استعفاهای 10 دوره مجلس شورای اسلامی

گزارشی از استعفاهای 10 دوره مجلس شورای اسلامی را بخوانید.

استعفاهای 10 دوره مجلس شورای اسلامی

در یک سال پایانی عمر مجلس دهم، استعفای سه نماینده مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده است که تاکنون نمایندگان با هر 3 استعفا موافقت کرده‌اند.

طبق ماده 92 آیین‌نامه داخلی مجلس «هر نماینده که اعتبارنامه او به تصویب رسیده است می‌تواند از مقام نمایندگی استعفا دهد. پذیرش استعفا موکول به تصویب مجلس‌ است. همچنین بر اساس ماده 93 آیین‌نامه داخلی مجلس نماینده تقاضای استعفای مدلل خود را برای عنوان رئیس مجلس می‌نویسد و رئیس مجلس آن را در اولین جلسه علنی و بدون قرائت متن اعلام می‌کند و در دستور کار هفته بعد می‌گذارد. نماینده می‌تواند قبل از شروع بررسی در مجلس تقاضای استعفای خویش را مسترد دارد.» اما آنچه در این میان اهمیت دارد استعفای این نمایندگان در سال آخر مجلس شورای اسلامی است.

موافقت با سومین استعفا در مجلس دهم
در جلسه علنی ششم بهمن‌ماه مجلس شورای اسلامی، استعفای داریوش اسماعیلی نماینده مردم خرامه، سروستان و کوار در ادوار نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و استاد زمین‌شناسی دانشگاه تهران اعلام وصول شد.

طبق نامه قرائت‌شده در جلسه علنی، توضیح داده شد که وزیر صنعت، معدن و تجارت از حدود چهار ماه قبل، از نماینده سروستان برای تصدی مسئولیت معاونت امور معادن و صنایع معدنی این وزارتخانه کاندیدا شد که به همین دلیل استعفایش را به مجلس اعلام کرد.

در نهایت در جلسه علنی هشتم بهمن ماه، با موافقت 167 نماینده مجلس، داریوش اسماعیلی راهی وزارت صمت شد.

دومین استعفا در مجلس دهم برای تصدی سفارت ایران در روسیه
پیش از این کاظم جلالی نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از نمایندگی مجلس استعفا کرده بود تا تصدی سفارت ایران در روسیه را بر عهده بگیرد. اما این استعفا که در 19 آبان‌ماه 98 مطرح شد مخالفانی داشت. علیرضا رحیمی نماینده تهران در مخالفت با استعفای جلالی گفته بود: «ایشان در مقابل رویکردهای افراطی در مجلس مواضع مستقل و قابل قبولی در حوزه منافع ملی داشته است. خاستگاه رأی ایشان اصلاح‌طلبی بود، منتها آنچه اکنون مهم است سوابق خوب ایشان در پنج دوره نمایندگی و ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس است. بنابراین ایشان در جایگاه نمایندگی فعال باشد بهتر است.»

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر نیز در مخالفت با این استعفا اظهار کرده بود: «ضمن تشکر از کارکنان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، از مدیریت جلالی در این مرکز راضی نبودم. فکر می‌کنم با این اوضاع اگر سفیر هم شود، عملکرد رضایت‌بخشی نداشته باشد.»

محمد دهقان، اولین مستعفی مجلس دهم
اولین استعفایی که در مجلس دهم با موافقت نمایندگان روبه‌رو شد استعفای محمد دهقانی نقندر نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در 25 تیرماه سال جاری، برای عضویت در شورای نگهبان بود. در نهایت نمایندگان مجلس با انتخاب دهقانی به عنوان حقوقدان شورای نگهبان، استعفای او از نمایندگی را پذیرفتند.

اولین استعفایی که در مجلس دهم با موافقت نمایندگان روبه‌رو شد استعفای محمد دهقانی نقندر نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در 25 تیرماه سال جاری، برای عضویت در شورای نگهبان بود

استعفاهایی که در مجلس دهم اعلام وصول نشد
پیش از اعلام وصول سه استعفایی که در بالا ذکر شد، خردادماه سال گذشته، محمدجواد فتحی نماینده تهران از نمایندگی مجلس استعفا کرده بود. او در تشریح دلایل استعفایش به اعتمادآنلاین گفته بود: «شرایطی که در 2 سال گذشته حاکم بوده در 2 سال آینده هم ادامه پیدا می‌کند وهیچ امیدی به اصلاح در این چارچوب وجود ندارد. به همین دلیل وقتی من نمی‌توانم نقش و تاثیر مثبتی به نفع جامعه داشته باشم به نظر می‌رسد تنها راه این است که خودم را کنار بکشم.»

به رغم گذشت بیش از یک سال و نیم از ارائه استعفای محمدجواد فتحی به هیات‌رئیسه مجلس، تاکنون استعفای این نماینده تهران اعلام وصول نشده است.

همچنین 19 نفر از نمایندگان استان اصفهان 14 آذر 97، استعفای دسته‌جمعی خود را اعلام و در اثبات اعتراض‌ خود به مشکلات آب استان‌شان، از حضور در جلسات علنی مجلس خودداری کردند. البته در جلسه روز 28 آذرماه با اصرار و وساطت برخی از نمایندگان در صحن علنی حاضر شدند، اما محسن کوهکن نماینده مردم لنجان متذکر شد که حضور آنها در صحن علنی به معنای انصراف از استعفا نیست.

محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان نیز 26 آبان‌ماه سال جاری، در اعتراض به نقش نداشتن مجلس در موضوع افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن، حین نطق میان دستورش استعفای خود را تقدیم هیات‌رئیسه کرد. اما این استعفا هم هنوز اعلام وصول نشده است.

در مجلس نهم هیچ استعفایی بررسی نشد
در 19 آذرماه 92، تمام نمایندگان استان خوزستان به دلیل ظلم بودجه نسبت به این استان و بی‌توجهی به بودجه ریزگردها در لایحه دولت از نمایندگی مجلس استعفا کردند. 9 نماینده لرستان و فارس نیز به دلیل مشکلاتی در حوزه انتخابیه و اعتبارات استانی‌شان همین راه را پیش گرفتند و استعفا کردند.

مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس نهم نیز از نمایندگی‌اش استعفا کرده بود. او دوم آذرماه سال 94، تذکری درباره امحای مقادیر زیادی سیب‌زمینی در استان فارس مطرح کرد که علی لاریجانی رئیس مجلس تذکر او را وارد ندانست؛ اما کوچک‌زاده بر تذکر خود اصرار و در نهایت اعلام کرد که از نمایندگی استعفا می‌‌کند.

استعفاهای نمایندگان مجلس هشتم/ 2 استعفا برای راهیابی به پاستور
در مجلس هشتم شورای اسلامی نیز نمایندگان به دلایل مختلف استعفا می‌کردند، اما تنها استعفای محمدرضا میر تاج‌الدینی و حمیدرضا حاجی‌بابایی بررسی شد و به تصویب رسید. این 2 نماینده پس از استعفا راهی پاستور شدند؛ میر تاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور شد و حاجی‌بابایی نیز به مقام وزارت آموزش و پرورش رسید.

در دوره هشتم روح‌الله حسینیان در اعتراض به هیات‌رئیسه مجلس و در گلایه از بی‌توجهی به طیف اصولگرا استعفا کرد.

محمدرضا تابش نماینده اردکان نیز در اعتراض به فیلتر شدن سایت پارلمان نیوز، ارگان رسانه‌ای اقلیت مجلس، استعفا کرد.

علی مطهری هم به دلیل به جریان نیفتادن طرح سوال از رئیس‌جمهور از سوی هیات‌رئیسه مجلس، استعفا کرد.

حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در پی وقوع حادثه تروریستی مسجدجامع زاهدان استعفای خود را نوشت که سایر نمایندگان حوزه انتخابیه سیستان و بلوچستان در این راه با او همراه شدند و استعفای خود را به هیات‌رئیسه تقدیم کردند.

استعفای نمایندگان مجلس هشتم ادامه یافت و نمایندگان چهارمحال و بختیاری به دلیل مشکلاتی که در حوزه انتخابیه‌شان داشتند استعفا کردند.

علاوه بر این، مصطفی ذوالقدر، جمعی از نمایندگان خوزستان، داریوش قنبری نماینده ایلام و حسین گروسی نماینده شهریار، از دیگر نمایندگانی بودند که در مجلس هشتم استعفایشان را نوشتند.

مجلس هفتم؛ استعفاهایی که برای ورود به دولت احمدی‌نژاد نوشته شد
داود دانش جعفری، اسدالله عباسی، منوچهر متکی، عبدالرضا مصری و سید احمد موسوی از جمله نمایندگانی بودند که برای تکمیل دولت محمود احمدی‌نژاد با استعفایشان راهی پاستور شدند.

مجلس ششم؛ استعفای 139 نماینده در اعتراض به نظر شورای نگهبان
بیشترین تعداد استعفا از سوی نمایندگان مجلس ششم و در آستانه انتخابات مجلس هفتم رقم خورد. در مجلس ششم 139 نماینده در اعتراض به رد صلاحیت‌ها در مجلس شورای اسلامی تحصن و استعفا کردند.

مجالس پنجم و چهارم؛ استعفا برای حضور در دولت
در مجالس چهارم و پنجم شورای اسلامی نمایندگانی برای حضور در دولت از قوه مقننه استعفا کردند و راهی پاستور شدند. از جمله این نمایندگان می‌توان به عبدالله نوری اشاره کرد که با استعفا از مجلس پنجم به عنوان وزیر کشور راهی دولت سید محمد خاتمی شد.

یک استعفای اعتراضی در مجلس سوم
استعفای اعتراضی عبدالمجید شرع‌پسند در مجلس سوم تنها استعفایی است که مطرح و با اکثریت آرا پذیرفته شد. 11 تیر 1368، در آستانه چهلمین روز درگذشت امام خمینی(ره)، شرع‌پسند به طور غیرمنتظره و بی‌ آنکه کسی از مضمون نطق او باخبر باشد، با استفاده از وقت سه‌دقیقه‌ای که یکی از ناطقان پیش از دستور به او قرض داده بود، استعفای خود را از نمایندگی مجلس سوم اعلام کرد که نمایندگان مجلس با آن موافقت کردند.

استعفا برای حضور در استانداری
در مجلس دوم تنها اکبر پرهیزکار نمانیده تبریز برای تصدی جایگاه استانداری استعفا کرد.

استعفاهای مجلس اول
در دوره اول مجلس شورای اسلامی اعتبارنامه 12 نفر تایید که از این تعداد اعتبارنامه چهار نفر صادر نشد، در این مجلس افرادی چون محمدزید بهبهانی، محمد شجاعی، حسین کرمانی و محمدتقی مطهری فریمانی به دلایلی استعفا کردند. سرگون بیت اوشانا، احمد سلامتیان، احمد غضنفرپور، محمدمهدی کرمی و علی گلزاده غفوری نیز به دلیل غیبت بیش از یکصد ساعت در جلسات مجلس، مستعفی شناخته شدند.

منبع: اعتماد آنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها