یک رسانه سوئیسی:

کانال تجاری سوئیس و ایران در داووس مورد بحث قرار می‌گیرد

یک رسانه سوئیسی ادعا کرد که «کانال تجاری بشردوستانه» میان سوئیس و ایران از موضوعات مورد بحث در اجلاس جهانی اقتصاد در داووس خواهد بود.

کانال تجاری سوئیس و ایران در داووس مورد بحث قرار می‌گیرد

به گزارش یکشنبه تارنمای «سوئیس اینفو»، دبیرخانه وزارت امور اقتصادی سوئیس به تلویزیون دولتی SRF اعلام کرده است این کانال موضوع «گفت‌وگوهای دوجانبه سطح بالا» در اجلاس داووس خواهد بود.
اجلاس جهانی اقتصاد ۲۱ تا ۲۴ ژانویه (اول تا چهارم بهمن) در داووس برگزار شده و انتظار می‌رود حدود ۵۰۰ نفر از شخصیت‌های برجسته اقتصادی و سیاسی و اجتماعی جهان در آن شرکت کنند.
بنا بر این گزارش، این کانال «توافقنامه تجارت بشردوستانه سوئیس» ( SHTA) نام دارد و این کشور بیش از یک سال و نیم است که در زمینه ایجاد یک کانال پرداخت برای شرکت‌ها و بانک‌های سوئیسی کار می‌کند.
این کانال به این شرکت‌ها و بانک‌ها اجازه می‌دهد تا به رغم تحریم‌های آمریکا، کالاهای بشردوستانه به ایران صادر کنند. تاکنون سوئیس و مذاکراتی در مورد این کانال با هم داشته‌اند.
گزارش این رسانه سوئیسی حاکی است: «محمدرضا حاجی رحیمی جباری» سفیر ایران در سوئیس در مصاحبه‌ای با SRF که روز جمعه نسخه‌ای از آن در «سوئیس اینفو» نیز منتشر شد، برای اولین بار در خصوص احتمال ایجاد کانال تجاری بشردوستانه صحبت کرد.
بنا بر این گزارش، سفیر ایران در برن از نقش سوئیس برای ایجاد این کانال و «مذاکرات گسترده‌ای که آن کشور با دولت آمریکا داشته است» قدردانی کرد. وی افزود که در ایران کمبود دارو و غذا وجود دارد و «علت کمبود داروف مسدود شدن سیستم مالی ما (توسط آمریکا) است.»
«ادوارد مولن» سفیر آمریکا در سوئیس در مصاحبه‌ای با رویترز که یازده دسامبر ۲۰۱۹ (۲۰ آذر) منتشر شد، گفته بود: خوشبختانه، به نظر من، ما اینک به مرحله‌ای رسیده‌ایم که با سوئیس در مورد جزئیات نهایی این طرح همکاری می‌کنیم. امیدوارم که در آینده نزدیک بحث‌ها در این زمینه به نتیجه نهایی برسد.
رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران از راه‌اندازی کانال تجاری ایران - سوئیس در آینده نزدیک خبر داد.
«فریال مستوفی» رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران ۲۸ آذر گفته بود: سوئیس در دور قبلی تحریم‌ها کانالی برای مبادله کالاهای انسان‌دوستانه همچون غذا و دارو تاسیس کرده بود و از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) برای انجام این مبادلات مجوز داشت.
وی ادامه داد: آنها اکنون در حال راه‌اندازی همان کانال سابق هستند و از اوفک نیز مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند.
مستوفی ضمن انتقاد از سیاست‌های تحریمی ایالات متحده گفت: آمریکا اعلام ‌کرده بود که کالاهای انسان دوستانه جزو تحریم نیستند، اما در عمل دیدیم این اقلام نیز تحریم شده بود و هیچ بانکی زیر بار مبادله مالی نمی‌رفت.
به گفته عضو اتاق بازرگانی تهران، سوئیس، آمریکا و اوفک برای راه‌اندازی این کانال به توافق رسیده‌اند.
وی افزود: این موضوع مانند اینستکس نیست که با بدقولی اروپایی ها ملغی شود؛ چرا که کانال از زمان رئیس جمهوری سابق آمریکا وجود داشته و ساختار آن فراهم است.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در اردیبهشت ۱۳۹۸ به طور یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را بازگردانده و پس از آن تحریم‌های دیگری وضع کرد.
هر چند اروپایی‌ها وعده داده بودند که با ایجاد سازوکاری به نام «اینستکس» تلاش خواهند کرد تا به رغم تحریم‌های آمریکا، شرکت‌های اروپایی را به تجارت با ایران ترغیب کنند اما بی‌عملی و همسویی آنها با آمریکا موجب شد تا این وعده محقق نشود.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها