آخرین جزئیات تأیید صلاحیت داوطلبان مجلس در کرمان

مسئول دفتر نظارت شورای نگهبان در استان کرمان با اشاره به آخرین جزئیات تأیید صلاحیت‌شدگان مجلس در کرمان گفت: کسی قصد مهندسی انتخابات را ندارد.

آخرین جزئیات تأیید صلاحیت داوطلبان مجلس در کرمان

رضا رضایی صبح امروز در جمع خبرنگاران با تسلیت ایام فاطمیه و تسلیت شهادت سپهبد سلیمانی با اشاره به آخرین وضعیت نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در استان کرمان اظهار داشت: 362 نفر در استان کرمان برای این دوره از انتخابات ثبت‌نام کردند.

وی با بیان اینکه از این تعداد 36 نفر در هیئت‌های اجرایی ردصلاحیت شدند افزود: از این تعداد بعضی از داوطلبان شکایت خود را به هیئت نظارت استان تحویل دادند و بعضی هم به رای هیئت اجرایی شکایت نکردند.

مسئول دفتر نظارت شورای نگهبان در استان کرمان با اشاره به اینکه در مجموع 64 نفر از داوطلبی این دوره از انتخابات در استان کرمان انصراف دادند عنوان کرد: 79 نفر عدم احزار صلاحیت در استان داشتیم، 95 نفر رد صلاحیت و 124 نفر هم تایید صلاحیت شدند.

وی با تأکید بر اینکه این رأی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات است که در تهران تشکیل می‌شود بیان کرد: هیئت نظارت استان مرجع صادرکننده رأی نیست و هیئت نظارت استان با توجه به پرونده کاندیداها تنها نظر پیشنهادی خود را صرفاً با توجه به پرونده اشخاص اعلام می‌کند.

رضایی با بیان اینکه هیئت‌های نظارت موظفند وضعیت کاندیدا‌ها را از مراجع چهارگانه‌ای ثبت‌احوال، وزارت اطلاعات، قوه قضائیه و نیروی انتظامی اخذ کنند گفت: اگر مواردی در مورد داوطلبان وجود داشته باشد این مراجع آن مورد را به هیئت نظارت اعلام می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه امسال همکاری تنگاتنگی بین هیئت نظارت و مراجع چهارگانه وجود داشت افزود: طبق توافقی که بین شورای نگهبان و دستگاه‌های مراجع چهارگانه انجام شد اطلاعات داوطلبان به صورت یکجا به شورای نگهبان در تهران ارائه و شورای انگهبان این اطلاعات را در اختیار هیئت نظارت استان‌ها قرار داد.

مسئول دفتر نظارت شورای نگهبان در استان کرمان با بیان اینکه هیئت‌های نظارت موظفند که رای خود را براساس تحقیقات محلی و استعلام از مراجع چهارگانه اعلام کنند افزود: در نهایت اطلاعات افراد در پرونده آنها در سامانه قرار گرفته و اطلاعات بین استان‌ها و تهران رد و بدل می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر رأی هیئت نظارت در مرحله اول صادر شده و داوطلبان وضعیت خودشان را می‌دانند افزود: کسانی که در مرحله اول تایید شدند نامه‌ای برای آنها نیامده و کسانی که عدم احراز شده و یا رد صلاحیت شدند نامه آنها به فرمانداری‌ها داده شده و فرمانداری‌ها موظف بودند نظر هیئت مرکزی را به اطلاع کاندیدها برسانند.

رضایی با بیان اینکه از زمان دریافت این نامه کاندیداها 5 روز فرصت داشتند که به هیئت نظارت استان یا ورزشگاه تختی تهران مراجعه کرده و شکایات و مستندات خود را تحویل دهند افزود: ما موظف بودیم که این اعتراضات و مستندات را برای شورای نگهبان بفرستیم.

وی با اشاره به اینکه در مرحله بعدی تأیید صلاحیت‌ها برای شورای نگهبان فرستاده می‌شود گفت: تأیید صلاحیت‌ها در مرحله بعد دیگر به‌عهده هیئت مرکزی نبوده و رای بعدی 11 بهمن اعلام می‌شود و کسانی که تایید شوند می‌توانند در صف کاندیداها قرار بگیرند.

مسئول دفتر نظارت شورای نگهبان در استان کرمان بیان کرد: اگر کسانی در این مرحله هم تأیید صلاحیت نشوند می‌توانند دوباره در شورای نگهبان شکایت کنند.

وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان 22 بهمن نتیجه قطعی کاندیداها را اعلام می‌کند تصریح کرد: نتیجه نهایی فرآیند و پرونده تایید، رد و عدم احراز کاندیدها 22 بهمن بسته شده و 23 بهمن ماه تکلیف همه معلوم شده است.

رضایی با عنوان اینکه زمان یک‌هفته‌ای تبلیغات آزاد از 23 بهمن آغاز شده و تا اول اسفند ادامه دارد افزود: در نهایت دوم اسفندماه مردم استان کرمان برای انتخاب 10 نماینده از 9 حوزه انتخابی پای صندوق رای می‌روند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان کرمان 10 نماینده در مجلس شورای اسلامی داریم گفت: از این تعداد یکی از نمایندگان برای انتخابات دوره جدید مجلس ثبت‌نام نکرده، یکی انصراف داده است و ما بقی نمایندگان فعلی در مرحله اول همگی تأیید صلاحیت شدند و منتظر تأیید شورای نگهبان هستیم.

مسئول دفتر نظارت شورای نگهبان در استان کرمان با اشاره به اینکه هیچ موضوع سیاسی در اعلام نظر ما لحاظ نشده و درب اتاق ما به روی همه کاندیداها باز بوده افزود: اطلاعاتی که در مورد کاندیدها در پرونده آنها وجود داشته در صورت مراجعه در اختیار آنها گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه در استان کرمان کسی نمی‌تواند اعلام کنند که در تایید و رد صلاحیت وی مسائل سیاسی مطرح بوده است گفت: کسانی که اینجا و یا در هیئت مرکزی نظارت تصمیم می‌گیرند به هیچ عنوان بحث جناح‌های سیاسی را مد نظر قرار نمی‌دهند.

رضایی با اشاره به اینکه فردی که قبل از نامزد شدن مدیر بوده باید قوانین و مقررات را در زمان مدیریت خود رعایت می‌کرد افزود: گاهی مدیران در گذشته اعتباری را در جایی خرج کردندو با وجودی که پولی به جیب خودش نرفته و پاکدست بوده اما شکایتی انجام شده و جابه‌جایی اعتبار تخلفی برای او بوده است.

وی با بیان اینکه فرقی نمی‌کند این مدیر از کدام گروه و جناح سیاسی باشد تخلف، تخلف است گفت: گاهی مدیران در بازه زمانی مشخص استعفا ندادند و مواردی از این دست هم در تایید صلاحیت‌ها اثرگذار بوده است.

مسئول دفتر نظارت شورای نگهبان در استان کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر یک جناح سر کار بوده و به تبع مدیران بیشتری از این جناح سرکار است و قاعدتا از یک جناح ممکن است رد‌صلاحیت بیشتری انجام شده باشد تصریح کرد: قصد و غرضی در کار نبوده و کسی قصد مهندسی انتخابات را ندارد.

وی با بیان اینکه کسانی که در تشییع سردار سلیمانی در کرمان و کشور افتخار آفریدند و بزرگ‌ترین تشییع قرن در جهان را رقم زدند و مردمی که در نماز جمعه مقام معظم رهبری باشور حضور پیدا کردند پای صندوق‌های انتخابات هم می‌آیند گفت: مسئولان باید قدر این مردم را بدانند و بدانند که مردم از مسئولان ما جلوترند و مسئولان باید قدر این مردمی را که در سرما و گرما و سختی پای نظام ایستاده‌اند را بدانند.

منبع: تسنیم

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها