باید به تعریفی پویا از مد و لباس برسیم

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور همزمان با آغاز نهمین جشنواره مد و لباس کشور گفت: روزگاری است که لباس علاوه بر وسیله‌ای برای حفظ و نگهداری بدن های بشر از گزندهای طبیعی و مصنوعی، رسالت دیگری نیز بر عهده دارد و آن فرهنگ‌سازی و انتقال مفاهیم فرهنگی است.

باید به تعریفی پویا از مد و لباس برسیم

به گزارش خبر فوری به نقل از ستاد خبری نهمین جشنواره مد و لباس، مرضیه شفاپور _دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور- به نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر پیام داد مه به شرح زیر است:
«به نام خالق زیبایی‌ها...
بشر از آغاز خلقت بر اساس فطرتی پاک، سعی در ابداع وسیله و ابزاری داشت تا جسم و کالبدش را مصون نگه دارد. این وسیله پوششی که ابتدا صرفاً چیزی جز همان کارکردی که از آن توقع می‌رفت نبود، بعدها و از رهگذر سال‌ها و قرن‌ها و افت‌وخیزهای جوامع انسانی و بروز برخی تفکرات و سبک‌های گوناگون زندگی متأثر از باورهای قومیت و کهن‌الگوهای تمدنی ویژگی و شاخصه‌های منحصربه‌فردی پیدا کرد.

نحله‌های فرهنگی و اجتماعی، اندیشه‌های فراگیر اعتقادی و دینی که مردمان جوامع گوناگون خود را ملزم به رعایت آن در تمامی اعصار بشر کرده‌اند نیز تأثیر عمیقی بر سیر تحولی پدیده‌ای تحت عنوان پوشاک و لباس برجای گذاشت و این فرایند همچنان پویا و متحول ادامه یافت تا این زمان که ما دیگر به پوشاک و لباس تنها به‌منزله وسیله‌ای برای پوشانندگی نظر نکنیم.
اما پوشاک و لباس و فرم و سبک طراحی و تولید آن، روزگاری است که علاوه بر وسیله‌ای برای حفظ و نگهداری ابدان بشر از گزندهای طبیعی و مصنوعی، رسالت دیگری نیز بر عهده دارد و آن فرهنگ‌سازی و انتقال مفاهیم فرهنگی است؛ همچون زبان و دیگر مظاهر علوم انسانی که وقتی در معرض آن قرار می‌گیریم، مجموعه خصایص، ویژگی‌ها، اصالت‌های قومی و تمدنی مردمان جوامع گوناگون از آن استفاده می‌شود.
چنین است که این حوزه بر اساس قطور و حجیم شدن عرصه‌های گفتمانی و درگیری بسیاری از علوم که پوشاک و لباس از آبشخور آن‌ها به بن‌مایه‌های نظری و تفکری به‌منظور ارائه نقد و نظرهای گوناگون که سیر تحولی و پیشرفت آن را موجب می‌شود، پهنه‌ای را ایجاد می‌کند و هر آن‌چه در این گستره پیش می‌رویم و در عمق آن جستجو می‌کنیم با پدیده‌ای مواجه می‌شویم که منعطف بوده و گویا هر آنچه به آن می‌پردازیم پایانی را برایش متصور نیست.

در این اوضاع و شرایط و با فرض آنکه مد و لباس در کشورمان علیرغم همه اتفاقات خوبی که شاهدش بودیم، پدیده‌ای نوظهور است، ملزم به آن هستیم که از خلال برگزاری رویدادهایی در این عرصه به تعریفی پویا و هدفمند از آنچه در حال وقوع در ایران و جهان است برسیم، تعریفی که حاصل تجمیع همه آراء و نظرات، دستاوردها و دغدغه‌ها و آمال و آرزوی فعالان، طراحان و تولیدکنندگان خدوم، ساعی و دلسوز این عرصه است و به نظر می‌رسد جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر که در آستانه برگزاری نهمین دوره آن هستیم، این فرصت و مجال را به دست می‌دهد که علاوه بر نقد و نظر داشته‌هایمان، به افق‌های روشن و امیدوارانه در این حوزه بیاندیشیم و نظر بیفکنیم.
بنابراین حضور پرمهر همه عزیزان دست‌اندرکار در این عرصه خطیر هنری و صنعتی را پاس داشته و از همراهی‌تان بی‌نهایت سپاسگزاریم.»

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها