آیا از کاندیدهای اصولگرا تعهدنامه گرفته شده است؟/ در لیست نبودید حق کاندیداتوری در انتخابات را ندارید

اخیرا لیست 159 نفره اصولگرایان منتشر شده و براساس اخبار به دست آمده، علت اینکه این تعداد انتخاب شدند این است که به کاندیداهای اصولگرا میثاق نامه‌ای دادند که برخی از این افراد آن را امضا کرده و برخی دیگر نه.

آیا از کاندیدهای اصولگرا تعهدنامه گرفته شده است؟/ در لیست نبودید حق کاندیداتوری در انتخابات را ندارید

اخیرا لیست 159 نفره اصولگرایان منتشر شده که در آن اسامی کاندیداهای این جریان از همه طیف های آن وجود دارد. براساس اخبار به دست آمده، علت اینکه این تعداد انتخاب شدند این است که به کاندیداهای اصولگرا میثاق نامه‌ای دادند که برخی از این افراد آن را امضا کرده و برخی دیگر نه.

مثلا درحالی که پایداری ها برای دادن لیست جداگانه هر روز با اصولگرایان بر سرجنگ هستند، اسامی دبیرکل و برخی افراد مانند رسایی و نبویان در لیست 159 نفره دیده میشود. به عبارت دیگر اینکه اساسا عدد این افراد رند نشده این بود که دیگران حاضر به امضاء این میثاق نامه نبودند. لیست «مجلس عدالتخواه» که اخیرا منتشر شد و در آن چهره های عدالتخواه حضور دارند (و مورد تایید افرادی چون مهدی نصیری نیز هست) از همین رو شکل گرفته است. ظاهرا این افراد تنها کسانی بودند که حاضر نشدند تعهدنامه اصولگرایان را مبنی بر کناره گیری به نفع لیست اصلی امضاء کنند.

حالا اصولگرایان در شب اعلام لیست با یک چالش روبه رو خواهند شد. زمانی که لیست اعلام شود باید دید این 159 نفر به تعهد خود پایبند خواهند بود یا آنکه با عبور از قول و قرارها لیست جدید ارائه می کنند؟ به نظر میرسد بیشترین نگرانی‌ها مربوط به جریان پایداری است.

پایداری ها نیز علاوه بر تعداد افرادی که می خواهند در لیست داشته باشند، بر سر موضوع سرلیستی نیز دچار اختلاف شدید با اصولگرایان هستند. آنها حاضر نیستند نامشان در زیرنام محمدباقر قالیباف قرار بگیرد. چراکه پیشتر (و حتی حالا) با او اختلاف نظرهای جدی دارند. به عنوان نمونه سایت رجانیوز پر است از مقالات و مصاحبه هایی که علیه قالیباف در سالهای گذشته انجام شده و او را «روی دیگر حسن روحانی و تکنوکرات می دانند.»

قالیبافی ها نیز در عوض پاسخ می دهند که رفتارهای پایداری و هواداران سعید جلیلی، همواره باعث شده تا مجلس اصلاح طلب و یا دولتی مانند حسن روحانی تشکیل شود. آنها به طور مشخص به حضور یکباره سعید جلیلی در آخرین لحظات ثبت نام سال 92 اشاره می کنند. همچنین به صحنه آوردن ابراهیم رئیسی که در نهایت باعث شد با حمایت های جریان پایداری قالیباف کنار برود.

حالا نیز دو اتفاق قابل تصور است. اول: ارائه لیست واحد؛ دوم: ارائه لیست جداگانه توسط پایداری
در حالت دوم شاید علاوه بر لیست پایداری شاهد لیست های دیگر هم باشیم. اما در حالت اول مشکل دیگری بروز می کند و آن هم موضوع سرلیستی است. در این باره گمانه های زیر مطرح است:

1- برای تهران سرلیست انتخاب نمی شود. (با این گزینه قالیباف و جریان سنتی اصولگرا قطعا مخالفند)

2- سرلیست دو نفر خواهند بود (احتمالا محمد باقر قالیباف و مرتضی آقاتهرانی)

در مجموع اصولگرایان نشان دادند که در لحظات آخر خروجی کار آن چیزی نخواهد بود که از ابتدا آن را برنامه ریزی کردند و به دنبال آن بودند. این بار نیز احتمالا تعهدنامه ای که دریافت شده کارکردی نخواهد داشت.

منبع: امتداد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها