بازگشت ۱۸ میلیون پردرآمد به یارانه!

اما در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق مجلس، طرحی مصوب شد، به نحوی که بجای حذف ۱۸ میلیونی از جمع یارانه بگیران، اکنون ۱۸ میلیونی که کمک معشیتی هم نمی گرفتند مجددا مشمول یارانه جدیدی شدند.

بازگشت ۱۸ میلیون پردرآمد به یارانه!

در حالیکه در گزینش ۶۰ میلیون مشمول کمک معیشتی، سه دهک بالای درآمدی جایی نداشتند و به نظر می‌رسید با این روند به تدریج از جمع یارانه ‌بگیران نیز کنار گداشته شوند، با مصوبه اخیر مجلس برای پرداخت یک یارانه مشترک به حدود ۷۸ میلیون یارانه‌بگیر، این ۱۸ میلیون حذف شده دوباره مشمول یارانه شدند؛ این‌بار نه ۴۵ هزار و ۵۰۰ بلکه ۷۲ هزار تومان.

در حال حاضر و طبق اعلام رسمی مسئولان دولتی حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند که در بین آنها افراد پردرآمدی که نیاز به دریافت رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی ندارند نیز به وفور وجود دارند، اما طی حدود ۹ سال گذشته که یارانه نقدی پرداخت شده اقدام جدی برای حذف پردرآمدها انجام نشد که دلایل مختلفی از جمله تکمیل نبودن بانک‌های اطلاعاتی برای شناسایی افراد، نگرانی از حذف اشتباه یا ملاحظات از جمله آنها بود.

به هر صورت با تکرار تکلیف قانون بودجه برای حذف سه دهک بالای درآمدی در سال‌های اخیر در نهایت از شهریور ماه امسال دولت غربالگری را آغاز کرد ولی در شرایطی تعداد حذف شدگان به حدود یک میلیون نفر رسید که ظاهرا بازهم به دلیل برخی نگرانی‌ها به طور جدی پیش نرفت، تا اینکه در آبان ماه امسال با اصلاح قیمت بنزین منابعی از محل افزایش قیمت این سوخت ایجاد شد که دولت تصمیم گرفت آن را در قالب کمک معیشتی بین خانوارها تقسیم کند.

نکته اینجا بود که توزیع منابع ناشی از بنزین دیگر بین ۷۸ میلیون نفری که یارانه می‌گرفتند نبود بلکه ۶۰ میلیون نفر از بین آنها شناسایی شده بودند که پرداخت کمک معیشتی برایشان انجام شود ، در این حالت سه دهک بالای درآمدی حذف شده بودند و به نظر می‌رسید با این روند به تدریج پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی هم به این حدود ۱۸ میلیون نفری که کمک معیشتی نمی‌گرفتند، قطع و در مجموع کمک معیشتی و یارانه نقدی به یک گروه مشترک ۶۰ میلیون نفری پرداخت شود و سرانجام پرداخت یارانه نقدی تا حدی هدفمند شده باشد.

اما در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق مجلس، طرحی مصوب شد که این معادلات را تا حد زیادی بهم ریخت و جریان را معکوس پیش برد، به نحوی که بجای حذف ۱۸ میلیونی از جمع یارانه بگیران، اکنون ۱۸ میلیونی که کمک معشیتی هم نمی گرفتند مجددا مشمول یارانه جدیدی شدند.

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق از مبلغ ۳۱ هزار میلیارد تومانی که در لایحه بودجه برای اجرای طرح حمایت معیشتی خانوارها در نظر گرفته شده بود ۲۰ درصد برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که هفت میلیون نفر هستند اختصاص می‌یابد و ۲۸ هزار میلیارد تومان باقیمانده بین ۷۸ میلیون یارانه بگیر به صورت یکسان توزیع خواهد شد، بر این اساس در سال آینده تنها یک یارانه که ترکیبی از یارانه نقدی و یارانه معیشتی بنزین است، پرداخت می‌شود.

ظاهرا دولت با این مصوبه موافقت چندانی نداشته است؛ به طوری که تازه‌ترین اظهارات شریعتمداری -وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی- از این حکایت دارد که پرداخت یارانه ۷۲ هزارتومانی در برنامه‌های دولت نبوده است.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • علی
    0

    حالا که همگی رد صلاحیت شده اند به دنبال ایجاد اغتشاشی جدید هستند والا از کم کردن از سفره فقرا و افزودن به سبد اغنیا رای نمی دادند.

  • و.س.
    0

    چرا هر بار اینطور میشود؟ آن همه وقت و هزینه آن سالها صرف طرح خوشه ها شد و هیچ. این بار هم دوباره هیچ؟! چگونه ست که ممکنست اشتباه بکنند؟!!آنها که وضعشان خوبست که تابلوست که همان بار اول این گونه تشخیص داده شده اند. ای بابا، این که از تشخیص جرم سیاسی باید بسیار آسانتر باشد تشخیص دادنش!

  • بازنشسته
    0

    این نهایت بی سواد فرض کردن مردمه. ارزش واقعی یارانه 45ه را با 12 سال بعدش درست کنند .فرض میشه 450ه ضرب در تعداد افراد هر خانواده بشه بعد باصطلاح کارشناسا نظر و تفسیر کنند.

  • ناشناس
    0

    سلام ما جز خانواده هایی بودیم که یارانه معیشتی به ما تعلق نمیگرفت در صورتی که همسرم باحقوق 1800 هزار تومانی در یه شرکت خصوصی کار میکنه و جز پخش محسوب میشه بخاطر همین دستگاه خودپرداز شرکت به نام خودشون هست گفتن گردش مالی حسابتون در روز زیاده و معیشتی به شما تعلق نمیگیره اونوقت تحقیق هم نشده که بیان ببینن که آیا اون دستگاه خودپرداز واقعا واسه اون طرف هست یا نه اعتراضم کردیم گفتن اگه ادامه اعتراض بزنین ممکنه یارانتون هم قطع بشه عجب عدالتی واقعا،اونوقت یکی با حقوق بالای سه میلیون داره هم یارانه میگیره هم کمک معیشتی اگه باز هم نظرتون اینه که یارانه اون 18 میلیون نفرم قطع بشه خوب تصویب کنین قطعش کنن خدای ماهم بزرگه

  • معرفت
    0

    منابع سرزمین سرمایه تمام مردم ان است چه پولدار وچه فقیر .پولدار اگر مرد باشد پس از ددریافت سهم خود انرا اانفاق میکند .مردم احتیاج ندارند انها را به زور به امر خیر وادارند.وادرس بهشت را برایش بنویسند .هرکس عرضه داشت راه بهشت را پیدا میکند .بهتر است حقوق یکسان مردم از انفال محقق شود ومسولین تا بحال هم که مدیون بودند انرا ادامه ندهند

  • ایرانی
    0

    چرا حرف بیخود مینویسید یعنی این ۶۰میلیون بدبخت بیچاره ان اون۱۶میلیون که معیشتی نگرفتن پولدار ای وزیر رفاه برعکس عمل کرده اکثر کسایی که معیشتی گرفتن وضع مالیشون بهتر از اونایی که نگرفتن برادرم نه خونه داره نه پول فقط یه ماشین تز دم قسط که تو اسنپ کار میکنه با این بنزین ۳تومنی جزو قشر مرفه جامعه است اونوقت همسایه ماکه هم خونه ۸۰۰میلیون ماشین ۴۰۰میلیون حقوقشم بالای۵میلیونه قشر بدبخته جامعه است معیشتی گرفته

  • ایرانی
    0

    پرداخت یارانه معیشتی اصلا ازروی عدالت نبوده حق وناحقی توش زیاده اکثرا به کسایی دادن که وضع معیشتشون خوب بوده وزارت رفاه برای شناسایی یه تعدادکم یک تادوماه وقت صرف کرد اونم نتونست بی نیازو نیازمندوشناسایی کنه چطور ۶۰میلیون نفرو در عرض یک ماه شناسایی کرد همشونم نیازمند درامدن که از اقوام خودمون که معیشتی گرفتن همشون یا درسطح خودم بودن یا بالاتر ازما با این پوله کم نه نیازمون برطرف میشه نه بدبختر میشیم ولی ادم از بی عدالتی ناراحت میشه اگه این پول حق بالاتر یا همسطح من هست چراحق من یا ضعیفتراز من نیست

  • گیزمیز
    0

    یاد این کمیسیونها رو جدی نگیزید .اکثرشون فقط ویترینند و دیگر هیج

  • بازنشسته
    0

    ما پردرآمد نیستیم ولی یارانه بنزین رو به ما ندادن ...... درست تیتر بزنید لطفا .... این کار از پایه و اساس اشتباه بوده و باید تصحیح بشه... زنده باد کمیسیون تلفیق

  • یاغی
    0

    مشکل نادرست شناسایی کردن بوده که از آخر هم مجبور شدن به همه یارانه بگیرها بدن .من خودم مستاجرم،یک پراید 84 دارم که مسافر کشی میکنم و کارپرداز یک شرکتم که بعضی از خریدهاشون رو انجام میدم.چرا به من با خانواده 5 نفره تعلق نگرفته؟دوست خبرنگار اول خوب تحقیق کن بعد تیتیر بزن که همین ناچیز رو هم از گلوی من و زن و بچه ام نبرن .

  • محمد
    0

    سلام از روز اول که حاملهای انرژی را چند برابر کردند و یارانه مطرح شد موضوع فقیر و غنی برای پرداخت یارانه مطرح نشد و بعدا به این طرح پروبال دارند و مرتب بند و تبصره به آن اضافه کردند. الان هم با گران کردن ۳۰۰درصدی بنزین قائده بسیار غلطی برای پرداخت یارانه معیشتی گذاشته شده که گردش مالی طرف طی سه را بررسی میکنند که اگر بالا باشد از یارانه معیشت حذف میشود. درحالی را گردش مالی برای بیشتر افراد که مشاغل دولتی ندارد مربوط به کارکرد شغلی است و درصد پایینی از آن سود است و به عنوان درآمد محسوب میشود. به هر حال این نوع استدلال آقایان برای طبقه بندی افراد هیچ مبنای علمی و عقلی ندارد و اجحاف در حق خلق الله است که باید دولت حافظ منافع آنها باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها