خودروهای خاص برای رانندگی در ماه بدون لباس فضایی

در آینده نه چندان دور فضانوردان بدون نگرانی از بابت نداشتن لباس فضانوردی می توانند سوار بر خودروهای فوق پیشرفته بر سطح کره ماه به کاوش و کشف اسرار آن قمر منحصربه‌فرد بپردازند.

خودروهای خاص برای رانندگی در ماه بدون لباس فضایی
شرکت سازنده لاستیک خودروی بریجستون به تازگی همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس فضایی ژاپن جاکسا JAXA شروع کرده است تا بتوانند تایر ویژه‌ای برای رانندگی بر سطح کره ماه تولید کند تا بتواند در وضعیت آب و هوایی سخت این کره دوام داشته باشد.

جاکسا و بریجستون همچنین به همکاری با شرکت تویوتا پرداخته اند که قرار است نوعی خودروی برقی برای حرکت و اکتشاف در کره ماه تولید کند.

شرکت بریجستون اوایل سال میلادی جاری، در نمایشگاه CES از لاستیک‌های خودروی ویژه سفر به کره ماه رونمایی کرد که با دگرگونی‌هایی در آینده در ماموریت واقعی سفر به کره ماه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گفته دانشمندان حرکت در کره ماه یکی از چالش‌های پیش روی فضانوردان و برنامه‌های اکتشافی است. بر سطح این قمر، انواع گودال، پستی و بلندی، سنگ ریزه، دره و بقایای شهاب سنگ وجود دارد که حرکت روان بر سطح آن را با مشکل همراه می‌سازد.

وجود این ناهمواری‌ها که اثری بسیار ساینده بر لاستیک خودرو می‌گذارند در کنار وجود بار الکتریکی که برسطح کره ماه وجود دارد سبب می‌شود تا به لاستیکی بسیار ویژه برای خودروی ماه نورد نیاز باشد.

کارکنان آژانس فضایی ژاپن، جاکسا اعلام کرده اند قصد دارند در سال ۲۰۲۹ پایگاهی فضایی برسطح کره ماه تاسیس و برای اکتشاف بر سطح این قمر از ماه نورد ساخت شرکت تویوتا استفاده کنند.

سال‌ها پیش در زمان ماموریت‌های آپولو در سفر به کره ماه، چرخ خودرو‌های ماه نورد در روکشی از جنس سیم پوشانده و بر روی آج لاستیک‌ها فلز تیتانیوم کار گذاشته شده بود.

کارشناسان شرکت بریجستون اعلام کرده اند در ساخت نسل جدید لاستیک‌های مخصوص ماه نورد ژاپنی از الگوی پای شتر الهام گرفته اند. استفاده از این الگو سبب می‌شود تا لاستیک خودرو بدون فرو رفتن در ماسه و شن بتواند با تحمل وزن زیاد به آسانی برسطح زمین حرکت کند.

طراحان لاستیک ماه نورد در نظر دارند نمونه نهایی را بر روی سطح شبیه سازی شده کره ماه که حاوی شن، ماسه، سنگ گدازه و خرده‌های شیشه است آزمایش کنند تا استحکام آن را مورد بررسی قرار دهند.

خودروی ماه نورد تویوتا، برخلاف ماه نورد‌های ساخت ناسا ابعادی بسیار بزرگ دارد و فضانوردانی که سوار آن می‌شوند دیگر نیازی به پوشیدن لباس فضانوردی و استفاده از کپسول اکسیژن لباس فضانوردی ندارند و تنها در زمان خروج نیازمند پوشیدن لباس فضانوردی خواهند بود.

این وسیله نقلیه از نوعی سوخت ویژه بر پایه هیدروژن استفاده خواهد کرد و به گفته کارشناسان می‌تواند مسافتی افزون بر ۱۰ هزار کیلومتر برسطح کره ماه به حرکت بپردازد.

از دیگر ناسا هم در پنجاهمین سالگرد سفر به کره ماه در نظر دارد نسل جدیدی از خودرو‌های ماه نورد را طراحی کند تا در مأموریت بازگشت به کره ماه که آرتمیس نام گذاری شده است مورد استفاده قرار گیرند.

مأموریت آرتمیس قرار است در صورت فراهم شدن تمامی زیرساخت‌ها و آزمایش موفقیت آمیز موشک فضایی SLS و کپسول فضایی اوریون درسال ۲۰۲۴ اجرایی شود.

وسیله نقلیه ساخت ناسا باید بتواند تا حرارت ۱۲۷ درجه سلیسیوس و منفی ۱۶۲ درجه سلیسیوس که شب قمری نام دارد دوام آورد و به جابه جایی فضانوردان بپردازد.

کارشناسان ناسا درحال طراحی نوعی وسیله نقلیه با قابلیت حمل دو فضانورد است و ظرفیت حمل حدود ۵۰۰ کیلوگرم شامل وزن فضانوردان، محموله و لباس فضانوردی را دارد.

خودروهای خاص برای رانندگی در ماه بدون لباس فضایی
به گفته کارشناسان ناسا، درماموریت‌های آپولو ۱۵، ۱۶ و ۱۷ خودرو‌های ماه نورد به وسیله شرکت جنرال موتورز ساخته و طراحی شد که صاحب شرکت‌های خودروسازی مشهوری، چون بیوک، کادیلاک و شورولت است.

بنا بر آمار‌ها Eugene A. Cernan فرمانده آپولو ۱۷، آخرین فردی است که در ۱۲ دسامبر ۱۹۷۲ در محل فرود خود در Taurus-Littrow در کره ماه به رانندگی با ماه نورد پرداخت.

شرکت هایی، چون آئودی هم دربرخی فیلم‌های سینمایی علمی تخیلی برای قهرمانان فیلم خودرو‌های سواری با قابلیت‌های ویژه طراحی می‌کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها