نامه ۲۴ اقتصاددان کشور به رئیس‌جمهور: با این ۱۰ راهکار، بدون کمک خارجی اقتصاد ایران را نجات دهید

بدیهی است توسعه روابط سیاسی با همه دولتهایی که بطور متقابل به کشور ما احترام میگذارند، هم به نفع اقتصاد ایران است و باید همچنان در دستور کار دولت محترم باشد.

نامه ۲۴ اقتصاددان کشور به رئیس‌جمهور: با این ۱۰ راهکار، بدون کمک خارجی اقتصاد ایران را نجات دهید

24 اقتصاددان کشور در نامه ای به رئیس‌جمهور راهکارهای دهگانه را بدون کمک خارجی برای نجات اقتصاد ایران پیشنهاد کردند.

متن نامه به این شرح است:

جناب آقای حسن روحانی ، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم؛
امروز در بانک مرکزی فرمودید بلد نیستید با تکیه بر داخل و بدون کمک خارجی مشکلات اقتصادایران را حل کنید.
یادآوری میکنیم کثیری از کارآفرینان و کارشناسان کشور تاکید دارند مشکلات اصلی اقتصاد کشور، بیشتر ناشی از سوءمدیریت و "تحریم داخلی" است نه خارجی.

اینجانبان جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و پژوهشگران اقتصاد ایران، در پاسخ به فراخوان ضمنی امروز شما، با حسن نیت و حسب وظیفه ملی، 10 راهکار کم هزینه و موثر در کوتاه مدت را که بدون تکیه بر خارج، میتواند اقتصاد ایران از بن بست فعلی نجات دهد تقدیم می کنیم:

1. صدور مجوزهای کسب وکار را سهل و انحصار دسترسی به شغل را حذف کنید.

2. همه سفارتخانه های ایران را مأمور کنید با تمام توان به کمک صادرکنندگان کالاها و خدمات ایرانی بشتابند.

3. بانکها را از خرید و نگهداری املاک و رقابت با یکدیگر برای بالابردن نرخ سود سپرده منع کنید.

4. بازار سرمایه را مامور کنید با استفاده از ابزارهای جدید مالی و تسهیل انتشار اوراق، نقدینگی موجود را بسوی تولید هدایت کند.

5. به سازمان "تامین اجتماعی" دستور دهید بجای فشار غیرقانونی بر واحدهای تولیدی برای تامین مخارجش، هزینه های زایدش را مهار کند و جلوی هدر رفتن منابعش را بگیرد.

6. به بانک مرکزی دستور دهید با روشهای نوین جایگزین سوئیفت نظیر رمزارزها، پیمانهای پولی دوجانبه با شرکای اصلی تجاری و... تحریمهای بانکی کشور را کم اثر کند.

7. وزارت کشور را مامور کنید با اجرای ماده16 قانون بهبود محیط کسب وکار، برای تولیدکنندگان کوچک ایرانی، بازار و امکان فروش فراهم کند.

8. در تصمیم 3ماه پیش تان درباره بنزین بازنگری و دستورفرمایید سهمیه بنزین، بجای هر خودرو، به هر کارت ملی تخصیص یابد و نرخ بنزین خارج از سهمیه، از سازوکار عرضه و تقاضای سهمیه ها بدست آید.

9. با شناسنامه دار کردن همه تراکنش های بانکی و تلفیق بانکهای اطلاعاتی موجود، از حدود 100هزار میلیارد تومان فرارمالیاتی ثروتمندان جلوگیری و کسر بودجه موجود را جبران کنید. فردی را هم که 7سال پیش به شما تلقین کرد نباید در حسابهای شهروندان سرک کشید، برای همیشه از خود برانید.

10. با تصویب و اجرا قانون مالیات بر عایدی سرمایه، تقاضای سوداگری را از بازارهای خودرو، مسکن، طلا و ارز بیرون کنید تا سرمایه های مردم بجای سوداگریهای ضدتولیدی، بسوی تولید هدایت شوند.
خواهش می کنیم به دستگاه های اجرایی دستور فرمایید بدون فوت وقت این سیاستها را اجراکنند تا با رونق ایجادشده در اثر آن، هم فشار اقتصادی بر اقشار کم درآمد کاهش پیداکند و هم برای کثیری از جویندگان کار، شغل مناسب ایجادشود.
بدیهی است توسعه روابط سیاسی با همه دولتهایی که بطور متقابل به کشور ما احترام میگذارند هم، به نفع اقتصاد ایران است و باید همچنان در دستور کار دولت محترم باشد.

با آرزوی ایرانی سربلند و مقتدر
پنجشنبه 26 دیماه 1398

امضا کنندگان به ترتیب حروف الفبا:

دکتر روح الله ایزدخواه، پژوهشگر اقتصاد ایران
دکتر میثم پیله فروش، پژوهشگر اقتصادایران
دکتر احمد تقوایی، پژوهشگر اقتصادایران
مجتبی توانگر، پژوهشگر اقتصاد انرژی
دکتر محمد جلیلی، پژوهشگر اقتصاد مالی و اعتبارسنجی
دکتر پیمان حدادی، پژوهشگر مالی
دکتر سیدمحمدرضا حسینی، پژوهشگر اقتصاد و حقوق
دکتر سیداحسان خاندوزی، عضو هیات علمی دانشگاه
دکتر مجتبی رضاخواه، عضو هیات علمی دانشگاه
دکتر محمدجواد رضایی، عضو هیات علمی دانشگاه
دکتر سید حسین رضوی پور، پژوهشگر اقتصادایران
دکتر مصطفی زمانیان، عضو هیات علمی دانشگاه
دکتر محسن زنگنه، عضو هیات علمی دانشگاه
دکتر سیدمحمدهادی سبحانیان، عضو هیات علمی دانشگاه
دکتر سید امیر سیاح، پژوهشگر محیط کسب وکار
دکتر مالک شریعتی، پژوهشگر اقتصاد انرژی
دکتر محمد شیریجیان، پژوهشگر اقتصادایران
دکتر مهدی طغیانی، عضو هیات علمی دانشگاه
دکتر ارسلان ظاهری، پژوهشگر دکتری اقتصاد پولی
دکتر صمد عزیزنژاد، عضو هیات علمی و پژوهشگر اقتصادی
دکتر میثم لطیفی، پژوهشگر اقتصادایران
دکتر مهدی موحدی، عضو هیات علمی دانشگاه
محسن مهدیان، پژوهشگر اقتصادایران
دکتر ناصر یارمحمدیان، عضو هیات علمی دانشگاه

منبع: فارس

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • ن ن
    0

    در يك كلام مملكت را از سياست زدگي نجات و كار را به كاردانان غير سياسي واگذار كنيد . التماس مي كنيم .

  • ناشناس
    0

    ده مورد اشاره شده اکثرا پیش نیازی دارند. واقعا که بسیار بچه گانه جواب رئیس جمهور را دادند. کسی که از اقتصاد هم سر در نمی آورد بلد است این بند ها را بنویسد. آخه اینها چه موارد بچه گانیه. اکثر موارد پیش نیازشان، اصلاح روابط خارجیست و تعادل قیمت دلار و زدودن تحریم که کشورهای جهان بتوانند از ما کالا بخرند. بچه گانه نوشتند آخه انگیزش سفارتخانه ها جهت صادرات در شرایطی که اکثر کشورها پیرو تحریم خرید نمی کنند که کاملا مسئله بچه گانیه همچنین دیگر بندها. اینها پیش نیاز میخواهد که همان بهبود روابط است. اخه کسری بودجه ملیارد دلاری ناشی از عدم صادرات نفت چه ربطی به کسب و کار کوچک داره؟؟ رئیس جمهور اگه گفت من بلد نیستم کنایه ای به عوامل و جناحیست که نمی خواد کابینه ایشان با دنیا روابط داشته باشه. متاسفم برای اساتید فوق الذکر

    نظرات شما -
    • من
      0

      کاسب برجام یعنی دارودسته روحانی یعنی امثال تو

    • آنا
      0

      شما روحانی نیستین؟ به نظر من همه چی رو بدن دست نیروهای مسلح تا کشور پیشرفته بشه، روحانی به درد مملکت داری نمیخوره، به امید ۱۴۰۰

  • هدایت الله اردستانی سامانی
    0

    قرار بود در 100 روز اقتصادمان را از این رو به اون رو بکنی،که حقا همین طور شد.الان نزدیک به 6سال میگذرد،،واقعا مملکت را یه تنه بجای 190کشور ،که ما با امریکا می جنگیم ،و فرزندانتان هم در همان جا تحصیل و زندگی و مداوا میکنن.درود به تو رییس جمهور .فقط به شما بکوبیم که دشمن امریکا نیست ،دشمن ما عربستان هست در ضمن تو اختیار نداری چون علم الهدی با خود رای و دخالت در امور مملکت هم بهتره از همه هست.ئالسلام

    نظرات شما -
    • ااا
      0

      چی میگی تو

  • هادی
    0

    امان از این شیخ رکود ... بخدا تک تک اون کسانیکه به این آقا رأی دادن در روز قیامت مسئول ندانم کاریها و اشتباهات این فرد هستن ... جوگیر نشید از یه رنگی خوشتون اومد سریع دورش جمع بشید ... رأی دادن مسئولیت داره ... کلیدش که همون اول شکست منظورشم از بنفش یه بادمجون بود برای مردم ...

  • مهیا
    0

    کشورهای اروپایی قابل اعتماد نیستند.پس بیشتر از این وقت خودتان راصرف بهبود روابط با آنها نکنید. چین وروسیه برای مامیتوانند.متحدان بهتری باشند. هیچگاه از آمریکا واروپا به ما خیری نرسیده ونخواهد رسید .

  • REZA
    0

    مشکل کشور فسادسیستماتیک و ناکارامدی ونالایقی مسئولان درهمه سطوح است تا ریشه فساد خشک نشود هزاران ازاین بندها هم اقتصادانان پیشنهاد بدهند که قبلا هم داده اند مشکل کشور حل نشده ونخواهد شد،...

  • مهرداد
    0

    واقعا اینها اقتصاد دان هستند یا دوربین مخفیه؟ روحانی گفت من بلد نیستم بدون بهبود روابط با کشورهای دیگر اقتصاد رو درست کنم اگر کسی بلده نشان بدهد آنوقت اینها آمده اند میگویند: 2. همه سفارتخانه های ایران را مأمور کنید با تمام توان به کمک صادرکنندگان کالاها و خدمات ایرانی بشتابند. خب اینکه تایید حرف روحانیه. انسان واقعا شاخ درمیاره توی این مملکت

  • منافع ملی
    0

    روسیه وچین وژاپن با وجود اینکه هم اقتصادی هم نظامی ازایران صدها برابر قدرتمند تر هستندو با برخی ازسیاستهای امریکا مخالفند اما بخاطر منافع ملی شان سیاست بخرج میدهند و با امریکا ودنیا مدارا میکنند، چون میدانند وبه خوبی لمس کرده اند که بدون ارتباط با امریکا نمیتوانند باکشورهای دنیا رابطه اقتصادی داشته باشند،.....اما اینجا یک عده بخاطر منافع شخصی مخالف ارتباط با دنیا هستند واصلا به منافع ملت وملی فکر نمیکنند حتی اگر صدها هزار ازاین بندها اقتصاددانان پیشنهاد بدهند

  • اکابر
    0

    این آقایان اقتصاد دان خیلی سطحی و عامیانه اقتصاد خوانده اند و یا اینکه خودشیرینی میکنند. این ۱۰ مورد اون زمانی توجیح دارد که شما بتوانید با اغلب کشورهای خارج به طور رسمی رابطه داشته باشید.مثلا شما خیلی پیچیده و مشکل می توانید صادرات به کشورهای اروپایی داشته باشید چون کشتی باربری ما نمی تواند به آن سوی جهان برسد، الان کالاهای ما هم اخیرا تحریم کرده‌اند . کشتیرانی بین المللی هم به خاطر تحریمهای آمریکا منافع خودش را برای حمل کالاهای شما به خطر نمیاندازد مگر اینکه قاچاق کنید. وقتی به خاطر ایرانی بودن کسی نتواند پولی را از حساب خودش به آن سوی دنیا بفرستد شما به چه صورت میتوانید تجارت داشته باشید چون از همه طرف تحریم هستیم. برای دور زدن تحریم ها هم میبایستی با چمدان ببرید بیاورید و یا معامله کالا به کالا و پایا پای داشته باشید.، حتی معامله کالا به کالا که چند صد سال پیش رواج بود هم ممکن است بتوانیم با کشور عراق و سوریه و افغانستان داشته باشیم که این هم با قاچاق و هزار بدبختی و رشوه دادن و رانت بازی و کارهای خلاف اسلام با این خرده کاریها شما میخواهید اقتصاد مملکت را نجات دهید..؟؟؟ روسیه و چین و امارات و هند هم محدودیتهای خودشان را دارند و هیچوقت منافع ملی که همان منافع مردم است را به خاطر ما به خطر نمی اندازند. واقعا افسوس میخوریم که همچنین اقتصاد دانان در مملکت داریم.. اقلا اگر توسعه میکردید به وزیر اقتصاد و وزیر ارتباطات که بستر شبکه رایانه ای هوشمند را در تمام اداره جات و دفاتر خدماتی دولتی و بنادر راه اندازی شود تا شفافیت برقرار گردد . یا اگر فرموده بودید تا تمامی تولیدکنندگان داخلی و انبارها و روش توزیع کالاهای صنعتی و کالاهای اساسی روزمره مردم به صورت الکترونیکی کنترل و نظارت شود تا از احتکار کردن و سود جویی جلوگیری شود باز هم میگفتیم شما در فکر مردم هستید !! یا اگر تولید کنندگان و وارد کنندگان کالاها مجبور میشدند کالاها را مستقیم در فروشگاه ها و اماکن مختصه برسانند تا دست دلالان و رانت خواران را قطع میکردید باز هم می گفتیم دلتان به حال مردم و نظام میسوزد . رئیس جمهور محترم ما هم اقتصاد دانان و مشاورانی مثل شماها دوروبرش جمع شده اند که اقتصاد مملکت به این روز افتاده چون سطحی و کوتاه مدت و مقطعی فکر میکنند. اراده، تفکر و دوراندیشی میخواهد تا کارهای استراتژیک انجام شود. شما آنچه را هم که در مملکت خودتان دارید و تولید میشود را نمی توانید بدون احتکار و سودجویی و وغط و غش و دلال بازی به دست مصرف کننده برسانید..!! میخواهید اقتصاد مملکت ۸۰ میلیونی را نجات دهید ؟؟ اقتصاد دانانی که در راه اندازی و اجرای مکانیزم هوشمند اقتصادی و خدمات اداری ناتوانند چطور میخواهند اقتصاد ملی را جلو ببرند و به مردم و دولت و نظام خدمت کنند.؟؟

  • محمد محمودی
    0

    تو شرایط عادی و معمولی ک یک مرگ مغزی هم می‌تونه کشور اداره کنه هفت سال پیش میگفتی بلد نیستم تا خبر مرگت مردم بهت رای نمی‌دادن....

  • عاشقتم خدا
    0

    بس کلید مشکلاتی که قرار حل اقتصاد و رفاه مردم باشه رو مردم وعده دادی چی شد؟؟ جنابعالی که اونقدر سیاست نداری و علم کشوری داری بلد نبودی چرا اومدی کاندید شدی و قولهای بسیاری دادی و هی کلید کلید کردی نمیتونی کشور رو اداره کنی حالا؟؟؟!!!حالا که 80میلیون ایرانی رو بدبخت و سردرگم کردی میگی نمیتونی ؟؟!!! اونموقع که شحاعت باید داشته باشی، نداشتی حالا میگی که مثلا چی؟؟؟ نوشدارو بعد از مرگ دیگه فایده ای نداره جناب حسن کلید. امام(ره)در وصیت نامه شون گفتن انقلاب و مردم رو بدست نااهل نسپارید. سپردن نتیجه شد این واقعا متاسفم برای خودم و مملکتی که معلوم نیست بدست چه کسانی داره اداره میشه کسانی که نه تخصص دارن و نه دلسوز مردم و میهن شون هستن . نمونه اینجور آدمها زیاده و فقط بدرد منبرداری و متبرچرخونی میخورن نه مملکت داری و سیاست که جون و مال و ناموس مردم رو به سخره گرفتن و این همه جوان سرخورده و ناامید و بعضا که زیاد هم هستند معتاددست پرورده این جماعت هستند. واگذارت به همون خدایی که ازش دم میزنین و از آخرتی که ملت رو میترسونین و خودتون اعتقادی ندارین. واگذارت میکنم بخدا و اشکهای پدرو مادرایی که شرمنده بچه هاشون شدن. واگذارت میکنم بخدایی که سرونوشت و آینده و احساس یک جوون که میتونست خیلی مثمر ثمر باشه ولی باسیاست نداشته و غلط بنابودی کشوندیش. واگذارت میکنم به خدای کودک پاک و فرشته ای که خیلی آرزو و حسرت بدلش مونده. واگذارت میکنم بخدای سالمندانی که درد و رنج میکشند و پول درمان ندارند. جواب این خداها رو چی میدی که حالا میگی نمیتونی، نمیتونستی مرد میشدی و شجاعت بخرج میدادی همون اول دوره ی میز ریاستت میگفتی که بدجور له له زدی براش. خدا لعنت کنه تو رو بعدم اونایی که تاییدت کردن و حمایتت کردن وآوردنت سر کار . خوشحالم که از اولم بهت رای ندادم وجدانم آسوده هست ولی دلم خونه برای وطنم و هموطنام. هرچند که رای دیگرانم مهم نبود از قبل انتخاب شده بودی اون نمایش رای هم برای دلخوش کنک ملت و نمایش قدرت برای شما که باد به غبغت تون بندازین و به دیگر کشورها بگید هنوز خواهان دارید. خدا از سر تقصیر تک تک تون نگذره. غافل از چرخ گردون نباشید که روزی باشد که تقاص تک تک کاراتونو بدید هرچند که تابعیت کشور دیگه ای رو داشته باشید از تقاص خدا به کجا فرار میکنید.

  • مهران
    0

    من با روحانی مخالف هستم ولی خدایی باید قضاوت کنیم این حرفشو کاملا تایید میکنم هم علمی هم منطقی و هم عقلانی کاملا موافق این حرفهاشم اون راهکارهای کارشناسان اقتصادی خیلی خوبه ولی فقط مثل قرص آرامبخشه تا شفاف سازی در جامعه نباشه و تحریم باشیم و لایحه پالرمو و Fait رو تصویب نکنیم رانت خواری و اختلاس و همه چیزهای دیگر موجود خواهد بود

  • محمد
    0

    آقای روحانی اگر راست میگویدبسملللاه بخداوندتوکل کن واجراکن کشورما ل چندنفروزیروچندنفرکله کنده نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها