شکنجه‌گر معروف ساواک که از رهبر معظم انقلاب بازجویی کرد کیست؟ + عکس

یکی از شکنجه گران و بازجویان رهبر انقلاب، منوچهری بوده است. منوچهری از بازجویان ساواک در زندان کمیته مشترک ضدخرابکاری بود. وی مسئول بخش روحانیت ساواک بود که به شقاوت و سنگدلی مشهور شده بود.

شکنجه‌گر معروف ساواک که از رهبر معظم انقلاب بازجویی کرد کیست؟ + عکس

به گزارش خبر فوری ، تاکنون مقالات و کتابهای بسیاری در مورد ساواک، شکنجه گران این سازمان مخوف و شکنجه شدگانش نوشته شده است. اما در این میان، نام برخی افراد مهم نیز وجود دارد که بیش از سایر افراد جلب توجه می‌کند. شاید اکثر مردم این را بدانند که مقام معظم رهبری قبل از انقلاب بارها طعم زندان، تبعید و بازجویی‌های ساواک را چشیده اند. ایشان در سال ۱۳۵۶ به مدت سه سال به ایرانشهر تبعید شدند که با اوج‌گیری اعتراضات مردم در سال ۱۳۵۷ این حکم بی‌اثر شده و ایشان به تهران بازگشتند. در دوران انقلاب مدتی در زندان تهران بوده و بارها توسط ماموران ساواک بازجویی شدند.

بازجویی اشتباهی رهبر انقلاب

یکی از هم بندی‌های رهبر انقلاب خاطره جالبی را از ایشان تعریف می‌کند. گویا زمانی که رهبر انقلاب و فردی به نام محمدرضا علی‌حسینی عباسی و سایر زندانیان در محبس بودند، سربازی به بند آمده تا حسینی را به اتاق بازجویی ببرد. سرباز به جای اینکه اسم کامل او را صدا کند فقط نام خانوادگی را صدا کرد و گفت علی حسینی کیه؟ آیت‌الله خامنه‌ای(نام رهبر معظم انقلاب هم سید علی حسینی خامنه ای است) پاسخ دادند من هستم. بازجو گفت: سریع پیراهنت را روی سرت بکش تا به اتاق بازجویی برویم. رهبر انقلاب به بازجویی رفت و شکنجه شد و بعد مشخص شد فرد مورد نظری که باید بازجویی می‌شد محمدرضا علی‌حسینی عباسی هم بند آیت‌الله خامنه ای بود.

مواجهه شکنجه گر مشهور ساواک با رهبر انقلاب

یکی از شکنجه گران و بازجویان رهبر انقلاب، منوچهری بوده است. منوچهری از بازجویان ساواک در زندان کمیته مشترک ضدخرابکاری بود. وی مسئول بخش روحانیت ساواک بود که به شقاوت و سنگدلی مشهور شده بود. رهبر معظم انقلاب چند سال قبل حین بازدید از موزه عبرت(همان زندان کمیته مشترک) خاطره خود از چگونگی مواجهه خود با منوچهری را بیان می‌کنند: «با همین چهره و قیافه و یقه باز که یک چیزی هم به گردنش انداخته بود، نگاهی به من کرد و گفت: خامنه‌ای توئی؟ گفتم: بله. پرسید: مرا می‌شناسی؟ گفتم: نه. گفت: من منوچهری هستم. و نگاه کرد به چهره من تا اثر حرفش را در صورتم ببیند. خیلی چیزها درباره‌اش شنیده بودم و فورا او را شناختم، ولی به روی خودم نیاوردم. بعد گفت: من تو را خوب می‌شناسم. تو همان کسی هستی که مثل ماهی از دست بازجو لیز می‌خوری. تک تک کارهای تو چیزی نیست، اما دانه دانه اش خدا می‌داند که چیست.»

بازجوی رهبر معظم انقلاب کیست؟

اما منوچهری کیست؟ منوچهر وظیفه‌خواه (نام مستعار: دکتر منوچهری؛ زاده:۱۳۱۹) یکی از بازجویان ساواک در زندان کمیته مشترک ضدخرابکاری بود. وی مسئول بخش روحانیت ساواک بود. او به پاس خدماتش به سازمان امنیت کشور، موفق به دریافت مدال جشن‌های ۲۵۰۰ ساله نشان درجه ۳ کوشش و نشان درجه ۳ پاس شد.

وی در کار خود از هیچ روشی دریغ نمی کرد و طبق صحبت‌های برخی از افراد که با او روبرو شده بودند، سوزاندن و فروکردن سوزن به زیر ناخن‌ها، اجبار زندانیان به زدن همدیگر و روش‌های این چنینی را از اقدامات او خوانده اند. علاوه بر این‌ها استفاده از شکنجه های روحی و روانی نیز از دیگر اقداماتی بود که وظیفه خواه در آن تبحر داشت.

اقدامات و سرسپردگی او در ساواك در حدی بود که وی مدال جشن‌های ۲۵۰۰ ساله، نشان درجه ۳ کوشش و نشان درجه ۳ پاس را دریافت کرد.

مرحوم مرضیه حدیدچی معروف به طاهره دباغ که در زمان انقلاب مدت ها در زندان بود، در خصوص این شکنجه گر این طور گفته است:

«بازجوی من منوچهری بود که دائم به من شوک الکتریکی می‌داد و بعد تازه با کابل به جانم می‌افتاد. منوچهری به‌قدری زشت و کریه‌المنظر بود که حتی نگاه کردن به چهره‌اش نوعی شکنجه محسوب می‌شد و انسان تا مدت‌ها مشمئز و ناراحت بود. بازجوهای ساواک بسیار آلوده و پست بودند و برای به حرف در آوردن زندانی‌ها، از هیچ کار پلیدی روی گردان نبودند.»

فرار از کشور و مرگ

منوچهری از جمله افرادی بود که پیش از انقلاب از ایران فرار کرد. او در ۲۶ دی‌ماه ۱۳۵۷، به همراه پرویز معتمد(یکی دیگر از اعضای ساواک) از ایران خارج شد. منوچهری سرانجام در نزدیکی یک ایستگاه پلیس در انگلیس کشته شد. بسیاری می‌گویند او خودکشی کرده است.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 51
  • توران
    0

    خدا لعنتش کند .ی زره ...

    نظرات شما -
    • رویا از تهران
      0

      درود وسلام خداوند یکتا والرحم راحمین برانسانهای شایسته و متعالی که منصفانه قضاوت میکنند و قاضی اصلی فقط الرحم راحمین هست خوبی وبدی انسانهاست فقط در پیشگاه الهی معلوم خواهد شد

  • سیف. الدین جمالی
    0

    امروزه شاهد حضورده ها تن از شکنجه گران بمراتب قسی ترازشکنجه گران آنزمان در زندانهای کشورهستیم که روی آنهارابمراتب سفیدترکرده اند. اگرآنهاشگنجه گربودند، هیچ ادعایی دردینداری و اعتقادات نداشتند، ولی امروزه شکنجه گران واواک، باقرآن روی میزشان وداغ مهربرپیشانی مرتکب این اعمال شنیع میشوند.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      یکبار هم از خدا بخواهید که همه مستاجران مفلوک ایران صاحب سر پناه بشند

  • سارا
    1

    شکنجه اگر نباشد هر کسی هر غلطی میکنه بعد میزنه زیرش ،شماها ها یا خیای مهربونید یا خیلی ساده

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      شما هم یا خیلی وحشی هستید یا خیلی خیلی وحشی

  • ایرانی
    0

    ایا امروز زندانی سیاسی نداریم؟!ا

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      چرا داریم با این تفاوت که صبح ها با نوازش و ماساژ بلند میشن بعد میرن یه دوش آب گرم میگیرن بعد میرن هوای آزاد یکم فوتسال بازی می‌کنند... خلاصه هتل 6 ستاره وایشون درست کردند!!!!!

    • حامد م
      0

      نه بابا ... زندانی سیاسی؟؟؟؟؟ اصلاااا چی هست؟؟؟ کسی تا حالا نشنیده

    • مسعود
      0

      از برادر حاج قاسم( سهراب سلیمانی) که مسولیت در این حوزه داره بپرس

  • رضا
    0

    والله یه نگاه به کلیپ درز کرده از بازجویی همسر سعید امامی که همه دیدند مو بر تنم سیخ کرد. اگر اون بازجو ها و شکنجه گر های سابق اینکار را می‌کردند دیگه ادعای متدین بودن نداشتند ولی امروزی ها با وضو بدترش را انجام می‌دهند و این خیلی بده که به چیزی که خودمان انجام می‌دهیم به آن خرده بگیریم و دین را هم آغشته به آن میکنیم.

    نظرات شما -
    • آریا
      0

      شما کسی که برای خدا میجنگیده و دین با کسی مقایسه میکنی ک به کشورش خیانت کرده مراکز نظامی مارو تحت پوشش محیط زیست لو میداده و اصالتا یهودی بوده؟

    • حامد م
      0

      والله از این نمونه ها خیلی زیاده خیلی خیلی خیلی خیلی فقط یکم حافظه میخواد برای بیاد اوردن نمونه هاش

    • احسان
      0

      آقای آریا ، سعید امامی با کاووس سید امامی فرق داره. سید امامی جاسوس محیط زیستی بود

    • ارمین
      0

      اریا کی گفته و کجا ثابت شده این قاتل ها برای خدا میحنگند؟ چرا همیشه خدای شما سر جنگ داره با همه؟ غیر از یه سری جیره خوار. بعدشم مگه یهودی بودن جرمه؟ تفکرات داعشی و هیتلری تو و امثال تو ما رو در جهان منزوی و بدبخت تر از کشورهای جنگ زده کردن

  • یک دوست
    0

    یک دوست در پاسخ سیف الدینی جمالی شما در زندان های ایران پس از انقلاب بودید که به اسم قرآن اتهام می زنید؟ نکته ای را خدمت شما عرض کنم که حتما در زندان های ایران روش های برای اعتراف گیری و اقرار وجود دارد. ولی چرا تا حالا از کسی نشنیده ایم که شکنجه ها در زندان های رژیم اسلامی اینگونه است!!!؟؟؟ در کشور ما عده ای هستند که در ظاهر با نظام هستند ولی در باطن از هزاران ساواکی بدتر هستند. حتی از همین قماش که بسیاریشان در زندان ها هستند هم نشنیده ایم که شکنجه های رژیم اسلامی اینگونه است!!! نمونه آن اقرار عطریانفر، ابطحی و محکومین فتنه ۸۸ است توصیه می کنم حتما ماجرای این فتنه گران و نحوه اقرار و اعترافاتشان را در کتاب های گذر از فتنه ۸۸ و فتنه تغلب را بخوانید.

    نظرات شما -
    • Mk
      0

      شتیدید هزارانش هم شنیدید ولی شهامت قبول کردن وندارید چون به ضررتونه امثال شماها نه شهامت داریدنه غیرت واز انکارکردنت مشخصه یکی ازشکنجه گرانی لطفا مردمو خرفرض نکن چون خودتی

    • بیطرف
      0

      چون زنده نماندن بیان پیش جاسوس خودفروشی مثل شما تعریف کنند مردک

  • داور
    0

    خدا خواسته رهبر زنده بماند .مرگ بر شکنجه گر

    نظرات شما -
    • Mk
      1

      خدا نه خواسته احمقهایی مثل شما خواستن لطفاحماقت خودتونو به حساب خداوند نگذارید

  • امیر همدانی
    0

    مطالبی که درباره ساواک گفته میشه صحیح است . ولی ایا. اطلاع دارید در بازداشتگاههای حفاظت و اطلاعات نیروی انتظامی چه بلاها و شکنجه هایی برای اقرار متهمین انجام. میشه ؟ از ضرب و شتم شدید گرفته تا ریختن اب سرد به کف بازداشتگاهها.به طوری که متهم بیچاره تا روزها نمیتواند بنشیند و یا استراحت کند و با این روش های غیر انسانی از متهمین اقرار میگیرند

  • احمد جمشیدی
    0

    درود خدا بر رهبر انقلاب و لعنت خدا بر منافقین و منوچهری ملعون

  • Mk
    0

    واقعا عکس این شکنجه گردباده تن ازآن الله های خوش تیپ تونوکنار هم بزارید بدون تعصب نگاهشان کنید این قیافه مردانه کجا آن فسیل های تاریخ مصرف گذشته کجا تازه این بنده خداها ادعای دینداری هم نداشتن به دختران باکره هم قبل از اعدام تجاوز نمی کردن

  • مراد
    0

    خداوند به عذابش بیفزاید

  • حسن
    0

    دوستان منتقد زندان جمهوری اسلامی احتمالا زیاد تو زندان بودن. اگر قرار بود به سبک پهلوی با زندانیان سیاسی برخورد بشه الان میرحسین و کروبی و خاتمی توی خونشون نبودن باید زیر خاک میبودن.

    نظرات شما -
    • رویا از تهران
      0

      لطفا هیچگونه قضاوت نه خوب کنید ونه بد چون شماها حضور نداشتید وقضاوت دیگران فقط مختص خداوند هست الهی که بینش الهی همه داشته باشیم خداوند خودش بهتر از همه به همه چی آگاه است

    • ازاد
      0

      حسن اقا ایا وقت ان ونرسیده صادقانه با ملت صحبت کنید؟؟؟؟؟اولا که میرحسین وکروبی وخاتمی همانجور که خودت گفتی منتقد هستند نه مخالف بنابرین منتقد را هیچ جای دنیا شکنجه نمیکنند یا به قتل نمیرسانند،دوما چاقو هیچ وقت دسته خودش را نمیبرد امثال این اقایون رو که نامبردی خوابوندن تو اب نمک برای روز مبادا.سوما 1500 نفر معترض بنزینی که تو اعتراضات ابانماه کشته شدن لابد جز رافت اسلامی بوده،...کمی بد نیست دست ازفریب بردارید و باملت رو راست وصادق باشید، .وبرای فهم خود ارزش قائل باشید،ملت اگاه هست واین شماها هستید که سرتون رو تو برف کردید...

    • یزدان
      0

      موسوی و کروبی رو از ترس مردم محاکمه نمیکنن وگرنه اینا تو روز روشن هواپیما رو میزنن میگن نقص فنی داشت

  • منتقد
    0

    ایا پیامبر اسلام اسیر را شکنجه میکرد؟ شکنجه کار پست و غیر انسانی است که از انسانهای بی دین و بی هویت و مادی گرا بر میاد.

  • متی
    0

    فقط کافیه تو youtube سرچ کنید شکنجه سال ۸۸ شکنجه گر واقعی رو پیدا میکنید

    نظرات شما -
    • جوادی
      0

      نه بابا اون فیلم ساختیگی رو میگی

    • عقاب تیزپرواز
      0

      نه تو ایران وقتی کسی رودستگیرکنن نازش می کنن بعد آزاد می شه شکنجه کجا بود؟

  • رویا از تهران
    0

    الهی تورا به حق هزاریک نام مقدس ت به همه انسانهای روی زمین ودنیا بینشی آگاهانه بده تا هیچکس را در کره زمین قضاوت نکنیم وهمه انسانها را عاقبت بخیر کن آمین

  • علی
    0

    بنده دودختردانشجودارم ۱۵میلیون ۶ماه پیش وام درخواست داده بودم یک پرایدشرایطی بگیرم الان وام گرفتم با۱۵میلیون هم که پراید نمیدن .ازشکنجه زمان شاه خیلی بدتره شکنجه شدن الان استفاده شو میبرند.ولی من ایال وار صدسال دیگه هم نمیتونم پرایدبخرم.گفتند باکارت ملی که من بیسوادهم میدونم که هرکه دلاله کارت ملی اجاره میکنه میخره.اگرواقعا قصدشون خدمت بود به درخونه هامیرفتندهرکس واقعاماشین نداشت می دادن. بنده حاضرم شکنجه جسمی بشم .ولی این روزها برود

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      سلام توکلت بخدا باشه ولی شش ماه پیش هم پراید قیمتش همین بوده داداش

  • رویا از تهران
    0

    به خداوند ایمان داشته باشیم ودر همه حال او را ناظر برهمه کارهایمان گفتارمان قضاوتمان کردارمان ببینیم آمین

  • رضا زمانی
    0

    درود خدا بر امام راحل ره و مقام معظم رهبری و شهیدان اسلام .

  • مفرد
    0

    کاربر ( آریا) خدا نیاز نداره کسی براش مبارزه کنه یابجنگه هرکثافت کاری خودتونو به حساب خدا نگذارید چون خواطر جنگ با هیچ کسی رانداره توهم به جای این چاپلوسی وچرندیات یه کم مطالعه کن وشعورتو ببربالا

  • ایران
    0

    شکنجه امریکای تو عراق ببنید چطور عراقی ها شکنجه میکنن بعد نظر بدن بعضی ها

    نظرات شما -
    • از جان سیر
      0

      بلانسبت حکومت اسلامیه

    • درجواب ایران
      0

      خداوکیلی تو اصلا شکنجه به چشم دیدی. تو از اون مفت خوراشی، بعد درمورد شکنجه و زندان نظر میدی، شک ندارم امثال شما تو سابقه شون غیر از دزدی از ملت بی‌صدا هیچ نیست

  • محمد
    0

    الان برای هر نوع خلاف و سیاسی در زندان در قانون شکنجه منع شده و از مقامات بالا بخصوص از طرف قضات شکنجه را جرم میدانند اما تعدادی از ماموران و مسیولین نظامی و زندان هیچ بویی از انسانیت نبردن و پنهانی دمار از روزگار زندانی درمیاره بخدا خودم شاهدم چنان فهش به زندانی میگه که فقط مستحق خودش و خانواده خودشه تعدادی ازاین درجه پایین هیچ ادب و نزاکت نداره همیشه عقده ازش میریزه

  • با خداباشیم
    0

    عزیزان بهتر است قضاوت نکنید و مرتکب گناه نشوید و زمان گذشته رو با حال مقایسه نکنید این اسلام ناب محمدی است که شهدای عزیز مرا جانشان را فدا کرده اند خداوند انشاالله از سر تقصیراتمان بگذرد

  • ظاهرمحمدی
    0

    خدا لعنتش کنه خدای متعال عزت و طول عمرروزافزون به رهبر عزیزمان عنایت کنه

  • فرشید
    0

    ساواک اگر آدم کش بود که نباید هیچ کدام از مسولین الان زنده باشن...آدم کدام رو باور کنه اونیکه میبینه یا اونیکه میشنوه

    نظرات شما -
    • سعید
      1

      مرحبا داداش به

    • حسن1
      0

      نکشتن چون به اطلاعتشون نیاز داشتن و ترور رهبری و بهشتی و مطهری و رجایی و باهنر کار کی بود؟؟

    • ایران پیرز
      0

      ای بی سواد

    • محمد
      0

      مگه الان شهدا هستند نه دیگه شهید شدند اگه بودند الان بعضیاشون مسول بودند دیگه الان هم بازماندگان هستند که مسئولیت دارند و اون زمان همه مبارز بودند متوجه عرض بنده شدی ساده نوشتم یه چیزی میگین که با هیچ عقلی جور در نمیاد

  • حسن ,
    0

    جناب آزاد فرمودید منتقد. آیا این افراد منتقدن؟؟ واقعا این طور فکر میکنید؟ 88 چیزی فراتر از یک کودتا بود مثل 28 مرداد یا گوایدو در ونزویلا یا بسیاری از کودتاهای دیگه که با حمایت آمریکا انجام شده. اقایون از امریکا فرمان میگرفتن. لطفا کمی از اظهارات امریکایی ها رو در مورد 88 بخونید. خسارت به اموال عمومی بذار کنار.

  • موجنتا
    1

    صد رحمت به ساواک الان شکنجه هایی هست که ساواک ۴۰ سال باید صبر می کرد تا حکومت بعدش اختراع می کرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها