نکاتی جالب در مورد انتخابات در دنیا؛

طولانی‌ترین، عجیب‌ترین و نادرترین انتخابات تاریخ جهان/ جریمه برای شهروندانی که در انتخابات فدرال استرالیا شرکت نکند/ داستان متفاوت کره شمالی

شرکت در انتخابات فدرال در استرالیا طبق قانون اجباری است و هر کسی که بدون عذر در انتخابات شرکت نکند باید مبلغی جریمه بپردازد. این جریمه گاه به قدری زیاد می‌شود که شهروندان مجبور می‌شوند در انتخابات شرکت کنند.

طولانی‌ترین، عجیب‌ترین و نادرترین انتخابات تاریخ جهان/ جریمه برای شهروندانی که در انتخابات فدرال استرالیا شرکت نکند/ داستان متفاوت کره شمالی

به گزارش خبر فوری ، انتخابات یکی از اصلی ترین نشانه‌های دموکراسی(مردم سالاری) در کشورهای گوناگون است. شور و اشتیاقی که در بین مردم ایجاد می‌شود و همچنین تعداد آراء و درصد مشارکت همواره می‌تواند میزان علاقه مردم به شرکت در امور سیاسی کشور را نشان دهد.

انتخابات در بسیاری از کشورهای دنیا و به صورتهای مختلف برگزار می‌شود و همین امر باعث شده که اتفاقات بعضا جالبی در خلال وقوع این رویداد مهم در کشورهای مختلف رخ دهد. در این گزارش سعی داریم برخی واقعیتهای جالب در مورد انتخاباتهای مختلف در کشورهای مختلف دنیا را مرور کنیم.

طولانی ترین انتخابات

کشور هند در این میان رکورد دار است. انتخابات در این کشور پرجمعیت که بیش از 800 میلیون فرد واجد شرایط دارد، هفته ها طول می‌کشد. این در مورد انتخابات محلی است. برخی انتخابات سراسری و ملی در این کشور حدود چند ماه طول می کشد و دولت نیرو و وقت بسیاری برای جمع آوری آراء و نظر مردم صرف می‌کند. به طور مثال، انتخابات پارلمانی سال 2014 در این کشور 5 هفته طول کشید(بیش از یک ماه). در این انتخابات حدود 500 میلیون هندی رای دادند.

لازم به ذکر است برخی کشورهای دیگر نیز در این زمینه رکورد دار هستند. به طور مثال افغانستان نیز از جمله کشورهایی است که معمولا زمان بسیاری را صرف برگزاری انتخاباتش می‌کند. هر چند جمعیت افغانستان به مراتب از هند کمتر است اما نبود ساز و کار عملی مناسب و صعب العبور بودن بسیاری از مناطق کوهستانی این کشور و همچنین اختلافات سیاسی گسترده بین احزاب و گروه‌ها معمولا باعث می‌شوند که انتخابات در افغانستان روزهای زیادی طول بکشد.

انتخابات اجباری

بسیاری معتقدند که شرکت در انتخابات یک حق است اما در استرالیا این امر نه یک حق بلکه یک وظیفه قانونی تلقی می‌شود. شرکت در انتخابات فدرال در استرالیا طبق قانون اجباری است و هر کسی که بدون عذر در انتخابات شرکت نکند باید مبلغی جریمه بپردازد. این جریمه گاه به قدری زیاد می‌شود که شهروندان مجبور می‌شوند در انتخابات شرکت کنند.

عجیب ترین انتخابات

در انتخابات شهرداری پیکوزوا در سال 1967 اتفاقی عجیب رخ داد و در آن یک برند پودر ضد حساسیت پا پیروز انتخابات شد. برند پودر پا در اوج انتخابات، تبلیغات تلویزیونی و غیرتلویزیونی بسیاری را در سطح شهر پخش کرد. این برند با استفاده از فضای انتخاباتی، برای کسب مشتری بیشتر شعارهایی شبیه شعارهای انتخاباتی داد. مثلا در تبلیغاتش می‌گفت که بهداشت و رفاه را به 4000 نفر در شهر می‌رساند.

قصد برند پودر پا افزایش خرید و کسب سود بود اما در اتفاقی جالب، این کمپین فراتر از انتظارات عمل کرد به طوری که مردم جذب شعار های آن شدند و آن را به عنوان پیروز انتخابات، برگزیدند.

بیشترین انتخابات

برخی کشورها در زمینه اختیارات مردمی بیش از سایرین رکورددار هستند. لیختنشتاین که یک کشور کوچک اروپایی است و حدود 40 هزار نفر جمعیت دارد یکی از رکوردداران برگزاری انتخابات است. در این کشور به جز انتخاب سیاستمداران، اعطای شهروندی به افراد مختلف و پناهندگان نیز بر اساس انتخابات و آراء عمومی صورت می‌گیرد.

افراد مختلف غیر لیختنشتاینی ابتدا باید 10 سال در این کشور زندگی و فعالیت کنند و سپس در انتخابات شرکت کرده و آراء مردم را جذب کنند؛ اگر واجد اکثریت آراء شدند، به عنوان شهروند این کشور کوچک اروپایی انتخاب می‌شوند.

نادرترین انتخابات

تبلیغات باعث شده اکثر افراد گمان کنند که در کشور کره شمالی هیچگونه انتخاباتی برگزار نمی‌شود اما این درست نیست. انتخابات محلی در این کشور برگزار می‌شود و شورای شهر و روستا و اداره کنندگان این مناطق توسط مردم انتخاب می‌شوند. البته دست مردم کره شمالی در این زمینه زیاد باز نیست. حزب کمونیست کاندیدای مورد نظر خود را معرفی می‌کند و مردم فقط حق دارند که با آراء خود از او حمایت کرده و یا عدم حمایت خود را اعلام نمایند. جالب این است که در تمام موارد مردم از کاندیدای مورد نظر حزب حمایت کرده و او را به قدرت می‌رسانند.

کمترین مشارکت

بر اساس آمار بدست آمده از پایگاه اینترنتی International Idea استکهلم تا سال 2012 برخی انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری به طور میانگین کمترین میزان مشارکت را داشته اند. از این جمله اند انتخابات ریاست جمهوری هائیتی با حدود 23 درصد مشارکت، انتخابات ریاست جمهوری 2009 افغانستان با حدود 39 درصد مشارکت، انتخابات پارلمانی سال 2010 ایالات متحده با 41 درصد مشارکت، انتخابات ریاست جمهوری تانزانیا(2010) و اسلوونی(2012) با حدود 42 درصد مشارکت.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • محمد جنادله
    0

    حضور در انتخابات موجب اقتداروامنیّت کشور می گردد

  • یکی
    0

    ما با کره شمالی فرقی نداریم

  • محمد
    0

    اونابه ۴تاآدم رای میدن نه به ۴تادزد

  • ناشناس
    0

    چرا دروغ میگید؟؟ من ده سال استرالیا زندگی کردم هرگز،چنین قانونی وجود نداشته، اینقدر براتون سخت با راستگویی زندگی کنید ؟؟؟ این دروغ هارو از کجا تون در میارین؟؟ اینکه روز قیامت رو قبول ندارین دلیل بر عدم ش نیستاااا، چپن شما کورید و روشنایی روز رو نمی بینید دلیل به ناموجود بودنش نمیشه هاااااا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها