گزارش ویژه همتی از وضعیت اقتصادی کشور

رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی نوشت بانک مرکزی در یک سال گذشته تا حدود زیادی در مهار تورم و نرخ ارز موفقیت نسبی داشته است.

گزارش ویژه همتی از وضعیت اقتصادی کشور

عبدالناصر همتی در یادداشتی آورد؛ آمارهای رشد نقدینگی باید با توجه به روندهای بلندمدت متغیرهای پولی کشور تحلیل شود، به‌طوری که رشد نقدینگی امسال اندکی از میانگین رشد نقدینگی ۵۰ساله کشور که ۲۵ درصد بود، بیشتر است. افزوده شدن خالص ذخایر ارزی کشور نقش عمده‌ای در این رشد داشته است، همزمان باید دقت شود که شرایط نسبتاً مساعد، زمینه شروع رشد اقتصادی غیرنفتی و کاهش فشار تورمی را ایجاد کرده است، در ضمن، به‌هنگام شوک شدید هزینه‌ای و افزایش اندازه اسمی اقتصاد، تلاش برای کنترل بیشتر رشد کمیت‌های پولی، رکود را تعمیق می‌کرد.

در تحلیل آمار متغیرهای پولی، به کاهش شدید اضافه‌برداشت بانک‌ها، کنترل مؤثر سود بانکی و در بعد خارجی به کاهش بدهی خارجی و افزایش ذخایر نیز توجه شود. علی‌رغم فشار تحریمی حداکثری، پیش‌بینی‌های بدبینانه از طوفان تورم و رشد افسارگسیخته نرخ ارز، بانک مرکزی در یک سال گذشته تا حدود زیادی در مهار تورم و نرخ ارز موفقیت نسبی داشته است.

کنار تاب‌آوری بی‌نظیر ملت ایران در مقابل فشارهای گوناگون آمریکا، در کنترل متغیرهای پولی و ارزی نیز، علی‌رغم شرایط سخت تحریم، توفیقات خوبی حاصل شده است. مبارزه با سفته‌بازی و پولشویی و کنترل جریان ریال و مهار التهابات ارزی از طریق مدیریت علمی بازار، رشد صرفاً ۵درصدی نرخ ارز دربازار آزاد، نسبت به ابتدای سال و پیش‌بینی‌پذیر نمودن بازار ارز و روند کاهنده تورم و مثبت شدن رشد اقتصادی غیرنفتی، نمونه‌هایی از این توفیقات است.

همزمان با اقدامات انجام‌گرفته، اجرای عملیات بازار باز و تغییر چارچوب سیاست‌گذاری پولی به‌سمت مهار تورم و اصلاح ترازنامه بانکها، در حال انجام است.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    مبانی و مکانیزمها و فاکتورهای فعال مثبت و منفی مدیرت اقتصادی و مالی دولت چه بوده اند؟ --- آقای رئیس جمهور کنونی جناب آقای دکتور حسن روحانی از بدو به دست گرفتن قدرت با رأی مردم در کشور تا کنون دولت خود و بویژه بانک مرکزی را ملزم ندیده که برای ملت شمرده و مشروح توضیح دهند با چه تئوریهای اقتصادی کار آمد و با کدام مبانی و مکانیزمها و فاکتورهای فعال ، اقتصاد و داراییها و پول ملی را در مقابل فراز و نشیبهای موجود و احتمالی درونی و بیرونی مدیریت کرده اند؟؟؟!!! قانون ایشان و دولت و بویژه بانک مرکزی را موظف می سازد تلاشهای قانونی و علمی خود را برای جلوگیری از رسیدن کشور به وضعیت فاجعه بار فراگیر دورانهای مدیریت خود که زندگی همه اقشار ملت را تحت تاثیر سوء خود قرار داده اند به نخبگان و خبرگان ملت شمرده و مشروح توضیح دهند. رئیس جمهور می باید ملت را آگاه سازد چه موانع مؤثری را در زمینه ی مدیرت اقتصادی مالی و پولی فرا روی خود داشته و در تلاش قانونی و علمی برای زدودن این موانع با چه عوامل دست و پاگیر رو به رو بوده و چرا در این زمینه موفقیتهای چشم گیری نداشته اند؟؟؟!!! مجلس شورا بر حسب وظیفه ی ملی ملزم است سالانه با گذارش کامل اقتصادی و مالی با ذکر فاکتورهای حقیقی پیشبرد و بازدارندگی در مدیریت اقتصادی و مالی و پولی کشور مردم را آگاه سازد حد اقل در دو دوران دولت کنونی چه کرده است و چه قوانینی را برای پویا سازی پیشرفت و زدودن یا کند کردن نقش باز دارنده ها در زمینه ی این مدیریت تصویب کرده و برای حسن اجرای این قوانین چه اقدامهای کار آمدی را انجام داده است؟؟؟!!! با توجه به مسئولیت خطیر کشور داری ؛ مشکلات اقتصادی گریبان گیر که کشور و همه اقشار ملت را با فجایع خود گرفتار می کنند همه ی نهادها و ارگانهای سهیم در مدیرت کلان کشور را در پاسخ گویی مشروح علمی به مردم در این زمینه موظف می سازند. باید دانست مدیریت هر کشوری با آزمون و خطا و با پنهان کاری که مسئولیتها را لوث و ضایع می کنند هرگز سازگار نیست و حتما پیامدهای قانونی ناگواری برای همه ی عوامل دخیل در این مسئولیتها ایجاد می کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها