سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به آزمایش ماهواره‌بر سیمرغ:

پرتاب راکت توسط ایران یک اقدام تحریک آمیز و ناقض قطعنامه شورای امنیت است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: پرتاب یک راکت در روز پنج‌شنبه توسط ایران که به گفته ایران قادر به حمل ماهواره است یک اقدام تحریک آمیز بود که ناقض یکی از قطعنامه های شورای امنیت و نیز روح توافق هسته‌ای ایران است.

پرتاب راکت توسط ایران یک اقدام تحریک آمیز و ناقض قطعنامه شورای امنیت است

خبر فوری / در نشست خبری شب گذشته وزارت امور خارجه آمریکا خبرنگاری از هدر نائورت درباره ایران پرسید.

این خبرنگار گفت: ایرانی ها می گویند که آنها با استفاده از یک راکت(موشک) ماهواره ای را به فضا فرستادند. آیا آمریکا این موشک دور برد را یک موشک بالستیک بین قاره ای می داند که ناقض قطعنامه های سازمان ملل است که چنین فعالیت هایی را به وسیله ی ایران منع می کند؟

هدر نائورت در پاسخ گفت: ما این اقدام را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد تلقی می کنیم. ما چنین نظری داریم. ما گزارش هایی را مشاهده کردیم که ایران اوایل صبح امروز به وقت شرق آمریکا، موشکی را به فضا پرتاب کرد. ما درحال بررسی ماهیت این گزارش ها هستیم، دنبال برخی اطلاعات خاص هستیم تا بتوانیم این موضوع را تائید کنیم. شاید در آینده بتوان توضیح داد اما اکنون این موضوع هنوز تکمیل نشده است اما ما این اقدام را نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد می دانیم.

خبرنگار پرسید: آیا شما اقدامی را که صبح امروز به وقت شرق آمریکا رخ داد نقض قطعنامه می دانید یا اینکه اگر تائید شد که آنچه که رخ داد صحت داشت آنگاه ناقض قطعنامه بود؟

هدر نائورت گفت: بله ، به نکته خوبی اشاره کردید. ما این اقدام را ادامه توسعه موشک بالستیک(ایران) می دانیم. درباره حمایت ایران از تروریسم نیز بسیار نگران هستیم. ما این اقدام را تحریک کننده می دانیم که باعث تضعیف امنیت و رفاه افراد در منطقه و در دنیا خواهد شد.

خبرنگار گفت: آیا دولت (آمریکا) در حال ورود به مرحله جدیدی درباره برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) است، جایی که دولت خواستار اجرای شدیدتر برجام است؟ در مورد بازنگری در (سیاست آمریکا در قبال ایران) ، آیا دولت آمریکا با وجود آنکه بازنگری تکمیل نشده است، مسیری متفاوت را با مسیر دولت قبل در پیش خواهد گرفت؟

هد نائورت در پاسخ گفت: نمی خواهم در موضوع بازنگری در (سیاست ایران) جلوتر از رئیس جمهور حرکت کرده باشم. می خواهم در این زمینه دقت به خرج دهم. بار دیگر می گویم که به اعتقاد ما آنچه که شب گذشته و در ساعات اولیه صبح در اینجا در واشنگتن، رخ داد با قطعنامه های شورای امنیت سازگار نیست.

شما به برجام اشاره کردید. هرچند برجام برای حل کردن موضوع هسته ای ایجاد شد و ضرورتا برای موشک های بالستیک نبود اما به اعتقاد ما، آنچه که شب گذشته رخ داد نقض روح برجام است. این مسئله تغییر نکرده است.

خبرنگار پرسید: آیا آمریکا به دنبال اجرای شدید تر برجام در چارچوب کنونی است؟

هدر نائورت گفت: ما احترام زیادی برای آژانس بین المللی انرژی اتمی قائل هستیم. آژانس بین المللی انرژی اتمی کار فوق العاده ای را درباره بازرسی ها انجام داده است. ما برای کارهای آنها (آژانس) ارزش قائل هستیم. من قصد ندارم پیش بینی کنم که ما از اینجا به بعد چه کاری انجام خواهیم داد.

خبرنگار گفت: اما کاخ سفید چنین القا می کند که بازرسی های بیشتر لازم است، یعنی فراتر از بازرسی هایی که هم اکنون رخ می دهند!

هدر نائورت در واکنش به این پرسش گفت: بله من در مورد این موضوع شما را به کاخ سفید ارجاع می دهم.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • حمید
    0

    چرا هر غلطی خودشون دلشون میخواد میکنند ناقص نیست مگر کی هستن که ارد میخونند .به عراق افغناستان یمن وپاکستان وبحرین خمله میکنند ومردم بیگناه را میکشند ناقص نیست . پس بزنید پدرشونم درارید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها