مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه:

در منطقه، تحولاتی جدید در شرف وقوع است / بحث تنش‌زدایی میان ایران و عربستان چندان جدی نیست / خروج ایران از NPT و برجام خواست امریکا و اسرائیل است

مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه معتقد است: «تهران بايد میان آمريكا، اسرائيل، عربستان و كشورهاي اروپاي تفاوت قائل شود و رفتارهاي متناسب را با هر یک در پيش بگيرد.»

در منطقه، تحولاتی جدید در شرف وقوع است / بحث تنش‌زدایی میان ایران و عربستان چندان جدی نیست / خروج ایران از NPT و برجام خواست امریکا و اسرائیل است

قاسم محبعلی کارشناس مسائل خاورمیانه و مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در ارتباط با اظهارات اخیر وزیر امور خارجه عربستان پیرموان آمادگی ریاض برای مذاکره با ایران گفت: «این اظهارات را نمی‌توان موضوعی چندان جدید و قابل توجه مورد ارزیابی قرار داد، وزیر خارجه عربستان علی‌رغم تاکید بر آمادگی برای مذاکره پیش شرطی را تعیین کرده که اساس آن بر این مبنا است ایران نمی‌تواند از طریق گروه‌های تحت حمایت خود در منطقه، سیاست‌های خود را پیش ببرد. این امر تا حدودی نشان می‌دهد که تغییری چندان در مواضع سیاست خارجی ریاض قابل مشاهده نیست؛ این‌که آن‌ها می‌گویند ایران باید به کشوری عادی تبدیل شود تا در‌های مذاکره گشوده شود پیشتر نیز مطرح شده بود. با این وجود وزیر خارجه کنونی عربستان را نسبت به عادل الجبیر تا حدودی میانه‌روتر است، برای نمونه اخیرا عادل الجبیر اظهارات تندی را علیه ایران بر زبان راند که متاسفانه وزیر امور خارجه کشورمان در دام اظهارات او گرفتار شد و پاسخی تندتر را به او داد که این خود نشان می‌دهد زمینه برای برقراری دیالوگ میان دو کشور تا حدودی فراهم نیست.»

وی در بخشی دیگر از گفته‌های خود پیرامون سفر اخیر وزیر امور خارجه عمان به ایران تاکید کرد: «در منطقه تحولاتی جدید در شرف وقوع است. در این میان باید توجه داشت که عرصه دیپلماسی همچون یک کوه یخی است که قسمت اعظم آن زیر آب است و ما تنها قسمتی کوچک از آن را می‌بینیم، تحولات دیپلماتیک اخیر در منطقه نیز نشان می‌دهدکه فعل و انفعالاتی برای کاهش تنش‌ها میان طرفین در جریان است. حتی کشور‌های ایران و امریکا نیز به نظر می‌رسد علاقه‌ای به وخامت بیشتر اوضاع ندارند، نوع پاسخ به ایران به ترور سردار قاسم سلیمانی و نیز کنش ترامپ در قبال واکنش تهران، موید همین مساله است. در این میان، عمان همانند نقش همیشگی در مقام واسطه‌ای جدی میان ایران با آمریکا و عربستان عمل می‌کند. در همین زمینه، نتیجه بخش نبودن مذاکرات میان عربستان با حوثی‌های یمن خود به عاملی تبدیل شده که عربستان حتی از طریق بازیگران واسطه قصد داشته باشد کمک ایران را به سوی خود جلب کند.»

این کارشناس مسایل خاورمیانه در بخشی دیگر از گفته‌های خود تصریح کرد: «در میانه شرایط پیچیده منطقه، اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و هر مقام دیگر کشورمان در ارتباط با خروج از NPT به هیچ عنوان اظهاراتی سنجیده نیست، خروج از این معاهده به نفع ایران نیست، همانگونه که خروج ار برجام نیز به نفع ایران نیست. خروج از برجام ایران را منزوی و پرونده هسته‌ای را به شورای امنیت منتقل می‌کند و خروج از NPT کشورمان وا در وضعیتی مشابه با کره شمالی قرار خواهد داد. خروج از NPT تمام کشور‌های جهان را متقاعد خواهد کرد در تقابل با ایران قرار بگیرند. در این شرایط ایران دو گزینه بیشتر پیش رو نخواهد داشت یا اینکه تسلیم فشار‌های بین المللی شود یا اینکه مسیر ورود به جنگ فراگیر را در پیش بگیرد.»

مدیر کل خاور میانه وزارت خارجه در ادامه افزود: «بر این باور هستم باید سیاستی حکیمانه در پیش گرفته شود؛ بدین معنی که کنش‌ها و تصمیمات بر مبنای رفتار عاقلانه اتخاذ شود و نه عصبیت و احساس. متاسفانه در شرایط کنونی هم وزیر امور خارجه و هم دیگر مقامات کشور به نوعی احساس و عصبانیت را در تصمیمات و اظهارات خود دخیل کرده اند، خروج از NPT و برجام خواست امریکا و اسرائیل است و گام نهادن در این زمینه، بازی در زمین این دو دولت است.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه در بخش پایانی گفته‌های خود تاکید کرد: «کشور ما به اتخاذ یک سیاست چند وجهی نیازمند است اگر راهبرد سیاست خارجی بدون توجه به تفاوت‌ها اتخاذ شود به طور حتم سیاستی اشتباه اتخاذ خواهد شد. تهران باید میان آمریکا، اسرائیل، عربستان و کشور‌های اروپایی تفاوت قائل شود و رفتار‌های متناسب را با هر یک در پیش بگیرد. در عین حال تصور من این است که ایران باید منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری ٢٠٢٠ امریکا باشد کنش منطقی ایران می‌تواند حتی در شکست ترامپ دخیل باشد، اگر یک شخص دمکرات پیروز انتخابات شود هرچند نمی‌توان از یک تغییر چشم‌گیر سخن به میان آورد، اما حداقل امر این است دمکرات‌ها همانند اروپایی‌ها عمل خواهند کرد و در پی جنگ با ایران و حمایت همه جانبه از عربستان و اسرائیل نیستند. در چنین شرایطی فضای تنفس و مجال بازیگری بیشتری برای ایران ایجاد خواهد شد لذا اوضاع کنونی اقتضا می‌کند در سیاست خارجی اندکی خویشتنداری در دستور کار قرار گیرد.»

منبع: انتخاب

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • علی
    0

    کاملا منطقی و عقلائی بود نظریه ایشان خوب و منطقی است

  • محسن
    0

    مطالبی را که ایراد فرمودید بنظر می رسد با توجه با تحولاتی که در منطقه استراتژیک ایران اسلامی خاورمیانه در حال وقوع است وپشت سر همه انها رژیم صهیونیستی و دولت اسراییلی ترامپ قرار گرفته با یک برنامه‌ریزی گام گام خواهان هستند تا برجام را که یک توافقنامه بین المللی است را از اثر بیندازند لدا ما باید در این قضیه سیاستمدارانه برخورد کنیم خروج از ان پی تی و...هیچ سودی برای ما ندارد متاسفانه عده ای در ایران اسلامی همه چیز را حزبی و غیر واقع بینانه می بینند ودر همه جا هستند و اگر با مسائل از روی عقلانیت ومنطق صحیح اسلامی وسیاسی نگاه کنیم یعنی بدور از حزب وگروه برجام برای ما مزایایی بیشتر از انچه فکر می کنیم داشته است در این م ت زیر اسم برجام هم اکنون ایران اسلامی از نظر قدرت دفاعی یکی از کشو های قدرتمند در منطقه بحساب می اید اگر خوب عمل کنیم چه در تصمیم گیریهای خو مان چه در هماهنگی با سایر ارکان نظام در اینده پیروزیهای عظیمی برای ملت ایران به ارمغان خواهد او رد فرامش نشود خواستم بگویم در این مدت شش ساله تازه امریکا وغرب به این نتیجه رسیده اند که دوباره تحریمهای بین المللی را در شواری امنیت قانونی کنند که با دیپلماسی وعدم خروج از برجام و قرت نظامی واقتصادی خود را دوچندان کنیم انشاالله با کنار رفتن ترامپ مسایل به حالت عادی باز خواهد گشت شا

  • معلم.
    0

    تنش زدایی ایران باید از زمان دولت اصلاحات و رییس جمهور محبوب و مردمی و با وجهه بین المللی آقای خاتمی صورت میگرفت. ایشان می بایست بخاطر منافع ملت بزرگ ایران با بیل کلینتون رودرو مصافحه میکرد. که متاسفانه به علت ترس از بازخواست در داخل خود را درون wc. مخفی می نمایند. بعد در دوران معجزه قرن و علامه دهر جناب احمدی نژاد ایشان بسیار مایل به مذاکره با ایالات متحده بودند. و حتی چندین نامه هم به برکت حسین اوباما نوشتند اما دریغ از. وان دقیقه پاسخ از طرف اوباما. دوران پرزیدنت. روحانی تحصیل کرده غرب هم که خود شاهد ماجرا هستیم. تنش زدایی باید از بیست سال پیش حداقل که مادلین البرایت در مورد کودتای 28 مرداد کشورش را دخیل دانست و به نوعی عذر خواهی کرد انجام میشد. تا مردم بیچاره و همیشه در بحران و همیشه در شرایط حساس کنونی دچار این همه رنج ناکارمدی و دور تسلسل باطل دشمنی های هیچ و پوچ نمیشدند. حالا کار بسیار پیچیده و بغرنج شده و به عنوان یک ایرانی میگویم کل حاکمیت ایران هیچ راهی جز جنگ با آمریکا ندارد و دقیقا همین بن بست خواست امریکا و اسراییل و اعراب می باشد. ما تنها هستیم. تنهای تنها.بیشتر از قبل. جریان تعقیب گربه روی شیروانی و باقی ماجرا...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها