«بی‌غِراری» لیلی عامری به والی رسید/نمایش خودنگارهای منوچهر معتبر

در دومین جمعه بهمن ماه، نمایشگاه چیدمان لیلی عامری با عنوان «بی‌غِراری» در گالری والی و «خودنگارها» منوچهر معتبر در گالری طراحان آزاد به همراه رونمایی از کتابی با همین عنوان برگزار می‌شود.

«بی‌غِراری» لیلی عامری به والی رسید/نمایش خودنگارهای منوچهر معتبر

به گزارش خبر فوری به نقل از مهر ، دومین جمعه بهمن ماه با ۲۶ افتتاحیه نمایشگاه هنری در گالری‌های پایتخت خواهد گذشت. خانه هنرمندان ایران میزبان نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، چهارمین نمایشگاه هنری «ورسوس» و نمایشگاه سومین مسابقه عکس خوشه است که از هفته پیش در این مرکز افتتاح شدند.

نمایشگاه آثار نقاشی خط سیدمحمد احصایی در گالری بوم برای سومین هفته ادامه پیدا می‌کند که علاقمندان می‌توانند آثاری ارزشمند از این هنرمند را یکجا ببینند. اگر قصد خرید آثار هنری دارید می‌توانید به نمایشگاه «کلکسیونر ۵» که در گالری آرتیبیشن برپاست، سری بزنید.

در ادامه، برنامه افتتاحیه برخی نمایشگاه‌های هنری که جمعه ۱۱ بهمن ماه گشایش می‌یابند، برمی‌شمریم.

گالری نجما

نمایشگاه نقاشی «طبیعت از منظر هنرمندان معاصر» روز جمعه ۱۱ بهمن ماه با اجرای موسیقی و خوانندگی مصطفی اروجی در گالری نجما به نشانی بلوار میرداماد، خیابان البرز، ابتدای خیابان تابان شرقی، شماره ۴۴، طبقه پنجم برگزار می‌شود. نمایشگاه تا ۱۶ بهمن از ساعت ۱۵ تا ۱۸ بهمن ادامه دارد.

در این نمایشگاه اساتید، هنرمندان و هنرجویان با تعداد ۵۲ اثر نقاشی با موضوع طبیعت در ابعاد و تکنیک‌های گوناگون شرکت دارند.

گالری سیحون

نمایشگاه انفرادی نقاشی سولماز توحیدلو با عنوان «شام آخر» از جمعه ۱۱ بهمن ماه در گالری یحون واقع در خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره ۱۱ گشایش می‌یابد. در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «عصر مدرن امروز با تمام پیشرفتی که در زمینه‌های مختلف سپری کرده هنوز پاسخی به تنهایی انسان‌ها و تنها ماندن آنها ندارد، یکی از دلایل اصلی موضوع برداشت انسان‌ها از همدیگر است تضادی که از موقعیت پیش از او و پس از او دارند. این به مانند همان رمزی است که سعی در پنهان نمودن فاجعه را دارد.

زنان سولماز که در گذشته سرشار از ملول شادکامی بودند، امروز خود را در یک قاب سرد و رها شدگی از ناچاری تنها ماندن، خود را جستجومی کنند، جستجوی روزگار سپری شده در لحظه‌های بعد از او و دوباره نژند از رسیدن دیگر.

در آخر سخن اوست که تنها می‌ماند، ساکت و تنها. نگران از آن چه، چیزی اتفاق افتاده و به وقوع خواهد پیوست. این زنان در حالی که نگاهشان به هیچ و تهی سرد شده هنوز امید دارند، امید تنها موقعیتی است که به آن ملول نیستند و در این میان تنها وفاداری را بزرگ‌ترین پشتیبان امیدشان دارند. سایه‌های بلند در پس نگاه تنهایی اشان نشان از قدرت پنهان زنان تنها و ساکت را روایت می‌کند.»

گالری ایرانشهر

نمایشگاه انفرادی نقاشی داوود زندیان از امروز جمعه در گالری ایرانشهر به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی (آبان جنوبی)، خیابان سپند، پلاک ۱/۶۹ آغاز به کار می‌کند.

در استیتمنت این نمایشگاه به قلم امیر نصری آمده است: «در نقاشی‌های داوود زندیان هر خاطره‌ای همچون یک مقبره عمل می‌کند. در هر مقبره انبوهی از تصاویر در هم تنیده‌اند. این تصاویر با بازگشت به گذشته و ستایش قطعاتی از آن پذیرش مرگ، فقدان و «زمان ازدست‌رفته» را به تعویق می‌اندازند. گذشته همچون یک کل منسجم نمودار نمی‌شود بلکه در قطعات، گسست‌ها و اشیا خودش را آشکار می‌سازد. گذشته همچون روحی سرگردان نیست که گاهی در اینجا یا آن‌جا باشد؛ گذشته بخشی از حافظه اشیا است. اهمیت اشیا در نقاشی‌های زندیان به خاطر همین تاکید بر گذشته است. اشیا تجسم روح گذشته و بخشی از آن هستند. آن‌ها کارکردی دوگانه دارند: از طرفی زنده بودن گذشته را تضمین می‌کنند و از طرف دیگر شاهدی برای از میان رفتن و مرگ مضاعف گذشته‌اند. کیفیت نوستالژیک اشیا به این سویه دوگانه آن‌ها اشاره دارد. زندیان در بسیاری از آثارش با توسل به نوستالژی و ترسیم امور متعلق به گذشته، خودش را به ظاهر از بار خاطراتش خلاص می‌کند و برای این خلاصی از مؤلفه‌های تکرار شونده نظیر دوربین بهره می‌گیرد تا نشان دهد که همان مؤلفه‌های قبلی همواره در صورت‌های جدیدی تکرار می‌شوند. اساساً این میل به یادآوری پاسخی به بخشی از اضطراب‌های وجودی است و نقشی پالایش‌گر دارد. این شگرد غالب در آثار زندیان با کتاب‌خانه‌های او دستخوش تغییر می‌شود و در آن‌ها با رهیافت دیگری از جانب نقاش مواجهیم. او با بازنمایی کتاب‌ها و کتابخانه‌ها، برخلاف نقاشی‌های قبلی‌اش به دنبال برون‌ریزی خاطرات نیست، بلکه در آن‌ها درصدد پنهان ساختن گذشته است. بهتر است بگوییم که آن‌ها را در این کتاب‌ها مدفون می‌سازد. کتابخانه‌ها دفتر خاطرات نقاش هستند که گذشته را از خواننده یا بیننده پنهان کرده است.»

تالار این / جا

نمایشگاه انفرادی طراحی فربد احمدوند با عنوان «چیزها» از ۱۱ بهمن ماه در تالار این / جا واقع در نوفل لوشاتوی شرقی، کوچه پدرام، جنب شماره ٤، نمای آجری، درب کوچک گشایش می‌یابد.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «زمان با سرعت آن‌چنانی‌اش مجال دیدن را از ما گرفته؛ همگی هر روز به جعبه کوچک جادویی خیره می‌شویم و با سرعت هزاران عکس را بدون کمترین تأملی از جلوی چشم‌مان رد می‌کنیم، غافل از آن‌که در همان لحظه چه چیزهایی از گوشه چشم ما می‌گذرد و ما بی‌خبر از آن‌چه حقیقت است، مسحور غیر آنیم. هر چیزی که در پیرامون ما قرار دارد، از کوچک‌ترین اشیا تا بزرگ‌ترین آن‌ها، روایتگری هستند خاموش از زندگی‌ها و خاطراتی که روزی بر آن‌ها گذشته. وقتی آدمی برای زندگی از جایی به جای دیگر نقل مکان می‌کند، کم‌کم معنای خانه را از یاد می‌برد؛ پس برای یادآوری آن، چیزهای کوچکی را با خود حمل می‌کند تا یادی از خانه را با خود داشته باشد؛ عموماً اشیای کوچکی که حاوی خاطرات بزرگ هستند؛ و برای داشتن تمام آن حس‌های خوب کافی‌ست با دقت آن‌ها را دید.

هم‌چون عروسک‌هایی که در گوشه‌ای از انباری خانه همه ما و زیر گرد و خاکی که زمان بر آن‌ها نشانده، یادآوری هستند از خاطراتی معصومانه. این مجموعه طبیعت بی‌جان متشکل از ساده‌ترین اشیا هستند که برای من، و شاید برای دیگران، داستان‌هایی برای شنیدن دارند.»

گالری فرمانفرما

گالری شماره یک فرمانفرما، از ۱۱ تا ۲۵ بهمن ماه، میزبان نمایشگاه انفردی نقاشی مهدی ریحانی با عنوان «هویت مسلوخ» خواهد بود. مهدی ریحانی متولد ۱۳۶۵ تبریز و دانش‌آموخته کارشناسی نقاشی است. وی در کارنامه حرفه‌ای خود دارای چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی است.

این هنرمند در استیتمنت این نمایشگاه نوشته است: «هویتی که منِ گذشته بخشی از منِ امروزم را می‌سازد واثار تکه تکه گذشته وخود نگاره‌های امروزه من، نشان از سلاخی شدن منِ انسان است. بخاطر داشته باشیم که سرعت و قدرت ما انسان‌ها در تعمیم دادن (مربوط و نا مربوط) بسیار شگفت انگیز است. به همین علت شبکه‌های اجتماعی می‌توانند زمینه ساز بسیاری از قضاوت‌های نادرست وغیر دقیق درباره خطاهایمان باشد.»

گالری والی

نمایشگاه انفرادی چیدمان لیلی عامری با عنوان «بی‌غِراری» از جمعه ۱۱ بهمن ماه در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ آغاز به کار می‌کند. در استیتمنت نمایشگاه آمده است: «غِراره یا به تلفظ سیستانی غَرانه وام واژه‌ای است که از زبان آرامی به عربی و سپس به فارسی راه یافته. غراره در متون کهن به جوال و چنته‌ای اشاره دارد که با غِرار می‌دوزند.

اصطلاح بی‌غِراری ترکیبی کنایی است که معنایش در بازگشایی مفهوم بی‌قراری و در فهم مفهوم ورزی آثارم آشکار می‌شود.

به باورم، هستی چون رشته‌ای است نا گسسته از لحظه‌ها که از پیش جسمم، از پیش وجودم، گذر می‌کند. هر لحظه همچون غراری بر آرام جان و تاریخم فرو می‌رود و بی‌قرارترم می‌سازد. هرچه من بی‌قرارتر، شورم برای قرار فزونتر. هر روز، داستانم غرار است و عطش قرار: آفتاب که بر یوم طالع شد، جهان برون هم غرار از پی غرار، حلقه از پی حلقه، سر گذشتم ترتیب می‌بیند، درست چون حلقه‌های سن درخت.»

گالری آ

نمایشگاه انفرادی نقاشی ترانه خسروشاهی با عنوان «سراب» از جمعه ۱۱ بهمن ماه در گالری آ واقع در خیابان کریم خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه ارشد، پلاک ۷ گشایش می‌یابد و تا ۲۱ بهمن ادامه خواهد داشت.

گالری سایه

نمایشگاه گروهی نقاشی «مکتوم» به کیوریتوری بهار رنجبر از امروز ۱۱ بهمن ماه در گالری سایه به نشانی خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ آغاز به کار می‌کند.

گالری طراحان آزاد

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های منوچهر معتبر با عنوان «خودنگارها» به همراه رونمایی از کتابی با همین عنوان از منوچهر معتبر روز جمعه ۱۱ بهمن ماه ساعت ۱۶ در گالری طراحان آزاد واقع در خیابان ولیعصر (عج)، خیابان فتحی شقاقی، میدان سلماس، پلاک ۵ برگزار می‌شود.

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها