غایبان سرشناس سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر

پس از انتشار لیست فیلم‌های تأیید شده برای اکران در جشنواره فجر توسط دبیرخانه این جشنواره، غیبت برخی کارگردانان سرشناس و فیلم‌هایشان قابل توجه بود و بحث‌هایی را نیز به دنبال داشت. 

غایبان سرشناس سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر

با وجود غیبت برخی از سرشناسان و فیلم‌های غایبی که احتمالا مخاطبان زیادی را به سینما می‌کشاند، اما همان تعدادی که به بخش مسابقه سینمای ایران راه‌یافته‌اند دوره‌ای سخت را برای داوران رقم خواهد زد.

در ادامه اطلاعات مختصری از فیلم‌های راه نیافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره ذکر می‌شود.

عنکبوت

فیلمی به کارگردانی «ابراهیم ایرج‌زاد»، تهیه‌کنندگی «جواد نوروزبیگی» و نویسندگی «اکتای براهنی» است و پس از فیلم‌ سینمایی «تابستان داغ» دومین تجربه سینمایی ایرج‌زاد به حساب می‌آید.

در این فیلم‌ سینمایی که یکی از غایبان جشنواره فجر امسال است بازیگرانی هم‌چون محسن تنابنده، ساره بیات، ماهور الوند، شیرین یزدان‌بخش، فرید سجادی‌حسینی، علی باقری، مهدی حسینی‌نیا، حمیدرضا هدایتی‌راد، گلنوش قهرمانی، آتیه جاوید، مهدخت مولایی، نیوشا علیپور، یوسف خسروی، غلامعلی رضایی، حمید حاجی‌محمدزاده، میثم دامن‌زه، حامد شیخی، رضا شیخ انصاری، سید جمشید حسینی، آویسا سجادی، سحر عبدالهی، امیر سیدی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

داستان «عنکبوت» داستانی جنایی با ریشه‌های اجتماعی است و روایت‌گر زندگی مردی است که قصد دارد ریشه فساد در جامعه را با کاری که تنها از نگاه او صحیح است، خشک کند؛ از موضوع فیلم مشخص است که این فیلم، فیلمی آسیب‌شناسانه و نقد نگاه تند است.

قاتل وحشی

کارگردانی و تهیه‌کنندگی این فیلم را «حمید نعمت‌الله» بر عهده داشته و نویسندگی اثر با نعمت‌الله و معصومه بیات بوده است.

بازیگرانی از جمله شهرام حقیقت‌دوست، امین حیایی، ستاره اسکندری، عزت‌الله رمضانی‌فر، سام نوری، یاسمین معینی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند. لیلا حاتمی بعد از دو فیلم سینمایی «رگ‌خواب» و «بی‌پولی» در این فیلم نیز با نعمت‌الله همکاری می‌کند.

فیلم تازه نعمت‌الله در ژانر جنایی ساخته شده و فیلمی متفاوت در کارنامه این کارگردان است.

لامینور

فیلم سینمایی «لامینور» بیست‌وهفتمین فیلم بلند سینمایی داریوش مهرجویی است که فیلم‌نامه اثر را با کمک وحیده محمدی‌فر نوشته و رضا درمیشیان آن را تهیه کرده است.

بازیگران پیشکسوتی از جمله علی نصیریان، عزت‌الله رمضانی‌فر، فریماه فرجامی در کنار بازیگران نسل جوان پردیس احمدیه، سیامک انصاری، بیتافرهی، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، امرالله صابری، رضا داودنژاد، دیبا زاهدی، کاوه آفاق، سیامک ادیب، محمد رضا شهبانی نوری، شراره رنجبر، محمد جواد جعفرپور، مهرنوش ذوالفقاری، محمد هادی عطایی، مهدی مرتضایی، یاسمن کوزه گر، هومن بهزادی، هانا وارسته، سبحان خسروی، احمد یاوری، فرهاد ریش سفیدی، علی بلوردی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

شروع این فیلم از ابتدا با سروصدا بود و برخی از اخبار حاکی از آن بود که «لامینور» ادامه «سنتوری» است؛ حال با تغییراتی که در ایده فیلم به وجود آمد داستان یک نوازنده زن به تصویر کشیده خواهد شد.

مجبوریم

پس از فیلم‌های «بغض»، «عصبانی نیستم»، «لانتوری» و فیلم به نمایش درنیامده «یواشکی» فیلم سینمایی «مجبوریم» پنجمین اثر رضا درمیشیان است که از غایبان مطرح این دوره از جشنواره است.

یکی از موارد قابل بحث در مورد این فیلم تعداد زیاد بازیگران و لوکیشن‌های آن است. بازگانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان به فاطمه معتمدآریا ، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر، بهمن فرمان آرا ، پردیس احمدیه، مجتبی پیرزاده ، بابک کریمی ، همایون ارشادی ، پریوش نظریه ، رضا بهبودی ، احمد حامد، مریم بوبانی، ژاله علو و ... اشاره کرد.

کیهان کلهر نیز برای دومین بار ساخت موسیقی فیلم درمیشیان را بر عهده دارد، ساخت موسیقی این فیلم دومین تجربه مشترک کلهر و درمیشیان پس از «لانتوری» است.

هر چند از داستان این فیلم چیزی در دست نیست اما با توجه به جنس فیلم‌های درمیشیان، «مجبوریم» فیلمی قابل توجه خواهد بود و باید برای اکران آن صبر کرد.

دست‌انداز

کمال تبریزی پس از «ما همه باهم هستیم» ساخت فیلم سینمایی «دست‌انداز» را به تهیه‌کنندگی محمد آفریده فیلم‌نامه فرزاد اخری‌زاده آغاز کرد، این فیلم نیز از غایبان این دوره از جشنواره است.

«دست‌انداز» فیلمی اجتماعی با چاشنی طنز است که در خلاصه آن آمده، «رها که علاقه‌مند به نویسندگی است آخرین داستان خود را با آرزوهایش همراه می‌کند».

بازیگرانی از جمله هدی زین‌العابدین، رضا کیانیان، همایون ارشادی، امید نعمتی و ... در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

جنایت بی‌دقت

این فیلم تازه‌ترین اثر شهرام مکری از دیگر فیلم‌هایی است که انتظار می‌رفت در جشنواره فجر به نمایش درآید که این اتفاق رخ نداد و این فیلم نیز از غایبان جشنواره است.

تهیه‌کنندگی این اثر را نگار اسکندرفر برعهده داشته و شهرام مکرمی به همراه نسیم احمدپور فیلم‌نامه این اثر را به نگارش درآورده‌اند.

بازیگرانی چون بابک کریمی، سیاوش چراغی‌پور، محمد ساربان، فریبا کامران، بهزاد دورانی، عادل یراقی، الهه بخشی، معصومه بیگی، محمود بهرازنیا، امیر شاملو، مینا درودیان، کیانا منتجبی، سعید نادری، محمدحسین محمدیان، صدف عمویی، حامد محمودی، محمد ربانی، محمدرضا جنگی، داوود بنی‌اسد، محمدحسین قشمی و ... برای این فیلم جلوی دوربین رفته‌اند.

این فیلم مضمونی مرتبط با سینما دارد و درباره تماشاگرانی است که قبل از شروع اکران فیلمی درباره آن حرف می‌زنند و با شروع نمایش بر پرده سینما، ماجرا شکل جدیدی به خود می‌گیرد.

سلفی با دموکراسی

کارگردانی این فیلم را علی عطشانی بر عهده داشته و فیلم‌نامه اثر را مسعود و امیرعلی احمدیان به رشته تحریر درآورده‌اند؛ بازیگرانی چون پولاد کیمیایی، پژمان بازغی، آتیلا پسیانی، سیما تیرانداز، امیرعباس گلاب، دنیا مدنی، نیما شاهرخ‌شاهی، مهدی صبایی، قاسم زارع و کورش تهامی از جمله بازیگرانی هستند که در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«سلفی با دموکراسی» داستانی ماورائی دارد و روایت متفاوتی است از کسانی که در جنگ ایران و عراق حضور داشته اند و داستان آن تقریبا در ادامه داستان فیلم «دموکراسی تو روز روشن» اتفاق می‌افتد.

«ستاره بازی» به کارگردانی هاتف غلیمردانی، «سگ بند» مهران احمدی، « سبز سفید قرمز» محمدحسین لطیفی، «آفتاب نیمه شب» شهریار بحرانی از دیگر غایبان سی‌وهشتین جشنواره فجر هستند.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    پس کی مونده تو جشنواره؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها