اظهار نظر انتخاباتی عجیب امام جمعه مشهد / بر اساس روایت پیامبر اکرم (ص) کسی که در انتخابات شرکت نکند، مسلمان نیست

امام جمعه مشهد گفت: بارزترین مصداق اهتمام به امور مسلمین شرکت در انتخابات و تعیین سرنوشت زندگی اجتماعی با رأی دادن است و بر اساس روایت پیامبر اکرم (ص) کسی که در انتخابات شرکت نکند مسلمان نیست.

اظهار نظر انتخاباتی عجیب امام جمعه مشهد / بر اساس روایت پیامبر اکرم (ص) کسی که در انتخابات شرکت نکند، مسلمان نیست

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد ظهر امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: از حماسه‌آفرینی امروز شما مردم انقلابی و مومن در پای صندوق‌های رأی متشکرم. همچنین از نامزدهای محترمی که در عرصه انتخابات وارد شدند و جریان رقابت آن‌ها باعث گرمی حرکت انتخاباتی مردم وظیفه‌شناس شد، نیز تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: هرکس پیروز انتخابات شود؛ در این انتخابات پیروز اصلی سلام و نظام است. یعنی یا انتخاب عزیزان فرهیخته ارزشمندِ فداکارِ و مومن وابسته به انقلاب، ان‌شاءالله مجلس نیرومندی ایجاد خواهد شد.

علم‌الهدی با اشاره به سخنان چندی قبل مقام معظم رهبری در خصوص لزوم شرکت در انتخابات، تصریح کرد: ایشان -به عنوان مجعیت ممتازی که بخش زیادی از جهان تشیع مقلد ایشان هستند- اعلام کردند که شرکت در انتخابات واجب شرعی است و مراجع دیگر نیز این نکته را اعلام کردند. برخی ممکن است بگویند ما مقلد مرجعی هستیم که در این خصوص اظهار نظر نکرده است. باید گفت که ولو مرجع شما در این خصوص اظهار نظر نکرده، اما همه فقها بر این مسئله که مشارکت اجتماعی و سیاسی در امت اسلام یک تکلیف قطعی شرعی است، اتفاق نظر دارند.

وی افزود: از هر مرجعی بالاتر پیامبر اکرم(ص) هستند که فرمودند هرکس صبح برخیزد و به امور جمعی و اجتماعی مسلمان‌ها اهتمام نورزد مسلمان نیست.

امام جمعه مسهد تأکید کرد: بارزترین مصداق امور مسلمین شرکت در انتخابات و تعیین سرنوشت زندگی اجتماعی با رأی دادن است و بر اساس روایت پیامبر اکرم(ص) کسی که در انتخابات شرکت نکند مسلمان نیست.

وی ادامه داد: دو روز دیگر در فضای مجازی آدم‌های عوضی خواهند گفت فلان کس [علم‌الهدی] گفته که هرکس رأی ندهند مسلمان نیست. این سخن را من نمی‌گویم بلکه صحبت پیامبر است که هر کس در امور مسلمانان اهتمام نورزد مسلمان نیست و این یک روایت متواتر است که هم شیعه و هم سنی آن را نقل کرده‌اند.

علم‌الهدی بیان کرد: پس به فتوای همه مراجع مشارکت سیاسی یک تکلیف شرعی است و از نظر دین و شریعت ما یک وظیفه و تکلیف است و همه باید رأی دهند.

وی خاطرنشان کرد: حال اگر کسی در زندگی ملتزم به شرع و دین و تکالیف دینی خود نیست، این فرد انسان که هست. مسئله انتخابات و رأی دادن در انتخابات حق عقلایی هر انسانی است. هر انسانی حق دارد سرنوشت خود را تعیین کند و تعیین سرنوشت با رأی دادن است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: حق دوگونه است در برخی حقوق وقتی از حق خود استفاده نکنیم دیگران از آن استفاده می‌کنند و رها می‌شود و بر ما تأثیر نمی‌گذارد، اما حقوقی وجود دارد که اگر از حق خود استفاده نکردیم دیگران از آن استفاده می‌کنند و استفاده دیگران از این حق بر وضعیت ما تأثیر دارد. رأی دادن حقی برای تعیین سرنوشت است و اگر از آن استفاده نکردید دیگری رأی می‌دهد و برای شما سرنوشت تعیین می‌کنند و شاید سرنوشت را طوری تعیین کنند که شما آن را نپسندید.

وی عنوان کرد: گاهی اوقات با یک برگه رأی اوضاع انتخابات عوض می‌شود و سرنوشت تغییر پیدا می‌کند و از کجا معلوم آن رای شما نباشد.

علم‌الهدی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص توجه به اینکه به چه کسی رأی می‌دهید، گفت: باید به کسی رای دهید که تضمین داشته باشد که در آینده مانند برخی نماینده‌های گذشته نوکر و کلفت دشمنان نخواهد شد و با رأی دادن خود از ورود افرادی به مجلس که بعداً نوکر و کلفت دشمنان شوند جلوگیری کنید. اگر شما آدم صالح پیدا کنید راه را برای ورود اینگونه افراد به مجلس می‌بندید و تضمین می‌کنید که اینگونه افراد وارد مجلس نمی‌شوند.

وی اضافه کرد: اگر کسانی را سراغ دارید که مردد به رای دادن هستند باید آن‌ها را از تردید خارج کنید این بزرگترین مصداق امر به معروفی است که واجب الهی بر شماست.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 42
  • ایرانی
    0

    اين آقا فكر نكرده حرف ميزنه همه ايراني ها بايد راي بدهند مسلمان وغير مسلمان

  • حسن
    0

    اين چقدر بى ادبانه صحبت ميكند .مردم از توى ملا ياد ميگيرند.راحت به اين مردم شريف ايران توهين ميكند.

  • رحمانی
    0

    با این توصفی که این اقا کرده اگر۵۰ درصد واجدین شرایط رای دادن که حدود ۲۷ میلیون نفر می شونددر انتخابات شرکت نکنند یعنی ۲۷ میلیون نفر نامسلمان در در کشور اسلامی زندگی می کنند . حال باید از این اقای تمامیت خواه سوال کردکه چه کرده اید که بعد از چهل سال نصف جمعیت کشور نامسلمان و لامذهب شده اند؟ این کشور فقط ده نفر دشمن مثل تو داشته باشد کافی است. لااقل قبل از ایراد سخن با چند مشاور وخبره مشورت کن که گند نزنی .

  • ایرانی
    0

    همین که شما مسلمان هستین کافیه

  • ناشناس
    0

    چرا علما وبزرگان دین سکوت میکنن !!!یعنی واقعا کسی رای ندهد مسلمان نیست ...یعنی اگر از ۵۸ میلیون رای دهنده ایرانی ۳۰ میلیون رای بدهند بقیه، ۲۸ میلیون نفر دیگر که رای ندادن ،مسلمان نیستند !؟

    نظرات شما -
    • جواد
      0

      به ابن سینا هم تهمت بی دینی زدند گفت کفر چو منی گزافو اسان نبود محکم تر از ایمان من ایمان نبود

  • گلپایگان
    0

    ایشان حکم استفاده از تلگرام و واتس اپ و اینستا گرام در زمان صدر اسلام رو نگفته؟یا مثلا در زمان نمرود کسی که اینستا گرام استفاده میکرده حکمش چیه حاج آقا؟

  • سامان
    0

    این اقا تفسیر به رای کردند از گفته پیغمبر .

  • علیرضا
    0

    پس طبق فرمایشات ایشان رئیس جمهور و وزرایی که صبح از خواب برمیخیزن و به امور جمعی مسلمانان ایران که تورم و گرانی افسار گسیخته میباشد رسیدگی نمیکنند مسلمان نیستند ، واقعا ایشان دیگه شورش رو درآوردن به راحتی مسلمان را از غیر مسلمان تشخیص می دهند ، بهتر است قبل از هر اظهار نظر کمی تفکر کنند

  • مزدک
    0

    حاجی من اقليتم(یعنی هميجوريش مسلمان نيستم) اگه نرم رای بدم نکنه کافر بشم؟

    نظرات شما -
    • ا
      0

      داداش ما از اسلام ایشون خسته شدیم ...مارو جز اقلیت خودت بدون

  • رضا
    0

    حاجی از اتفاق هدف ما همين اهتمام به امور جمعی و اجتماعی مسلمان‌ها است.باور کن

  • ياسر
    0

    حاج آقا مسالتون حکم کسایی که در برابر اختلاس ،ربا خواری و نزول گرفتن بانک ها ،اختلاس و دزدی علنی خودرو ساز ها ،کم کاری نهاد های نظارت بر بازار ، دزدی اموال مردم ،تضعیف نظام آموزشی سکوت می کنند چیه؟

    نظرات شما -
    • نانشناس
      0

      زنانشان بر آنان حرام است و قس علی هاذا

  • ایرانی
    0

    من فکر میکردم انتخابات به سبک امروز هم از غرب است.

  • مجتبی
    0

    حرف شما درسته چون شورای نگهبان همه مخالفین شما را رد صلاحیت کرد دوم اینکه مسلمان بودن را تو تشخیص میدی ما نیستیم خودت تنها باش

  • ایرانی
    0

    با این جاعل چه باید کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!

  • پارسی
    0

    با شنیدن صحبت های این آقا به حال خودم و هموطنان تاسف می خورم که به کجا رسیدیم، در کشوری با چند قرن تمدن و سابقه درخشان چه اشخاصی مسئول و متولی هستند و افراد نخبه و فرهیخته یا مهاجرت کرده اند و یا خانه نشین شده اند و جوانان همه مایوس و نا امید نسبت به آینده .

  • عدالت
    0

    این آقا مسلمان نیست .بعدش هم جیبش خیلی بزرگ هست .اگر راست میگه با مبلغ ۱۷۰۰ تومان زندگی کنه .یا بعد از بیست از کارش اخراجش کنه .اگر انتخابات آزاد بود یک وظیفه قانونی بود

  • از جان سیر
    0

    اگر مسلمانی اینه که یکی مثل تو مبلغشه همون بهتر که ما نامسلمان باشیم .و همه اسلام برای خودت .

  • رضا
    0

    کسانی هم که دروغ میگن از اونها که در انتخابات شرکت نمی‌کنند نامسلمان ترند

  • سعید
    0

    پس تکلیف خانواده هایی که زن رای داده و مرد رای نداده چیه؟!

  • یک دوست
    0

    عزیزان خبرگزاری، وقتی خودتون روایت از حضرت رسول اکرم (ص) را می آورید، چرا دیگر به تخطئه دیگران می پردازید؟ اصلا معلوم هست با کی هستید!؟ توصیه می کنم اگر اظهارات حاج آقا قرائتی را هم مسخره نمی کنید فایل تصویری درس های از قرآن ایشان در شبکه یک در تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۰۱ یعنی دیروز را بارگذاری کنید اون وقت خواهید دید که حرف کسی مثل علم الهدی درست هست یا درست نیست. رسالت خبرگزاری ها ‌‌‌‌‌‌و دست اندرکاران خبر موضع گیری له یا علیه کسی نباید باشد خصوصا اگر مسأله اعتقادی باشد.

    نظرات شما -
    • ج
      0

      جمش کن بابا....کیه که اینو نشناسه....لا اکراه فی الدین رو تو قرآن نخوندی این که دیگه انتخاباته ...

  • امامی
    0

    ایشان گویا کسالت دارند خدا شفایش دهد.

  • پ
    0

    حکایت آفتابه و انتخابات! میگویند مسجد شاه تعداد قابل توجهی توالت داشت که نه تنها مورد استفادۀ مسجد بروها و نمازگزاران قرار میگرفت بلکه به داد عابرین هم می رسید و حداقل باعث میشد این دسته نیز گذارشان به مسجد بیفتد . حکایت میکنند که آفتابه داری آنجا بود که آفتابه ها را پس از مصرف یکی یکی پر میکرد و در اختیار مراجعین قرار میداد. اگر شما میخواستید که آفتابۀ قرمز رنگ را بردارید به شما میگفت آن آبی را بردار ؛ اگر میخواستید آفتابۀ آبی را بردارید میگفت آن مسی را بردار ؛ اگر دستتان به سمت مسی میرفت میگفت آن سبز را بردار ....! یک نفر از او پرسید که چه فرقی میکند که من کدام آفتابه را بردارم ؟ گفت اگر من تعیین نکنم که کدام را برداری ، پس من اینجا بوق هستم! حالا حکایت ملت ماست ... با داریه و دنبک میروند پای صندوق رأی که رنگ آفتابه را تعیین کنند ، تا بلکه از حس دردناک بوق بودن رها شوند!

    نظرات شما -
    • رسول
      0

      من از ترس استخدام و اینکه اطلاعات آمارتون رو درمیاره رفتم شناسناممو مهر زد ولی رای رو پاره کردم!

  • حافظ
    0

    ماجرای خاکسپاری حضرت حافظ ! ادوارد براون شرق شناس نامی که سفرهای زیادی به ایران داشته مینویسد: در روزی که حافظ در میگذرد، برخی از مردم کوچه و بازار به فتوای مفتی شهر شیراز به خیابان میریزند و مانع دفن جسد حافظ در مصلی شهر میشوند. به این دلیل که او شراب خوار و بی دین بوده و نباید در این محل دفن شود. فرهیختگان و اندیشمندان شهر با این کار به مخالفت بر میخیزند، بعد از بگو مگوی و جر و بحث زیاد، یک نفر از آن میان پیشنهاد میدهد که کتاب او را بیاورند و از آن فال بگیرند، هر چه آمد بدان عمل کنند. کتاب شعر را به کودکی میدهند، او آن را باز میکند و این غزل نمایان میشود: عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش هر کسی آن دِروَد عاقبت کار که کشت همه از این شعر حیرت زده میشوند و سرها را بزیر می افکنند و بالاخره دفن صورت می پذیرد و از آن زمان حافظ "لسان الغیب" نامیده میشود... " تاریخ ادبیات ایران " نوشته ادوارد براون - جلد سوم

  • جهنمیا
    0

    حتی انتخاب کردن جهنم زیباست، در زمانی که به زور میخواهند شما را وارد بهشت کنند. زیرا بهشتی که به زور واردش شوی از جهنم بدتر است، و جهنمی که به انتخاب خودتان باشد، یک بهشت است…

  • صادق
    0

    مذهبی با دیوار راز و نیاز میکند و مذهب دیگر به دیوار سنگ میزند . در اورشلیم دیواری هست باستانی که یهودیان اعتقاد دارند از بقایای کاخ حضرت سلیمان است و نام آن کتل است هر سال هزاران نفر از یهودی و مسیحی به زیارت آن میروند با آن راز و نیاز میکنند و در جرز آن عریضه میگذارند . در مکه دیواری هست که مسلمانان آن را جمره مینامند و اعتقاد دارند خانه ی شیطان درون آن است و هر سال تعداد بی شماری از مسلمانان به آن سنگ میزنند . هر سال تعداد زیارت کنندگان کتل رو به فزون است و هرسال تعداد سنگ زنندگان به جمره . هیچ خردمندی در جهان با دیوار رازو نیاز نمیکند و هیچ عاقلی به دیوار به خاطر نفرت سنگ نمیزند . تنها مذهب است که خرد را زائل کرده که آدمی را وادار به عشق و تنفر از یک دیوار میکند! به راهی که اکثر مردم میروند بیشتر شک کن مردم فقط تقلید کورکورانه میکنند از متمایز بودن نترس , انگشت نما بودن بهتر از احمق بودن است

    نظرات شما -
    • فندوق
      0

      کعبه و سنگ بهانه ست که ره گم نشود

  • طالقانی
    0

    یک دیکتاتور ؛ دین را به استخدام می گیرد، شرف و انسانیت را به استخدام خود می گیرد، دروغ می گوید، فریب می دهد، خدا را شاهد می گیرد، که من دلسوزترین مردم در حق شما ملت هستم ولی روحیه اش لجوج ترین و کینه ورزترین مردم است نسبت به خلق ... وقتی سوار کار نشده وعده می دهد وقتی سوار شد دیگر به هیچ چیز رحم نمیکند این خاصیت یک دیکتاتور است....

  • ناشناس
    0

    خدایا خودت فرجی کن دستی دستی دین اسلام و قرآن به دست اهلش به تحریف کشیده شده

  • می
    0

    به بهانه شایعه ای که امشب پخش شد یادی کنیم از اجرای بی‌نظیر استاد شجریان که می خوند : شیخم به‌ طنز گفت حرام است مِی نخور گفتم به‌چشم، گوش به‌ هر خر نمی کنم

  • مش مالک
    0

    اتفاقا اینجانب به قصد امر ب معروف در انتخابات شرکت نکردم

  • مهدی مابقی را بهتوچه
    0

    مهدی جان بیا که دین و مذهب به فنا رفت جهل وجهالت به کجا رفت،هرچه فرموده است قران عکس آن هویدا گشته بین مسلمانان بلاخص ایران،وای به حال عالمان وای به حال عالمان

  • مهدی پ
    0

    با افتخار رای ندادم

  • موشک انداز
    0

    تازمانیکه امسال این اقا در مملکت ما حکومت می کنند نیازی به کرونا ویروس نیست .

  • رسا
    0

    من هم راي ندادم و افتخار مي كنم كه در مخالفت با وضع موجود و افكار مشابه اين اقايان به وطنم و مبارزاني كه خونشان به ناحق ريخته شد خيانت نكردم

  • IRANI
    0

    تو برو بخواب خوشگله

  • رتبه 4 کنکورسال85 (فقرا)
    0

    حاج اقا . شهرستان های قدس شهریار ملارد.هنوز بانک ندارند.لطفا یک شعبه سیار بزنید بابا.کار بانکی داریم. به خاطر یک ده هزار تومن فیش باید پا شیم بریم تهران

  • بهروز
    0

    ای کاش دین‌مون رو سیاسی نمیکردیم... بخدا من دوست دارم مسلمان بمانم و نماز میخوانم و مفتخرم که مسلمان هستم اما وقتی این صحبتها رو میشنوم از خودم خجالت میکشم که در برابر این سخنان و بر خلاف سفارش دین اسلام که نباید در برابر حرفهای من‌درآوردی ساکت بود مجبورم هیج واکنشی انجام ندم اینجاست که به مسلمانی خودم مشکوک میشم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها