ابراز تمایل ایران و آمریکا برای همکاری با یکدیگر علیه القاعده در سال ۱۳۸۲

مسئولان ایرانی ابراز علاقه کردند تا با آمریکا در مبارزه با القاعده همکاری کنند، اما گفته‌اند که دیگر گروه‌های مورد حمایت آن‌ها، جنبش‌های آزادی خواهانه هستند. آن‌ها مدعی تمایل برای رسیدگی به مشکلات گسترش تسلیحات هم هستند.

ابراز تمایل ایران و آمریکا برای همکاری با یکدیگر علیه القاعده در سال ۱۳۸۲

سفارت آمریکا در تلگرافی محرمانه از هلند به تاریخ چهارشنبه اول مرداد ۱۳۸۲ به بحث دیدار مشاور ارشد CPA، اسلوکمپ با فرمانده ستاد ارتش امارات پرداخته است.

متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

سفر جونز به لاهه: خاورمیانه و مسایل ترانس آتلانتیک

طبقه بندی: محرمانه
چهارشنبه ۱۲:۰۱ دقیقه بیست و سوم جولای ۲۰۰۳
از: هلند
به: نامشخص

۱. در یک دیدار تک نفره به لاهه در روز‌های ۱۵ و ۱۶ جولای، جونز با مقامات ارشد وزارت خانه‌های خارجه، دفاع، دادگستری، نمایندگان مجلس، سازمان ملی مبارزه با قاچاق، و پرسنل نمایندگی آمریکا دیدار کرد. این تلگراف گزارشی از مذاکرات او در زمینه سیاست خارجی و اقتصاد است. قاچاق انسان، مبارزه با مواد مخدر و ایده‌های مربوط به امنیت فرانسه-آلمان در این گزارش گنجانده شده است:

روابط ترانس آتلانتیک با عراق

۲. شاپر، مدیر سیاسی و معاون وزیر امورخارجه مسئله عراق را مطرح و به این نکته اشاره کرد که هلند پس از استقرار نیروهایش، نیازمند یک صدای سیاسی است. او داشتن این صدای سیاسی را تضمینی برای کسب منافع در قبال این فداکاری دانسته و آن را بویژه در صورت هرگونه اتفاق برای نیرو‌های این کشور، بسیار ضروری دانست. یکی از نقاط ضعف ائتلاف اراده‌ها در مقایسه با عملیات ناتو در این کشور، نبود یک ساختار سیاسی واضح برای کمک دهندگان است.

۳. شاپر همچنین به تأثیر عراق بر سیاست مشترک امنیتی و خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد. دولت هلند از درخواست سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای افزایش تمرکز اروپا بر تروریسم و عدم گسترش تسلیحات حمایت کرده و همچنین معتقد است که اروپا اقدامات کافی برای مدرن سازی توانایی دفاعی خود انجام نمی‌دهد. هرچند دولت هلند از توسعه سیاست مشترک خارجی و دفاعی حمایت می‌کند، اما معتقد است هیچ نیازی به تفکیک میان اروپا و آمریکا در این مسئله وجود ندارد. جونز می‌گوید آمریکا مسئله عراق را یک بحث داخل اروپایی و نه میان اروپا و آمریکا، می‌داند. او اشاره کرد که در تدوین قطعنامه ۱۴۸۳ شورای امنیت، آمریکا به دنبال تسهیل رسیدن به اتفاق نظر برای اقدام بعدی در عراق بود. او گفت: واشنگتن می‌دانست که مشارکت اروپا در تثبیت عراق ضروری است. شاپر اشاره کرد که هلند چهارمین شرکت بزرگ در نیرو‌های تامین ثبات عراق بوده و به این ترتیب دولت هلند درباره مداخله گسترده‌تر در مباحث روند سیاسی در عراق نگران است. شاپر گفت: از نظر هلند، عراق نشان دهنده نیاز به وجود نهاد‌های چندملیتی است. هلند از نقش جدید و خارج از منطقه‌ای ناتو حمایت می‌کند. یک نمونه دیگر از این مسئله آن است که دوهاپ شفر، وزیر خارجه از نقش ناتو در تلاش‌های حفظ صلح در خاورمیانه حمایت می‌کند. جونز می‌گوید آمریکا شدیدا از نقش جدید و خارج از منطقه‌ای ناتو حمایت کرده و تمایل هلند برای افزایش مشورت میان نیرو‌های حاضر را به اطلاع همکاران خود در واشنگتن خواهد رساند.

۴. جونز در دیدار‌های جداگانه با نمایندگان پارلمان از حزب دموکرات ۶۶ و حزب کارگر، این برداشت را رد کرد که آمریکا به دنبال تقسیم اروپا است. او گفت: برعکس، آمریکا به دنبال حداکثر کردن همکاری‌های خود با اتحادیه اروپا از جمله در عراق، خاورمیانه، آفریقا و مبارزه با تروریسم و HIV است. او به دستاورد‌های اخیر از جمله نشست آمریکا و اتحادیه اروپا و همچنین توافقنامه همکاری راهبردی ناتو-اتحادیه اروپا اشاره کرد که راه را برای اتحادیه اروپا بمنظور رهبری در عملیات مقدونیه باز می‌کرد. برت بکر، نماینده مجلس از حزب دموکرات ۶۶ که ریاست تحقیقات درباره سربرنیتسا را بر عهده دارد گفت: اعزام نیرو به عراق اولین آزمایش واقعی روند‌هایی است که هلند با هدف جلوگیری از حوادث سربرنیتسا اجرایی کرده است. او همچنین با اشاره به قطعنامه ۱۴۸۳ شورای امنیت گفت: آمریکا کار بزرگی کرده و برای اکثریت اعضای پارلمان، از جمله کسانی که مخالف این حمله بودند، این قطعنامه همه چیز را عوض کرد.

بالکان

۵. شاپر همچنین گفت که روندی که منجر به برعهده گرفتن عملیات حفظ صلح مقدونیه توسط اتحادیه اروپا شد کاملا خوب پیش رفت. او به نگرانی‌های آمریکا درباره انتقال احتمالی مسئولیت این فرماندهی از ناتو به اتحادیه اروپا اشاره کرده و پرسید که آیا این مسئله ربطی به عراق دارد. جونز رضایت آمریکا از مذاکرات منجر به پیشگامی اتحادیه اروپا در مقدونیه را اعلام کرد. او تأکید کرد که تأمل آمریکا درباره بدست گرفتن مسئولیت توسط اتحادیه اروپا در بوسنی ربطی به اختلاف نظر درباره عراق ندارد، بلکه برای چنین اقدامی بیش از حد زود بود. آمریکا به دیدگاه آشدون، نماینده مجلس اعیان اشاره کرد که گفته بود فعالیت‌هایی مانند اجرای قانون در حوزه مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته به خوبی توسط نیرو‌های حافظ صلح در بوسنی و هرزگوین انجام می‌شود و تا زمانی که پلیس اتحادیه اروپا می‌تواند این گونه مسایل را مدیریت کند، ناتو باید حضور داشته باشد. مدیر سیاست امنیتی وزارت امورخارجه موافق بود که انتقال مناسب قدرت در بوسنی مهم بوده و درباره آینده حضور آمریکا در کوزو پرسید. جونز گفت که موضع آمریکا «ورود با هم، خروج با هم» است و اشاره کرد که سطح نیرو‌ها در بالکان تصمیمی است که توسط ناتو گرفته می‌شود.

روند صلح خاورمیانه

۶. میشل دن هوند، مدیرکل آفریقای شمالی و خاورمیانه وزارت امورخارجه گفت: دولت هلند از پیشرفت‌های اخیر در روند صبح استقبال کرده که به یمن مداخله رییس جمهور بوش بدست آمده است. شاپر گفت: هلند در اتحادیه اروپا به عنوان شدیدترین طرفدار اسرائیل شناخته می‌شود و در کنار انگلستان و آلمان به دنبال رویکردی متوازن در داخل اتحادیه اروپا است. جونز بر اهمیت حمایت از ابومازن تاکید کرد - اگر او قابل اعتماد باشد، شارون می‌تواند قدم‌های بیشتری بردارد و اتحادیه اروپا باید از او به جای عرفات حمایت کند. محدود کردن توانایی حماس و حزب الله در مختل کردن روند صلح نیز اهمیت دارد. دن هوند، می‌گوید بزرگترین کمک به ابومازن این خواهد بود که قدم‌های مثبتی توسط نخست وزیر شارون برداشته شود.

ایران

۷. تیمرمانس، سخنگوی دفاعی حزب کارگر، سفر اخیر به ایران به همراه اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان هلند را تشریح کرد. او گفت که ایران بصورت اخص به توسعه همکاری با پارلمان هلند علاقه دارد، زیرا این کشور منتقدترین عضو اتحادیه اروپا در برابر ایران است. تیمرمانس در بررسی سفر خود گفت که موقعیت حقوق بشری ایران رو به افول است. اعضای اطلاح طلب مجلس قدرتی ندارند و انتظار می‌رود شرایط بدتر شود. با وجود حمایت تهران و نخبگان از اصلاحات، روستایی‌ها همچنان از رهبران مذهبی حمایت می‎کنند. تیمرمانس روزنه‌ای از امید را در اظهارنظر‌های ایران درباره روند صلح دیده بود. هرچند ایرانی‌ها از طرف هلند برای حمایت فعال از روند صلح قانع نشده بودند، اما مدعی هستند که «اگر (نقشه راه) همان چیزی باشد که مردم فلسطین می‌خواند، آنوقت ما مانع آن نخواهیم شد». در مسئله تروریسم هم مسئولان ایرانی ابراز علاقه کردند تا با آمریکا در مبارزه با القاعده همکاری کنند، اما گفته اند که دیگر گروه‌های «تروریستی» مورد حمایت آن‌ها در واقع جنبش‌های آزادی خواهانه هستند. آن‌ها مدعی تمایل برای رسیدگی به مشکلات گسترش تسلیحات هم هستند. جونز به سفر ناامیدکننده البرادعی به ایران اشاره کرد. تیمرمانس پاسخ داد که تنها راه پیشرفت این است که ایران روابطش را با آمریکا برقرار کند. اتحادیه اروپا می‌تواند تسهیل کننده گفتگو با آمریکا باشد، اما تنها وجود رابطه میان ایران و آمریکا منجر به اصلاحات خواهد شد.

مناقشات تجاری

۸. بحث مناقشات تجاری و تاثیر آن‌ها بر روابط نشان دهنده دیدگاه‌های متفاوت در مراسم نهاری بود که به میزبانی هرمان شاپر، مدیرسیاسی وزارت امورخارجه برگزار شد. هلند نگرانی خود را درباره پرونده مطرح شده در سازمان تجارت جهانی مطرح کرد. آن‌ها گفتند که نمی‌خواهند مجادلات تجاری به روابط شان آسیب بزند، اما واقعیت این است که ما اکنون در حال افول روابط هستیم. اتحادیه اروپا بصورت فزاینده‌ای به دنبال تلافی است. اتحادیه اروپا یک لیست از پیش تایید شده از محصولات آمریکایی دارد تا در واکنش به هرگونه مجادله تجاری در آینده آن‌ها را هدف قرار دهد. برای نشان داده این نکته، شاپر از همتایان آمریکایی خود پرسید تا «تصور کنید اگر اتحادیه اروپا پرتقال‌های فلوریدا را در فصل انتخابات تحریم کند چه اتفاقی خواهد افتاد».

۹. جونز ابراز اطمینان کرد که مکانیزم‌های حل اختلاف جواب خواهد داد و گفت که به نظرش مشکلات در مقایسه با گذشته کمتر شده است. جونز همچنین اشاره کرد که همکاری خوب آمریکا و اتحادیه اروپا در دوحه و در راستای آماده سازی برای کانکان انجام شده است و بر تعهد کاخ سفید بر فراموش نشدن کشور‌های در حال توسعه تاکید کرد. هلند می‌گوید آن‌ها امید‌های زیادی به کانکان داشته و ابراز امیدواری کرده اند که این بتواند پتانسیل خوبی برای همکاری آمریکا و اتحادیه اروپا ایجاد کند. در یک ملاقات جداگانه، فرانس تیمرمانس نماینده حزب کارگر بر ضرورت موفقیت آمیز بودن دیدار دوحه و وجود دستاوردی برای کشور‌های در حال توسعه در این دیدار تاکید کرد.

مسایل دیگر

۱۰. شاپر بر اهمیت نهاد‌های چندملیتی برای هلند تاکید کرد هرچند «این مسئله در صورتی که نتوانند نتیجه زا باشند، اهمیتی ندارد». او به تاکید مجدد هلند بر روابط دوجانبه، بویژه با اعضای اتحادیه اروپا و آمریکا تاکید کرد. جونز اعلام کرد که آمریکا به دنبال آن است که تمامی مسایل مهم را به نهاد‌های چندملیتی مانند شورای امنیت، ناتو، و شورای سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سازمان تجارت جهانی بکشاند.

۱۱. جونز این تلگراف را تأیید کرد.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها