رئیسی، ایفاگر نقش هاشمی دهه 60 در دهه 90

شاید نتوان هیچ کدام از شخصیت‌های نظام را در میزان تاثیرگذاری با مرحوم هاشمی مقایسه کرد، ولی پر شدن جای خالی او در کرسی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، به عنوان آخرین جایگاه حقوقی هاشمی رفسنجانی، می‌تواند موجب ایجاد رویدادهای تازه‌ای برای نظام سیاسی کشور باشد.

رئیسی، ایفاگر نقش هاشمی دهه 60 در دهه 90

اما اکنون و در مقام پیش بینی و پرداختن به حوادث و رویدادهای بعد از رحلت مرحوم هاشمی رفسنجانی ، تصورات متنوعی درباره چگونگی پر شدن خلاء جایگاه حقیقی و حقوقی وی در نظام اسلامی، از ذهن‌ها عبور می‌کند. شاید نتوان هیچ کدام از شخصیت‌های نظام را در میزان تاثیرگذاری و کادرسازی با وی مقایسه کرد، ولی پر شدن جای خالی او در کرسی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، به عنوان آخرین جایگاه حقوقی هاشمی رفسنجانی، می‌تواند موجب ایجاد رویدادهای تازه‌ای باشد که به احتمال فراوان، با اخبار منتشره از اظهارنظرهای ریاست قبلی و بقیه اعضای مجمع و همینطور اخبار عدم حضور برخی از شخصیت‌هایی که با وجود رفسنجانی علاقه‌ای به حضور یا شرکت فعالانه در جلسات مجمع نداشتند، متفاوت خواهد بود.

اکثر شخصیت‌هایی که احتمال دارد بعد از او به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط رهبر معظم انقلاب انتخاب شوند، کار سختی را برای حفظ اعتدال سیاسی نمادینی که هاشمی با توجه به شخصیت خود در این جایگاه به وجود آورده بود، در پیش دارند.

اما آیا واقعا قرار است سنت‌شکنی شود و یک رئیس غیرمعمم بر مجمع تشخیص قراربگیرد؟ از آنجایی که از نگاه عده‌ای یک روحانی بر جایگاه مجمع تکیه می‌زند گزینه‌هایی مثل حداد و رضایی هم برای مدتی است که در محاق رفته‌اند و حالا زمزمه‌های یک گزینه جدیدتر برای ریاست مجمع مطرح شده است.

او کسی نیست جز رقیب حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری۹۶ گزینه‌ای که تا به حال کسی فکرش را هم نکرده بود… آیت الله رئیسی. حتی وقتی از غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه آیا او یکی از گزینه‌هاست می‌پرسند او تلویحا وجود نام او در بین افراد محتمل را تایید می‌کند، اما درباره بودن یا نبودن وی به‌عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت می‌گوید: «بنده نمی‌گویم ریاست حجت‌الاسلام رئیسی بر مجمع تشخیص صحت ندارد، بلکه در جریان این موضوع نیستم.» او ادامه داد: «امروز و در شرایط فعلی عده‎ای در فضای مجازی آیت‎الله هاشمی شاهرودی را به عنوان گزینه ریاست مجمع معرفی می‎کنند و عده‎ای دیگر نیز از آقای رئیسی برای تصدی این سمت نام می‏‌برند از این رو بنده بر این باورم که آنچه در شرایط فعلی در فضای مجازی منتشر می‎شود گمانه‎زنی است و نمی‎توان آنها را تایید و یا تکذیب کرد.»

اما به‌راستی آیت‌الله رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی پای به جایگاه تشخیص مصلحت خواهد گذاشت. هر چند گمانه زنی آمدن آیت الله رئیسی قوت بیشتری گرفته است، در نهایت این تدبیر و حکم مقام معظم رهبری است که تکلیف ریاست مجمع تشخیص را مشخص می‌کند.

نویسنده مهمان: دکتر سجاد عابدی / استاد دانشگاه

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • چه فرقی می کنه؟
    0

    سلام واقعا این مطلب رئیسی ایفاگر نقش هاشمی جز چند تا جمله تکراری که همه می دانند چه داشت؟ حداقل نام دکتر را از پیشوند نویسنده بر می داشتید آنطوری فکر میکردیم یک کلاس پنجمی آن را نوشته است. اینکه انتخاب رئیسی گمانه زنی است اینکه رئیس مجمع غیر روحانی است اینکه رهبر تصمیم می گیرد چه ربطی با تیتر مطلب داشت؟ کمی تفکر کمی دقت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها