تأثیرات حیوانات خانگی بر زندگی انسان

حیوانات خانگی نقش بسیار مهمی در زندگی انسان‌ها ایفا می‌کنند و می‌توانند زندگی شما را از آنچه هست بهتر کنند.

تأثیرات حیوانات خانگی بر زندگی انسان
کسانی که مخالف نگهداری حیوانات در خانه هستند، همیشه دلیل محکمی برای منصرف کردن شما پیدا می‌کنند: "مریض می‌شوی!". البته این گفته هم دیگر دوران خود را گذرانده است و همه می‌دانند که با چکاپ و واکسیناسیون کامل هیچ دلیلی برای انتقال بیماری به انسان وجود ندارد. بلکه این بار ما هستیم که باید به افراد مخالف بگوییم حیوانات خانگی نقش بسیار مهمی در زندگی انسان‌ها ایفا می‌کنند و می‌توانند زندگی شما را از آنچه هست بهتر کنند.

علاوه بر احساس زیبای خیره شدن به چشم‌های معصوم این موجودات دوست داشتنی یا لذت تربیت و نگهداری از آنها، این حیوانات در شرایط مختلف به منظور کار درمانی، گفتار درمانی یا حتی بهبود توان‌بخشی جسمی در بیماران نیز مفید هستند. به غیر از درمان‌هایی که توسط این موجودات انجام می‌شود، حضورشان در زندگی انسان‌های عادی نیز تأثیر مثبت می‌گذارد. هرچه ارتباط انسان و حیوان را بیشتر درک کنید، می‌توانید از وجود این جانداران زیبا در کنار خود بیشتر لذت ببرید.

مگه زندگی بدون اون هم ممکنه؟

قلب سالم با حیوان خانگی سالم

حیوانات خانگی به طور مستقیم محبت خود را به شما ابراز می‌کنند و از شما تأثیر می‌پذیرند، پس بر جسمتان اثرگذارند. آن‌ها سلامت قلب را تقویت می‌کنند، فشار خون را کاهش می‌دهند و ضربان قلب را در مواقع تنش‌زا تنظیم می‌کنند. داشتن سگ یا گربه احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را هم کاهش می‌دهد و حتی می‌تواند عملکرد قلب را بهبود ببخشد. حتی نوازش کردن حیوان دلبندتان فشار خونتان را کم می‌کند و احساس آرامش را درون شما به وجود می‌آورد.

علاوه بر احساس شادی و مفید بودن که بعد از نگهداری از یک موجود زنده به سراغتان می‌آید و می‌تواند سلامت قلب شما را تضمین کند، به دلیل فعالیت‌های مختلفی که مجبور هستید برای رسیدگی به حیوان خانگی خود انجام دهید، بدنتان نیز سالم‌تر می‌شود. اگر از یک سگ سرحال و فعال نگهداری می‌کنید، به هر حال مجبور می‌شوید ساعاتی از روز را به بازی یا پیاده‌روی با او بپردازید و از این طریق برای سلامت جسم خود هم قدم بزرگی برداشته‌اید.

عشق بی‌قید و شرط

مگه زندگی بدون اون هم ممکنه؟

زمانی که بدانید با هر خلق و خو و روحیه‌ای که دارید حیوان خانگی‌تان همیشه به همان اندازه دوستتان دارند، می‌توانید راحت‌تر با مسائل و مشکلات کنار بیایید. حتی اگر به دلیل مشغله زیاد یا ناراحتی نتوانید زمان زیادی را با او سپری کنید، باید خیالتان راحت بماند که هر زمان به سمتش بازگردید با همان عشق همیشگی از شما استقبال می‌کند و شما را غرق محبت خود خواهد کرد.

وقتی مشاهده کنید که زندگی یک موجود دوست داشتنی و بامزه تا چه اندازه به شما وابسته است و حتی به دلیل دوست داشتنتان نمی‌تواند دوری‌تان را تحمل کند، احساس مفید بودن بیشتری دارید و سعی می‌کنید هر کجا که هستید زودتر خود را به خانه برسانید و عشق خود را نثار او کنید.

من افسرده نیستم

افرادی که تنها زندگی می‌کنند و یا مجبورند ساعات زیادی از روز را برای جمع شدن همه اعضای خانواده دور هم در خانه منتظر بمانند، می‌توانند از حضور حیوان خانگی مهربان خود بهره ببرند و با تربیت، نگهداری یا حتی غذا دادن به آن‌ها برنامه جدیدی برای ساعات تنهایی خود تنظیم کنند. اگر برای بیدار شدن در صبح انگیزه‌ای ندارید، یک حیوان خانگی شرایط را کاملاً تغییر می‌دهد. زمانی که یک موجود چهارپا با دو چشم مظلوم خود منتظر بیدار شدن شما باشد، دیگر می‌دانید که وظیفه مهم غذا دادن از سمت شما باعث شده زمان طولانی پایین تخت منتظرتان بنشیند.

به همین ترتیب حیوانات خانگی با افسردگی، آسیب روحی، ناراحتی و اضطراب مقابله می‌کنند و باعث می‌شوند زندگی زیباتری برای شما رقم بخورد. فرض کنید فردی به اندازه‌ای دچار افسردگی شده است که هیچ انگیزه‌ای برای ادامه زندگی پیدا نمی‌کند. قطعاً نگهداری از یک حیوان خانگی می‌تواند راه حل مناسبی باشد تا امید به زندگی پیدا کند و بعد از رسیدگی به او، به زندگی عادی خود بازگردد.

تأثیر حیوانات بر کودکان

مگه زندگی بدون اون هم ممکنه؟

اگر در خانواده شما کودکی وجود داشته باشد که تک فرزند است، می‌تواند احساس کمبود هم‌بازی یا هم‌صحبت خود را با حیوان خانگی ارضا کند. کودکانی که در کنار حیوانات خانگی رشد می‌یابند، حس دلسوزی، اعتماد به نفس و مسئولیت‌پذیری بیشتری دارند و بهتر می‌توانند در فعالیت‌های اجتماعی و گروهی حضور پیدا کنند.

مسلماً زندگی خانوادگی در کنار افرادی که از ته دل دوستشان دارید، دلیل محکمی برای دلگرمی به این کانون صمیمی خواهد بود، ولی گاهی حضور یک حیوان خانگی و ورود عشقی که جنس متفاوتی دارد و بی انتظار و بی‌پروا محبت خود را به همه ابراز می‌کند، می‌تواند خانواده را دگرگون کند. البته باید بپذیرید تربیت یک بچه گربه یا توله سگ به صبر زیادی نیاز دارد و گاهی بازیگوشی‌هایش ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد. بعد از آنکه این حیوان خانگی‌تان به یکی از اعضای دوست داشتنی خانواده‌تان تبدیل شد، حتماً با خود فکر می‌کنید که زندگی قبل از او چگونه ممکن بوده است.

مگه زندگی بدون اون هم ممکنه؟

منبع: برترین‌ها

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها