سخنگوی قوه قضاییه:

بخش‌نامه رئیس قوه درباره صوت و تصویر، یک بخش نامه داخلی است / خبر آزادی قائم مقام قالیباف دروغ است/ حکم اعدام برای یک "جاسوس"و ۲۵سال حبس برای جعبه سیاه زنجانی

سخنگوی قوه قضاییه گفت: برای بارگذاری هر عکس و صدایی لازم نیست از صدا و سیما مجوز بگیرید و بخش‌نامه رئیس قوه، یک بخش نامه داخلی است.

بخش‌نامه رئیس قوه درباره صوت و تصویر، یک بخش نامه داخلی است / خبر آزادی قائم مقام قالیباف دروغ است/ حکم اعدام برای یک "جاسوس"و ۲۵سال حبس برای جعبه سیاه زنجانی

به گزارش خبر فوری ، غلامحسین اسماعیلی صبح امروز در نشست خبری خود در سخنانی با اشاره به انتخابات پیشرو گفت: به داوطلبان و هواداران توصیه می‌کنم که درچهارچوب قانون حرکت کنند و از تخریب و از اتهام زنی به رقیبان اجتناب کنند امروز جامعه ما و مردم از فضای اتهام زنی های بی مورد خاطره خوشی ندارند و قطعا عرصه انتخابات نباید عرصه اتهام زنی به رقیبان باشد.

وی ادامه داد: قوه قضاییه به دنبال این است که خواست مردم روبه رو شود و برای این منظور در پایان این هفته سفر دیگر رییس قوه قضاییه و هیات همراه به بوشهر خواهد بود.

اسماعیلی ادامه داد: از دیگر موضوعات مهم مدنظر رییس قوه قضاییه توجه به موضوع زندان و زندانیان است که در قالب بخشنامه ها و دستور العمل ها مسایل مربوط به آنها پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم مجازات زندان را با دیگر اقدامات تامینی جایگزین کنیم و خوشبختانه آمار زندانیان ما سیر نزولی پیدا کرده است.

سخنگوی قوه قضا درباره خبر مربوط به آزادی قائم مقام قالیباف در زمان شهرداری اش نیز گفت: خبر مربوط به آزادی عیسی شریفی دروغ است. این پرونده کیفرخواست شروع شده است برخی جلسات دادگاهش برگزار شده است و در سازمان قضایی نیروهای مسلح در حال برگزاری است.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبر فوری در خصوص بخشنامه رییس قوه قضاییه در مورد اخذ مجوز رسانه‌های صوتی و تصویری از صدا و سیما گفت: این موضوع جدیدی نبوده و بخشنامه داخلی بوده است و یکی از احکام قانون اساسی است که موضوع صوت و تصویر فراگیر مسوولیتش بر عهده صدا و سیما است و نباید اشتباه شود که هر فعالیت بارگذاری عکس یا صدا در شبکه های اجتماعی مشمول این قانون نمی‌شود و پیام رسان ها به صورت گسترده مشمول قانون عمومی است .

وی ادامه داد: در قوه قضاییه پرونده هایی برای برخی رسانه ها تشکیل شده است برای اینکه برای همکاران ما رفع ابهام شود که آیا این رسانه ها مصداق فراگیر بودن هستند یا خیر، این بخشنامه صادر شده است و اصلا بحث محدودسازی و مسدودسازی و جلوگیری مطرح نیست بحث مشخص شدن متولی این حوزه است که همکاران ما بدانند از چه نهادی به عنوان متولی سوال کنند این بخشنامه صادر شده است که تکلیف پرونده های ما مشخص شود به واحدهای قضایی ابلاغ شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیچیدگی پرونده های قضایی ادامه داد: در نیمه ماه گذشته در بخشنامه ای از قضات خواستند که در ماههای پایانی سال اقدام جهادی انجام دهند و پرونده‌های به تعویق افتاده را پیگیری و تعیین تکلیف کنند.

حکم اعدام برای رحیم پور به جرم جاسوسی برای سیا

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوالی درباره دستگیری اخیر تعدادی از جاسوسان گفت: در طول سالیان گذشته دشمنی آمریکا مصادیق متعددی علیه ما داشته است.

وی ادامه داد: مصادیق این دشمنی از جنگ تحمیلی تا زدن هواپیمای مسافربری ایران و در این چهل سال، تحریم‌ها نمونه این دشمنی هاست و همینطور شهادت سردار سلیمانی.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: استفاده از جاسوس نیز یکی دیگر از اقدامات خبیثانه‌ای است که انجام می‌دهند اما با توانمندی بخشهای امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی و هوشیاری مردم تاکنون در این زمینه توفیقی برای آنها حاصل نشده است.

اسماعیلی افزود: امیر رحیم‌پور که جاسوس سیا بود و دستمزدهای کلان می گرفت و تلاش می‌کرد بخشی از اطلاعات هسته ای ایران را در اختیار سرویس امریکایی قرار دهد محاکمه و به اعدام‌ محکوم شده بود و اخیرا دیوان عالی حکمش را تایید کرد و بزودی سزای عملش را خواهد دید.

وی گفت: دو نفر دیگر از جاسوسانی که در قالب بنیاد خیریه فعالیت می کردند و به جمع آوری اطلاعات برای کشور آمریکا اقدام می‌کردند هم محاکمه شده و به ۱۰ سال حبس به دلیل جاسوسی و ۵ سال حبس به جرم اقدام علیه امنیت ملی محکوم شدند.

قالیباف متهم نیست

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره تایید صلاحیت قالیباف در انتخابات مجلس با توجه به پرونده عیسی شریفی نیز گفت: در مورد پرونده قائم مقام شهردار، قالیباف متهم نیست و کیفرخواستی هم‌ در مورد وی صادر نشده است. در سایر بخشهای مربوط به شهرداری نیز سیر قضایی طی شده است.

او ادامه داد: اینکه گفته شده ۸۰۰ پرونده در حوزه شهری است به آنها رسیدگی شده و پرونده قضایی برای برخی صادر و پرونده انهایی که جرمی نداشتند نیز مختومه شده است.
اسماعیلی تاکید کرد: این موضوع را باید بدانیم که این هشتصد پرونده ای که در برخی رسانه ها مطرح شده است در حوزه مسائل شهری است نه درباره آقای قالیباف.

حکم جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی قطعی شد

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه از قطعی شدن حکم علیرضا زیبا حالتکه به جبه سیاه پرونده بابک زنجانی معروف است، منفرد خبرداد و گفت: این فرد به ۲۵سال حبس و رد مال و‌جزای نقدی محکوم شده است.

اسماعیلی در مورد انباری که نعمت زاده در کرج کشف شده و تخلف تعزیرات البرز در این مورد گفت: اگر کسی از پرنسل تعزیرات عمل مجرمانه ای انجام دهد به ان رسیدگی می‌کنیم اما در مورد تخلفاتی که وصف کیفری ندارد، نهادهای داخلی رسیدگی می‌کنند.

ماجرای مصادره منزل یک مداح

وی در مورد پلمب منزل یکی از مداحان گفت: این ملک را بابت اخد تسهیلات به عنوان تضمین داده بوده و کسی این ملک را وثیقه تسهیلات قرار داده، بدهی خود را نداده بود و بانک این‌ ملک را مصادره کرد.

عناوین اتهامی «پروانه سلحشوری» هنوز اثبات نشده

اسماعیلی در خصوص احضار «پروانه سلحشوری» نماینده تهران و اینکه آیا این اقدام خلاف قانون نیست، با تاکید بر اینکه عناوین اتهامی سلحشوری هنوز اثبات نشده است، گفت: چه کسی گفته نماینده اگر بیرون مجلس جرمی انجام داد نباید تعقیب قضایی شود. مصونیت نماینده در راستای وظایف نمایندگی است و افترا زدن جزو وظایف نمایندگی نیست.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سازوکار داوری برای رفع اختلافات تجاری گفت: در جلسه شورای عالی قضاییه این موضوع در دستور کار قرار گرفت و تاکید بر استفاده از ظرفیت های قانون فعلی عملیاتی شد. همچنین باید با اصلاح قانون در این راستا گام برداریم.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد رد صلاحیت نمایندگان فعلی گفت: موضوع صلاحیت با اعمال مجرمانه متفاوت است هر نفی صلاحیتی الزاما عمل مجرمانه نیست و اگر هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به موقع رصد می‌کرد و حتی تذکر می‌داد کار به رد صلاحیت نمی‌رسید. ما از ضابطین خواسته ایم که مواردی که وصف مجرمانه دارد برای ما بفرستید.

اسماعیلی در مورد پرونده برادر رییس جمهور گفت: دادگاه برگزار شده و رسیدگی ادامه دارد.

5 نفر به جز زم بازداشت شده اند

وی مورد پرونده زم و افراد دخیل در این پرونده گفت: خبر صدور کیفرخواست درست است به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شده است علت این بود که قبل از دستگیری وی در این شعبه پرونده این فرد تشکیل شده بود هنوز تعیین وقت نشده است وقت نزدیک تعیین خواهد شد ۵ نفر غیر از خود زم بازداشت هستند که به زودی کیفرخواست صادر خواهد شد. افراد زیادی مطرح هستند و کار بررسی و راستی آزمایی انجام‌می‌شود. بعضی افراد خودمعرف نیز با خوداظهاری برخی از مراودات خود را بیان کردند.

اسماعیلی سوالی در مورد جرم سیاسی در آستانه انتخابات گفت: ما ستادهای برای برخورد با جرایم انتخاباتی را تشکیل دادیم تاکید کردیم هیات های اجرایی و نظارت پیگیری کنند برای جرایم احتمالی شعب ویژه تعریف کردیم و تاکید شده به موارد ارجاعی در حداقل زمان ممکن رسیدگی شود.

خانواده مسافران اوکراینی که شکایت دارند به سازمان قضایی نیروهای مسلح بروند

اسماعیلی در مورد آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: این پرونده ابعاد اقتصادی قضایی و بین المللی دارد پرونده تشکیل شده و فقط در حوزه قضاییه ۹ گروه کارشناسی برای بررسی زوایای مختلف این اتفاق تشکیل شده و همه ابعاد در حال بررسی است. تا الان از اشخاص متعددی در بخشهای مختلف تحقیقات انجام شده است برخی از قرار ها منجر به بازداشت شده است و تکیه ما بر این است که زوایای مختلف روشن شود و پیگیر حقوق خانواده‌ها شهدای سانحه هوایی هستیم. هر کدام از این خانواده ها شکایتی دارند چه در رابطه با اصل حادثه و چه وسایل مسافران به سازمان قضایی نیروهای مسلح مراجعه کنند.

وی در مورد تایید صلاحیت رسایی و زاکانی گفت: ما تمامی استعلامات را بررسی کردیم و بدون هیچ ملاحظه ای نسبت به هیچ جریان و جناحی نداشتیم همه امور را منتقل کردیم و تصمیم با هیات نظارت است.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • یک اسیر
    0

    قائم مقام قالیباف مجرم است آنوقت خودش نامزد نمایندگی است و تایید صلاحیت میشود ! فرض که ایشان پاک است باز هم نتوانسته از کار قائم مقام خودش سر در بیاورد . ضمنا توجه کنید که در هیچ جای دنیا مسئولیت تفویض نمیشود . یعنی اگر قائم مقامی فساد کرد مدیر هم محکوم است .

    نظرات شما -
    • جنوبی
      0

      بر فرض درست بودن بی اطلاعی قالیباف که آنهم صددرصد دروغش درمی آید.باز چطوری میتوانید به کسی اعتماد کنید که از اعمال قائم مقامش بی خبر بوده پس تمام این سالها چه میکرده.حالا هم رویای رییس مجلسی در سر دارد .واقعا قحط الرجال است.؟؟

  • عدالت
    0

    درود بر قالیباف ...خار چشم داعش ومنافقان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها