توضیحات معاون روحانی در مورد لایحه قانون جامع انتخابات / هیچ هیأتی نمی‌تواند بر شورای نگهبان نظارت کند

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: لایحه قانون جامع انتخابات مغایریتی با نظارت شورای نگهبان ندارد. نوآوری های خیلی زیادی در این لایحه وجود دارد اما اینکه بگویند هیأتی درست شده که بر کار شورای نگهبان نظارت کند به هیچ وجه چنین موضوعی صحت ندارد.

توضیحات معاون روحانی در مورد لایحه قانون جامع انتخابات / هیچ هیأتی نمی‌تواند بر شورای نگهبان نظارت کند

حسینعلی امیری درباره اظهارات ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه «ماده ای از لایحه در حال تدوین قانون جامع انتخابات به تشکیل مرجع عالی نظارت شامل نمایندگان تمام قوا اشاره دارد که خلاف قانون اساسی است چون منتج به تضعیف جایگاه شورای نگهبان می‌شود»، به خبرآنلاین گفت: پیش نویس لایحه ای درباره قانون انتخابات تهیه و تنظیم شد و من در مراحل تدوینش حضور داشتم.

وی افزود: وقتی در وزارت کشور بودم، در تهیه پیش نویس لایحه مشارکت داشتم و بعد از آن هم که به دولت آمدم عضو کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت هستم؛ ما در تدوین پیش نویس لایحه، انطباق آن با سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون اساسی را مدنظر قرار دادیم و یکی از دلایلی که قدری تدوین لایحه را با تأخیر مواجه کرد انطباق و ایجاد سازگاری‌اش با سیاست های کلی انتخابات بود.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور یادآور شد: لوایحی که تنظیم می شود، نباید خلاف قانون اساسی باشد چون از وظایف شورای نگهبان کنترل مصوبات مجلس شورای اسلامی و انطباق آن با قانون اساسی است، طبیعتا مصوبه‌ای که با قانون اساسی مغایرت داشته باشد، شورای نگهبان با آن مخالفت می کند، لذا ما با لحاظ این معیارهای قانونی لوایح را تنظیم می کنیم.

وی افزود: لایحه قانون جامع انتخابات مغایریتی با نظارت شورای نگهبان ندارد. نوآوری های خیلی زیادی در این لایحه وجود دارد اما اینکه بگویند هیأتی درست شده که بر کار شورای نگهبان نظارت کند به هیچ وجه چنین موضوعی صحت ندارد.

امیری با بیان اینکه هیچ هیأتی نمی تواند در موضوع انتخابات بر شورای نگهبان نظارت داشته باشد چون شورای نگهبان به موجب قانون اساسی ناظر انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس خبرگان رهبری است، اظهار کرد: هیأتی که می خواهد شکل بگیرد، مجری انتخابات است مثل هیأت اجرایی وزارت کشور زمان انتخابات مجلس و انتخابات ریاست جمهوری بنابراین بر شورای نگهبان نظارتی ندارد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها