ناگفته های چینش کابینه دوازدهم / چه کسانی از فهرست نهایی دولت جدید روحانی خط خوردند؟

درحالیکه تا کمتر از دو هفته دیگر فهرست نهایی وزرای جدید کابینه جدید حسن روحانی به بهارستان معرفی خواهد شد، رایزنی ها و گمانه زنی ها درباره افراد نهایی حاضر در این فهرست شدت گرفته است.

ناگفته های چینش کابینه دوازدهم / چه کسانی از فهرست نهایی دولت جدید روحانی خط خوردند؟

به گزارش خبر فوری ، هر روز چهره های سیاسی و رسانه ها در شبکه های اجتماعی و یا مطبوعات گزینه هایی تازه در ترکیب کابینه را مطرح می کنند. ( یکی از نمونه این گمانه زنی ها را ببینید )

در تازه ترین موارد، عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت اصلاحات در توئیترش خبر داده که قرار نیست مولاوردی و ابتکار، دو گزینه پست وزارت آموزش و پرورش و سازمان محیط زیست که هم اکنون هر دو معاون رئیس جمهور هستند، در دولت بعدی حضور داشته باشند.

پیش از این محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت نیز گفته بود که دیگر در ترکیب کابینه حاضر نیست و محمود واعظی وزیر ارتباطات دولت روحانی هم قرار است به جای نهاوندیان، به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور مشغول کار شود.

شنیده می شود که واعظی شرط حضور به عنوان رئیس دفتر را، قرار گرفتن پست معاون اجرایی رئیس جمهور در ذیل دفتر حسن روحانی قرار داده است.

تیم اقتصادی کابینه نیز کاملا تغییر خواهد کرد و از طیب نیا و ربیعی به عنوان افرادی نام برده می شود که برگ تمدید حضورشان در دولت بعد امضا نخواهد شد (برخی حاشیه های تیم جدید اقتصادی را اینجا بخوانید). اختلاف بر سر این تیم حتی باعث طرح شایعه استعفای معاون اول رئیس جمهور شد که البته به تایید نرسید.

افزون بر اینها، دانش آشتیانی وزیر فعلی آموزش و پرورش که جنجال بر سر پرونده دخترش در ایام انتخابات، روحانی را در شرایط سختی قرار داده بود هم گفته دیگر در کابینه حضور نخواهد داشت ( نظر او را بخوانید )

در کنار اینها، آخرین خبرها نیز حاکی از آن است که رحمانی فضلی هم قرار نیست دیگر به عنوان وزیر کشور در کابینه حضور داشته باشد ( این توئیت معنادار و این اظهارنظر جنجالی علی مطهری را ببینید). برخی پیش بینی ها حکایت از آن دارد که به جای او، محمد شریعتمداری قرار خواهد گرفت و رحمانی فضلی به سبب نزدیکی به علی لاریجانی به عنوان معاون پارلمانی رئیس جمهور مشغول کار خواهد شد. ( در این باره بیشتر بخوانید )

دانش آشتیانی، رحمانی فضلی، نعمت زاده، واعظی، ابتکار، مولاوردی، ربیعی و طیب نیا، از چهره هایی هستند که شنیده می شود در کابینه جدید حضور ندارند

شاید برخی انتقادات اخیر علی لاریجانی از حسن روحانی را بتوان در راستای کنار گذاشته شدن رحمانی فضلی از پست حساس وزارت کشور قلمداد کرد ( بیشتر بدانید ). تحلیلی که البته رئیس مجلس پیش از این با رد موضوع لابی گری بر سر کابینه، آن را تکذیب کرده است.

در این میان حتمی بودن حضور برخی وزرا در کابینه آینده قطعی به نظر می رسد. چهره هایی چون بیژن زنگنه وزیر نفت، محمدجواد ظریف وزیر خارجه، حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و محمود حجتی وزیر کشاورزی.

در همین شرایط لابی گری ها برای چینش کابینه اوج گرفته و اصلاح طلبان و اصولگرایان ، برای قرار دادن نیروهای موردنظر خود در کابینه تلاش می کنند. ( اینجا ، اینجا ، اینجا و اینجا بخوانید) به ویژه آنکه اصلاح طلبان بر قرار گرفتن نام مدیران زن در کابینه اصرار دارند ( اینجا بخوانید و این مصاحبه را هم از دست ندهید) و اصولگرایان هم نگران حضور برخی چهره های جنجالی در کابینه اند.

با اینکه همه می دانند تغییر نیمی از کابینه قطعی است، اما امروز معاون پارلمانی رئیس جمهور همه این حرف و حدیث ها درباره کابینه جدید را گمانه زنی رسانه ای دانسته و از رسانه ها خواسته تا بگذارند تا روحانی در فضایی آرام و بی حاشیه کابینه اش را انتخاب کند.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها