مراسم سیزدهمین جشن انجمن منتقدان/ برندگان و حواشی

مراسم سیزدهمین شب منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، عصر پنجشنبه ۱۰ بهمن در هتل انقلاب تهران با اجرای فرزاد حسنی برگزار شد.

مراسم سیزدهمین جشن انجمن منتقدان/ برندگان و حواشی

جعفر گودرزی دبیر شب منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در این مراسم گفت: وعده ما برای تجلیل ومعرفی برگزیدگان آکادمی. سیزدهمین شب منتقدان سینمای ایران،تقریبا یک ماه پیش از این بود که تقدیر حوادث، اوراقی را در زندگی همه ما رقم زد که مع الاسف، رنگ و بویی سوگوارانه داشت.

شهادت سردار سلیمانی وحوادث پس از آن، از جمله درگذشت غم‌انگیز هموطنان در مراسم کرمان وجان باختن غریبانه عزیزمان در سانحه هوایی هواپیمای اوکراین و متعاقب آن، سیل سیستان و بلوچستان، هنوز هم به سختی در خاطرمان جمع می‌شود و به طور قطع، رمق برگزاری محفلی با نام جشن را بی‌مسما می‌کند. اما به هر روی بار امانت آرای آکادمی انجمن یک سو و مهم‌تر از آن ایفای رسالت صنفی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای صیانت از مرزهای فرهنگی وکیفی تولیدات سینمای ایران در شرایطی که سینمای‌مان در هجمه سرمایه بازی‌ها به سه اصل مراقبت، رونق و ارتقا نیازمند است، ما را برآن داشت تا ضمن همدردی و هم‌آوایی با مردم عزیز و نجیب و شریف کشورمان براین نکته صحه بگذاریم که شرط بقا و ماندگاری سینمای ایران در سیر تاریخی خود که به امروز ما می‌نگزد،حفظ‌ وتقویت ارتباط تنگاتنگ بامردم و درک دغدغه‌ها، آلام و آرزوی آنهاست.
ضمن سپاس از صبوری و همراهی همکاران و عزیزانم در انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران سینمای ایران در آستانه رونمایی از تولیدات جدید سینما در جشنواره فیلم فجر شادی، بهروزی و ایامی روشن را برای مردم کشورم و سینمای نجیب و دوست داشتنی ایران آرزومندم.
گلاره عباسی در بخشی از این مراسم روی صحنه رفت و با اشاره به فعالیت‌های سوینا گفت: این موسسه رادیویی اینترنتی تفاوتی که با موسسات دیگر دارد این است که خود نابینایان در آن فعالیت می‌کنند که این به نوعی اشتغال‌زایی برای آنها است. آخرین فیلمی که اکران شد از سوی این موسسه جهان با من برقص بود. ما هیچ وقت از پتانسیل‌های نابینایان استفاده نکردیم ودرصددیم دسترس پذیرترین خدمات سینما را در اختیار آن‌ها بگذاریم.

جایزه خلاقیت و استعداد درخشان (بهترین فیلم اول)

از بین نامزدهای
اسماعیل منصف (زغال)
آرش لاهوتی (روزهای نارنجی)
حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری (جان‌دار)
سروش صحت (جهان با من برقص)
مهدی علی میرزایی (پالتو شتری)
همایون غنی‌زاده (مسخره‌باز)

تعلق گرفت به سروش صحت برای «جهان با من برقص»(دیپلم افتخار) و جایزه اصلی به همایون غنی‌زاده برای «فیلم مسخره‌باز»

کارگردان مسخره‌باز جایزه‌اش را به پویا بختیاری تقدیم کرد

همایون غنی‌زاده گفت:

اثر هنری وقتی خلق می‌شود، هنرمندان را شیفته خود می‌کند و نقد منتقد می‌تواند این دیوار مسخ‌شده را فرو بریزد. وظیفه منتقد آگاه نگه‌داشتن هنرمند است و منتقد این جامعه مردم آن هستند و هنرمند می‌تواند جامعه سیاست و دولت را نقد کند. ما وظیفه داریم زمانی که رویدادهای تلخی می‌بینیم آن را نقد کنیم. ما هنرمندان در برابر جامعه مسئولیم چون نسبت به هنرمندان قضاوت خواهد شد.

قویترین شاخه هر جامعه برای انتقاد هنرمندان هستند
چه چیزی باعث در سکوت فرو رفتن هنرمندان میشود
چه چیزی باعث قهر هنرمندان و کم‌لطفی و حمله به آن‌ها میشود؟
چه چیزی باعث توهین‌های شدید به مسعود کیمیایی و رخشان بنی‌اعتماد می‌شود؟
او در ادامه شعری از سیف فرغانی خواند
هم مرگ بر جهان شما نیز بگذرد

هم رونق زمان شما نیز بگذرد

وین بوم محنت از پی آن تا کند خراب

بر دولت آشیان شما نیز بگذرد

باد خزان نکبت ایام ناگهان

بر باغ و بوستان شما نیز بگذرد

آب اجل که هست گلوگیر خاص و عام

بر حلق و بر دهان شما نیز بگذرد

ای تیغتان چو نیزه برای ستم دراز

این تیزی سنان شما نیز بگذرد

چون داد عادلان به جهان در بقا نکرد

بیداد ظالمان شما نیز بگذرد

در مملکت چو غرش شیران گذشت و رفت

این عوعو سگان شما نیز بگذرد

آن کس که اسب داشت غبارش فرو نشست

گرد سم خران شما نیز بگذرد

بادی که در زمانه بسی شمعها بکشت

هم بر چراغدان شما نیز بگذرد

زین کاروانسرای بسی کاروان گذشت

ناچار کاروان شما نیز بگذرد

ای مفتخر به طالع مسعود خویشتن

تأثیر اختران شما نیز بگذرد

این نوبت از کسان به شما ناکسان رسید

نوبت ز ناکسان شما نیز بگذرد

بیش از دو روز بود از آن دگر کسان

بعد از دو روز از آن شما نیز بگذرد

بر تیر جورتان ز تحمل سپر کنیم

تا سختی کمان شما نیز بگذرد

در باغ دولت دگران بود مدتی

این گل، ز گلستان شما نیز بگذرد

آبی‌ست ایستاده درین خانه مال و جاه

این آب ناروان شما نیز بگذرد

ای تو رمه سپرده به چوپان گرگ طبع

این گرگی شبان شما نیز بگذرد

پیل فنا که شاه بقا مات حکم اوست

هم بر پیادگان شما نیز بگذرد

ای دوستان خوهم که به نیکی دعای سیف

یک روز بر زبان شما نیز بگذرد
او جایزه‌اش را به پویا بختیاری تقدیم کرد.

جایزه بهترین جلوه‌های بصری برای فیلم غلامرضا تختی

در ادامه کلیپی از نامردهای بهترین دستاوردهای فنی پخش شد که با دعوت از سیاوش اسعدی و محمودگبرلو، تندیس بهترین دستاورد فنی به محسن نصر الهی برای طراحی صحنه فیلم سرخ‌پوست تعلق گرفت و دیگر تندیس این بخش اهدا شد به جواد مطوری برای جلوه‌های بصری فیلم مسخره باز که به نیابت از او غنی‌زاده تندیس را دریافت کرد. تندیس بهترین دستاورد فنی به محسن خیرآبادی، رضا میثاقی و شهاب نجفی برای جلوه‌های بصری فیلم غلامرضا تختی داده شد.

جایزه‌ای برای علی نصیریان

در بخش بعدی تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از سوی حبیب اسماعیلی و طهماسب صلح‌جو به علی نصیریان برای فیلم مسخره باز تعلق گرفت. او گفت: این جایزه و‌ تندیس بسیار ارزشمند است که از سوی انجمن نویسندگان و منتقدان به من اهدا شد. "سرگرشتگی‌ام چه بر سرم آورده است، سر برتن و دنبال سرم می‌گردم"

برای اهدای دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن ستار اورکی و علیرضا غفاری روی سن آمدند و این جایزه به مسعود سخاوت دوست برای فیلم شبی که ماه کامل شد اهدا شد. نرگس آبیار از طرف آهنگساز این تندیس را دریافت کرد و گفت: سخاوت‌دوست نبوغ خاصی در موسیقی دارد و افتخار این را داشتم سه کار را با او دنبال کردم.

تندیس بهترین موسیقی متن فیلم تعلق گرفت به کریستف رضاعی به خاطر فیلم «ناگهان درخت»

تندیس این بخش تعلق گرفت به کریستف رضاعی برای فیلم ناگهان درخت. او پس از دریافت جایزه گفت: من از‌ همکاری‌ با‌ بخش‌های‌ مختلف‌ سینمای‌ ایران لذت می‌برم و از صفی یزدانیان سپاسگزارم.

جایزه بهترین فیلمبرداری به هومن بهمنش تعلق گرفت

پس از پخش کلیپی از نامزدهای بهترین تدوین از سوی ‌ژاله صامتی و رضا صائمی، تندیس این بخش اهدا شد به بهرام دهقانی برای فیلم متری شش ونیم که سعید روستایی جایزه او را دریافت کرد. پس از پخش کلیپی از نامزدهای بهترین فیلمبرداری تندیس این بخش از سوی رفیعی‌جم، علیرضا زرین‌دست و محسن بیگ‌آقا به هومن بهمنش برای فیلم سرخ پوست و فیلم متری شش و نیم تعلق گرفت. بهمنش در این بخش پس از دریافت جایزه گفت: خیلی خوشحالم این دو فیلم در کنار هم مورد تایید مهم‌ترین مفسران و تحلیلگران فیلم قرار گرفت. من از آثار فیلمبرداران پیشکسوت بسیار ایده گرفتم و از نیما جاویدی عزیز تشکر می‌کنم و‌ از تهیه کننده این فیلم نیز.
این جایزه را تقدیم به برادر کوچکترم می‌کنم که امشب در کنار من بود.

بزرگداشت عباس یاری

آیین بزرگداشت عباس یاری با حضور علی عباسی و هوشنگ گلمکانی بر روی سن ادامه پیدا کرد. عباسی گفت: در دورانی که دل مرده و ورشکسته بودم عباس یاری نقش بسیار مهمی در زندگی من داشت. او یگانه انسانی است که به انسان روحیه می‌دهد. او‌ خوش سخن است و غم را از در انسان دور می‌کند. در دورانی که همه به مجرد دیدن یکدیگر سر درد دلشان باز می‌شود و غمی به انسان می‌افزایند‌، او غم انسان را کاهش می‌دهد. هوشنگ گلمکانی گفت: اگر عباس یاری نبود مجله فیلم وجود نداشت و در سال‌های اول تعطیل می‌شد‌. اگر عباس یاری نبود، سرنوشت من نیز عوض می‌شد و نقش او‌ در زندگی من بسیار مهم بوده است. مجله فیلم به عنوان یک پدیده اجتماعی که ۳۷سال توانستند کنار هم دوام بیاورند، نقش اصلی را عباس یاری در این فضا داشته است. عباس یاری تنها رفیق من است.

عباس یاری روی سن گفت: قبول کنید که خیلی سخت شد. بعد از شنیدن این واژه‌ها که در ارتباط با من گفته شد ایستادن اینجا کار بسیار سختی است. واقعیتش دوست داشتم روی این صندلی‌ها بنشینم و برای دوستانم دست بزنم. او پس از ذکر خاطراتی از رسانه و سینما جایزه خودرا به فرزندان برادران فقید خود تقدیم کرد.

جایزه بهترین خلاقیت در بازیگری به نوید محمدزاده تعلق گرفت.

او از گریمورهایش تشکر کرد و گفت نقش اساسی در پیش‌برد نقش‌هایش داشته‌اند
و از سعید روستایی و نیما جاویدی خواست تا باز هم به او اعتماد کنند.

او جایزه‌اش را به جان‌باختگان حادثه هواپیمایی تقدیم کرد و گفت:
دیگر نمی‌دانم اسم مصیبت‌هایی که بر سرمان می‌آید را چه بگذارم.

تندیس خلاقیت در بازیگری از سوی علی علایی و ایمان امیدواری به نوید محمدزاده داده شد. علایی در این زمینه گفت: این تندیس چند سال یکباراتفاق می‌افتد و وقتی بازیگر در چند فیلم شرکت می‌کند و‌در چند فیلم خاص بوده و در رده‌های بالا بوده است. سال اول این تندیس به حمید فرخ‌نژاد با چهار نقش اول اهدا شد. فرهاد اصلانی برای سه فیلم این جایزه را دریافت کرد. امسال این جایزه به بازیگری اهدا شد که در ایجاد کنش‌های خلاقانه بسیار موفق بوده است. جایزه این بخش به نوید محمدزاده به خاطر حضور در فیلم سرخ‌پوست و متری شش ونیم اهدا شد.

فرشته صدرعرفایی برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن

کلیپی از نامزدهای بهترین بازیگر زن پخش شد و پس از آن تندیس این بخش از جشنواره از سوی گلاره عباسی و آنتونیا شرکا به فرشته صدرعرفایی برای فیلم شبی که ماه کامل شد اهدا شد. صدرعرفایی در این بخش گفت: خیلی سپاسگزارم که من را لایق دانستید برای دریافت تندیس. تیم و گروه است که باعث موفقیت یک بازیگر می‌شود و این جایزه برای من بسیار ارزشمند است، زیرا منتقدان با درک بالایی که از شرایط جامعه دارند. او گفت: نام جشن را از این برنامه حذف کردید و نام شب را برای آن برگزیدید،چرا که از آبان تا به امروز، عزادار هستیم

امیدوارم پر از شادی کنار هم پاینده باشیم.پس از پخش کلیپی از نامزدهای بهترین نقش اول مرد، تندیس این بخش از سوی کامران ملکی، میلاد کی‌مرام و جمشید هاشم‌پور اهدا شد به حامد بهداد برای قصر شیرین. در این بخش، میلاد کی‌مرام گفت: الهی شکر که هنرمندان هستند و چراغ این محفل را روشن کردند و همیشه لازم نیست حرف بزنیم و سکوت جواب همه مسائل است. حامد بهداد پس از دریافت جایزه خود ضمن گلایه از اتفاقات رخ داده در ماه‌های اخیر، گفت: ما خود خود مردمیم و اسم‌ مزخرف سلبریتی را از روی ما بردارید.

من تولدم را در آبان هرگز جشن نگرفتم؛
چه فضای وحشتناکی که مجبوریم سکوت کنیم ولی رسالت گفتن برعهده ماست.
زین آتش نهفته که در سینه من است خورشید شعله‌ایست که در آسمان گرفت

او به هاشم پور گفت: ای کاش مثل شما باشیم و در بین مردم همانند شما شناخته شویم.

جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن به الناز شاکردوست تعلق گرفت

در ادامه تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن به الناز شاکردوست برای شبی که ماه کامل شد اهدا شد. شاکردوست در این بخش گفت: این جایزه قدرتمندترین جایزه است و افتخار می‌کنم که اینجا هستم و برای رسیدن به این نقطه جنگیدم. خودم را مدیون خیلی‌ها می‌دانم و خدا فرصت دوباره زندگی کردن را بابت نعمت حضورم در سینما به من داد. من معتقدم به‌واسطه سینما می‌توان آدم بهتری شد. از نرگس آبیار به‌خاطر تک تک بخش‌های فیلم شبی که ماه کامل شد سپاسگزارم. او گفت: منتقدان بهترین دوستان من در عرصه سینما بوده‌اند و ایرادتم را به من گفته‌اند.

بزرگداشتی برای اکبر عبدی با حضور ایرج طهماسب

برای بزرگداشت اکبر عبدی، ایرج طهماسب در کنار او حضور پیدا کرد. طهماسب گفت: در مورد یک هنرمند بزرگ حرف زدن افتخار است.

تاریخ سینمای قبل و‌ بعد از انقلاب کسی را نداریم که به این حجم در بازیگری تنوع داشته باشد. خواهش می‌کنم از جاهایی که سلول بنیادین را نگهداری می‌کنند سلول بنیادین عبدی را نگه دارند برای آینده! عبدی پس از دریافت جایزه بزرگداشت خود، گفت: اخیرا شنیدم چندتا از همکاران گفتند دیگر تلویزیون نمی‌رویم. تلوزیون خانه ماست و کسی با خانه‌اش قهر نمی‌کند. کسانی آمده‌اند برای هشت سال فقط خواهند ماند و تلویزیون خانه آن‌ها نیست؛ آن‌ها به زودی خواهند رفت... اما تلویزیون خانه ما باقی ماند.

در مورد جشنواره فجر، کلمه جشن را از آن برمی‌داریم و ختم را جایگزین می‌کنیم.
پس از پخش کلیپی از نامزدهای بهترین نقش اول مرد، تندیس این بخش
در ادامه کلیپی از نامزدهای بهترین فیلمنامه پخش شد. پس از آن برای اهدای جایزه مهرزاد دانش، احمد عربانی و هوتن شکیبا بر روی صحنه حضور پیدا کردند و دیپلم افتخار برای فیلم قصر شیرین به محسن قرایی و محمد داوددی و تندیس بهترین فیلمنامه به نیما جاویدی برای فیلم سرخ‌پوست تعلق گرفت. نیما جاویدی پس از دریافت تندیس به مردم بابت حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی تسلیت گفت. او گفت: در جریان اکران فیلم سرخ پوست بسیاری از مخاطبان از حال خوب فیلم‌ گفتند که این حال خوب به عوامل پشت صحنه برمی‌گردد. آنها زحمت های زیادی برای این فیلم کشیدند. این جایزه بار مسئولیت کاری من را بسیار افزایش داد و امیدوارم بتوانم جواب منتقدانی که من را انتخاب کردند، بدهم.

دیپلم افتخار بخش کارگردانی پس از حضور جواد طوسی، غلامرضا موسوی و رضا بابک به نرگس آبیار برای شبی که ماه کامل شد اهدا شد. او از گروه پشت صحنه این فیلم تشکر کرد وگفت: خوشحالم این جایزه را از کسانی می‌گیرم که استاد من هستند. ما احتیاج به همدلی برای وطن داریم و نگاه منتقدی خود را می‌توانیم از طریق اثرها بیان کنیم.

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی تعلق گرفت به سعید روستایی برای فیلم متری شیش‌ونیم.

روستایی پس از دریافت جایزه گفت: کار کنِیم نه برای عادی سازی شرایط برای اینکه بتوانیم ثبت کنیم این دوران را در تاریخ.

تندیس بهترین کارگردانی تعلق گرفت به نیما جاویدی برای فیلم سرخ پوست.

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها