سایمالو تاش، گنجینه سنگ‌نگاره‌های باستانی قرقیزستان

«سایمالو تاش» عنوان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها در کشور قرقیزستان است که سالانه باستان‌شناسان زیادی را از سراسر جهان به این منطقه می‌کشاند.

سایمالو تاش، گنجینه سنگ‌نگاره‌های باستانی قرقیزستان

به گزارش خبر فوری به نقل از مهر ، قرقیزستان کشوری پر رمز و راز است که برای حل این رموز یک عمر باید صرف کرد. مهمترین ویژگی این کشور فراوانی آثار معماری مربوط به دوره‌های مختلف تاریخ بوده که یکی از آنها آثار فرهنگی و تاریخی مجموعه سنگ نگاره‌های اقوام باستانی ساکن در قرقیزستان به نام «سایمالو تاش» است.

«سایمالو تاش» عنوان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها در کشور قرقیزستان است که سالانه باستان‌شناسان زیادی را از سراسر جهان به این منطقه می‌کشاند. سایمالوتاش در ترجمه زبان قرقیزی به «سنگ های پر نقش و نگار» معنی دارد.

سایمالو تاش، گنجینه سنگ‌نگاره‌های باستانی قرقیزستان

منطقه سایمالوتاش در ۱۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان جلال‌آباد در امتداد کوه‌های فرغانه و در ارتفاع ۳۰۰۰-۳۴۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این مکان به عنوان یکی از مناطق صعب العبور کشور پناهگاه آتش‌پرستان باستان و جزو بناهای جالب در تاریخ قرقیزستان بوده و ویژگی قابل توجه آن وجود سنگ‌نگاره‌هایی متعلق به هزاران سال قبل در این منطقه است.

به گفته باستان شناسان، طرح این سنگ‌ها در قرن هشتم به وجود آمده‌اند و اشعه خورشید باعث شده تا رنگ سنگ‌ها تغییر کند و نقاشی‌های روی آن زیباتر به نظر برسند. در روی سنگ‌ها نقش‌هایی نظیر تصاویر حیوانات، خورشید، چرخ‌دستی، چهره‌های حیوانات و مردم آزاد آن زمان، تصاویر شخم زدن و نظیر آن وجود دارد که با وجود نقش و نگارهای زیاد، آنها را منتسب به پرستش خورشید نشان می‌دهد.

سایمالو تاش، گنجینه سنگ‌نگاره‌های باستانی قرقیزستان

دسته اول سنگ نگاره‌ها حدود ۱۰ هزار اثر دارد و مربوط به هزاره سوم و دوم قبل از میلاد است. دسته دوم نیز تصویری مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است. آثار این دوره به موضوعات شکار و اهلی کردن حیوانات اختصاص دارد. این آثار در سبک معروف سکایی اجرا شده است. دسته دوم از آثار مربوط به هزاره اول است تصاویر این دسته سوژه خاصی ندارند.

بیشتر آثار جلوه دهنده سنت‌های فرهنگی، اعتقادات و آداب و رسوم مردمان ساکن در این منطقه در مراحل اولیه تمدن باستانی است. در این سنگ نگاره‌ها ارتباط نزدیک انسان با طبیعت و جهان پیرامون منعکس شده است. بسیاری معتقدند که سنگ‌نگاره‌های سایمالوتاش جزو روشن‌ترین نگاره‌های آسیای مرکزی به شمار می‌روند. این منطقه تاریخی برای بازدید گردشگران، تنها در فصل تابستان (ماه اوت) باز است و گردشگران در این ماه برای رسیدن به این مکان سختی زیادی را با توجه به موقعیت مکانی آن پشت سر می‌گذارند زیرا با توجه به شرایط آب و هوایی، تمام کوه‌ها پوشیده از برف است.

همچنین سالانه دانشمندان زیادی در سراسر جهان علاقمند بازدید از سنگ‌نگاره‌های سایمالوتاش هستند تا از این طریق اطلاعات باستانی مورد نظر خود را جمع‌آوری کنند.

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها