بیانیه صلیب سرخ و سازمان ملل درخصوص تبادل اسرا در یمن

بر اساس بیانیه مشترک دفتر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای یمن و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، نمایندگان طرفهای درگیر در یمن بر سر یک طرح دقیق برای انجام اولین عملیات رسمی تبادل اسرا در مقیاس بزرگ به توافق رسیدند.

بیانیه صلیب سرخ و سازمان ملل درخصوص تبادل اسرا در یمن

صلیب سرخ جهانی و دفتر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای یمن در بیانیه مشترکی درخصوص توافق تبادل اسرا در یمن نوشته‌اند: این گامی است از سوی طرفهای درگیری‌ها برای عمل به تعهدات خود در توافقنامه استکهلم به منظور آزاد سازی مرحله به مرحله تمامی زندانیان مرتبط با درگیریها.

بر اساس بیانیه صلیب سرخ جهانی و دفتر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای یمن، در پایان نشست هفت روزه، طرفهای درگیر تصمیم گرفتند تا فوراً تبادل فهرست‌ها را برای اجرای عملیات آزادسازی آغاز کنند.

این سومین دور از نشستهای کمیته نظارت بر اجرای توافقنامه تبادل اسرا از زمان مذاکرات استکهلم در اواخر سال ۲۰۱۸ بود. ریاست این کمیته به طور مشترک به عهده دفتر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای یمن (OSESGY) و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) است.

در پایان این نشست، مارتین گریفیث، نماینده ویژه سازمان ملل برای یمن، ضمن تشکر از پیوستن طرفهای درگیر به این مذاکرات، اظهار داشت: «از تمامی طرفهای درگیر می‌خواهم تا روند تبادل اسرا را که امروز بر سر آن توافق کردند با بیشترین شتاب ممکن به پیش برند. پیشرفت‌های انجام شده در این رابطه خیلی کند بوده است. رنج هزاران نفری که در انتظار پیوستن به عزیزان خود هستند باید پایان یابد. امروز طرفهای درگیر به ما نشان دادند که با وجود بالا گرفتن چالشهای موجود در میدان جنگ، روند اعتمادسازی آنها هنوز هم می‌تواند نتایج مثبتی به بار آورد.»

فرانک راخنشتاین، رییس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در صنعا گفت: «امروز با وجود ادامه درگیری‌ها شاهد بودیم که طرفهای درگیر با تأکید بر اشتراکات بشردوستانه خود به بسیاری از اسرا اجازه خواهند داد تا نزد عزیزان خود بازگردند. این نشان می‌دهد که ایجاد تغییرات مثبت و پایدار فقط در توان طرف‌های درگیر است. این موضوع بسیار دلگرم کننده بوده و امید است که بتواند شرایط لازم را برای آزادی هر چه بیشتر زندانیان در آینده نزدیک رقم بزند.

در طول این نشست، طرفهای درگیر بار دیگر بر تعهد خود برای تسهیل روند تماس تمامی اسرا و زندانیان مرتبط با جنگ با خانواده‌های ایشان بر اساس حقوق بین‌المللی بشردوستانه، تأکید کردند. این کمیته تصمیم گرفت تا در اواخر ماه مارس هم جلسه دیگری تشکیل دهد. همچنین قرار بر این شد که کمیته فرعی رسیدگی به امور اجساد و بقایای انسانی هم ظرف یک ماه و با نظارت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جلسه دیگری تشکیل دهد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها