خوشی‌ها و ناخوشی‌های برف در خراسان جنوبی + تصاویر

در حالی که طی چند روز گذشته بیشتر نقاط استان شاهد بارش برف و باران بود که باعث خوشخالی مردم شد اما از سویی بعد ازگذشت دو روز از بارندگی‌ها هنوز بسیاری از محورهای روستایی استان بسته است و مردم گرفتار در برف انتظار حمایت از طرف مسئولان را دارند.

خوشی‌ها و ناخوشی‌های برف در خراسان جنوبی + تصاویر

برف واژه‌ای غریب برای مردمان کویرنشین خراسان جنوبی است مردمانی که خشکسالی‌های 20 ساله را در کارنامه خود دارند و این خشکسالی‌ها، دشت‌های آنها را بلعیده و سبب فرونشست‌های عمیق شده است.

مردمانی که آرزویشان بارش برف و باران به عافیت است و آنقدر کسری مخازن دارند که با بارش‌های متوالی هم جبران نمی‌شود اما باز هم خدا را شاکرند که از روز جمعه شاهد بارش باران و برف در بیشتر نقاط استان بودند گرچه این بارشها تا روز یکشنبه ادامه داشت اما هنوز هم در نقاط مختلف استان زمین سفید پوش است.

برف‌هایی که جامه سفید برتن درختان کرد. بر روی زمین نشست تا بچه‌ها بر روی شما راه بروند و بازی کنند و آدم برفی درست کنند و خاطره‌ای قشنگ و دلنشین در یک روز زمستانی داشته باشند. چه زیباست وقتی کسی برف را می‌بیند و به یاد رحمت الهی و لطف خداوند می‌افتد و خدا را شکر می‌کند.

خداوند در هر فصلی یک زیبایی آفریده است که بهار با سرسبزی و پرشکوفه بودنش، تابستان با گرمای آفتاب و داغ بودن و میوه‌های لذیذش، پاییز با برگ‌های زرد و نارنجی‌اش و زمستان هم با وجود سرما و برف‌های سفیدش! اما این سفیدی‌ها در استان خراسان جنوبی با وجود خوشحالی برای مردم و کشاورزان سبب مشقت هم شده است آن گونه که با گذشت دو روز از اتمام بارش برف مردم در برخی نقاط روستایی استان در روستا گیر افتاده و نمی‌توانند از روستا خارج و یا وارد روستا شوند.

برف در شاهرخت زیرکوه سبب خراب شدن خانه‌های گوسفندان و تلف شدن چندین راس گوسفند شده است. کوچه‌ها و معابر روستا یخ بسته است. به گفته برخی از اهالی روستاهای زیرکوه بارش برف باعث سرگردانی تعدادی از مسافران در گردنه سورند شده و جاده سورند-گمنج در شب و روز براثر بارندگی یخ زده است.در حال حاضر جاده پر از برف است و براثر یخ زدن جاده امکان تردد ممکن نیست.

مردم اهالی روستای حسین آباد زهان نیز هنگامی که دیدند خبری از باز کردن محورهای روستا نیست مردم بیل به دست شدند تا خود برای بازگشایی اقدام کنند.

مردم روستای‌های درمیان هم در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفتند: جاده روستاهای علی آباد-فرهنگ از توابع بخش قهستان دو روز است به خاطر برف سنگین بسته است و تردد انجام نمی‌شود.

مردم روستای منند، سرخنگ و چند روستای مجاور از شهرستان درمیان نیز گفتند: با وجود تماس‌های مکرر شورا و دهیاری اما هنوز راه‌های ارتباطی روستای منند مسدود است و در صورت اتفاق یا حادثه هیچ مسیری باز نیست.

مسئولان راهداری و حمل نقل جاده‌ای استان نیز می‌گویند در پی بارش‌های سنگین برف در سه روز گذشته بیش از 5 هزار و 450 کیلومتر از راه‌های استان برفروبی شده است.

جعفر شهامت با بیان اینکه جهت باز نگاه داشتن محورها تاکنون 78 دستگاه انواع ماشین آلات راهداری و 160 نیروی راهداری با استفاده از حدود 2516 تن شن و نمک نسبت به برف‌روبی مکرر 4 هزار و 450کیلومتر-باند راه‌های استان اقدام کرده‌اند افزود: طی سه روز اخیر نیروهای راهداری به 92 دستگاه خودرو گرفتار در برف و یخبندان جاده‌های استان امداد رسانی کرده‌اند و به 70 مسافر و سرنشین گرفتار نیز اسکان داده شده است.

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده‌ای خراسان جنوبی افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده برف‌روبی در راه‌های فرعی و روستایی استان توسط تیم‌های راهداری از صبح دیروز با کمک دهیاران در شهرستان های مختلف انجام گرفته و با توجه به اینکه اولویت اول بازگشایی راه‌های اصلی و سپس فرعی و روستایی است تا کنون 198 محور روستایی بازگشایی و تمام راهداران در غالب اکیپ‌های عملیاتی به صورت شبانه روزی در حال انجام عملیات برفروبی جهت بازگشایی محورهای روستایی مسدود است و با توجه به حجم بارش برف در محورهای زیاد روستایی همچنان تلاش همکاران ادامه دارد.

مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی نیز گفت: با توجه به فعالیت سامانه بارشی در استان که از عصر روز جمعه آغاز شد تاکنون 115 نفر امداد رسانی شده و 5 نفر از مرگ حتمی نجات یافتند و در این مدت 170 نفر در مدارس، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه اسکان داده شدند.

میرجلیلی با بیان اینکه در حوالی ماهیرود سربیشه 70 میلی‌متر بارندگی و در بیهود قاینات 53 سانتی‌متر برف گزارش شده است افزود: با توجه به افزایش 2 برابری میانگین بارشی در این مدت با تدابیر پیشگیرانه‌ای که صورت گرفت کمترین خسارات را داشتیم.

وی با اشاره به اینکه امدادرسانی‌ها بیشتر جاده‌ای و بر اثر بارش برف بوده است اظهار داشت: 10 راس گوسفند در نهبندان هم به علت ریزش آوار تلف شدند.

مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی تاکید کرد: با توجه به کاهش شدید دمای هوا از امروز تا آخر هفته جاری مردم در مصرف حامل‌های انرژی صرفه‌جویی کنند و از آنجا که در ساعات آینده یخ‌زدگی جاده‌ها دور از انتظار نیست لذا مردم قبل از سفر از مسیر اطلاع کافی پیدا کنند.

معاون امداد و نجات هلال احمر خراسان جنوبی نیز از امدادرسانی امدادگراین این جمعیت به 308 نفر طی سه روز گذشته خبر داد.

حمزه اسعدزاده اظهار داشت: از ابتدای آماده باش نیروهای امدادی هلال احمر استان تاکنون به 308 نفر در 65 مورد حادثه خدمات امدادی ارائه کردند.

وی با بیان اینکه 46 درصد این حوادث مربوط به برف و کولاک بوده است بیان کرد: 20 درصد نیز حوادث جاده‌ای، 20درصد سیل و آبگرفتگی و 14 درصد نیز سایر حوادث بوده است.

معاون امداد و نجات هلال احمر خراسان جنوبی بیشتر حوادث این مدت را به ترتیب مربوط به شهرستان‌های سربیشه، درمیان و قاین اعلام کرد.

اسعدزاده همچنین از اسکان 74 نفر در شهرستان‌های استان طی این مدت خبر داد و گفت: در این مدت 80 تیم عملیاتی به تعداد 205 نفر به محل حوادث اعزام شدند.

وی با اشاره به به کارگیری 77 دستگاه خودروی امدادی برای امدادرسانی به این حوادث اظهار داشت: تعداد 111 تخته پتو و مقداری اقلام غذایی نیز بین حادثه دیدگان توزیع شده است.

خوشی‌ها و ناخوشی‌های برف در خراسان جنوبی + تصاویر

خوشی‌ها و ناخوشی‌های برف در خراسان جنوبی + تصاویر خوشی‌ها و ناخوشی‌های برف در خراسان جنوبی + تصاویر خوشی‌ها و ناخوشی‌های برف در خراسان جنوبی + تصاویر

منبع: تسنیم

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها