حاصل دسترنج خیارکاران کرمانی خوراک دام و راهی کف خیابان شد

قیمت خیار در کرمان از ۳۰۰ تومان شروع می‌شود و این وضعیت بسیاری از کشاورزان جنوب کرمان در معرض ورشکستگی قرار داده و به دلیل ماندگاری کم این محصول مجبورند محصول خود را به هر قیمتی به دلالان بفروشند.

حاصل دسترنج خیارکاران کرمانی خوراک دام و راهی کف خیابان شد

جنوب استان کرمان رتبه نخست تولید خیار سبز در کشور را دارد و امسال نیز پیش‌بینی می‌‌شود بیش از 500 هزار تن محصول خیار سبز برداشت و روانه بازارهای داخلی و خارجی شود که متاسفانه این محصول روانه بازار داخلی و خارجی نشد که هیچ تنها راوانه کف خیابان‌های شهرستان رودبارجنوب شد.

کشاورزان جنوب کرمان از زحمتکش‌‌ترین اقشار این منطقه هستند که با تلاش، سختی و بی‌خوابی‌های شبانه دست به کشت محصولات کشاورزی می‌زنند، به امید اینکه در فصل برداشت نتیجه زحمات خود را از طریق فروش محصول به قیمت مناسب دریافت کنند.

کشاورزان جنوب کرمان در فصل برداشت با همتی بیش از پیش دست به برداشت انواع محصولات کشاورزی خود از جمله خیار سبز زدند تا نتیجه تلاشی که برای کاشت این محصول کرده‌اند را ببینند.

محصولی که به صورت سنتی در این منطقه کشت و به سختی و طی چندین روز برداشت می‌شود از سویی و از سوی دیگر هزاران هکتار گلخانه در جنوب استان کرمان زیر کشت این محصول رفته است.

با وجود همه تلاش‌ها و با توجه به افزایش قیمت‌‌ها و بیداد گرانی در همه حوزه‌ها، امروز شاهد کاهش شدید قیمت محصول خیار هستیم و کشاورزان رودبارجنوب وقتی با کاهش قیمت خیار در این منطقه مواجه شدند خیار خود را فرش خیابان‌ها کردند تا شاید التیامی باشد بر دستان پینه بسته آنها چرا که این کشاورزان با هزار امید و آرزو و تحمل سرما و گرمای این منطقه فقط به فکر فروش بالا و به امید اینکه حاصل دست‌رنجشان بتواند هزینه‌های یک سال زندگی در یکی از گرم‌ترین مناطق کشور را جبران کند.

به گزارش تسنیم بسیاری از کشاورزان جنوب کرمان در معرض ورشکستگی جدی قرار داده گرفته‌اند؛ آنها مانده‌اند با محصولی که روی دستشان مانده که یا فرش خیابان شده و یا خوراک دام می‌شود.

حاصل دسترنج خیارکاران کرمانی خوراک دام و راهی کف خیابان شد حاصل دسترنج خیارکاران کرمانی خوراک دام و راهی کف خیابان شد

در راستای اتفاقاتی که در روزهای گذشته در جنوب کرمان افتاد به سراغ کشاورزان این منطقه رفتیم پای درد دلشان نشستیم و به گفت‌وگو با آنها پرداختیم.

محمد ملایی از کشاورزان خیارکار جنوب کرمان در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه هزینه بذر خریداری شده برای یک کیلو محصول، سم و کود بسیار بیشتر از قیمت یک کیلو خیار است اظهار داشت: این در حالی‌ست که باید نرخ آب، برق، پلاستیک، کارگر، حمل و نقل و ده‌ها مورد دیگر را نیز به قیمت تمام شده محصول باید اضافه کنیم.

وی با ابراز تأسف از قیمت این روزهای خیارسبز در کرمان افزود: از تمام هزینه‌های زندگیم گذشتم، خیار کاشتم به امید اینکه در فصل برداشت بتوانم با سود حاصل از آن مخارج خانواده و زندگی‌ام را جبران کنم.

علی رئیسی کشاورز دیگر ما در جنوب کرمان در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه همه آنچه را که امسال کاشتم را دور ریختم و دریغ از حتی هزار تومان سود افزود: حالا مانده‌ام که جواب زن و بچه من را چه کسی می‌دهد؟

وی با عنوان اینکه ماندگاری این محصول در انبارها بسیار کم است گفت: کشاورزان مجبور هستند برای جلوگیری از خرابی محصول خود آن را به هر قیمتی به دلالان بفروشند.

نادر اله‌دادی کشاورز دیگر این منطقه نیز گفت: میلیون‌ها تومان ضرر کردم و تمام خرج زندگی و زن و بچه‌ام را برای کاشت محصول خیارسبز گذاشتم اما با ضرر بالایی روبه‌رو شدم.

وی با بیان اینکه به هر جا مراجعه می‌کنم کسی پاسخگو ضرر و زیان من نیست و امسال 200 میلیون تومان بدهی بالا آورده‌ام افزود: مسئولان جنوب کرمان اصلا برایشان مهم نیست که ما ضرر کردیم و هیچ‌گونه حمایتی از ما انجام نمی‌دهند.

سعید برخوری مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهارداشت: برنامه‌ریزی کردیم و از بندر جاسک لنج گرفتیم و هماهنگ شده محموله‌ای برای عمان بفرستیم تا ببینیم جوابگو هست یا خیر؟

وی با بیان اینکه غرفه‌های عرضه مستقیم خیار در سایر استان‌ها نیز برپا شده است، عنوان کرد: تعاون روستایی جیرفت خیار این منطقه را خریداری می‌کند و با تعاون روستایی کشور هماهنگ کردیم این محصول برای سایر استان‌هایی که عرضه مستقیم دارند فرستاده شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب کرمان با عنوان اینکه محصول خیار از اوایل آبان کشت و آخر آذرماه برداشت می‌شود گفت: در فاز اول فروش قبل از اینکه عراق نامه ممنوعیت صادرات را بزند به دلیل صادرات این محصول فروش بسیار خوب بوده و بعد از ممنوعیت صادرات قیمت خیار سبز کاهش پیدا کرد.

وی افزود: از سوی دیگر امسال به دلیل توسعه گلخانه‌ها در کشور و به دلیل اینکه در جنوب کرمان سرما نداشتیم در تولید این محصول بین 20 تا 30 درصد افزایش داشتیم.

برخوری با اشاره به قیمت در حال حاضر خیارسبز گفت: قیمت خیارزمینی از 300 تا 600 تومان بستگی به کیفیت آن و خیار گلخانه‌ای از هزار و 300 تومان تا هزار و 800 تومان بفروش می رسد.

وی گفت: دنبال صادرات خیار برای خارج از کشور هستیم و می‌خواهیم کشورهای دیگر را جایگزین عراق کنیم و باید براساس ذائقه آنها صادرات انجام دهیم که قطر و عمان در برنامه صادرات ما قرار دارد.

حاصل دسترنج خیارکاران کرمانی خوراک دام و راهی کف خیابان شد حاصل دسترنج خیارکاران کرمانی خوراک دام و راهی کف خیابان شد

منبع: تسنیم

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها