رئیس قوه قضائیه:

مفسدان آماده حساب پس‌دادن شوند

رئیس قوه قضائیه گفت: دستگاه قضا چشم خود را روی ارتباطات با گروه‌ها و حزب‌ها نبسته و به روابط ناسالم اقتصادی که منتهی به جرم شود رسیدگی می‌کند، بنابراین مفسدان باید آماده حساب پس دادن شوند.

مفسدان آماده حساب پس‌دادن شوند

آیت‌الله رئیسی در جلسه شورای عالی مسئولان قضایی ضمن گرامیداشت ایام‌الله مبارک دهه فجر گفت: خداوند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شاکریم که در 40 سالگی پیروزی انقلاب اسلامی و در گام دوم انقلاب شاهد اقتدار، عزت، عظمت و پیشرفت در کشور هستیم. این پیشرفت به معنای آن نیست که محصولات پیشرفته شود. بلکه توانمند شدن و توانایی ایجاد پیشرفت مهم است و در این زمینه نیروی انسانی کارآمد تولید علم و فناوری اهمیت می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه ایران قوی حرکت متفاوتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌طلبد، گفت: در جهت ارزش‌های انقلاب و تحقق آن تلاش جدی باید کرد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اظهارات وزیر بازرگانی آمریکا در مورد انتشار ویروس کرونا گفت: این ویروس همه دنیا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نگران کرده و باید برای آن اقدامات بهداشتی انجام دهند اما اظهارات وزیر آمریکایی فقط رونق اقتصادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در نظر داشته تا نگاه انسانی و این همان ارزش‌های آمریکایی است، در حالی که تمام دنیا نگران ویروس شده‌اند این کشور به ارزش‌های خود فکر می‌کند.

وی افزود: امیدواریم با اقدامات مناسب بهداشتی در کشور از این آسیب مصون بمانیم. اقدامات بهداشتی از حقوق عامه است و باید مراقبت کرد تا آلودگی به کشور نیاید و سلامت مردم تضمین شود.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به آغاز به کار مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: در این سال‌ها مبارزه با مفاسد بوده اما در این کار باید چند نکته را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در نظر گرفت، ‌اول اینکه تمرکز در بخش‌ها و فرایند دادرسی در دادگاه‌های تجدیدنظر و خاص که با اذن خاص رسیدگی می‌کنند، این مجتمع باعث می‌شود فرایندها تسهیل یابد.

وی افزود: همچنین ضرورت داشت که ضمن دادرسی و کیفری، کار تخصصی نیز انجام شود و باید در دادگستری‌ها کارهای تخصصی وجود داشته باشد به طوری که اکنون در بخش مبارزه با مفاسد اقتصادی کارشناسان بانکی، پولی، مالیات،‌ بیمه، واردات و صادرات و قراردادها کارشناسانی داریم که در اتقان آرا می‌توانند به قضات کمک کنند.

رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: هماهنگی ضابطان نیز در این زمینه ضروری است. همچنین شفافیت یک مطالبه است و باید علاوه بر اینکه به پرونده مفسدان رسیدگی می‌شود باید از فرایند تولید فساد هم پیشگیری کرد؛ چراکه این زیبنده کشور نیست.

آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: از بخش‌های مختلف باید این شفافیت و مبارزه با فساد خواسته شود و این شعار نیست و آنهایی که نسبیت به آن مقاومت می‌کنند باید به حاشیه کشیده شوند تا شاهد کاهش ورودی پرونده‌های فساد به قوه قضائیه باشیم.

وی افزود: اسناد، معاهدات و مجوزها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داریم، همچنین مسئله گردش پول هم اهمیت دارد، گاهی گردش وجود دارد اما کالایی نمی‌آید و این خوف پولشویی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ایجاد می‌کند. همچنین موضوع دیگر کالاست که باید این سه محور با یکدیگر مرتبط شوند و در سامانه ادارات شفاف شود تا زمینه انحرافات اقتصادی گرفته شود.

رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: تسهیلات بانکی اگر به اظهارنامه مالیاتی متصل شود کم‌اظهاری وجود نخواهد داشت.

وی همچنین تاکید کرد: جلوگیری از فرار مالیاتی به ویژه برای کسانی که تمکن مالی دارند و به نحوی با ترفندهایی از دادن حقوق دولت طفره می‌روند نیز باید کمک کرد که از آن جلوگیری شود.

آیت‌الله رئیسی افزود: باید کاری کنیم که کشف موارد فساد افزایش یابد و منافع حاصل از فساد کم شود. همچنین هزینه برای فساد باید بیشتر شود و از سوی دیگر مجازات بازدارنده شود تا صرف نکند افراد به سمت فساد بروند.

رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: نباید فضای کشور به سمت اتهام‌افکنی به یکدیگر برود؛ چراکه ضرر دارد. اگر گزارشاتی وجود دارد، این گزاشرات باید به مجموعه مسئولان مربوطه داده شود.

وی افزود: روابط ناسالم اقتصادی ناپسند است و اگر منتهی به جرم شود باید به آن رسیدگی کرد، بنابراین مفسدان باید آماده حساب پس دادن باشند.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: پیام ایجاد مجتمع قضائیه مبارزه با مفاسد اقتصادی مجدانه است و مقطعی نیست. البته شرایط انتخابات اکنون خاص است و باید کاندیدا از زدن اتهام به یکدیگر بپرهیزند چراکه مرجع رسیدگی قوه قضائیه است و این دستگاه، ‌حزب و پیوستگی به فرد یا گروهی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌شناسد و چشم خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روی ارتباطات بسته و حق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ملاک قرار می‌دهد.

رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: قضات باید در این مجتمع ویژه با شورایی که توسط معاون اول قوه تشکیل می‌شود و بخش‌های درون سازمانی هماهنگ‌تر شوند و با دستگاه‌های برون‌سازمانی دولت نیز هماهنگ باشند. بخش جدی این مجتمع رسیدگی به پرونده‌هاست و بخش دیگر ایجاد هماهنگی با سازمان‌ها و انجام اقدامات پیشگیرانه است.

وی در پایان گفت: طبق بیانیه گام دوم رهبری در دستگاه‌ها باید بخش متولی مبارزه با فساد وجود داشته باشد که ما این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دنبال کرده‌ایم و اکنون نیز با ایجاد این مجتمع پیگیر جدی آن خواهیم بود.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • سرباز ایرانیم
    0

    احسنت به آقا ی ریئسی شجاع و دوست داشتنی

  • کاربر ناشناس
    0

    کاش همه مدیران مثل شما بزرگوار عمل میکردن بعد کشور دیدن داشت

  • پیر زن
    0

    ریاست محترم قوه قضاییه ، متاسفانه در قوه قضاییه در دیوان عدالت اداری نیز در چند سال گذشته هیات عمومی بر خلاف قانون وبا وجود ایینامه ۵۷۲ که در راستای قانون تنظیم شده بود دست اندر کاران با ایینامه خلاف قانون واصول قانون اساسی نسبت بابطال ایینامه صحیح وتضیع حقوق گروهی زنان اقدام نموده ،و مراجعات جند ساله را در ایام پیری و بیماری علی الرغم رای قطعی و لازم الاجرا

  • زن تنهای پیر
    0

    خواهشمد است در شرایط فعلی که تردد با مشکل برای پیگیری آرا قطعی ولازم الاجرا برای افراد مسن با مشکل مواجه شده ،لطفآ دستور فرمایند دیوان عدالت اداری راسآ نسبت بابلاغ واجرای احکام قطعیت (بدون مراجعه دینفع) اقدام و در خصوص خواسته محکوم له اقدام و از نتیجه اقدامات بعمل امده دینفع را در اسرع وقت مطلع فرمایند . با تشکر

  • کاربر ناشناس
    0

    چه تصمیم ارزنده ای امید است هر چه زودتر عملی ومنتج ب نتیجه گردد .نظارت لازم است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها