هاشم‌زایی: چرا ما نباید چهار تا وزیر زن داشته باشیم؟ چرا شعارش را دادید؟/ به رحمانی فضلی رای نمی‌دهیم، اگر...

عضو فراکسیون امید در مجلس خبر می‌دهد که روحانی در ابقای علوی و رحمانی فضلی در کابینه به تصمیم رسیده است.

هاشم‌زایی: چرا ما نباید چهار تا وزیر زن داشته باشیم؟ چرا شعارش را دادید؟/ به رحمانی فضلی رای نمی‌دهیم، اگر...

مریم محمدپور- رئیس سنی مجلس دهم بود و از همان روز اول بین خبرنگاران پارلمانی به شوخ طبعی معروف شد. عبدالرضا هاشم‌الزایی دور دوم نیز نماینده مجلس بوده و سابقه زیادی در امور اجرایی کشور دارد. او امروز میهمان ما در دفتر خبر فوری بود. هاشمزایی پیش از اینکه به خبر فوری برسد، به همراه همسرش و چند نماینده دیگر به بیمارستان رفته بود تا حجت‌الاسلام مهدی کروبی را ملاقات کند. البته موفق نشده بود و تنها با فاطمه کروبی گپ‌وگفتی داشته و برگشته.

هاشم‌زایی چندان از خبرهایی که از کابینه روحانی می‌آید دل خوشی ندارد و معتقد است رئیس‌جمهور در انتخاب برخی وزرا معذوریت‌هایی دارد که اصلاح‌طلبان آنها را درک می‌کنند اما در انتخاب وزرای اقتصادی آزاد است و از منظر او باید سیاستگذاران اقتصادی کابینه یعنی سیف، طیب‌نیا و نوبخت تغییر کنند و اگر تنها از این کرسی به آن یکی جابه‌جا شوند، مجلس روی خوشی به کابینه نشان نخواهد داد. او می‌خواهد جهانگیری چینش تیم اقتصادی را برعهده بگیرد. هاشمزایی تاکید زیادی نیز روی حضور زنان دارد و از روحانی ناراحت است که در شعارهای انتخاباتی از این 50درصد جامعه هزینه کرده و حالا سهمی به آنها ن می‌دهد.

مشروح گفت‌وگوی خبر فوری با این نماینده اصلاح طلب مجلس را در ادامه می‌خوانید:

موضوعی که این روزها زیاد درباره آن صحبت می‌شود کابینه دولت دوازدهم است. شما امروز در مصاحبه‌ای گفتید کابینه‌ای که در رسانه‌ها مطرح شده، کابینه 24میلیونی نیست چراکه تناسبی با خواسته کسانی که به ایشان رای دادند، ندارد. از منظر شما کابینه مطرح شده، چند میلیونی است و چقدر از خواسته‌های مردم را مرتفع می‌کند؟

من در نطق افتتاحییه مجلس ضمن اینکه از تیم اقتصادی دولت برای مهار تورم تشکر کردم اما همانجا خواستم که این تیم عوض شود، چراکه به نظر من جسارت شکست رکود در این تیم وجود نداشت. متاسفانه این کار عملی نشد و آقای روحانی تنها سه وزیر فرهنگی را ترمیم کرد و تیم اقتصادی تکان نخورد. بهانه هم این بود که تنها یک سال از دولت باقی مانده و در این مدت لازم نیست دوباره وزیر معرفی شود اما من این حرف را قبول نداشتم چراکه بیشترین خواسته مردم موضوعات اقتصادی نظیر رکورد و بیکاری بود. رئیس‌جمهور باید به این خواست بیشتر توجه می‌کرد؛ مردم تغییر می‌خواستند. کابینه دولت یازدهم توسط مجلسی انتخاب شده بود که بیش از 80درصد آنها با رئیس‌جمهور همسو نبودند و بعد از اینکه مجلس عوض شد باید این تغییرات صورت می‌گرفت.

مجلس سه فراکسیون سیاسی دارد و بسیاری از موضوعات مهمی که در مجلس رای‌گیری شده با ائتلاف بین فراکسیون امید و مستقلین به سرانجام رسیده است. مثل زمانی که به سه وزیر پیشنهادی آقای روحانی رای دادیم. یعنی بین این دو فراکسیون اصلی نزدیکی زیادی وجود دارد. در انتخابات هم این دو فراکسیون ستاد زدند و از آقای روحانی حمایت کردند و در نهایت 24 میلیون رای آورد. قطعا کابینه 24 میلیونی، با کابینه فعلی خیلی فرق می‌کند.

موضوع اختلاف همچنان بر سر وزرای اقتصادی است یا در کابینه دوازدهم تغییر وزاری دیگری را نیز پیگیری می‌کنید؟

ما سایر وزارتخانه‌ها را نیز پیگیری می‌کنیم اما معذوریت‌های رئیس‌جمهور در انتخاب وزرا را نیز درک می‌کنیم.

البته در لیست‌هایی که منتشر می‌شود اکثر وزاری اقتصاید دولت تغییر کرده‌اند.

ببینید رئیس‌جمهور از نظر معرفی تیم اقتصادی کاملا آزاد است و هیچ بهانه‌ای ندارد که نتواند یک تیم اقتصادی شامل افرادی جسور و کارآمد و متخصص به مجلس معرفی کند. البته هنوز خبر قطعی تیم وزرا مشخص نیست اما خبرهای جسته و گریخته‌ای می‌آید که هم شما خبرنگارها دارید و هم ما نمایندگان داریم و به بیرون درز کرده است، اما این آدم‌ها جابه‌جا می‌شوند. به عنوان مثال قرار نیست شخصی از دفتر به برنامه و بودجه و از برنامه و بودجه به وزرات اقتصاد برود؛ ما این سطح جابه‌جایی را قبول نداریم؛ مگر در کشور آدم کم است؟

صریح‌تر می‌گویید که به نظر شما چه کسانی باید تغییر کنند؟

تیم اقتصادی دولت دو بخش است، یک بخش ستاد است که سیاستگذار است و بخش دیگر نیروهای میدانی هستند که به قول آقای رئیس‌جمهور باید پاشنه کفش را بالا کشیده و با جسارت در میدان کار کنند. مثل وزرات‌های نفت، نیرو، مخابرات و صنعت و معدن. اما مهم ستاد است که شامل برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد می‌شود، این افراد علاوه بر اینکه باید متخصص و کاردان باشند، باید با وزرای میدانی هماهنگ باشند و به صورت منسجم با هم کار کنند. این دو گروه باید یکدیگر را قبول داشته باشند. اما ما این انسجام را در دولت فعلی نمی‌بینیم. مشخصا رئیس بانک مرکزی نباید یک بانکدار باشد، بلکه باید یک متخصص علم اقتصاد باشد. به عنوان مثال مرحوم دکتر نوربخش رئیس بانک مرکزی بود، در آن زمان من مدیر اجرایی بودم، او می‌توانست بانک‌ها را هدایت کرده و زیر بلیت خودش بیاورد تا هر بانکی خودش را به جایی وصل نکند و این سیستم فعلی را به وجود بیاورد.

سیستم فعلی که بر موسسات اعتباری و بانک‌ها حاکم است، خلاء یک اقتصاددان قوی به عنوان رئیس بانک مرکزی است. برنامه و بودجه نیز همینطور است. وزیر اقتصاد هم همینطور است. من اعتقاد دارم این سه عضو اقتصادی دولت که سیاستگذار هستند باید آدم‌های سطح بالاتری مطرح شوند.

اکنون اسم آقای کرباسیان به عنوان وزیر اقتصاد مطرح است. به نظر شما آقای کرباسیان این شاخصه‌هایی که می‌گویید را دارند؟

چیزی که روزنامه‌ها و سایت‌ها می‌نویسند خیلی دقیق نیست و من بنا ندارم تا موقعی که به مجلس معرفی نشدند درباره مصداق‌ها صحبت کنم. فکر می‌کنم این اسم‌ها که مطرح می‌شوند تا دقیقه 90 قابل تغییر هستند.

این عبارت شما موضوع سهم‌خواهی را به ذهن می‌آورد. پیش از اینکه انتخابات برگزار شود این سهم‌خواهی‌ها شروع شده بود و ظاهرا تا زمانی که آقای روحانی اسامی وزرای پیشنهادی را به آقای لاریجانی تقدیم کند، ادامه دارد. لیستی که امروز منتشر شده، نه اصلاح‌طلب‌ها را قانع می‌کند و نه اصولگراها را و بیشتر اعتدالی است. اعتدالی بودن چه تاثیری دارد؟

من عبارت سهم‌خواهی را قبول ندارم. درست است که ما احزاب ریشه‌دار نداریم اما بالاخره دو طرز تفکر در انتخابات خود را عرضه کردند، یکی اصلاح‌طلب‌ها و اعتدالیون بودند و جناح دیگر اصولگرایان بودند. با وجود تخریب‌های عجیبی که علیه این جناح بود، باز هم مردم اعلام کردند این جناح را می‌پسندند. حالا هم دولت باید چیدمانی نزدیک به همین تفکر داشته باشد. این یک امر طبیعی است و اسمش سهم‌خواهی نیست. رئیس‌جمهور وظیفه دارد کابینه‌ای بچیند که به اکثریت این 24میلیون نزدیک باشد.

تمام روسای‌جمهوری که بعد انقلاب داشتیم بعد سیاسی پررنگ‌تری از بعد اقتصادی داشتند. تاکنون رئیس‌جمهور اقتصاددان نداشتیم. بنابراین دولت باید یک فرموده اقتصادی نیز مدنظر داشته و تقسیم کار کند. ریاست به این معنا نیست که تفویض اختیار به بقیه نکند. معاون اول خودش را در مناظره‌ها نشان داده و به رئیس جمهور هم وفادار است و به نظر من باید در چیدمان اقتصادی نظر پررنگی داشته باشد اما ما این پررنگی را نمی‌بینیم.

من فقط این دولت را نمی‌گویم. ما نباید همیشه دور خودمان بچرخیم و بترسیم که نیروهای جدید را وارد دولت بکنیم. آقای رئیس‌جمهور باید به شعارهایی که در زمان انتخابات داده عمل کند.

یکی از این شعارها خانم‌هاست...

چرا ما نباید چهار تا وزیر زن داشته باشیم؟ مشکل کجاست؟ اگر نمی‌خواهیم بگذاریم چرا در زمانی که رای آنها را می‌خواهیم می‌گوییم شما بیش از 50درصد جامعه هستید؟ الان چند تا خانم باید به‌عنوان وزیر مطرح باشند؟

شما به عنوان نماینده مردم موضوع زنان را پیگیری کردید؟ به آقای رئیس‌جمهور مطالبات موکلان خود را گوشزد کرده‌اید؟

من همین الان دارم گوشزد می‌کنم. راه دیگری که نداریم، همین مصاحبه‌ها و ملاقات‌هاست که مدام موضوع را می‌گوییم. ببنید وقتی لیست تهران را می‌بستند 30درصد را خانم‌ها را گذاشتند و همه آنها اکنون نماینده مجلس هستند. حالا نگوییم 50درصد کابینه زن باشد اما باید به سمت 50درصد برویم. بالاخره اینها آیا حق رای دارند یا خیر؟ جزو این 24 میلیون هستند یا خیر؟ شعار دادیم که از اینها باید برای انتخابات استفاده کنیم یا شعار ندادیم؟ این شعارها که فقط برای گرفتن رای نیست. بنابراین حداقل 30درصد دولت آقای روحانی باید از خانم‌ها باشند و خانم‌های بسیار توانمندی هستند و می‌توانند ریاست کنند.

شاخصه دیگری که لیست منتشر شده از کابینه احتمالی دولت دوازدهم دارد، کاهش حضور روحانیون در کابینه است، به طوری که سید محمود علوی به عنوان تنها گزینه روحانی در دولت آینده مطرح است،آیا این موضوع پیام خاصی دارد؟

در قانون باید وزیر اطلاعات مجتهد باشد و بنابراین ناچاریم یک روحانی در کابینه داشته باشیم، اما وزرای دیگر باید دارای تخصص‌های لازم باشند. من اعتقادم بر این است که وزیر کشور نیز می‌تواند یک روحانی مجرب قوی باشد کما اینکه زمانی‌که بنده استاندار بودم، وزیر کشور آقای ناطق نوری بود و بسیار راحت می‌توانست از ما حمایت کند. مسائل و مشکلاتی در اوایل انقلاب در استان‌ها وجود داشت که وزیر کشور نقش عمده‌ای در کاهش اختلافات ایفا می‌کرد. آقای ناطق نوری به عنوان یک روحانی با سابقه انقلاب شخصیتی داشت که ما به راحتی می‌توانستیم استاندار باشیم و اینگونه نباشد که تنها ابلاغ داشته باشیم.

شما می‌دانید که در دولت اگر رئیس‌جمهور و معاون اول نباشند، رئیس دولت وزیر کشور است که باید جلسه هیئت دولت را اداره کند و در استان نیز، رئیس استان، استاندار است ولی اینکه بگوییم تعداد روحانیون کاهش پیدا کرده‌اند جز این دو وزارتخانه دیگر نمی‌شود از نظر تخصصی از روحانیون استفاده کرد ولی به عنوان معاون پارلمانی و حقوقی می‌توان از روحانی استفاده کرد.

در یک ماه اخیر درباره وزارت کشور و رفتن یا ماندن آقای رحمانی فضلی اظهارنظرهای زیادی شده است، به نظر شما آیا عملکرد وی به‌گونه‌ای بوده که در وزارت کشور ابقا شود؟

بنده تا آنجایی که می‌دانم و اخباری که دارم این است که ماندن آقای رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور قطعی شده است و آقای رئیس جمهور در خصوص ماندن وی و آقای علوی برای وزارت اطلاعات به تصمیم رسیده است.

بنده به نظر نماینده ای که اصلاح‌طلب بوده و هستم معتقدم که اگر معدل دولتی که آقای روحانی به مجلس معرفی می‌کند، از نظر اصلاح‌طلبان قابل قبول باشد، به آقای رحمانی فضلی می‌شود رای داد اما اگر معدل آن‌ها را قبول نداشته باشیم رای نمی‌دهیم.

یعنی احتمال دارد خود شما شخصا به آقای رحمانی فضلی رای ندهید؟

بله این این احتمال وجود دارد، بحث فرد خاصی نیست من می‌گویم اگر معدل دولتی که آقای رئیس‌جمهور معرفی می‌کند 24میلیونی نباشد و قابل قبول نباشد، به بسیاری از وزراء رای نمی‌دهیم.

دیگر اعضای فراکسیون امید نیز در این رابطه همچون شما فکر می‌کنند و تصمیم می‌گیرند؟

بنده از آنجایی که سخنگوی فراکسیون نیستم، نمی‌دانم ولی بنده با تجربه‌ای که خودم دارم می‌گویم زمانی ما تصمیم می‌گیریم به مجموعه دولت رای اعتماد دهیم، که کابینه پیشنهادی از نظر معدل این دولت در مجموع نمره‌ای بیشتر از 12 را کسب کرده باشد.

البته ما معذورات رئیس جمهور را می‌دانیم و این را درک می‌کنیم که باید برای انتخاب بعضی از وزرا، وی باید با بسیاری از مجموعه‌ها هماهنگی لازم را داشته باشد ولی اینکه بخواهد همین دولتی که فعلا در این چهارسال عملکرد آن را دیده ایم با تغییرات جزئی و یا جابجایی افراد به مجلس معرفی شود خود بنده قطعا به تعداد زیادی از وزرا رای نمی‌دهم.

الان معدل دولت یازدهم را چند می‌دانید؟

فراکسیون امید یک نظرسنجی انجام داده و نتیجه آن را به صورت محرمانه برای رئیس‌جمهور فرستاده و اعلام کرده است که 7 تا 8 وزیر در این نظرسنجی رای منفی گرفته و مردود شده اند، اگر سقف نمره آن‌ها را 5 در نظر بگیریم، این افراد نمره زیر 2 گرفته‌اند.

و اگر همین وزرایی که در این چهار سال کار کرده اند که البته ما نیز از آن ها تشکر می‌کنیم، اما نمره قبولی نگرفته اند و به مجلس معرفی شوند، با صحبت‌هایی که کرده‌ایم، قرار است که نمایندگان رای ندهند.

می‌توانید نام این 8 وزارتخانه را بگوئید؟

خیر، فعلا برای کمک به رئیس جمهور نام نمی‌برم اما نتیجه این نظرسنجی رسما به وی اعلام شده است.

در این اسم‌ها و گزینه‌هایی که در حال حاضر مطرح است این وزرا تغییر کرده و یا ابقا شده‌اند؟

بعضی از آن‌ها تغییر نکرده‌ و تنها جابجا شده‌اند.

یعنی می‌خواهید که حتما از دولت کنار گذاشته شوند؟

اعتقادم بر این است وزیری که در طول 4 سال نمره منفی گرفته است، نباید باشد. با اینکه می‌گویم فراکسیون امید این نظر را دارد و این نظرسنجی را انجام داده است اما با بسیاری از همکارانی که در این رابطه به طور خصوصی صحبت می‌کنیم، نظر مرا تائید می‌کنند. به عنوان مثال بنده به یک وزیری نمره داده بودم و از همکاری که همفکر من نیست نیز خواستم که نمره دهد و مشاهده کردم که او نیز تقریبا شبیه به من نمره داده بود. این وزیری که هم از اصلاح‌طلبان نمره قبولی نگرفته و هم از اصولگرایان نباید به مجلس معرفی شود. ممکن است بعضی از مواقع که به تشخیص کامل نمی‌رسیم، فراکسیونی رای ندهیم.

مهمترین وظیفه ما در برابر مردمی که به ما رای داده‌اند این است که اختیار دولت را به این وزرا بدهیم. طبق سوگندی که خوردیم، باید به شایستگی عمل کنیم و وزیری که شایستگی ندارد را به هیچ عنوان انتخاب نکنیم.

پس به آقای روحانی چک سفید نمی‌دهید؟

ما برای رسیدن آقای روحانی به پاستور چک سفید داده‌ایم اما به وزرا چک سفید امضا نمی‌دهیم.

آقای لاریجانی در مجلس بازیگردانی می‌کند و می‌توان گفت که بیشتر اوقات برگ برنده دست ایشان است که این برگ برنده همان فراکسیون مستقلین است الان در جریان رای اعتماد به وزرا نیز آقای لاریجانی می‌تواند همچنان بازیگردان باشد. در لیستی که چیده شده نیز به نظر می‌رسد بیشتر وزرا اعتدالی باشند، این نکته در ذهن تداعی می‌شود که در نهایت، وزرایی رای می‌آورند که آقای لاریجانی نیز آن‌ها را تائید کرده باشد؟ یا بگوییم این کابینه، کابینه روحانی به تنهایی نیست و کابینه روحانی- لاریجانی است؟

اینکه طبیعی است رئیس‌جمهور با رئیس مجلس لابی کند و با یکدیگر به تفاهماتی برسند ولی مطمئن باشید که راجع به بعضی از وزرایی که به هر شکلی صلاحیت نداشته و یا ضعیف باشند، اینگونه نیست که رئیس‌جمهور و رئیس مجلس به نتیجه برسند از مجلس رای اعتماد بگیرند و مجلس نیز رای بدهد. این را من به شما قول می‌دهم چراکه تاکنون نمایندگان مجلس اینگونه عمل نکرده‌اند، در مجموع درست است ولی چنین تحلیلی را درباره تک تک وزراء قبول ندارم.

صحبت هایی که ما الان به طور خصوصی با همکاران با طرز فکرهای مختلف داریم -چون ما همه با هم رفاقت داریم و تعامل می‌کنیم هر چند که ممکن است مواضع سیاسی مان از یکدیگر جدا باشد- همه بر این موضوع اتفاق نظر دارند که بعضی از وزرای اقتصادی و میدانی اگر ضعیف باشند ممکن است نتوانند از مجلس رای اعتماد بگیرند.

آقای هاشمزایی، شما به عنوان یک نماینده تعامل زیادی با مردم دارید و آنها در جلسات مختلف خواسته‌های خود را به شما می‌گویند. مهم‌ترین مطالبه و درددل‌های مردم در دیدارهایی که با آن ها دارید چیست؟

بنده با توجه به سوابق کاری که در فرمانداری ، استانداری، بنیاد شهید و شرکت ملی مس داشته‌ام و ارتباطات زیادی در کشور دارم علاوه بر مسائل اقتصادی و رفع مشکل بیکاری اولین خواستی که به عنوان نماینده از ما سئوال می‌کنند این است که می‌گویند شما در رابطه با رفع حصر آقایان موسوی و کروبی چه کرده‌اید؟ به این دلیل نام می‌برم که این آقایان رئیس مستقیم بنده بودند. بنده در زمان نخست وزیری مهندس موسوی استاندار بوده ام و زمانی که مجلس بودم، آقای کروبی نائب رئیس مجلس بود و 5 سال نیز مدیرعامل اقتصادی بنیاد شهید بودم که باز هم وی رئیس مستقیم بنده بود از این انسانیت و جوانمردی حکم می‌کند که از آن‌ها نام ببرم.

این افراد از مسئولان اولیه انقلاب بودند و مورد عنایت حضرت امام(ره) قرار داشتند، و امروز 8 سال از حصر می‌گذرد و سن آن‌ها نیز بالاست و اخباری که شنیده‌ایم بیانگر این است که هم آقای مهندس موسوی از نظر جسمی مشکل دارند و هم آقای کروبی که الان در بیمارستان بستری هستند و نبض وی کمتر از 50 است و بنده امروز برای ملاقات به همراه تعدادی از نمایندگان به بیمارستان رفتیم که نتوانستیم ملاقات کنیم و با همسر ایشان گفت‌وگو کردیم. باور این موضوع برای بنده سخت است که ادامه حصر آیا به نفع منافع ملی است؟ بنده از مسئولان امنیتی به ویژه شورای عالی امنیت ملی و رئیس قوه قضائیه تقاضا می‌کنم که این قضیه را حل کنند و از همه مسئولان طراز اول کشور درخواست می‌کنم که برای حفظ منافع ملی به حصر پایان دهند و ادامه حصر را به نفع منافع ملی نمی‌دانم.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • محمود
    0

    سلام لطفا در خصوص تغییر رئیس سامان محیط زیست اقدام گردد. بنده یکی از کارکنان این سازمان هستم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها