برخورد دو ستاره نوترونی، طلا را به وجود آورد

طبق تحقیقات دانشمندان برخورد دو ستاره نوترونی در ۴.۶ میلیارد سال قبل باعث به وجود آمدن طلا شده است.

برخورد دو ستاره نوترونی، طلا را به وجود آورد

طلا فلزی گرانبهاست که پیر و جوان، فقیر و ثروتمند از طرفداران ویژه آن محسوب می‌شوند. اکنون طبق بررسی های محققان برخورد دو ستاره نوترونی در ۴.۶ میلیارد سال قبل می‌تواند منبع تولید برخی از سنگین‎ترین عناصر روی زمین از جمله طلا و پلاتین باشد.

ستاره‎های نوترونی چگالی بالایی دارند و سنگین هستند، ولی زمانی که دو عدد از آن‎ها برخورد کنند نتیجه بسیار وحشتناک خواهد بود. چنین برخوردی به اعتقاد دانشمندان در نزدیک منظومه شمسی ما در فاصله‎ تقریباً ۱۰۰۰ سال نوری و در حدود ۱۰۰ میلیون سال قبل از شکل‎گیری زمین رخ داده است.

طبق گفته یکی از ستاره‎شناس های دانشگاه کلمبیا اگر امروزه رویداد مشابهی در فاصله یکسانی از منظومه شمسی رخ داد، تابش حاصل از آن می‎تواند در شب کل آسمان را روشن کند.

این برخورد باعث شده است عناصر سنگین در ابر غبار منظومه شمسی اولیه به حالت سرگردان فرستاده شوند. دانشمندان محاسبه کردند که ۰.۳ درصد عناصر سنگین زمین تنها از همین رویداد به وجوود آمده‎اند.

تشکیل طلا

دانشمند دیگری در این باره گفته است: هر کدام از انسان‎ها به مقدار یک مژه از این عناصر پدید آمده بهره برده‌اند، که از جمله آن می‌توان به عنصر ید اشاره کرد.

دانشمندان با این دو بررسی ترکیب سنگ‎های آسمانی و تأثیرات این برخورد ستاره‎های نوترونی را پیگیری کردند و این که چطور این قضیه در مقایسه با شبیه‎سازی‎های راه شیری قرار می‎گیرد.

سنگ‎های آسمانی همانطور که در منظومه شمسی اولیه به وجود آمدند، مقدار ناچیزی ایزوتوپ‎های رادیواکتیو دارند که نقش نشانگر‌ها را برای سن آ‎ن‎ها دارد و نشانه‎هایی در مورد منشاء آن‎ها در اختیار دانشمندان قرار می‎دهند. محققان با سنجش زوال این ایزوتوپ‎های می‎توانند سن آن‎ها را تخمین بزنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها