تحلیل نشریه واشنگتن پست:

زمان آن فرا رسیده که آمریکا یک بار و برای همیشه عراق را ترک کند

نشریه معتبر واشنگتن پست تحلیل جالبی در مورد لزوم خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک عراق دارد.

زمان آن فرا رسیده که آمریکا یک بار و برای همیشه عراق را ترک کند

به نقل از واشنگتن پست؛ وعده‌ی عمل‌نشده‌ی ترامپ در زمینه خروج از عراق به او در انتخابات ۲۰۲۰ آسیب خواهد زد و با توجه به اندک‌ بودن پیروزی‌های او در کشورهایی که میادین نبرد کلیدی هستند می‌تواند مقدمات شکست او را فراهم کند. با این‌حال، دموکرات‌ها نباید فقط به این چشم‌انداز بسنده کنند و باید فعالانه این رویداد را رقم بزنند و افکار عمومی (و به ویژه رای دهندگان به ترامپ در ۲۰۱۶ میلادی به دلیل موضع او در برابر جنگ‌های ناپایان) را متقاعد کنند که اگر ترامپ قصد پایان دادن به حضور نیروهای آمریکایی در عراق را ندارد، مردم می‌توانند با انتخاب نکردن او این هدف را محقق کنند.
از دریچه امنیت ملی، خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق و سوریه بسیار آسان است. حقیقت مهم و روشن این است که مردم عراق خواهان خروج آمریکا از کشورشان هستند. اگر پس از تصویب خروج نیروهایی آمریکایی در پارلمان عراق، ایالات متحده همچنان در این کشور باقی بماند، یک قدرت اشغالگر و ناقض قوانین بین‌المللی تلقی شده و از همکاری دولت و مردم عراق محروم خواهد شد. این یعنی نیروهای آمریکایی در عراق با افزایش ریسک روبرو هستند. یک دولت عراقی غیرهمکار همراه با مجموعه‌ای از شبه‌نظامیان متخاصم شیعه- که بسیاری از آنها به جنگ‌افزارهای انفجاری بهینه‌سازی شده و همچنین موشک‌های ایرانی مجهز هستند- زندگی را برای نیروهای آمریکایی غیرقابل تحمل خواهد کرد.
از زمان ترور سلیمانی، اغلب پرسنل آمریکایی برای حفظ امنیتشان در پایگاه‌ها یا منطقه سبز محدود و محصور شده‌اند. آنها با این شرایط نمی‌توانند در خدمت هیچ هدف مفیدی باشند به جز این‌که نشانگاهی باشند برای عراقی‌های خشمگینی که در پی انتقام‌گیری از ایالات متحده هستند. شرایط نیروهای آمریکایی حاضر در سوریه برای "نگهبانی" از نفت این کشور نیز پرمخاطره‌تر از نیروهای حاضر در عراق است. ایالات متحده در عراق و سوریه نیازمند افزایش شمار نیروهای آمریکایی خواهد بود تا بتواند امنیت نیروهای کنونی را حفظ کند. این به معنای هزینه کردن پول بیشتر، تلفات بیشتر و پیامدهای وارونه‌ی بیشتر است. هیچ رئیس‌جمهوری تمایل نخواهد داشت بدون یک استدلال قویِ امنیت ملی، چنین تصمیم نامطلوبی بگیرد.
استدلال منطقی این است که حضور ارتش آمریکا برای پیشگیری از بازگشت داعش لازم است. در این استدلال به این حقیقت توجه نشده است که نیروهای عراقی در گذشته فقط زمانی قادر به عملیات کارآمد بودند که از همکاری ارتش عراق و همچنین همکاری شبه‌نظامیان شیعه‌ی تحت فرماندهی ژنرال سلیمانی برخوردار بودند، دو عاملی که در شکست داعش نقشی اساسی داشتند.
اما دلیل واقعی دولت ترامپ برای حفظ حضور نظامی آمریکا در عراق، محدود کردن نفوذ ایران و مسدود کردن هلال شیعه است. اگر هدف نیروهای آمریکایی محدود کردن نفوذ ایران در عراق بود، روشن است که این تلاش همانند جنگ نیابتی علیه رژیم اسد در سوریه شکست خورده است. در هر دو مورد، راهبرد نظامی اشتباه آمریکا در را به روی نفوذ بیشتر ایران گشوده و عراقی‌ها و سوری‌ها ایران را پشتیبان خودشان در برابر افراط‌گری‌های سنی‌هایی می‌دانند که آمریکا آنها را تحمل و حتی پشتیبانی کرده است.
زمان آن فرا رسیده که به این چرخه‌ی باطل و فاسد پایان دهیم و تنها راه این است که آمریکا تسلیم اراده مردم عراق شود و نیروهای نظامی‌اش را از این کشور خارج کند. واشنگتن بی‌تردید باید این کار را انجام بدهد، چرا که می‌داند عراقی‌ها خواهان خروج تمام نیروهای خارجی هستند- یعنی ایران نیز برای کاهش ردپای نظامی خود در عراق تحت فشار است- و اکنون زمان مناسبی برای دیپلماسی واقعی می‌باشد.
عراقی‌ها دیگر نمی‌خواهند که کشورشان بیش از این میدان جنگ بین ایالات متحده و ایران باشد. نکته مهم دیگر این‌که، کشورهای سنی خلیج فارس پس از این که تهران نشان داد می‌تواند اقتصاد آنها را به مخاطره بیاندازد، به دنبال راه‌هایی برای تنش‌زدایی با ایران هستند.

منبع: شفقنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رضا
    0

    آمریکایی‌ها قطعا روزی باید از عراق بروند و این هم خواست طیفی از عراقی هاست و این کار هم باید توام با احترام متقابل باشد. یادمان نرود کاری که ایران نتوانست انجام دهد آمریکا با رفع شر حزب بعث و صدام حسین منطقه را خلاص کرد. در ثانی طیفی دیگر از مردم عراق به خصوص سنی ها و کرد ها و بعضی از شیعیان در عراق خواهان عدم دخالت و حضور دیگران به خصوص ایران در عراق هستند. شماکه برای آمریکایی ها و سعودی ها... نسخه می‌پیچید و خواست عراقی ها را اعلام میکنید به دیگر واقعیات عراق هم توجه کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها