خاطرات اعتمادالسلطنه در یکشنبه ۲۲ دی ۱۲۷۴؛

نرخ ارزاق در تهران ۱۲۴ سال پیش

پریروز از قرار مسموع صورت نرخ ارزاق طهران را نایب‌السلطنه حضور فرستاده بود. نان از قرار منی سه عباسی، گوشت چهارکی چهار عباسی، برنج صدری شش هزار، زغال خرواری سه تومان و پنج هزار، روغن ری سه تومان و قس علی هذا.

نرخ ارزاق در تهران ۱۲۴ سال پیش

در خاطرات اعتماد السلطنه در یکشنبه ۲۲ دی ۱۲۷۴ آمده است:

بندگان همایون [شاه] سوار شدند. من منزل ماندم. پریروز از قرار مسموع صورت نرخ ارزاق طهران را نایب‌السلطنه [کامران میرزا پسر شاه که حاکم تهران بود] حضور فرستاده بود. نان از قرار منی سه عباسی، گوشت چهارکی چهار عباسی، برنج صدری شش هزار، زغال خرواری سه تومان و پنج هزار، روغن ری سه تومان و قس علی هذا.

حضاری که در محضر همایون [شاه] حاضر بودند عرض کرده بودند: «این نرخ طهران که نیست، شاید مال جای دیگر است و سراپا خلاف است.»

فرمودند: «خیر، ناظر‌های شما مال شما را می‌دزدند. نرخ همین است و اِلا نایب‌السلطنه چطور به ما خلاف عرض می‌کند!»

نمی‌دانم از چه راه به عرض حضور رسیده که در جیره قشون ملتزم رکاب افراط و تفریطی می‌شود؛ مثلاً آغا سلطان، خواجه نایب‌السلطنه، ماهی چهارصد و پنجاه تومان در عین دادن جیره می‌آید به اسم خود و سایر خواجه‌های دیگر حضرت والا و بعضی از عملجات در اندرون پول می‌گیرد. باقی جیره‌بگیر‌ها از قبیل: عبدی جان رقاص و آقا علی بزاز، فلان پیشخدمت خبرچی، فلان فراش خلوت، وقایع‌نگار حضرت والا هستند.

حکم مؤکد صادر شد که وزیر لشکر نظام‌الملک صورت جیره‌گیر‌ها را به حضور بیاورد، آوردند. بعضی زواید قطع شد و قریب بیست هزار تومان در سال صرفه دولت شد. با این‌که ممکن بود اگر قدری دقت می‌کردند شصت هزار تومان می‌شد.

آن‌چه مشهور است حضرت والا نایب‌السلطنه عریضه عرض کرده، استدعا کرده‌اند که این مبلغ قطع‌شده را محل اضافه مواجب خودشان قرار دارند. از آن‌جایی که پادشاه روح‌العالمین فداه به خلاف آن‌چه مردم تصور می‌کنند و رجال خائن‌شان شهرت می‌دهند، حاتم این عصر و قاآن این دهرند [بی]، چون و چرا با کمال میل قبول فرمودند: و علاوه به رسومات معمول نواب والا ساختند.

صدراعظم [امین‌السلطان] محض عداوت نایب‌السطنه و برای تخفیف و تحقیر او و به جهت جلب قلوب مردم به خود توسط کرد که از دیوان مقطوع نگردد و جیره کماکان به مردم داده شود. برقرار شد. آن وقت بندگان همایون دو ضرر فرمودند: یکی علاوه مواجبی که برای نایب‌السلطنه داده بودند از کیسه دادند، دیگر آن‌چه مقطوع شده بود دوباره برقرار فرمودند.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    شما بفرمایید همین 124 ماه پیش نرخ ارزاق نسبت به امروز به چه نسبت بود.

  • ظط
    0

    درمملکت هر 124 ثانیه افزایش قیمت داریم این شد مملکت داری؟

    نظرات شما -
    • فارس
      0

      وقتی استاندار فارس مهندس رحیمی در هر زمینه که زورش برسه سهم میخواد همینه که دست مثلا میدونیها را باز میگذاره گوجه فرنگی یهو 2برابر پیاز 2 برابر بادمجون 1ونیم برابر به مراکز تره بار عرضه میشهو استاندار مفت خور هم برای اینکه سهمش را از دست نده در برابر اقسارگسیختگی بازار هیچ واکنشی نشون نمیده یک امر طبیعی است . خدا لعنت کنه اونها که اینچنین اشخاصی را در منصب بالا قرار میدهند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها