گیاهان بالکنی، با این 9 تا باغچه کوچک خودت رو بساز!

بهتر است از گلدان های سبکتر مثل گلدان های پلاستیکی یا رزین استفاده کنید. در مورد کمپوست هم بهتر است به دنبال نوعی باشید که دارای فرمولاسیون سبک وزن است.

گیاهان بالکنی، با این 9 تا باغچه کوچک خودت رو بساز!

شاید بالکن خانه شما کوچک باشد و تصور کنید که نمی توان در این فضای کم از گلدان ها و گیاهان سبز بهره برد. ولی پیشنهاد ما به شما این است که حتی از همین فضای اندک هم برای خلق باغچه کوچک تان نگذرید. برای اینکه بتوانید بهترین گیاهان و سلامت تضمین شده آنها را در فضای تراس خانه خود داشته باشید، بهتر است برخی نکات مهم را مد نظر قرار دهید. در ادامه این مطلب می توانید انواع گیاهان بالکنی و نکات مهم در مورد آنها را مطالعه کنید:

گیاهان بالکنی

اولین نکته مهم در مورد خرید گیاهان بالکنی این است که باید به وزن آنها توجه کرد. کمپوست، بتن سنگین یا گلدان های سفالی ممکن است به اندازه ای که تصورش را نمی کنید، سنگین باشند. همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که وزن قابل تحمل بالکن یا در واقع بار مرده آن چقدر است. بهتر است از گلدان های سبکتر مثل گلدان های پلاستیکی یا رزین استفاده کنید. در مورد کمپوست هم بهتر است به دنبال نوعی باشید که دارای فرمولاسیون سبک وزن است.

گیاهان خانگی برای بالکن

مورد دوم این است که توجه کنید بالکن خانه تان در معرض چه عواملی قرار دارد. اگر بادخیز است یا سقف ندارد، بهتر است به فکر این باشید که کمی آن را بسته تر یا امن تر کنید تا از باد در امان باشد یا به دنبال گیاهان بالکنی باشید که در برابر باد مقاوم هستند.

گیاهان بالکنی گلدار

و نکته پایانی این است که به این توجه کنید که چه مقدار نور به بالکن خانه تان می تابد. اگر بالکن برای بیشتر ساعات روز در سایه قرار دارد، به دنبال گیاهان سایه دوست باشید. گیاهانی که در معرض نور خورشید در بالکن قرار می گیرند هم می توانند در خطر آفتاب سوختگی باشند و اگر از شیشه در برابر آنها استفاده شود، این خطر بیشتر می شود. در این شرایط بهتر است از گیاهان بالکنی استفاده کنید که دارای برگهای نقره ای هستند مانند اسطوخودوس و درمنه، این گیاهان در برابر انعکاس نور خورشید انتخاب خوبی هستند.

کاشت گیاهان خوراکی در بالکن

1. گیاهان خوراکی در بالکن زیبای شما

کاشت گیاهان خوراکی در بالکن انتخاب هوشمندانه ای است. هم می توانید از گیاهان تازه و خوش عطر برای موارد خوراکی استفاده کنید و هم خیال تان راحت خواهد بود که معمولا کوچک می مانند و مناسب همان گلدان های خود هستند.

گیاهان بالکنی خوراکی

برای بالکن های نورگیر گیاهان خوراکی مانند آویشن، مریم گلی، رزماری و پیازچه را بکارید. برای بالکن های سایه دار هم نعناع، شوید و جعفری مناسب هستند.

گیاهان آپارتمانی در بالکن

2. گیاهان آپارتمانی، این بار در بالکن خانه شما

گیاهان آپارتمانی خود را می توانید در فصل گرم برای مدتی در بالکن قرار دهید. کاکتوس و ساکولنت ها از گرما و نور گیاهان نورگیر لذت می برند ولی برای گیاهان سایه دوست مانند کالاته آ ، فیلودندرون و سرخس هم می توانید در صورت لزوم از یک سایه بان در بالکن استفاده کنید.

گیاهان گلدانی در بالکن

3. گیاهان گلدانی با رشد سریع برای بالکن

این دسته از گیاهان را به راحتی می توانید در بالکن خانه پرورش دهید و بهتر است بدانید گونه های بسیاری در این دسته قرار می گیرند. اکثر این گیاهان یکساله یا چندساله های حساستر هستند و با کاشت آنها می توانید هر سال ظاهری متفاوت در بالکن خود به وجود بیاورید. برای تراس آفتابی گل آهار ، شمعدانی و حسن یوسف مناسب است. اگر تراس خانه تان در قسمتی از روز سایه انداز است، بگونیا و گل توتون از این شرایط لذت می برند.

افرای ژاپنی در بالکن

4. افرای ژاپنی از گیاهان بالکنی جذاب

افرای ژاپنی انتخاب خوبی برای بالکن های سایه انداز است. برای اینکه رشد کمتری داشته باشد می توانید واریته هایی را انتخاب کنید که رشد زیادی ندارند و در نهایت سنگین وزن هم نمی شوند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که بن سای این گیاه هم از نظر ابعاد بسیار مناسب بالکن است.

کاشت توت فرنگی در بالکن

5. توت فرنگی، گیاه بالکنی خوشمزه

توت فرنگی یکی از معدود میوه هایی است که می توانید آن را درون گلدان پرورش دهید. گلدان های آویز هم برای این گیاه مناسب است. البته زمانی که گلدان شما کوچک است نباید انتظار تامین توت فرنگی برای کل خانواده را داشته باشید!

کاشت گوجه فرنگی در بالکن

6. گوجه فرنگی برای یک بالکن رنگی

گوجه فرنگی یکی از محصولات تطبیق پذیر برای رشد در گلدان یا انواع آویز است. این گیاه در بالکن های نورگیر و گرم بهترین نتیجه را می دهد.

در بالکن های با نور کمتر می توانید کاهو، پیاز بهاره و لوبیا سبز هم کشت کنید.

کاشت گوجه فرنگی در خانه

گیاه یاس در بالکن

7. یاس خوشبوی بالکن شما

اگر عصرهای گرم تابستان را در بالکن خانه خود می گذرانید، پس چه چیزی می تواند بهتر از این باشد که از عطر خوش یاس در بالکن خود مسرور شوید؟ این گیاه را در تراس خانه خود نگهداری کنید و می توانید با استفاده از قیم آن را روی دیوار یا نرده هم هدایت کنید.

گیاهان پیازی در بالکن خانه

8. گیاهان پیازی برای بالکن خانه

در گیاهان پیازی گلدار نیاز نیست نور چندانی به ریشه ها بتابد، پس می توانید آنها را بدون نگرانی در گلدان کشت کنید. پیاز گیاهان معمولا قیمت زیادی ندارد و می توانید به راحتی آنها را تهیه کنید.

کاشت گل لاله در بالکن

برای زمستان گیاه سیکلامن و گل برفی مناسب است. برای فصل بهار هم می توانید با کاشت نرگس زرد ، لاله و سنبل رنگ را به بالکن خانه بیاورید.

گیاهان مقاوم برای بالکن

9. گیاهان چندساله مقاوم برای بالکن

گیاهان چند ساله مقاوم را هم می توانید در گلدان های نه چندان بزرگ و در بالکن خانه خود پرورش دهید. گیاهانی مانند پای شیر ، کورتونوس ، علف هفت بند ، گزنه ، نعناع گربه ای و پیر بهار در این دسته قرار می گیرند.

منبع: سایت چیدانه

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها