پیام آمریکا به امام خمینی در نوفل لوشاتو چه بود؟ / روایت حسن روحانی را بخوانید

ظاهراً دولت آمریکا از طریق دولت فرانسه پیامی را برای امام فرستاده است مبنی بر این‌که با دولت شاپور بختیار مخالفت نکند و ضمناً در صورت ناتوانی دولت بختیار، احتمال کودتای نظامی وجود دارد.

پیام آمریکا به امام خمینی در نوفل لوشاتو چه بود؟ / روایت حسن روحانی را بخوانید

روز ۲۱ دی ۵۷ هایزر، ژنرال آمریکایی که به منظور اتحاد ارتش و حفظ دولت بختیار به ایران آمده بود همراه با سولیوان، سفیر وقت آمریکا در ایران، به ملاقات شاه می‌روند، در این ملاقات مسجل می‌شود که شاه پس از رأی اعتماد مجلس به دولت بختیار از ایران خواهد رفت. فردای آن روز دولت کارتر از طریق دولت فرانسه به امام خمینی در نوفل‌لوشاتو پیامی می‌فرستد و امام نیز به آن پاسخ می‌دهد. حسن روحانی در کتاب خاطرات خود (مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۸۸، ۵۱۵-۵۱۶) درباره محتوای پیام آمریکا و این‌که امام چه پاسخی به آن دادند و در مقابل چه کردند، چنین می‌نویسد:

[...] صبح شنبه (۲۳ دی ۵۷) به نوفل‌لوشاتو رفتم. خبر‌ها فراوان است. ظاهراً دولت آمریکا از طریق دولت فرانسه پیامی را برای امام فرستاده است مبنی بر این‌که با دولت شاپور بختیار مخالفت نکند و ضمناً در صورت ناتوانی دولت بختیار، احتمال کودتای نظامی وجود دارد. امام در جواب بسیار صریح و قاطعی به آن‌ها گفته بود دولت بختیار غیرقانونی است و تأیید او خلاف قانون و خواست مردم است. همچنین فرموده بود اگر کودتایی رخ دهد، مسئولیت آن بر عهده آمریکاست، چون قطعاً به دستور آمریکا انجام شده و باید منتظر عواقب وخیم آن باشد.

پیام دیروز امام بسیار مهم بود. صبح امروز متن پیام را در نوفل‌لوشاتو خواندم. امام در این پیام تشکیل شورای انقلاب را اعلام کرده‌اند. در واقع امام وارد فاز دوم انقلاب شده‌اند و آن نحوه انتقال قدرت و نحوه تشکیل دولت اسلامی و قانون اساسی جدید می‌باشد. ضمناً امام مسئله کودتای احتمالی ارتش را هم در این پیام مطرح کرده و این که مردم باید خودشان را برای این احتمال آماده کنند. در زمینه شورای انقلاب از آقای محمد منتظری نسبت به اعضای این شورا سؤال کردم. ایشان هم فقط از چند نفر از اعضای این شورا مطلع بود: دکتر بهشتی، آقای طالقانی، استاد مطهری، آقای هاشمی رفسنجانی و مهندس بازرگان. قاعدتاً عدد آن‌ها بیش‌تر از این‌هاست. یکی از دوستان گفت: «اعضای شورای انقلاب نه نفر هستند.»

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها