آمریکا و طالبان افغانستان در چند قدمی صلح

سخنگوی طالبان خبر از پیشرفت در مذاکرات بین نمایندگان این گروه و نمایندگان آمریکا در ارتباط با صلح در افغانستان داده است. برقراری آتش‌بس ۱۰ روزه، کاهش عملیات نظامی و آمادگی برای مذاکره با دولت افغانستان مورد بحث بوده است.

آمریکا و طالبان افغانستان در چند قدمی صلح

خبرگزاری آلمان (dpa) امروز جمعه (۱۷ ژانویه) با انتشار گزارشی از کابل به نقل از سخنگوی طالبان خبر از دور جدید مذاکرات بین نمایندگان طالبان و آمریکا در قطر داده است.

گفته می‌شود که پیشرفت‌هایی در این دور از گفت‌وگوهای طرفین حاصل شده است.

به گزارش دویچه‌وله، سهیل شاهین، سخنگوی طالبان غروب پنجشنبه ۱۶ ژانویه با انتشار یک پست توییتری خبر برگزاری این دور از مذاکرات بین نمایندگان طالبان و آمریکا را تایید کرده است. این دور از گفت‌وگوهای نمایندگان طالبان و آمریکا روز چهارشنبه ۱۵ ژانویه آغاز شده و قرار است چندین روز ادامه یابد.

این دهمین دور از مذاکرات طالبان و آمریکا از ژوئیه سال ۲۰۱۸ به این سو است. این در حالی است که گفته می‌شود زمینه‌های کسب توافق بین نمایندگان طالبان و آمریکا در این دور از مذاکرات وجود دارد.

پیشرفت در مذاکرات

ریاست گروه طالبان در مذاکرات دوحه برعهده "ملا برادر" است و هیات نمایندگان آمریکا را نیز زلمای خلیل‌زاد سرپرستی می‌کند.

روز پنجشنبه ۱۶ ژانویه، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان با انتشار یک بیانیه ویدیویی از پیشرفت در مذاکرات صلح افغانستان خبر داده بود.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان نیز این دور از گفت‌وگوهای بین نمایندگان این گروه اسلام‌گرا و آمریکا را سازنده اعلام کرده است.

گفته می‌شود رهبران طالبان با درخواست آمریکا در زمینه کاهش عملیات نظامی و خشونت‌آمیز به توافق‌هایی دست یافته‌اند.

افزون بر آن، نیروهای طالبان و آمریکا بر سر برقراری آتش‌بسی ۱۰ روزه نیز توافق‌ کرده‌اند. نیروهای طالبان اعلام کرده‌اند که در صورت کسب توافق با آمریکا، نمایندگان این گروه برای دیدار و ملاقات با نمایندگان دولت افغانستان آماده هستند.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود تاکید کرده است که هرگاه طرفین در این دور از مذاکرات خود در دوحه به توافق برسند، آنگاه امکان یافتن راه‌حلی درازمدت برای جنگ‌ داخلی در افغانستان افزایش می‌یابد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها