آیا هاشمی شاهرودی به ریاست مجمع منصوب می شود ؟ / آیا احمدی نژاد در عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام ابقاء می شود؟

آیا هاشمی شاهرودی به ریاست مجمع منصوب می شود ؟ / آیا احمدی نژاد در عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام ابقاء می شود؟

آیت الله هاشمی شاهرودی از فقهای شورای نگهبان و عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام از جدی ترین گزینه های تصدی پست ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام است. بر اساس شنیده ها همین روزها با حکم رهبر معظم انقلاب بر مسند ریاست مجمع بعد از گذشت 27 سال تکیه می زند و سکاندار کاخ مرمر می شود.

قرار است حرف و حدیث ها، گمانه زنی ها و شایعات در خصوص رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام همین روزها پایان یابد. به نظر می رسد یکی از اعضای مجمع تشخیص مصحلت نظام با حکم رهبر معظم انقلاب بر صندلی آیت الله هاشمی رفسنجانی تکیه کند. چندماهی است که مجمع جلسات جدی نداشته و حالا با گذشته هفت ماه از فوت آیت الله، اعضای جدید تعیین می شوند و رئیس تازه سکاندار قوه چهارم می شود.

جدی ترین گزینه آیت الله محمود هاشمی شاهرودی
با گذشت هفت ماه از فوت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی همچنان مجمع تشخیص مصلحت نظام در شرایط بلاتکلیف به سر می برد. آیت الله موحدی کرمانی با حکم رهبر معظم انقلاب چندصباحی ریاست موقت مجمع را برعهده گرفت. این در حالیست که طبق آیین نامه داخلی مجمع ، تبصره‌ یا ماده‌ای که دلالت بر ریاست فرد مشخصی که در نبود یا فوت رئیس، جلسات را اداره کند، عنوان نشده است.
همزمان با فوت آیت الله گفته شد تا زمانی‌ که رئیس مجمع در قید حیات باشد اما بنا به دلایلی نتواند در جلسات حضور پیداکند، ریاست جلسات مجمع به عهده یکی از سران قوا خواهد بود اما وقتی رئیس در قید حیات نیست، انتخاب رئیس جدید برای اداره جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام طبق نظر مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد.
بر اساس روال باید اعضای دوره جدید (دوره هفتم) مجمع، ششم اسفندماه 95 با حکم رهبر معظم انقلاب انتخاب می شدند که چنین نشد. اما حالا به نظر می رسد روزهای ابتدایی مردادماه فرصتی برای تحقق این امر باشد. به گفته محسن رضایی دبیر مجمع قرار است همین روزها اعضا تعیین شوند. اما ریاست مهمتر از دیگر 44 عضو است.
در این مدت گزینه های مختلفی بر سر زبان ها افتاد. از ناطق نوری تا موحدی کرمانی، آیت الله یزدی و هاشمی شاهرودی هم مطرح شدند. البته اعضای غیر معمم هم مانند محسن رضایی و حدادعادل مطرح بودند. اما آنکه شایعه حضورش بیش از دیگران رنگ و بوی جدی به خود گرفت، آیت الله محمود هاشمی شاهرودی است. هاشمی شاهرودی چند وقتی بدلیل بیماری و درمان در بیمارستان بستری بود در حال حاضر و پس از طی شدن دوران نقاهت به نظر می رسد زمان مناسبی برای تکیه بر کسوت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد.
بعد از گذشت 27 سال کاخ مرمر قرار است رئیسی جدید داشته باشد. اصلی ترین گزینه آیت الله محمود هاشمی شاهرودی 69 ساله است... او الان هم بعنوان یکی از فقهای شورای نگهبان در جلسات مجمع شرکت می کند. ده سالی ریاست قوه قضائیه را برعهده داشت . علاوه بر این ها در قامت نایب رئیسی مجلس خبرگان رهبری و عضویت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم فعالیت دارد.
هاشمی شاهرودی از 6 سال پیش و با حکم رهبر معظم انقلاب ریاست هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه را برعهده دارد.
به نظر می رسد دوران جدیدی در انتظار مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد، مهم‌ترین مسئولیت این نهاد، حل اختلاف میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است. مجمع علاوه بر 44 عضو ثابت همواره متناسب با موضوع جلسا یک نفر میهمان دارد.

احمدی نژاد ماندنی یا رفتنی؟
در این بین علاوه بر رئیس مجمع قرار است اعضای دوره هفتم نیز تعیین شوند...44 عضو ثابت برای 5 سال آینده. در لیست اعضای فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام ، نام محمود احمدی نژاد هم بعنوان یک عضو حقیقی دیده می شود او از 14 مرداد 1392 و بعد از رئیس جمهور شدن حسن روحانی به جای او بعنوان عضو به مجمع تشخیص اضافه شد. پیش از آن در کسوت رئیس جمهوری عضو مجمع بود هرچند کمتر اتفاق افتاد که در دوران ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی در جلسات حاضر شود. همواره صندلی رئیس جمهوری در آن دوران خالی بود و احمدی نژاد بزرگترین و اصلی ترین غایب جلسات بود. احمدی‌نژاد در نخستین جلسه مجمع که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم برگزار شده بود هم غیبت کرد تا همچنان در طول سالهای ۱۳۸۴ تا مرداد ۱۳۹۲، تنها در دو جلسه از مجموعه جلسات شرکت کرده باشد. آنهم تنها بدلیل اختلاف نظر با رئیس مجمع...
اما حالا کمی اوضاع تغییر کرده، احمدی نژاد نه تنها رئیس جمهور نیست بلکه طی ماه ها گذشته و از وقتی که روزه سکوت را شکسته اقداماتی عجیب زیادی انجام داده است که شاید همین ها بهانه ای باشد برای عدم تمدید حکم او برای عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام.
یکی از مهمترین اقدامات او و همراهانش ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم علی رغم توصیه های رهبر معظم انقلاب بود. احمدی نژاد پیش تر هم خود اعلام کرده بود که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری داوزدهم نمی شود اما به وزارت کشور رفت و ثبت نام کرد.

ادوار مجمع در شش دوره متوالی
مجمع تشخیص مصلحت نظام تا کنون شش دوره متوالی را طی کرده است و حالا قرار است اعضای برای حضور در هفتمین دوره مجمع انتخاب شوند. دوره اول که از بهمن ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۸ فعال بودند عبارت بودند از: سید علی خامنه‌ای، اکبر هاشمی رفسنجانی، عبدالکریم موسوی اردبیلی، محمدرضا توسلی، محمد موسوی خوئینی‌ها، میرحسین موسوی، سید احمد خمینی و اعضای شورای نگهبان قانون اساسی. ریاست این دوره نیز بر رهبر معظم انقلاب بود.
دوره دوم با پایان یافتن جنگ تحمیلی تشکیل شد و تا سال ۱۳۷۵ ادامه داشت. طی این دوره بندهای ۱۱۰٬۱۱۱، ۱۱۲ و ۱۷۷ قانون اساسی تغییر کرد. اعضای حاضر در این دوه عبارت بودند از: رؤسای قوا سه‌گانه، فقهای شورای نگهبان، وزیر مربوطه، رئیس کمیسیون مربوطه در مجلس شورای اسلامی، محمدرضا مهدوی کنی، یوسف صانعی، محمد موسوی خوئینی‌ها، محمدعلی موحدی کرمانی، حسن صانعی، محمدرضا توسلی، عبدالله نوری، میرحسین موسوی و سید احمد خمینی. از این دوره بود که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجمع انتخاب شد و تا زمان فوت نیز در این سمت باقی‌ماند.
دوره سوم از اسفند ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ بود، در این دوره شاهد افزایش اعضای مجمع بودیم. اعضای این دوره عبارت بودند از: رؤسای قوای سه‌گانه، فقهای شورای نگهبان، وزیر مربوطه، رئیس کمیسیون مربوطه در مجلس شورای اسلامی، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، محسن رضایی، محمدرضا مهدوی کنی، ابراهیم امینی نجف‌آبادی، عباس واعظ طبسی، آیت الله احمد جنتی، آیت الله محمد امامی کاشانی، آیت الله حسن صانعی، حسن حبیبی، میرحسین موسوی، علی‌اکبر ولایتی، محمد محمدی ری‌شهری، حسن روحانی، محمد موسوی خوئینی‌ها، حبیب‌الله عسگراولادی، قربانعلی دری نجف‌آبادی، علی لاریجانی ، مصطفی میرسلیم، محمدرضا توسلی، عبدالله نوری، مرتضی نبوی، حسن فیروزآبادی، غلامرضا آقازاده، بیژن نامدار زنگنه، محمد هاشمی و محسن نوربخش.
دوره چهارم مجمع از اسفند ۱۳۸۰ آغاز به کار کرد و به مدت ۵ سال به فعالیت پرداخت. اعضای این دوره عبارت بودند از: رؤسای قوای سه‌گانه، فقهای شورای نگهبان، وزیر مربوطه، رئیس کمیسیون مربوطه در مجلس شورای اسلامی، مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، ابراهیم امینی نجف‌آبادی، عباس واعظ طبسی، آیت الله احمد جنتی، آیت الله محمد امامی کاشانی، محمدعلی موحدی کرمانی، حسن صانعی، حسن حبیبی، میرحسین موسوی، علی‌اکبر ولایتی، محمد محمدی ری‌شهری، حسن روحانی، حبیب‌الله عسگراولادی، قربانعلی دری نجف‌آبادی، علی لاریجانی، محسن رضایی، مصطفی میرسلیم، محمدرضا توسلی، مرتضی نبوی، حسن فیروزآبادی، غلامرضا آقازاده، بیژن نامدار زنگنه، محمد هاشمی، علی‌اکبر ناطق نوری، محمدرضا عارف، غلامعلی حداد عادل، مجید انصاری، حسین مظفر، محمدرضا باهنر و محمدجواد ایروانی.
دوره پنجم مجمع از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ فعال بود. در همین دوره بود که با ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد شاید برای اولین بار غیبت های یک رئیس جمهور در جلسات مجمع رقم خورد. چالشی که تا سالها ادامه پیدا کرد. همواره صندلی رئیس جمهور در جلسات مجمع خالی بود و او تنها در چند جلسه انگشت شمار شرکت کرد. اعضای این دوره علاوه بر نفرات حقیقی و حقوقی دوره‌های قبل، سیاستمداران دیگری نیز اضافه شدند که عبارت بودند از: محمود هاشمی شاهرودی، پرویز داودی، غلامحسین محسنی اژه‌ای، علی آقامحمدی، محمد فروزنده، داود دانش جعفری.
دوره ششم مجمع از تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ و به مدت ۵ سال انتخاب شده‌اند. دراین دوره افرادی چون آیت الله محمد امامی کاشانی، محمد محمدی ری شهری، میرحسین موسوی ،محمد هاشمی و بیژن نامدار زنگنه دیگر حضور نداشتند. در دوره ششم در ۱۴ آبان ۱۳۹۲ حبیب‌الله عسگراولادی و در ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ عباس واعظ طبسی از اعضای حقیقی مجمع و در ۱۹ دی ۱۳۹۵ نیز آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع فوت کردند. و از سوی رهبر معظم انقلاب آیت الله موحدی کرمانی ریاست موقت مجمع تشخیص را تا پایان دوره ششم بر عهده گرفتند.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها