نخست وزیر اقلیم کردستان عراق:

کشته شدن ابوبکر بغدادی آسیبی به عملیات داعش نزده

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق اظهار کرد، کشته شدن ابوبکر بغدادی تاثیری بر توانایی داعش برای عملیات نداشته و هشدار داد که شبه‌نظامیان این گروه دوباره فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

کشته شدن ابوبکر بغدادی آسیبی به عملیات داعش نزده

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق که رییس شورای امنیت اقلیم کردستان نیز است، در حاشیه نشست امنیتی مونیخ به روزنامه واشنگتن پست گفت، داعش در حال "بسیج مجدد است" و در شمال و غرب عراق حملاتی صورت می‌دهد.

بارزانی اظهار کرد که در جریان این رویداد امنیتی در دیدار با مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا بر نگرانی‌های اقلیم کردستان عراق تاکید کرده است.

او با اشاره به توانایی گروه‌های شبه‌نظامی محلی برای عملیات مستقل از رهبری مرکزی داعش گفت: کشته شدن ابوبکر بغدادی، رهبر سابق داعش توانایی داعش برای عملیات را کاهش نداده است. آن‌ها استخدان نیروهای بیشتر و حمله را متوقف نکرده‌اند.

از زمان سقوط خلافت داعش در سال گذشته میلادی، این گروه در محل‌های کنترل نشده‌ای که نیروهای امنیتی به دنبال نفوذ در آن‌ها هستند، جمع شده‌اند. به گفته مقامات این مکان‌ها شامل بیابان‌های سوریه و مناطق بی‌طرف عراق میان نیروهای امنیتی کرد و فدرال این کشور هستند.

فرماندهان کرد شمار شبه‌نظامیان داعش در این منطقه را تا ۳۰۰۰ تن تخمین زده‌اند، در حالی که ارتش آمریکا معتقد است شمار آن‌ها نزدیک به ۵۰۰ تن است که در گروه‌های کوچک و بدون هماهنگی نزدیک، دست به عملیات می‌زنند.

بارزانی به نقل از مقامات دولت محلی اظهار کرد، حملات داعش اکنون از ۶۰ مورد در ماه فراتر رفته است. وی افزود: اکنون فعالیت آنان به عنوان شبه‌نظامی و (در قالب) عملیات مخفی بیشتر شده و تلاش می‌کنند که سازگاری بیشتری با شرایط پیدا کنند.

او در پاسخ به سوالی درباره احتمال تاثیر کشته شدن ابوبکر بغدادی در روحیه شبه‌نظامیان این گروه اظهار کرد: شاید در ابتدا این طور بود اما شاهد تغییر چندانی نبوده‌ایم.

این رهبر کرد اظهار کرد، امیدوار است که واشنگتن و بغداد بتوانند ساز و کاری را ایجاد کنند تا شماری از نیروهای آمریکایی در این کشور باقی بمانند. او در این باره گفت: به باور ما حضور این نیروها در مبارزه با تروریسم ضروری است.

بارزانی در ادامه گفت، حضور نیروهای اروپایی "بسیار وابسته به حضور نیروهای آمریکایی است".

او در پاسخ به سوالی درباره ترور سردار سلیمانی گفت: هرگونه تشدید تنش اینچنینی در منطقه به ثبات کمکی نمی‌کند. ما امیدواریم که همه طرف‌ها به کاهش تنش فکر کنند و بر مبارزه با تروریسم در منطقه متمرکز شوند که باید اولویت قرار بگیرد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها