مرگ و میر پرندگان مهاجر به سواحل گلستان هم رسید؛ مردم به لاشه پرندگان دست نزنند

پس از گذشت یکی دو هفته از مرگ و میر پرندگان مهاجر در منطقه حفاظت شده میانکاله، تلفات این پرندگان به سواحل استان گلستان هم رسید و محیط‌زیست از مردم خواسته از نزدیک شدن و دست زدن به لاشه پرندگان خودداری کنند.

مرگ و میر پرندگان مهاجر به سواحل گلستان هم رسید؛ مردم به لاشه پرندگان دست نزنند

روزهای ابتدایی بهمن ماه امسال بود که مرگ و میر پرندگان مهاجر در تالاب بین‌المللی میانکاله رسانه‌ای شد و آمارهای ضد و نقیضی از تلفات پرندگان 8 تا 20 هزار قطعه و بیشتر از آن گزارش شده بود. با اینکه تلفات پرندگان زمستان گذران در سواحل بهشهر استان مازندران مشاهده شده بود اما در سواحل گلستان که بخشی از منطقه حفاظت شده میانکاله را شامل می‌شود، تلفاتی وجود نداشت تا اینکه روز گذشته محیط زیست گلستان از جمع‌آوری حدود 300 لاشه پرندگان مهاجر در ساحل شهرستان بندرترکمن خبر داد.

محمدرضا کنعانی اظهارداشت: روز گذشته شاهد تلفات پرندگان مهاجر بودیم که محیط بانان با هماهنگی اداره کل دامپزشکی اقدام به جمع‌آوری لاشه پرندگان کردند.

وی گفت: امروز هم گزارش‌هایی در خصوص وقوع تلفات در ساحل بندرترکمن داشتیم که نیروها در حال جمع‌آوری هستند.

پرندگان تلف شده اغلب از گونه‌های چنگر، باکلان و کشیم بوده‌اند و دامپزشکی در حال بررسی علت این تلفات است.

مرگ و میر پرندگان مهاجر به سواحل گلستان هم رسید؛ مردم به لاشه پرندگان دست نزنند

با اینحال محمود شکیبا، رئیس اداره حیات وحش و آبزیان محیط زیست گلستان هم در این باره به خبرنگار تسنیم گفته است: بعد از اتفاقی که در استان مازندران رخ داد ما پایش‌های روزانه‌ای را در مناطق ساحلی استان داشتیم تا اینکه روز گذشته حدود 300 لاشه پرندگان مهاجر را در ساحل بندرترکمن مشاهده و جمع‌آوری کردیم.

وی گفت: دامپزشکی نیز از پرندگان تلف شده نمونه برداری انجام داده و دفن بهداشتی نیز انجام شده است. امروز هم شاهد تلفات بودیم و تا زمانی که جمع آوری لاشه‌ها به پایان نرسد نمی‌توانیم آماری اعلام کنیم.

شکیبا افزود: با توجه به اینکه سواحل استان نیز بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله است، گروه‌هایی از اداره حفاظت محیط زیست مازندران هم به منطقه آمدند و در حال جمع آوری لاشه پرندگان مهاجر هستند و در ساحل بندرترکمن نیز محیط بانان استان این کار را انجام می‌دهند.

وی با تأکید بر ممنوع بودن شکار و صید پرندگان در تالاب بین‌المللی میانکاله بیان داشت: امروز دو جلسه با مسئولان محیط زیست بندرترکمن و بندرگز داشتیم و از آنان خواستیم به مردم اعلام کنند از نزدیک شدن و دست زدن به لاشه پرندگان خودداری کنند.

شکیبا همچنین گفت: تا زمانی که دامپزشکی نتیجه بررسی‌های خود را اعلام نکند ما هم نمی‌توانیم درباره علت تلفات پرندگان مهاجر اظهار نظر کنیم.

منبع: تسنیم

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها