پشت پرده توییت رئیس‌جمهور آمریکا در رابطه با کشورمان؛

آیا ترامپ علی رغم توییت‌هایش می‌خواهد با ایران مذاکره کند؟

برای فهم دقیق سیاست توییتری باید رویکرد خود را به آن تغییر دهیم و نباید فراموش کنیم که توییتها، سطح یک فرآیند سیاسی هستند و در پس آنها یک دنیا تصمیم و اقدام و احتمال وجود دارد.

آیا ترامپ علی رغم توییت‌هایش می‌خواهد با ایران مذاکره کند؟

حسین نیازبخش - همانطور که می‌دانید در این چند روزه پینگ پونگ توییتری ترامپ و برخی مقامات ایران سر و صدای زیادی ایجاد کرده است. رئیس جمهور آمریکا اخیرا در توییتهای مختلفی که به زبان فارسی منتشر می‌کند دائما به مباحث ایران می‌پردازد. در مهم‌ترین این توییتها، ترامپ به مصاحبه اخیر دکتر ظریف(وزیر امور خارجه کشورمان) با اشپیگل آلمان واکنش نشان داد. ترامپ در توییتی مدعی شد که ایران برای گفت‌وگو با آمریکا آماده است، مشروط بر اینکه واشنگتن تحریم‌ها را رفع کند. رئیس‌جمهور آمریکا سپس نوشته است که واشنگتن حاضر به پذیرش این شرط نیست. در انتهای توییت هم کلمه "نه مرسی" را درج کرده که به خصوص این عبارت در فضای مجازی بازتاب بسیاری داشته است.

پس از این توییت، محمد جواد ظریف در توئیترش به این توییت ترامپ واکنش نشان داد و نوشت:

" دونالد ترامپ همچنان آرزوی یک دیدار دوجانبه را در سر دارد تا هوسش برای یک «توافق ترامپ» ارضا شود. این خیالی باطل است. تنها چارچوب ممکن برای گفتگو، میز مذاکره ۱+۵ که خودش آن را ترک کرده، بازگشت به دوره قبل از سال ۲۰۱۷ و جبران خسارت ایران است."

بسیاری این رد و بدل شدن اخیر توییتها را نشانه قدرت ترامپ دانسته و تاکید دارند که حالا رئیس جمهور آمریکا دست بالا را دارد. اما این همه ماجرا نیست. نباید فراموش کرد که سیاست توییتری دنیایی دارد خاص و متفاوت با دنیای واقعی.

برای فهم قصد ترامپ بد نیست مروری بر این دنیای خاص و نوین داشته باشیم.

سیاست توییتری؛ عصای سحر آمیز دنیای مدرن

سیاست توییتری به معنی بهره گیری از توییت برای انتقال یک پیام سیاسی به گروهی از سیاستمدارن یا مردم است. مایکل مک فال (سفیر وقت ایالات متحده در روسیه) از جمله اولین افرادی بود که از توییتر برای ایجاد روابط دیپلماتیک استفاده کرد. او یکی از اولین افرادی بود که به دو زبان روسی و انگلیسی توییت می‌زد و افراد و سیاستمداران بسیاری را تحت تاثیر خود قرار می‌داد. بعد از آن بود که بسیاری از دولتمردان در سرتاسر دنیا از توییتر برای تاثیر گذاری دیپلماتیک استفاده کردند.

در این میان، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا یکی از افرادی است که بیش از سایرین از توییتر برای ایجاد روابط دیپلماتیک استفاده می‌کند. بهره گیری او از توییتر و افزایش تعداد پیامهایش در این برنامه به حدی است که بسیاری او را "رئیس جمهور توییتری" می‌خوانند.

در این میان، استفاده بیش از حد دونالد ترامپ از توییتر در روزهای اخیر باعث شده بسیاری به این پرسش بپردازند که قرار است رئیس جمهور ایالات متحده چه هدفی را دنبال می‌کند؟

برخی معتقدند سیاست توییتری ترامپ عکس العملی است در مقابل سیاستهای داخلی او. از ابتدا نیز معلوم بود ترامپ سیاستمداری اهل شو است که می‌خواهد بیشتر در مقابل دوربینها باشد. توییتر یکی از این بسترها است که در آن می‌تواند عرض اندام کند. رئیس جمهور آمریکا معمولا در این فضا، سعی می‌کند از خود تصویر یک ابر مرد را به نمایش بگذارد اما در واقع، تصویر ارائه شده در پیامهای توییتری او ظاهری است برای انحراف افکار عمومی از صورت واقعی او.

برخی معتقدند در مورد ماجرای ایران دقیقا چنین جریانی در حال رخ دادن است؛ یعنی در حالیکه ترامپ سعی دارد پیامهای دوستی به ایران بفرستد در توییتر از عدم علاقه اش به مذاکره سخن می‌گوید.

اخیرا برخی سایتهای خارجی مدعی شده اند که آمریکا ارسال پیامهای دوستی خود را به میانجی های خود به خصوص سوئیس داده و از این کشورها خواسته است این پیغامها را به مقامات ایران بدهند. این در حالی است که ترامپ در توییتر با قدرت از عدم تمایل به مذاکره سخن می‌گوید. این دقیقا همان تعارض بین سیاست حقیقی و توییتری است که در بالا بیان کردیم.

توییتر یک آزمایشگاه سیاسی؛ مذاکره غیرمستقیم

اصولا توییتر نقش مهمی برای سیاستمداران دو طرف به خصوص آمریکا و شخص ترامپ ایفا می‌کند. برخی کارشناسان معتقدند علاوه بر ترسیم یک چهره ایده آل نزد برخی مخاطبان فضای مجازی و غفلت از سیاستهای واقعی، توییتر می‌تواند به مثابه یک آزمایشگاه نیز عمل کند. وقتی یک سیاستمدار مانند ترامپ در صفحه مجازی خود از صلح یا ایران یا جنگ می‌نویسد در واقع، به دنبال دریافت عکس العمل مردم و سیاستمداران به این سیاست و اقدام است. تعداد لایکها، ریتوییتها، کوت توییتها و مقالات مختلفی که درباره توییت او نوشته می‌شود به خوبی نشان می‌دهد که این سیاست خاص بیان شده، چه عواقب و نتایجی به خصوص در جبهه مردمی می‌تواند داشته باشد.

به جز این، توییتر می‌تواند نوعی آزمایشگاه سیاسی برای سنجش رقیب هم باشد. وقتی ترامپ توییتی درباره جواد ظریف یا حسن روحانی می‌زند، در واقع منتظر پاسخ آنها است. پاسخ احتمالی طرف ایرانی می‌تواند شناختی نسبی از مقامات ایران به او بدهد و همینطور بالعکس، عکس العمل توییتری ترامپ هم می‌تواند شناختی نسبی از آمریکا و دولتش به ایرانی‌ها بدهد. در حقیقت، دو طرف با توییتهای خود در حال ارسال پالس به یکدیگر هستند تا در شرایطی که باب مذاکره بسته است، بتوانند همدیگر را شناخته و نقاط ضعف و قوت و خطوط قرمز هم را بشناسند.

از این جهت، حداقل می‌توان گفت که توییتر و سیاست توییتری می‌تواند تا حدی احتمال جنگ نظامی و تنش عمیق را کم کند؛ همانطور که لرزش‌های کم قدرت می‌توانند فشار را از روی گسل برداشته و مانع از وقوع زمین لرزه ای بزرگ شوند. زمانی که دو طرف در مورد یکدیگر توییت می‌زنند، در حال شناخت هم و مذاکره غیر مستقیم هستند و همین امر باعث می‌شود تا حدی از اقدام نظامی اجتناب کنند.

رویکرد خود به توییتر را تغییر دهید

نتیجه اینکه، برای فهم دقیق سیاست توییتری باید رویکرد خود را به آن تغییر دهیم و نباید فراموش کنیم که توییتها، سطح یک فرآیند سیاسی هستند و در پس آنها یک دنیا تصمیم و اقدام و احتمال وجود دارد. بنابراین، نباید توییت مشهور به #نه_مرسی رئیس جمهور آمریکا را به معنی قصد و نیت واقعی او در نظر گرفت؛ چرا که همانطور که گفته شد ممکن است او در پس پرده پیامهای صلح به ایران بفرستد. پیامهایی که با توجه به شخصیت نمایشی‌اش در توییتر هرگز از آنها در فضای مجازی رونمایی نخواهد کرد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 29
  • حیدری
    0

    مذاکره با آمریکای جنایتکار کارخلاف اخلاق وکسی که دنبال آن باشد خائن به کشور وملت ایران است

  • منوچهر
    0

    خجالت نمی کشید هنوز صحبت از مذاکره با ترامپ میکنید کسی که مرد اول مملکت شما را ترور کرده باز شما با چه رویی صحبت از مذاکره میکنید واقعا که حیف گاو که بشه اسمشو رو شما گذاشت.

    نظرات شما -
    • ش.معلم.
      0

      برادر من مرد اول مملکت ما مقام رهبری هستند.

    • مسعود
      0

      اگر حیف بزار رو خودت

  • پرتغال فروش محل
    0

    اقايان زياد التماس نكنيد ترامپ از شما بهتر است او رك ميگويد من دشن شمايم اگه ميتوانست مثل اب را هم براى ما ميبست حالا بعضى ها براى اين كه بين مردم تفرقه بيندازند يا از اتحاد مردم جلو گيرى كنند وبه رسانه هاى اختاپوسى خود خوراك بدهند زمزمه مزاكره ميكنند اگه ترامپ اهل مزاكره بود باان اب تاب به ريش ظريف وروحانى نميخنديد بس كنيد اقايان

    نظرات شما -
    • ش.
      0

      مذاکره. نه مزاکره.

  • جواهری
    0

    خیلی بیجا میکند

  • عماد درویش زاده
    0

    دوستان دقیقا همین خبرگزاریها هم در حال رصد جامعه هستند. میخواد ببینه کسی که کلمه مذاکره رو کنار اسم ترامپ تروریست بیاره چند تا فحش ممکنه بخوره!

  • روستانشین دیار بوعلی سینا
    0

    واقعا خجالت آور هست که یه عده ای دم از مذاکره با ترامپ میزنند اگه ترامپ توان بستن آب را بر روی ملت ما داشت مطمئن باشید کوتاهی نمیکرد .. همین چند روز پیش با نهایت بی شرمی و وحشی گری سردار دل مملکت ما را ترور کرد بعضی از ( آدن گترمم ) خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی بزدل و ترسو هستند ... مرگ باعزت بهتر از زندگی باذلت است

  • ش.معلم.
    0

    باید مشکل ایران و امریکا زمان خاتمی حل و فصل میشد که نشد یعنی نگذاشتند.بیچاره کلینتون دم در wc خیلی منتظر ماند اما جناب پرزیدنت ایران طرف را قال گذاشت. بعد دوره معجزه قرن دکتر وان دقیقه باید مشکل حل میشد که ایشان با وجود مواضع بسیارنزدیک به نظام این اجازه را نیافت البته جناب دکتر خیلی علاقه داشت عکسی خویش انداز با برکت حسین اوباما می انداخت که مقدور نشد. با وجود سبقه اسلامی جناب برکت حسین اوباما بسیار فرصت سوزی در داخل شد چون میتوانستند یک بار برای همیشه مشکل عدم توسعه ایران را با رابطه با کدخدای جهان اصلاح کنند. البته باز حاکمیت اجازه اصلاح امور خاصه با ایالات متحده را فعلا در این شرایط به تیم روحانی و ظریف نمیدهد. شاید رییس جمهور بعدی ایران شانس بهتری برای مذاکره ای بسیار جدی با فقط یک کشوریعنی. امریکا رودررو. بدون اروپای ترسو و خائن داشته باشد. در شطرنج سیاست هیچ چیز قابل پیش بینی نیست.

  • حمید
    0

    خوب

  • تقی عباس
    0

    افرین این توییت ها یعنی برادر وار دور بزنید بخوابید و بابت اینکه پشتت به ترامپه معذرت خواهی کن،،،

  • علی فاتح
    0

    اگرترامپ منفعت طلب ووحشی نبود به همان برجام پایبند می ماند وعزیز بزرگ ملت حاج قاسم جهان رادزدانه وبزدلانه ترور نمی کرد او به هیچ وجه به فکرانسانیت نیست .وحرف مذاکره را فقط جهت ایجاد تفرقه می زند .درعمل به هیچ معاهده ای پایبند نیست.درروزگار زور باید خود راقوی کنیم وبه خودمان متکی باشیم .گرچه واقعا ازنظرمعیشت درتنگنا هستیم.......اظهارعجزپیش توانگر ابلهی است.......اشک کباب موجب طغیان آتش است.

  • کاربر ناشناس
    0

    ترامپ دارای شخصیتی دنیاطلب، مادیگرا،طماع،حریص. جاه طلب مانند سایر اسلافش بأضافه جنون و حماقت وتکبر. که دنیارا به هرج و مرج کشانده است. در قاموس اینها معنویت و آخرت و دنیای اخروی تعریف نشده است.

  • علی
    0

    مذاکره با این دیوانه پول پرست سودی نداره

  • حامد
    0

    برجام ومذاکره تمام شد تا پایان این دولت حداقل برای پوشاندن ضعف دولت تدبیر وامید دل به داخل ببندید وبا اتکا به داخل اشتباهات گذشته را جبرا ن نمائید بعد از شهادت حاج قاسم حرف از مذاکره زدن بوی خیانت میدهد وبرخی از شایعات را که در خصوص برخی از مسئولین بود را قوت می بخشد مرگ بر ضد ولایت فقیه

  • مجید
    0

    مذاکره بی مذاکره آمریکا گورش را از این منطقه جمع کنه همه چیز درست میشه اگه گورش را گم نکنه جبهه مقاومت بین المللی گورش را درست می کند اولویت کشور ما مذاکره با قاتل سرادرمان نیست اگه جان بدهیم ذلت نمی دهیم

  • معینی
    0

    باسلام مذاکره باترامپ احمق ودولتش چیزی جز ضعف وپایمال خون شهیدان ومخصوصا خون سردار شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی نیست واین هم بدانیم ترامپ وامثال او هیچ غلطی نمیکنن

  • اسدی بارانی
    0

    به خاطر منافع ملی مذاکره بهتر از هرکاردیگریست

  • بهمن احمدی
    0

    ایران باید کشور عادی باشد

  • علی نیک
    0

    سلام عقلا باید پشت سر رهبری حرکت کنند تا کشور زیان نبیند. امام خامنه ای به صراحت اعلام فرمودند ما با آمریکا مذاکره نخواهیم نمود. این فرموده بسیار بجا و لازم است، زیرا تبعیت از شیطان و کسی که به معاهدات بین المللی متعهد نیست و زیر آنرا می زند، نباید ارزش قائل شد و اجازه نداد جایگاه عزت و منزلت کشور را دستخوش بی فکری خود قرار دهند. پس پیش بسوی تبعیت از ولایت.

  • فاطمه شفیع لو
    0

    انسان از یک سوراخ نبا یدد وبار گزیده شود. توبه گرگ مرگه .

  • محمد صفاری
    0

    ترامپ شخص قابل اعتمادی نیست وبارها نشان داده برای حرف ها وقول های خودش هم ارزش قائل نیست و به نظر من ی آدم دو شخصیتی بابیماری روانی میباشد؛پس نظر بنده به عنوان یک شخص کوچک در جمهوری اسلامی،نظری هم سو با رهبر معظم انقلاب اسلامی میباشد ومذاکره با چنین شخصی را اشتباه بزرگ میدانم.(جانم فدای رهبر)

  • فقط خدا
    0

    مذاکره! نه مرسی!

  • محمد
    0

    حدود یک سال باید تحریمها را بردارد تا بهش فکر کنیم

  • احمد
    0

    لعنت خداورسولش به افرادی که دنبال مذاکره با آمریکا هستند

  • علی رضایی
    0

    مذاکره با شخصی چون ترامپ که دریوزگی آن چهارگوشه عالم را فرا گرفته کاری بیهوده و از چاله به چاه افتادن است. تعجب و تاسف من از این است که تعدادی فکر میکنند ما در مذاکره میتوانیم منفعت ملی خود را بدست آوریم.

  • پورفرید
    0

    اقای ظریف ما نظرمان نظر مقام‌معظم رهبری است مذاکره با ترامپ‌ و امریکا کلا نه در برجام قبلی لطف کردند اقایان هسته ای را که برای به انجام رساندنش بسیاری به شهادت رسیدند به مفت به امریکا تحویل دادید و امنیت ما را به خاطر اقدام نابخردانه به باد دادید و مدیون خون شهدا شدید الان هم حتما سامانه موشکی را حتمامی خواهید به باد دهید و مثل کشور لیبی دشمن به ما حمله کند و ما را تکه‌تکه‌کند مذاکره با امریکا نه، نه ترامپ نه هیچ امریکایی دیگر

  • عاطفه
    0

    سلام اگر قرار به مذاکره با آن شیاطین بود چرا این همه مردم رو سرکار میزارن راستی اصلا نظر مردم مهمه ؟! من که به خاطر شهید سلیمانی تا مدت ها حال بدی داشتم لااقل به احترام آن شهید سیاسیون آمریکایی را نابود کنید .پس مذاکره نه نه نه گرچه اوضاع معیشتی اصلا بر وفق مراد نیست اما نه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها