصولگرایان در پایتخت باشد. اتفاقی که اکنون رخ داده و محمدباقر قالیباف با 20درصد رای واجدین شرایط موفق شده به عنوان بالاترین رای در میان کل نمایندگان منتخب، وارد مجلس یازدهم شود.

گزارشگر: مصطفی انتظاری هروی

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 41
  • یییی
    0

    بله همین ظرفیت رای خاکستری است که اصلاح طلبان با نیرنگ و فریب از مردم ربودند و در سبد رأی دختر صفدر و 95 نماینده فاسد دیگر ریختند ؛ که امروز به جرم اثبات شده فساد اخلاقی آقای س- خ تا فساد مالی و فساد رانتی آقایان و خانم های نماینده افساد طلب رد صلاحیت شده اند و می دانند که اگر مردم دیر یا زود بفهمند که چه کثافت کاری هایی کرده اند هرچه زودتر به جمع یاران دیگرشان که به دامن اربابانشان در اروپا و امریکا پناه برده اند خواهند پیوست

  • سامان
    0

    نتیجه کلی این تحلیل اینکه مجلس و دولت تدبیر و امید با ناکارآمدی و ناتوانی حسابی ملت رو ناامید کردن با اعداد و درصد نمیشه محبوبت خرید مهم کارایی و تدبیره که مجلس گذشته و دولت کنونی نداشت . ضعیف بودن رقیب هم دلیل بر قدرت شما نیست به ریزش همون رای های میلیونی هم دقت کنید اگر اقبالی بود رای سرلیست اصلاحات ۶۹۱۵۱ نبود این نتیجه دلار 14000 تومن / رشد 400 درصدی قیمت مسکن / رشد 400 درصدی خودرو / بنزین یک شبه 3000 تومانی و کلی دستاورد دیگه خواهشا از این فرمول های درصدی برای مقایسه دولت محمود احمدی نژاد و تدبیر امید هم استفاده کنید اون موقع امید داشتیم با یک مسکن مهر نصفه نیمه شاید بعد چند سال خونه دار بشیم ولی حالا ..

  • ناشناس
    0

    چگونه باید افتخار نمایندگی را حفظ کرد؟ --- باشد که این تعداد آرا در انتخابات پایان سال 1398 مجلس شورا برای همه ی دوره اولیهای دوره جدید این مجلس محض رضای خدا و با عهد و پیمان راستین با ذات اقدس او درس عبرت بزرگی برای مجلسیان باشد که می باید برای پذیرفته شدن نزد خداوند جهان ونزد مردم خدا پرست صبور ایران اسلامی ضرورت و اولویت آنان ضمن وفاداری صادقانه به اصول الهی نظام اسلامی ، مردم داری و توجه تخلف ناپذیر به اصل عدالت محوری حکومت در اسلام و به قناعت و پایبندی به قانون و دلبندی به ملت که صاحب اصلی همه ی کشور است باشد و هرگز سهم عادلانه ی زندگی شرافتمندانه و عزتمندانه ی ملت را که با وفا داری خود ستون استوار کشور و نظام را نشکیل می دهد در ثروتهای ملی هرگز منگر نشوند و تامین و تضمین زندگی سر افرازانه را برای همه ی آحاد این ملت شریف علی وار با تصویب قوانین علمی کار آمد شفاف الزامی در راس همه ی اولویتهای وظیفه نمایندگی خویش قرار دهند.

  • رضا
    0

    رای قالیباف و هم حزبی های ایشان در سراسر ایران اول برای تحریم انتخابات از طرف مردم به خاطر عملکرد دولت و همچنین اتفاقات آبان ماه و قضیه هواپیمای اوکراینی و بی اعتمادی مردم به نظام و دوم چیدمان شورای نگهبان در مورد تایید صلاحیت شدگان که کاملا اصولگرا و تهی از اصلاح طلبان بود.

  • یک دوست
    0

    اگر چه آمارها درست است. چون مقایسه ایی نگاه شده است. اما ای کاش تحلیلگر گزارش که کاملا مشخص هست از روی عناد و کینه گزارش را تهیه کرده است، اشاره ای هم که دعواهای این روزهای مدعیان هوچیگر اصلاحاتچی در کاهش سرمایه اجتماعی شان کرده بود تا خواننده متوجه بشود که اگر مشارکت پایین بوده چرا پایین بوده؟؟؟ اینکه از یک نگاه تحلیل کنیم نشان از تحلیل های آبکی رسانه های ما دارد که یکجانبه مسائل را می نگرند. مشارکت پایین بود که مدعیان دروغین اصلاحاتچی نتوانستند به حداقلی از وعده هایی که به طرفداران خود دادند عمل کنند البته وعده های دروغین. از دید مدعیان هوچیگر اصلاحاتچی افکار عمومی تا زمانی خوب هستند که طرفداران باشند. اما با به قدرت رسیدن دیگر مردم به فراموشی سپرده خواهند شد!!! مسأله ای که این جماعت منحرف الفکر همراه با آن روبرو بوده اند. (ادامه دارد)

  • حامد
    0

    این نتیجه تلاش بی وقفه دولت بی تدبیر ومجلس نامعتدله که چنان دراین کشور از روی اخلاص کار کردند که مشارکت ملتو این همه بالا آوردند، مبارکتون باشد، دشمن شادکنهای غربزده، حالا که به عملکردتون قافیه را باختین ومملکتو به عقب بردین، جیبهاتون هم که ته اش معلوم نیست، دیگه بس کنید، بسه دیگه شش سال کم نبود فقط تبلیغات منفی علیه دولت قبلی کردین وتنها کارتان همین بود، خدا مسئولینی که فقط به فکر تصاحب پست ومقامند ومسئولیت را فقط برای دزدی وسواستفاده می خواهند نه برای خدمت به مردم، لعنت کند.کرونا بگیرند بمیرند برند به درک.

  • یک دوست
    0

    ادامه از قبل، مشارکت پایین بود، اما سئوال دیگر از تحلیلگر این است که چرا مردمی که در همین تهران تا پای جان برای شهدای مقاومت ایستادن، چرا در انتخابات کم رنگ حاضر شدند؟؟ سئوال دیگر من از تحلیلگر گزارش آن است که اگر هم تمام اصلاحاتچیان نامزد شده بودند چقدر رای داشتند؟؟ سئوال دیگر چرا اینبار بزرگ مدعیان اصلاحاتچی حتی حاضر به ارائه کوچکترین نطقی برای فراخوان نشد؟؟ سئوال دیگر اینکه چرا مشاوران بزرگ اصلاحاتی ها متفق القول بودند که تکرار می کنم خاتمی دیگر خریداری ندارد؟؟ یک سئوال مهمتر اینکه علی رغم اینکه همه می دانیم کرونا ویروس خیلی پیش از این ها وارد کشور شده بود!!! چرا درست شب انتخابات و آن هم از قم شیوع آن گزارش شد؟؟ برای اطلاع تحلیلگر گزارش عرض کنم که چرا در شهرهای کوچک مشارکت تا ۸۰ ٪ هم گزارش شد؟؟ بازهم برای اطلاع تحلیلگر عرض کنم که تحقیق کنند که چرا در شهرهای خوزستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، بوشهر، خرم آباد علی رغم عیان بودن ناکارآمدی دولت در مقابله با مسایل این استان ها، ولی رای قاطع با نامزدهای اصولگرا بوده است؟؟ خوشحال خواهم شد پاسخی بفرمائید.

  • سیاوش
    0

    در همین دوره رای اصلاح طلبان چقدر کاهش پیدا کرده؟ تعداد رای های کواکبیان و ... چقدر شده؟! رای اصول گرایان ثابت مونده ولی رای اصلاح طلبان 60 _70درصد کاهش داشته

  • 1
    0

    مغلطه صورت گرفته - می بایست درصد رای قالیباف را از شرکت کنندگان می گرفتید نه از کل واجدین شرایط- این جمله خیلی مسخره ست :به این ترتیب روشن است که اصولگرایان در شهر تهران که در این دوره بیش از 6میلیون واجد شرایط رای داشت،حدود 600 تا 900هزار رای دارد. چهره هایی چون قالیباف یا حداد عادل به دلیل وزن سیاسی شخصی، می توانند بین 100هزار تا 400هزار رای به این سبد رای بیفزایند.متاسفم براتون با این تحلیل آبکی

  • كاظمي
    0

    بفرماييد سرليست شما (كه در واقع جاي عارف است) با چند رأي و چندم شده!؟؟؟؟ بقول رفيق خودتون همين آقاي (قشنگ سخن) عارف هم اگه اومده بود الآن زير ١٠٠ هزار رإي داشت ! مثل انصاري مثل كواكبيان مثل ....

  • بانو
    0

    این تحلیگر. تحلیلشو بذاردرکوزه یه ابم روش ؟خوب. طرفدارای اصلاخ طلبانم ایندوره شرکت میکردن و بهشون رای میدادن. چرا نیومدن چون اونام فکر میکردن اصلاخ طلبان ایرانو میکنن گلستان. اماوضع خراب که هیچی افتضاح شد راستی سلبریتیا کجا بودن میمودن از نمایندگان بیخاصیتشون حمایت تاببینم برنده مبشدن یانه؟

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      تا ببینیم؟؟؟ این تحلیل نیست یک گزارش سادس. توش میگه اقبال به امثال آقا تهرانی مثل همون ۴ سال پیشه و تغییری نکرده دلیلشم تعداد رای آقا تهرانی برای امسال و ۴ سال قبله که تفافت چندانی نکرده!!!

    • بانو
      0

      درجواب کاربر مهدی;همین تحلیل ساده رو دربرابرعارف بکارببر4سال قبل1/6میلیون رای اورد اگه الان شرکت میکر160هزارتارای نمیاوردبازصدرحمت به اقاتهرانی بازم میگم تحلیلشو بذاردرکوزه ابشو بخوره اینو بخوان وبدون قالیباف ازرای دهندگان تهرانی69درصد رای گرفته وعارف49 درصد برواقامهدی مطالعه کن باشه!؟!

  • احمدصدیقی
    0

    به نظر من تقسیم بندی مردم در کشور اشتباهه .دلیلش هم حضور پر شور مردم در استقبال از فرزند وطنه سردار عزیزمان سپهبد سلیمانی است. مردم خوب می فهمند کی خالصانه برایشان کار میکنه وکی گولشان میزنه و فرق نمیکنه از چه طیفی باشه ...

    نظرات شما -
    • کاوه
      0

      برادران وخواهران مورد تششیع جنازه سپهبد سردار سلیمانی بان جمعیت وشکوه فقط بدلیل فهم وشعور ودرک مردم بود چون بعد 40 سال دیگر میدانند کی خادم وکی خائن است تشییع جنازه رابه پای همه ننویسید اختلتسگران دزدان وخائنان به ملت ربطی به سپهبد سلیمانی نداشت.عدم استقبال مردم وعدم مشارکت بالای مردم در انتخابات هم ربطی به تشیع جنازه نداشت هرچیز بجای خویش نیکوست مردم فهیم ما میدانند کجا وچطور عمل کنند.درود به روح پاک شهید سلیمانی که هرچه گشتند یک میز اداری ساده هم ازایشان که پشت ان نشسته باشد درطول خدمت و...وعده های پوچ به مردم بدهد کسی پیدانکرد وهمش درمیدان رزم ودفاع بود بخاطر همین عزیز بود پس خادم وخائن رامردم دیگر خوب میشناسند.والسلام

  • علی
    0

    آخه اینم رای آوردنه برای قالیباف خجالت آوره والا حالا ببینیم اینا آقا چه غلطی میخواد بکنه 40ساله دیدیم په غلطی کردن ازاین به بعدشم بدتره میشه که بهتر نمیشه همه شون مثل همه هستن

  • دزدشناس
    0

    اگر خدا نیتکند که کشور مشکلاتش حل شود وگرنه با این ابر دزدان و فاسدان متظاهر ما به هیچ جایی نمیرسیم

  • ولی ا...
    0

    سردار احیاگر اصولگرایی ولایی تبریک تبریک

  • ح
    0

    جای شما بودم به جای تحلیل برای مدتها سکوت اختیار می کردم شاید مردم خسارت عدیده ای که به کشور و ملت طی ۶ سال گذشته با روحیه اصلاح طلبانه وارد کردید فراموش نمایند..

  • ملک
    0

    چرا چرا نمیگین اگه عارف بود بعداز4سال بالیست اصلاح طلباچندم میشد خوب بگین دیگه چقدرفعال بود جقدر محبوب شد نه؟!!!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خیلی ها در مجلس دهم فقط روی صندلی مجلس نشستند....مثل عارف و چند سال قبل در یک انتخاب آقای توکلی نماینده مجلس صحبت از رای با کیفیت و کمیت فرمودند در سال ۹۵,مجلس دهم کیفی ها به مجلس رفتن .. چرا اینطور هستید هر فردی شما دوست دارین خوبه دیگران بدن و نا کار آمد .

  • امیر
    0

    اگر با مگر تزویج کردند که محصول ان شد کاشکینا تمام تلاش تون کردید لیست دادید رای نیاورید چرا دبه میکنید

  • حسین
    0

    این نمایش انتخابات بود نه انتخابات

    نظرات شما -
    • جواب
      0

      هرچي كه بود راي آوردند اين مهمه

  • رجب
    0

    با سلام دوستان به نظر من قالیباف خوبه دلیل ساله ۸۴ فرمانده نیروی انتظامی کشور بود تمام پاسگاهای کشور به دستور آقای قالیباف شد نو کاخ ماشینهای تویتا قدیمی بود شد همش بنز المانی پیکان بود شد مرسدس حقوق ها کم بود شد بیشتر از لحاظ خدماتی بهتر شد آومد شد شهردار تهران بهتر ین پل ها بهتر ین فضای سبز بهترین وسعت مترو بهترین کرد بی آ رتی صفر آورد.

    نظرات شما -
    • بهروز
      0

      ای کاش یکبار با مستندات واقعی دلیل این همه خصومت رو با این مدیر دلسوز و انقلابی واقعی رو توضیح میدادن و اراجیف شبکه‌های ماهواره‌ای رو هر جایی بلغور نمیکردند...

    • رضا.
      0

      جناب بهروز شما را ارجاع میدم به نظر و رای قوه قضائیه در مورد املاک واگذار شده در دوره آقای قالیباف در شهرداری تهران. این یکی تا بعد.

  • حیدر
    0

    ای آقا شما هم یا بیکارید یا بقول معروف نفستان از جای گرمی بلندمیشه. چه چیزی رابه چی ربط داده ای. سئوال اینجاست که تو مملکت غیر از این آقایان کسی یا گروهی دیگه نیست که وارد کارها شوند. ۹۰درصد همین آقایان قبلا" بقول خودشان پستهای متفاوت مدیریتی کلان داشتند پس چرا الآن وضع بدینگونه است . بنظر من اگر آقای رفسنجانی زنده بود این دوره هم برا نمایندگی مجلس یا رئیس جمهوری شرکت میکردند چون در این مملکت قحط الجال هست.!!!

  • شهرام
    0

    قالیباف با رای دادن ها رای نمی‌آورد بالاخره شانس بهش رو کرد و با رای ندادن مردم به مجلس رفت . بی اعتبارترین مجلس تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود با مشارکت زیر ۲۰ درصد مخصوصا در ام القرای اسلام تهران

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      قالیباف قهرمان

    • بانو
      0

      خوب میاومیدین رای میدادین بالشگر نیم لیترتاتون تا قالیباف نره بازندههههههههها

    • سعید
      0

      آقا شهرام دورقبل رای کیلویی بود نتیجه اش را هم سلفی حقارت بود دلار نزدیک سیزده هزارتومن وپرایدشصت میلیون تومن شداگرقراره مجلس بی کیفیت وبی خاصیت تشکیل بشه اما آمارمشارکت بالا باشد همان بهترکه مشارکت پایین باشد ولی مجلسی کارآمد داشته باشیم هرچندبرای ارزیابی وقضاوت کارمنتخبین اخیر خیلی زود است اما نمایندگان فعلی خصوصا اصلاح طلب هاو حضراتی که برای رای دادن به این موجودات حسابی تلاش می کردندانصافا خیط کردندبنابراین هرچی روی آمار رای نمایندگان امیدی فعلی مانوربدیم درواقع تف سربالاست وباعث خجالتمون بیشترمون میشه.

  • ناشناس
    0

    واقعا که . البته نگفتید با لیست و (.......) افراد دور دهم به مجلس رفتن البته شیوع .ویروس کرونا باعث شد تعداد رای دهنده کم شود.

  • حاج ح
    0

    آقای هروی کاش اینو هم میگفتین که مردم ایران بشدت غرب زده هستن و الان که شرکت نکردن حداقل وطن فروشا وارد مجلس نشدن

  • بهروز
    0

    قطعا اگه قالیباف در دوره‌ی قبل رئیس جمهور میشد نه به لطف آمریکا دلخوش میکرد و نه این ماحصل وضعیت اقتصادی ما بود...گاهی گذاشتن تخم‌مرغها در سبد لطف آمریکایی‌های خبیص کار دست آدم میده و محبوبیت یک جریان رو تا چندین سال از بین میبره..

  • کوه میشی
    0

    اگر عمه ی من هم یک طور دیگر بود می شد عمویم.

  • فانی
    0

    أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ فزون طلبى (و تفاخر) شما را سرگرم کرد. با این مقایسه ها بر گشته ایم به دوران جاهلیت. به عمل کار برآید به سخنرانی نیست.

  • رضا۳۱۳
    0

    این مقایسه غلطه چون میزان مشارکت به دلیل عملکرد منفی دولت آقای روحانی از۵۰درصد رسیده به۲۶درصد... اگر دنبال مقایسه واقعی تر هستید در صد رای نامزد اول به رای کل شرکت کنندگان رو محاسبه کنید.. دکتر عارف ۵۰ درصد از کل آرا دکتر قالیباف۷۰درصد از کل آرا

  • راد
    0

    عجب استدلالی کواکبیان یا انصاری را چزا الان حساب نمیکنی

  • 1
    0

    الان مشکل چیه که طرفداران قالیباف پیروز شدند؟حتی یک رای هم بالاتر نتیجه را عوض می کند. به رای مردم احترام بگذارید و بجای زیر سوال بردن و حاشیه سازی به فکر گذر از بحران بوجود آمده دولت فریدون باشید.

    نظرات شما -
    • داود ثانی
      0

      محاسبه درصد رای داشتن قالیباف اشتباه است . رای اعلام شده قالیباف در استان تهران است نه شهر تهران .قالیباف فقط ۱۳ درصد رای مردم را دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها