نوذر شفیعی: در حال حاضر شرایط برای گفت‌وگو با اروپا مناسب نیست

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: در حال حاضر شرایط برای گفت‌وگو با اروپا مناسب نیست چراکه سیاست اروپا در قبال ایران نسبت به گذشته تهاجمی‌تر شده و آنها به دنبال کسب امتیازات بیشتر از ایران هستند.

نوذر شفیعی: در حال حاضر شرایط برای گفت‌وگو با اروپا مناسب نیست

نوذر شفیعی در مورد بیانات رهبر انقلاب در ارتباط با سیاست ایران جهت مذاکره با کشورهای مختلف به غیر از آمریکا اظهار کرد: مذاکرات تابع شرایط کشورهای مذاکره‌کننده و قدرت آنهاست.

وی با بیان اینکه کشوری که در موقعیت ضعف قرار داشته باشد باید امتیازات بیشتری در عرصه مذاکره بدهد، افزود: متاسفانه در روابط بین‌الملل عنصر قدرت مولفه تعیین‌کننده‌ای است بنابراین در امر مذاکره بسیار مهم است که یک کشور از نظر روانی و فیزیکی در چه سطحی از قدرت قرار داشته باشد. در همین چارچوب در امر مذاکره باید به این موضوع نگاه کنیم که شرایط‌مان در مذاکره چگونه است؟ انتظارات طرف مقابل چیست؟ و انتظارات معقول ما چیست؟

این کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد گفت‌وگوهای ایران با سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس در ارتباط با برجام خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها مکانیسم ماشه را فعال کرده‌اند و در موضع تهاجمی نسبت به ایران قرار دارند.

نوذر شفیعی با بیان اینکه اروپایی‌ها قبل از این نیز اقدام مهمی در راستای اجرای تعهداتشان در برجام انجام ندادند، گفت: باید به این موضوع توجه داشت که اروپایی‌ها در کنار آمریکا قرار دارند البته اروپایی‌ها با قدرت نرم و آمریکایی‌ها با قدرت سخت و نیمه سخت سیاست خود در مورد ایران را به پیش می‌برند و به عنوان مکمل یکدیگر عمل می‌کنند.

این استاد دانشگاه با اعتقاد بر اینکه در حال حاضر شرایط برای گفت‌وگو با اروپا مناسب نیست، گفت: اروپایی‌ها احساس می‌کنند که فشار بر روی ایران است بنابراین از این موقعیت می‌توانند برای وارد کردن فشارهای بیشتر به ایران استفاده کنند گرچه حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع سردار سلیمانی و هدف قرار دادن پایگاه آمریکایی عین الأسد در عراق از سوی ایران، قدرت مانور تهران را افزایش داده است.

نوذر شفیعی با اعتقاد بر اینکه اروپایی‌ها در کنار اینکه تمایل به انجام مذاکره با ایران دارند ولی پیشنهادات قبلی را به ایران نمی‌دهند، افزود: ما احتیاج به مذاکره داریم ولی شرایط برای مذاکره فراهم نیست.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها