مازنی در گفت و‌گو با خبر فوری :

وجود رسانه‌های آزاد و مستقل جلوی پنهان کاری دولت را می‌گیرد/ با بگیر و ببند منافع ملی تامین نخواهد شد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است: تنها خط قرمز قانون اساسی برای رسانه‌ها حفظ اسلام، ارزشهای اجتماعی و منافع ملی است.

وجود رسانه‌های آزاد و مستقل جلوی پنهان کاری دولت را می‌گیرد/ با بگیر و ببند منافع ملی تامین نخواهد شد

حجت الاسلام احمد مازنی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبر فوری در خصوص ضرورت آزادی رسانه ها در کشور و ایجاد بی‌اعتمادی مردم به رسانه های داخلی گفت: بر اساس قانون اساسی تنها خط قرمزی که در قانون اساسی برای رسانه‌ها وجود دارد همان اصول کلی همچون اسلام، ارزش های اجتماعی و منافع ملی است.

وی افزود: اتفاقاً اصول کلی زمانی مراعات می‌شود که آزادی بیان و قلم بیشتر باشد، چراکه معتقدم با بگیر و ببند منافع ملی تامین نخواهد شد . در این سال ها شاهد بوده ایم که در هر نقطه از دنیا کسانی که خواسته‌اند با بگیر و ببند منافع ملی را تامین کنند آخرش به این نقطه رسیده اند که یا باید رویه خود را اصلاح کنند و یا با فروپاشی مواجه شده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به نحوه پوشش خبری حادثه هواپیمای اوکراینی خاطرنشان کرد: از تجاربی که در این سالها و در طول تاریخ ایران حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی داشته ایم این است که اگر رسانه های مستقل و آزاد وجود داشته باشند و تحت فشار و یا وابسته نباشند، مطمئنا حاکمیت اگر هم بخواهد به هر دلیلی، حقیقتی را پنهان کند، نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: گردش آزاد اطلاعات باعث شده است که حکومت‌ها نتوانند حقایق را از مردم پنهان کنند و به همین جهت برای پنهان کاری خودشان رسانه تولید می کنند و از طریق این رسانه‌ها، افکار عمومی را دچار اغتشاش فکری می کنند.

وی با تاکید براینکه آسیب های آزادی و شفافیت به مراتب کمتر از پنهان کاری و برخوردهای امنیتی است، افزود: در قضیه بنزین متوجه این تجریه تلخ شدیم که باید از آن استفاده کنیم که هزینه‌های پنهان‌کاری به مراتب بیش از هزینه های شفافیت بود ،یعنی گفتیم اگر قیمت بنزین را اعلام کنیم دچار مشکل می شویم، اما اعلام نکردیم و دچار مشکلات بسیاری شدیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: حتی اگر آسیب‌هایی به کشور وارد شود به مرور تجربه دموکراسی، مردم سالاری و آزادی بیان و قلم باید در جامعه رواج پیدا کند و با این افت و خیزها به نقطه‌ای برسیم که دیگر رسانه ها، خودشان را در چارچوب منافع ملی و قانون اساسی کنترل کنند و نیاز نباشد که این همه کنترل باشد در صورتی که این ایجاد محدودیت خودفریبی است و باید فضا را آزاد بگذاریم.

مازنی در پاسخ به سئوالی درباره معطل ماندن طرح جامع رسانه ها و مطبوعات در کمیسیون فرهنگی مجلس در ادوار مختلف خاطرنشان کرد: در مجلس دهم در کمیسیون فرهنگی یکی از اولویت های ما "قانون جامع مطبوعات" و "نظام صنفی رسانه" بود اما در این دو مورد به ما گفته بودند که دولت سال‌هاست که می خواهد لایحه دهد، اما تا امروز از این لایحه خبری نیست و ما اتفاقا هر دو موضوع را به صورت طرح ارائه دادیم، امامتاسفانه زمان گذشت و هنوز به سرانجام نرسیده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: همانگونه که نظام انتخابات نیز همین مشکل را داشت و دولت لایحه اصلاح قانون انتخابات را با تاخیر به مجلس داد در حالی‌که سیاست‌های کلی انتخابات توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، اما اجرا نمی شود. در قانون انتخابات به دلیل اینکه هر کسی می‌خواهد قانونی بنویسد که به نفع خودش باشد متاسفانه نگاه علمی مبتنی بر مصالح ملی وجود ندارد.

وی افزود: دولت در این زمینه کوتاهی و فرصت سوزی کرده و انتظاری که از ما دولت داشته ایم به موقع محقق نشده است؛ البته استنباط من این است که این مسائل تا حدودی برای هیئت رئیسه مجلس هم جزء اولویت‌ها نبوده و اراده‌ای برای تعیین تکلیف آن وجود نداشته است که امیدواریم در مجلس یازدهم به نتیجه برسد.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • عدالت
    0

    وای بر تو ای مازنی شما نمایندگان اصلاح طلب طرفداری صد درصد از روحانی کردین وبه جای خدمت به مردم با دشمنان ملت عکس گرفتی حالا دم انتخابات باگندهای روحانی دم از مخالفت باروحانی می زنی مردمو چی فرض کردی ......

  • قیطران از روستای حی
    0

    خیلی چاپلوسین

  • ایران پیروز
    0

    توی مجلس که شماها خودتونو برای روحانی می کشتین

  • بی نام
    0

    دقیقا کدوم رسانه ازاد و مستقل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها